• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Van ventilatiesysteem C toch naar een D gaan

  • Algemeen

    Stemmen: 0 0,0%
  • zelfbouw

    Stemmen: 2 100,0%

  • Totaal aantal stemmers
    2

Van ventilatiesysteem C toch naar een D gaan

Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds enkele maanden geleden een ruwbouw cascowoning gekocht met plat dak waarbij we willen streven naar een E-peil onder de 20.
Het huis is hiervoor al voldoende geïsoleerd en er zijn al kanalen in het dak voorzien van de technische ruimte naar de badkamer toe voor het afvoeren van de lucht.
1 Kanaal tot op het dak voor afvoer naar buiten toe daar 1 meter naast is ook al een gat voorzien waar de gascondensatieketel zal komen.

Voor van een ventilatiesysteem C naar een D-systeem te kunnen gaan heb ik een aanvoer en retourleiding naar het dak nodig, dus een gat bijboren maar dan best niet in de technische ruimte voor de aanvoer van lucht aangezien de schoorsteen van de gasketel minstens 2,5 m van de aanvoerleiding van het ventilatiesysteem mag staan, anders zuig je gewoon rook naar binnen.
Dat gat dat ik dus moet boren voor het kanaal van de aanvoer moet door het dak en 16 cm isolatie en betonnen welfsel en het dak is bekleed met roofing.
Is dit dan achteraf nog goed waterdicht te krijgen?
Wat raden jullie aan?
Misschien een ander, beter alternatief?
Voor mijn leidingen naar alle ruimtes te kunnen voorzien heb ik voor beneden en boven hoogtes van 2,60 m en opbouwhoogte onder 25 cm en boven maar 11 dus voor op de vloer platte kanalen, maar heb hier al gelezen dat dit een nadeel zou zijn om uit te kuisen.
Boven en beneden komt er vloerverwarming dus boven sowieso kiezen voor een dun systeem en voor afvoeren boven ga ik een vals plafond in de ontvangstruimte voorzien dat zich onder de badkamer bevind.
Alle goede raad is welkom.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Kan je de aanvoer niet door de gevel doen? Uw dak is nu net mooi waterdicht afgewerkt? Dan zit je ook niet te sukkelen met de rookgasafvoer van de gasketel.

Anderzijds... Als je boven maar 11 cm opbouw hoogte hebt wordt het al nipt. Dan moet je zien dat goed nadenkt over waar uw technieken zullen lopen om zoals je zelf al aangeeft, niet zullen kruisen.

Uw ramen zijn nog niet geplaatst, aangezien een C voorzien is?
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
thomas_dhaese zei:
Kan je de aanvoer niet door de gevel doen? Uw dak is nu net mooi waterdicht afgewerkt? Dan zit je ook niet te sukkelen met de rookgasafvoer van de gasketel.

de aanvoer zit bij mij ook in een gevel, ver genoeg weg van afvoeren en kopverluchtingen, dat is bovendien gemakkelijker dicht te krijgen/houden 

 
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
thomas_dhaese zei:
Kan je de aanvoer niet door de gevel doen? Uw dak is nu net mooi waterdicht afgewerkt? Dan zit je ook niet te sukkelen met de rookgasafvoer van de gasketel.

Anderzijds... Als je boven maar 11 cm opbouw hoogte hebt wordt het al nipt. Dan moet je zien dat goed nadenkt over waar uw technieken zullen lopen om zoals je zelf al aangeeft, niet zullen kruisen.

Uw ramen zijn nog niet geplaatst, aangezien een C voorzien is?

Dat is idd ook een goed idee als daar dan geen nadelen aan zijn.

Het enige nadeel dat ik daarin zou zien is dat ik dan een kanaal in een valse wand of plafond zal moeten verwerken om van de technische ruimte door de muur en door bureau/later eventueel slaapkamer te gaan.

Moeten de kanalen best zo recht mogelijk liggen ? want over de regels die men in acht moet nemen bij ventilatiekanalen leggen heb ik tot nu toe nog geen info opgezocht, ik denk dat men vooral moet kijken dat er zo weinig mogelijk bochten in de kanalen zijn als ik het goed heb.

