Ventilatie betonkelder

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanbraem
Lid vanaf: 09/12/2010
0 berichten

Betonkelder (105 m2) heeft last van vieze geur en condesvocht op vloer door gebrek aan goede ventilatie. 

Er zijn 4 verluchtingen van 125 voorzien.  Er is ook een elektrische garagepoort (1,2m breedte) aanwezig. (zie bijlage)

De eerste expert die ik heb laten langskomen heeft me een ventilatiesysteem C aangeboden. 

Ik lees tegenstrijdige berichten over deze oplossing. Kunnen jullie me hierover objectief advies geven?

Is het een idee om de garagepoort via vochtmeter in kelder + domotica te laten fungeren als ventilatie wanneer dit ideaal is ? 

Bedankt

 

Reacties

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
121 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@aart: welk type van luchtontvochtiger heb je in je kelder staan? Er zijn tig verschillende types op de markt dat ik niet goed weet welk type werkt. Zitten daar vervangbare onderdelen in (filters of zo) die je vaak moet veranderen? En maakt dat veel lawaai / verbruikt dat veel stroom?

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
1891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

aartwessels schreef:

Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9921 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

art schreef:

In praktijk loopt het zo geen vaart. 

Ik heb anders dezelfde ervaring als aart: in de zomer ventileren = erger worden van vochtigheid en muffe geur.

een ontvochtiger icm afgesloten ventilatiegaten doet inderdaad wonderen op dat vlak

'vieze geur' kan natuurlijk vanalles betekenen, van vochtige schimmelgeur tot droog klokputje of erger.

toen we nog een condensdroogkast staan hadden in de kelder was het ronduit rampzalig. 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

art schreef:

aartwessels schreef:

Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 

In de praktijk loopt het dus wel zo'n vaart. Ik vertel uit de praktijk.

In de winter krijg je geen vocht binnen. Je haalt dan koude lucht binnen, die in de kelder opwarmt naar zo'n 12-14 graden, en dus een lagere RV krijgt. Nogmaals, ik praat niet uit de theorie, maar uit de praktijk. Daarnaast, met gedwongen ventilatie is het natuurlijk nooit zo dat de winterlucht in de zomer nog in de kelder hangt. Die ververs je met gedwongen ventilatie meermaals per dag.

Voor wat betreft het dauwpunt heb ik denk ik duidelijk genoeg het voorbeeld gegeven. Sla de tabellen er gerust op na.

De bottomline is dat warme lucht naar binnen trekken in de zomer een averechts effect heeft, en elke vorm van ventilatie zal warme lucht naar binnen trekken.

Indien je een warme kelder hebt is er dus niets aan de hand, maar de meeste mensen zullen gewoon een ongeisoleerde koude betonkelder hebben.

Ik gebruik een Ebac 2650e, die werkt ook goed bij lagere temperaturen. Stil kan ik die apparaten niet noemen, maar in de kelder heb ik daar geen last van. Ik maak af en toe het luchtfilter schoon. Buiten dat eigenlijk geen onderhoud. Het verbruik ligt bij vol draaien rond de 180W, maar hij schakelt op basis van een hygrostaat. Waar je vooral op moet letten is dat je een ontvochtiger hebt die op lage temperatuur al goed werkt.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
1891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

aartwessels schreef:

art schreef:
aartwessels schreef:

Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 

In de praktijk loopt het dus wel zo'n vaart. Ik vertel uit de praktijk.

In de winter krijg je geen vocht binnen. Je haalt dan koude lucht binnen, die in de kelder opwarmt naar zo'n 12-14 graden, en dus een lagere RV krijgt. Nogmaals, ik praat niet uit de theorie, maar uit de praktijk. Daarnaast, met gedwongen ventilatie is het natuurlijk nooit zo dat de winterlucht in de zomer nog in de kelder hangt. Die ververs je met gedwongen ventilatie meermaals per dag.

Voor wat betreft het dauwpunt heb ik denk ik duidelijk genoeg het voorbeeld gegeven. Sla de tabellen er gerust op na.

De bottomline is dat warme lucht naar binnen trekken in de zomer een averechts effect heeft, en elke vorm van ventilatie zal warme lucht naar binnen trekken.

Indien je een warme kelder hebt is er dus niets aan de hand, maar de meeste mensen zullen gewoon een ongeisoleerde koude betonkelder hebben.

Ik gebruik een Ebac 2650e, die werkt ook goed bij lagere temperaturen. Stil kan ik die apparaten niet noemen, maar in de kelder heb ik daar geen last van. Ik maak af en toe het luchtfilter schoon. Buiten dat eigenlijk geen onderhoud. Het verbruik ligt bij vol draaien rond de 180W, maar hij schakelt op basis van een hygrostaat. Waar je vooral op moet letten is dat je een ontvochtiger hebt die op lage temperatuur al goed werkt.

aart,

wij spreken ook uit de praktijk hoor, zowel de VVO's die we maken, de prestatieverslaggeving en de expertises die we doen, nadat het geplaatst is of simpelweg op vraag van partijen omdat ze vochtproblemen hebben. de term dauwpunt is me genoegzaam bekend :-) 

wij plaatsen loggers in die ruimtes gedurende weken waarmee we online de grafieken volgen van temperatuur, RV, dauwpunt en nattebol temp. op basis daarvan (oa) doen we analyse en een voorstel tot oplossing.

de meeste kelders zijn vochtig in de constructie, elke lucht die je binnenhaalt heeft een voldoende lage RV opdat de hogere dampdruk in de constructie naar de lagere dampdruk van de lucht kan gaan. Anders gezegd: er is voldoende ruimte in de binnengetrokken lucht om wat vocht op te nemen uit de constructie en die stelselmatig af te voeren. 

