Comfoair Q350 voet

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ToToA
Lid vanaf: 18/03/2016
174 berichten

We gaan een Zehnder Comfoair Q350 plaatsen in onze houtskeletbouw.

We willen hem niet tegen een muur hangen omdat we schrik hebben van trillingen.

Heeft er iemand ooit al eens zelf een voet gemaakt voor dit toestel? of moet dit op zo`n metalen standaard van zehnder zelf?

Reacties

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1543 berichten
Rapporteer

hangt er vanaf wat die standaard net allemaal doet bvb. als die standaard ergens zo is ontworpen dat de trillingen van het toestel niet worden overgedragen naar de vloer, dan stelt zich de vraag of de zoiets ook in een eigen bouwsel kunt gieten ?

mvg,

WB

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Rapporteer

Trillingen ventilatie unit? Is eerste keer dat ik daar een bezordgheid rond hoor... ergens gelezen of referentie van dat dit potentieel probleem is?

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1543 berichten
Rapporteer

@Tjay

ik veronderstel dat je het fenomeen toch kent ?

Want ergens heb ik een artikel over oa. dit probleem dat je best aanpakt door het niet te monteren op lichte binnenwanden en akoestisch geïsoleerd van de vloer op te stellen.

mvg,

WB

afbeelding van tjay
10977 berichten
Rapporteer

Ja, kan me uiteraard wel voorstellen dat dat voor michte wanden eventueel een issue kan zijn. De units die ik geinstalleerd / gehoord heb (Comfo D 350, de 450, Paul Novus, Ventaxia Sentinel Kinetic kleine & grote variant) waren eigenlijk dermate stil langs buiten dat ik me amper kan voorstellen dat dat buiten in enkele speciale situaties een bekommernis moet zijn. 

Enfin, ik heb hier de Comfo D 450 tegen holle betonblokken hangen (ook niet de zware massieve wand dus) en zelfs in hoogste stand geen last van trillingen. Mijn gut feeling is dan: probeer eerst zonder en als het echt moet, dan investeren in de voet? 

afbeelding van poing
Lid vanaf: 05/02/2010
518 berichten
Rapporteer

Ik ben aan het bekijken waar ik die comfo-air moet zetten, zonder het toestel ooit gezien te hebben. Hangen is moeilijk, bovendien heb ik slechts 1m70 hoogte. Waarom moet het toestel van de grond en hoe hoog? Als het voor de condens afvoer is, ik moet die in de ruimte daar onder afvoeren, geen probleem dus.

Heb iemand een sokkel in hout zien bouwen met hybalans luchtverdeelkasten er onder. Was wel proper, maar in mijn geval te hoog.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7814 berichten
Rapporteer

Gewoon zorgen dat de (eventuele) trillingen opgevangen worden voordat ze de vaste constructie bereiken. Een vaste voet gaat dus niks helpen. 

Rubberen dempers, matten of ophangen aan touwen zal wel een verschil geven.

Zelf heb ik enkele lagen radiatorfolie achter gehangen.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van tjay
10977 berichten
Rapporteer

Dat heeft natuurlijk ook allemaal geen zin als je de rest van je ventilatieconstructie ook niet akoestisch ontkoppeld (beugels met rubber, doorvoergaten voldoende groot zodat er geen contact buis<->wand is, ...). Anders gaan de trillingen alsnog via die weg.

Condensafvoer is meestal niet het probleem. De sifon die er ook nog onder moet wel. Bekijk toch maar heel erg goed op voorhand voor je aankoopt en teveel plannen maakt hoe je de leidingen doet vertrekken vanuit je unit.

afbeelding van andycamps
Lid vanaf: 05/12/2008
317 berichten
Rapporteer

poing schreef:

Ik ben aan het bekijken waar ik die comfo-air moet zetten, zonder het toestel ooit gezien te hebben. Hangen is moeilijk, bovendien heb ik slechts 1m70 hoogte. Waarom moet het toestel van de grond en hoe hoog? Als het voor de condens afvoer is, ik moet die in de ruimte daar onder afvoeren, geen probleem dus.

Heb iemand een sokkel in hout zien bouwen met hybalans luchtverdeelkasten er onder. Was wel proper, maar in mijn geval te hoog.

Je moet de unit minimaal een 10-tal cm van de grond plaatsen. Dat is vooral opdat je nog aan de sifon kan. De sifon die meegeleverd wordt met het toestel kan je zowel horizontaal als verticaal gebruiken/plaatsen en in de horizontale richting moet je eigenlijk alleen met je arm nog onder het toestel kunnen om aan de sifon te kunnen voor controle.

De standaarde voet van Zehnder is een stuk hoger dan die 10cm. Een goede oplossing voor trillingsdempend werken zijn dan de blokken van www.sigairhandling.be/NL/documentation/J05.010.5-MPR-Trillingsabsorberen... Deze kosten wel 68,87€ per stuk. De trillingsdempende tegels http://www.sigairhandling.be/NL/documentation/J05.014.5-MPK-VIB-Antivibr... van 11,75€ per stuk heb ik ook al wel eens in combinatie met een houten balkje van de juiste hoogte gebruikt. Bij deze laatste tegels zal je best wel wat "plezier" hebben om ze in stroken te zagen voor op de balkjes.

Ik verkoop lucht