Hierbij het plan van boven en benedenverdiep van ons huis dan kunnen jullie de situatie ook beter inschatten.
scan_20180131.png
 

Bijlagen

  • scan_20180131.png
    scan_20180131.png
    1,3 MB · Weergaven: 1
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
melvin wante zei:
thomas_dhaese zei:
Kan je de aanvoer niet door de gevel doen? Uw dak is nu net mooi waterdicht afgewerkt? Dan zit je ook niet te sukkelen met de rookgasafvoer van de gasketel.

Anderzijds... Als je boven maar 11 cm opbouw hoogte hebt wordt het al nipt. Dan moet je zien dat goed nadenkt over waar uw technieken zullen lopen om zoals je zelf al aangeeft, niet zullen kruisen.

Uw ramen zijn nog niet geplaatst, aangezien een C voorzien is?

Dat is idd ook een goed idee als daar dan geen nadelen aan zijn.

Het enige nadeel dat ik daarin zou zien is dat ik dan een kanaal in een valse wand of plafond zal moeten verwerken om van de technische ruimte door de muur en door bureau/later eventueel slaapkamer te gaan.

Moeten de kanalen best zo recht mogelijk liggen ? want over de regels die men in acht moet nemen bij ventilatiekanalen leggen heb ik tot nu toe nog geen info opgezocht, ik denk dat men vooral moet kijken dat er zo weinig mogelijk bochten in de kanalen zijn als ik het goed heb.

Hierbij het plan van boven en benedenverdiep van ons huis dan kunnen jullie de situatie ook beter inschatten.
scan_20180131.png

en om u laatste vraag te beantwoorden, ja er staan raamroosters in maar die kan ik dicht/open zetten.

De architect had dit met de aannemer voorzien voor systeem c en alles was daar dan ook op voorzien toen we het kochten en hadden dus niet te kiezen omdat de casco woning er al stond en de aannemer raade mij systeem D af, maar aangezien wij aan een drukke straat gaan wonen heb ik liever geen lawaai door de raamroosters en ook voor in de winter energiezuiniger systeem, betere luchtkwaliteit, het onderhoud pak ik er maar bij, tenslotte moet je bij een c toch ook onderhoud doen aan de roosters.
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
bouw vrouw zei:
Of je gaat vanuit de technische ruimte naar boven en dan verleng je op het platte dak. Dat kan vastgeboord worden met risico op lekage, of met balast werken.

Normaal wordt er een plakplaat in de dakbedekking ingewerkt. Voorbeeld: ]http://trakrem.ru/plakplaat-dakdoorvoer-monteren/
http://trakrem.ru/plakplaat-dakdoorvoer-monteren/[/quote

Ik denk dat door het dak langs de technische ruimte niet zal gaan vanwege de schouw van de gaswandketel die er te dicht bij zit en de technische ruimte is ook al niet groot genoeg om daar een gat te gaan boren dat daar 2,5 meter van afstaat.

Wat dan nog wel mogelijk is dat we dat gat door het dak voorzien in een andere ruimte 1 van de slaapkamers of badkamer ik weet ook niet of je als je slaapt en er loopt zo'n kanaal in je slaapkamer of je dan last zal hebben van het lawaai die kanalen zijn wel akoestisch geisoleerd iemand daar ervaring mee?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Beste,

Het plan van het benedenverdiep is er niet bij zie ik.

Voor de bovenverdieping zou ik een vals plafond voorzien in de traphal waarin je dan vanuit de technische ruimte buizen van 90 mm kunt leggen die je laat uitkomen boven de deur van elke kamer,  3 aanvoeren voor de kamers en 1 afvoer voor de badkamer. Je hebt nu een plafondhoogte van 2,6 m , ik zie dan ook geen enklel probleem om dat enkel in de traphal naar 2,4 m te brengen 

Voor de afvoer van het ventilatiesysteem heb je blijkbaar al een doorvoer door het dak, voor de aanvoer zou ik dat ook door het dak brengen. Eens boven het dak laat je de buis een bocht maken waardoor je met enkele meters buis de inlaat op een grotere afstand kunt nemen van de schouw van de cv en de uitlaat van de ventilatie.