 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4077 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wil je actief ventileren in de zomer, zet dan een timer op uw ventilatiesysteem en ventileer alleen op het koudste moment van de dag, dat is rond 6h 's ochtends.

Zeker in de winter is het zaak dat de inkomende koude lucht naar beneden wordt geleid zodat het daar kan opwarmen (in de winter is de keldervloer altijd warmer dan de muren).

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15927 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vermits het over een betonkelder gaat mogen we aannemen dat die waterdicht is en dat het probleem enkel een condensatieprobleem is in de zomer. Ik vermoed dat er in de winter geen probleem is.

Het is dan dus hetzelfde fenomeen dat zich ook voordoet bij aart en bij DIY. We hebben het er inderdaad ook al vaak over gehad op dit forum en een 100 % oplossing lijkt nog altijd moeilijk. Het plaatsen van een ontvochtiger kan één en ander verhelpen maar in feite is dat dan symptoombestrijding die dan ook nog eens energieverslindend werkt.

Je zou denken dat wanneer je het ventilatiedebiet maar groot genoeg neemt dat er dan minder kans (tijd) is voor de lucht om te condenseren tegen de wanden en de vloer. 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9921 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

de binnenlucht is niet droger. die is natter dan de buitenlucht. De buitenlucht komt binnen aan X%, warmt op en zakt naar Y%, dan voegen we het leefvocht toe naar Y+%, dus bij afkoelen in de kelder wordt dat X+%...
De lucht binnenshuis is niet droger, hij voelt alleen droger (relatieve luchtvochtigheid is omgekeerd functie van de temperatuur).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15927 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Inderdaad, denkfout !

afbeelding van Kwakkel
Lid vanaf: 13/10/2011
325 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb je dat probleem (of kans daarop) ook bij een

  • geïsoleerde, niet verwarmde kelder
  • geïsoleerde, verwarmde kelder
  • niet geïsoleerde, verwarmde kelder

(een niet geïsoleerde, verwarmde kelder kom je wellicht niet vaak tegen, zeker niet in nieuwbouw, maar voor de volledigheid... smiley)

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

charel schreef:

 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 

 

Zeker, dat was ik.

Ik heb beiden geprobeerd. De tweede variant is dramatischer dan de eerste uiteraard. In beide varianten creeer je een behoorlijke luchtflow, maar niet voldoende om te voorkomen dat vocht condenseert op de vloer.

Misschien woon ik wel op bijzonder koude grond Biggrin

In ieder geval, maar conclusie en advies blijft om in de kelder zeker in de zomer ventilatie zoveel mogelijk te voorkomen. 

Het energieverbruik van het ontvochtigen valt dan ook behoorlijk mee, die machine staat grotendeels stil, als er weinig warme lucht de kelder in komt. Het is vooral een stukje zekerheid dat er geen condensatie plaatsvind. Wanneer je er voor kiest de meeste of alle ventilatiedoorvoeren in de kelder te laten vervallen, en een eenvoudige luchtontvochtiger plaatst, dan denk ik dat je enkel door het laten vallen van die doorvoeren 5-10 jaar zonder problemen die ontvochtiger kostenneutraal kan laten draaien. 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
1891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

aartwessels schreef:

charel schreef:

 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 

 

Zeker, dat was ik.

Ik heb beiden geprobeerd. De tweede variant is dramatischer dan de eerste uiteraard. In beide varianten creeer je een behoorlijke luchtflow, maar niet voldoende om te voorkomen dat vocht condenseert op de vloer.

Misschien woon ik wel op bijzonder koude grond Biggrin

In ieder geval, maar conclusie en advies blijft om in de kelder zeker in de zomer ventilatie zoveel mogelijk te voorkomen. 

Het energieverbruik van het ontvochtigen valt dan ook behoorlijk mee, die machine staat grotendeels stil, als er weinig warme lucht de kelder in komt. Het is vooral een stukje zekerheid dat er geen condensatie plaatsvind. Wanneer je er voor kiest de meeste of alle ventilatiedoorvoeren in de kelder te laten vervallen, en een eenvoudige luchtontvochtiger plaatst, dan denk ik dat je enkel door het laten vallen van die doorvoeren 5-10 jaar zonder problemen die ontvochtiger kostenneutraal kan laten draaien. 

Dat is zowat het slechtste dat je kunt doen en ook het meest ongezonde. 
men is zich blijkbaar niet bewust van de gevaarlijke gassen zoals Radon die je uit je kelder moet wegventileren. 
simpelweg slecht advies. 

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat is een goed punt natuurlijk. Daar weet ik te weinig van, en ook in hoeverre de afwerking van de kelder invloed heeft daarop. 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
1891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

aartwessels schreef:

Dat is een goed punt natuurlijk. Daar weet ik te weinig van, en ook in hoeverre de afwerking van de kelder invloed heeft daarop. 

Het zijn dermate kleine moleculen dat ze doorheen beton gaan.