Die verlenging maak je vast door bjvoorbeeld los op de dakbedekking op geregelde afstand een betonblok te leggen waaraan je de buis kunt bevestigen. 

 
 
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
563
Waarderingsscore
9
Punten
18
Verlengen boven op het dak bedoel ik horizontaal verlengen. Ook zoals Charel hier beschrijft.

Als je daar 2 buizen van pakweg 3 meter aan hangt dan ben je ver genoeg van alles vanaf. 
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad Charel blij dat je het opmerkt 
regular_smile.png


Hierbij dus het plan van de benedenverdieping let maar niet op de roden lijn dat is iets voor de watergroep.

De oplossing was dus vrij voor de hand liggend, alleen ge moet er maar opkomen.
lightbulb.png


Nu ik dus weet dat het mogelijk is voor een D desnoods D+ installatie te leggen het volgende waar ik nog niet zeker van ben welk merk en type kan ik best nemen ? sommige systemen hebben een betere warmterecuperatie beter rendement en ook wel belangrijk luchtdebiet.

Iemand die me hier wat uitleg over kan geven ?

 voor welk merk en type zouden jullie gaan als het voor een nieuwbouwwoning zou gaan, zoals jullie kunnen zien aan de hand van de plannen is mijn huis ook niet heel groot.

 
 

Bijlagen

  • waterteller_plan.jpg
    waterteller_plan.jpg
    580 KB · Weergaven: 0
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik veronderstel dat de ruimte op het gelijkvloers net onder de berging van het verdiep ook een soort van berging is. Ook daar zou ik dan een verlaagd plafond voorzien om buizen van 90 mm tot in de living , de keuken en de inkom te voorzien. Ondanks dat dit in oorsprong niet was voorzien is uw woning qua indeling perfect geschikt om moeiteloos een systeem D in te verwerken.

Ook zou ik overwegen om de ventilatieunit in de onderste berging te plaatsen en dan de hoofdaan- en afvoerleidingen via de bovenste berging tot door het dak te brengen. 

Ik meen dat hier zeker het Hybalanssysteem het meest geschikte is. Hierbij worden collectors voorzien net voorbij de unit om van daaruit telkens met een aparte buis van 90 mm naar elk ventilatieventiel te gaan.
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om welke reden zou je de ventilatieunit in de berging beneden willen zetten? 

Ik wou zo veel mogelijk plaats in de berging beneden willen hebben en zo veel mogelijk apparatuur boven in de technische ruimte willen hebben.

Verder heb ik eens de voor en nadelen opgezocht van dit het hybalans systeem:

Nadelen hybalans systeem
• Duurder dan een systeem met ronde spiraalbuizen
• Er moet voldoende ruimte zijn om te buizen aan te leggen en om de verdeelkast te kunnen plaatsen.
• De diameter van deze kanalen is dunner dan spiraalbuis. Hierdoor moet de ventilator meer toeren maken om het gewenste ventilatiedebiet te halen.

Voordelen hybalans systeem
• Geen overspraak tussen de vertrekken (ieder vertrekt heeft eigen kanaal)
• Minder geluidoverlast (kanalen transporteren geen geluidstrillingen die door het systeem zelf veroorzaakt worden)
• Het ventilatiedebiet kan per vertrek centraal in de luchtverdeelkast ingesteld worden.

Waar ik mij het meeste zorgen om maak, wat ik ergens nog maar pas heb gelezen bij vals plafond is dat de kosten voor het bepleisteren van plafond en bevestigen van vals plafond allebei nodig zijn voor een goede luchtdichtheid dus dat is werk en kosten x2.

Is er ergens geen mogelijkheid dat ik de opbouwhoogte toch hoger zou maken 15cm ipv 11cm opbouwen.

Is er veel verschil met instortkanalen en gewone kanalen in het plafond ? hiermeer bedoel ik naar onderhoud toe ?

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Om welke reden zou je de ventilatieunit in de berging beneden willen zetten? 

Ik wou zo veel mogelijk plaats in de berging beneden willen hebben en zo veel mogelijk apparatuur boven in de technische ruimte willen hebben.

Het betreft een lichte voorkeur hiervoor. Het lijkt mij iets logischer om de collectoren boven het ventilatietoestel te plaatsen om van daaruit kort naar boven en opzij te gaan voor de aftakkingen van het gelijkvloers en om ook van daaruit recht naar boven te gaan om via de bovenste berging naar het valse plafond in de nachthal te gaan. Ik denk dat je dan minder meters buis en minder bochten nodig hebt. Qua eventueel geluid van het toestel zelf denk ik dat dit vlakbij de slaapkamers bij volkomen stilte 's nachts iets meer risico op hinder kan geven dan dat het beneden in de berging staat.

De ruimte die je hieraan beneden prijs geeft kan je dan weer extra benutten boven. 

Met de unit beneden is er misschien ook wel een mogelijkheid om de in- en/of aanvoer van de van en naar buiten door de keuken (ingewerkt boven de kasten bijvoorbeeld) tot door de buitengevel te brengen. Ook bestaat de mogelijkheid om via de kelder of kruipkelder naar buiten toe te werken, of zelfs de lucht vanuit de kelder of kruipkelder te betrekken.
Nadelen hybalans systeem
• Duurder dan een systeem met ronde spiraalbuizen
• Er moet voldoende ruimte zijn om te buizen aan te leggen en om de verdeelkast te kunnen plaatsen.
• De diameter van deze kanalen is dunner dan spiraalbuis. Hierdoor moet de ventilator meer toeren maken om het gewenste ventilatiedebiet te halen.

Ik denk niet dat het duurder is als je weet dat je hiermee geen geluidsdempers nodig hebt.

Ruimte voor de buizen lijkt mij geen probleem, integendeel. Zulke buizen nemen minder plaats in beslag.

De diameter van de kanalen is kleiner omdat elk kanaal slechts voor één ventiel dient, bij het andere systeem moeten de buizen dikker zijn om ze meerdere ventielen moeten kunnen voeden. Bij beide systemen moet evenveel debiet gehaald worden en daarbij zijn het aantal ventielen en hun afstelling bepalend voor de weerstand. Maar sowieso zal er slechts een verwaarloosbaar en volkomen onschadelijk verschil in weerstand zijn tussen beide systemen, hetzij  in min of in plus.
Waar ik mij het meeste zorgen om maak, wat ik ergens nog maar pas heb gelezen bij vals plafond is dat de kosten voor het bepleisteren van plafond en bevestigen van vals plafond allebei nodig zijn voor een goede luchtdichtheid dus dat is werk en kosten x2.

Wellicht wel, je moet dus de kosten voor het vals plafond als meerkost zien, echter dat hoeft dan enkel maar voor de nachthal boven. In de berging beneden zou je de leidingen eventueel zichtbaar en netjes gerangschikt tegen het plafond kunnen leggen.  Al denk ik nu niet dat je van de meerkost voor een vals plafonnetje achterover gaat vallen.
Is er ergens geen mogelijkheid dat ik de opbouwhoogte toch hoger zou maken 15cm ipv 11cm opbouwen.

Wellicht kan dat , maar dat is dan ten koste van de plafondhoogte over het gehele verdiep en niet enkel in de nachthal. De meerkost hiervan zal de meerkost van dat kleine vals plafond ver overtreffen vrees ik. Bovendien zit je dan met een volgens mij minder goed systeem door die dunne buisjes. Het werkt, maar zo mogelijk zou ik dat toch vermijden.
Is er veel verschil met instortkanalen en gewone kanalen in het plafond ? hiermeer bedoel ik naar onderhoud toe ?

Onderhoud is sowieso niets om van wakker te liggen, hier is er na zes jaar nog geen of nauwelijks vervuiling te merken. Maar ik kan me voorstellen dat indien ze na lange tijd toch moeten gereinigd worden dat dit gemakkelijker met een buis van 90 uit één stuk zal gaan dan met gelijk welk ander systeem. Maar lukken zal het wel tenzij men de installatie slecht heeft aangepakt.

 
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Na 2 dagen rond gelopen te hebben op batibouw en daar ook eens te gaan kijken bij de ventilatiemannen ook weer wat wijzer geworden over de systemen die er op de markt zijn.
De meeste hebben het plan ook zo voorzien om boven in de hal met een vals plafond te werken en boven elke deur een rooster in muur te voorzien dat ver genoeg kan inblazen, normaal zetten ze die minstens een meter verder dan de deur in de te ventileren ruimte of ideaal in de verste hoek van de ruimte, in mijn geval kan het niet anders dan gewoon roosters door de muur.
Gisteren is er een ventilatieman op mijn werf geweest om dit te bespreken we gaan met die pvc kanalen werken van 90 dik.
Voor de gaten van de aanvoer en afvoer lucht door het dak moet ik wel de gaten groter boren omdat de leidingen 180mm dia zijn, dikkere leidingen dan bij een c.
De verkoper stelde ons een ventilatieunit van zhender voor.
Voor de blowerdoortest zouden de luchtroosters in mijn ramen lekken geven ook al zouden die dicht zijn luchtdicht zouden ze nooit zijn ik had zelf gedacht om dit met een luchtdichte schuim op te vullen, iemand die mij iets anders kan aanraden ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De meeste hebben het plan ook zo voorzien om boven in de hal met een vals plafond te werken en boven elke deur een rooster in muur te voorzien dat ver genoeg kan inblazen, normaal zetten ze die minstens een meter verder dan de deur in de te ventileren ruimte of ideaal in de verste hoek van de ruimte,in mijn geval kan het niet anders dan gewoon roosters door de muur.

 Een ventiel door de muur en boven de deur is even efficient dan op gelijk welke andere plaats in de kamer ! De lucht zal in elke hoek van de kamer quasi gelijk van kwaliteit zijn.
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, Merci voor de geruststelling

Beneden ga ik dit ook zo doen dan hoef ik eigenlijk enkel in de berging door de muren roosters naar de keuken en living te voorzien, enfin ik zal wel zien hoe het ventilatieplan wordt uitgetekend.

Binnenkort krijg ik een prijsofferte van een ventilatiesysteem zelfbouwpakket dat ik dus zelf ga plaatsen.

( bij de groof zelfbouw) eerst krijg ik hier een cursus voor en dan kan ik eraan beginnen.

Hebben jullie ook alles zelf gelegd voor de ventilatie? en wat is jullie daarin bijgebleven en wat zijn de belangrijkste aandachtspunten ?
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Geen idee of je (ooit) de debieten van een rooster wil meten, maar om zo'n meettoestel rond een rooster te laten passen, is vanuit het centrum van een rooster gemeten een rechthoek van 40x40 cm nodig.
 
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Woubeir zei:
Geen idee of je (ooit) de debieten van een rooster wil meten, maar om zo'n meettoestel rond een rooster te laten passen, is vanuit het centrum van een rooster gemeten een rechthoek van 40x40 G

Daar heb ik totaal geen weet van, goed dat je het zegt anders kom ik na het plaatsen bij de keuring van mijn installatie nog voor verassingen te staan, dan zal ik dit maar eens bespreken met de ventilatieman die het plan gaat uittekenen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Woubeir zei:
Geen idee of je (ooit) de debieten van een rooster wil meten, maar om zo'n meettoestel rond een rooster te laten passen, is vanuit het centrum van een rooster gemeten een rechthoek van 40x40 cm nodig.
 

Dat is dan misschien de afmeting van één bepaald toestel. Normaal gebruikt men bij rechthoekige roosters een trechter van 33cm X 33 cm en bij de standaard gebruikte ronde ventielen een ronde trechter van 20 cm.
 
Lid geworden
26 nov 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vraag me wel af omdat ik nu een plat dak met roofing heb en dat in de zomer zeer warm kan worden ga ik de aanvoerbuis op het dak horizontaal leggen ver genoeg van de schouw en afvoer dat de lucht die binnenkomt in de zomer bij 30 graden dan niet nog warmer gaat zijn door de warmte van de roofing, Iemand daar ervaring mee ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan