Aluminium instortkanalen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van KennyStr
Lid vanaf: 10/03/2017
13 berichten

Hallo,

Aangezien we geen vals plafond wilden plaatsen, worden de kanalen van de ventilatie ingestort in de chape.

Een van de firma's die we contacteerden, werkt met rechthoekige kanalen uit aluminium.  Tot dan had ik nog nooit gehoord van ALU instortkanalen (itt gegalvaniseerd staal of kuststof).  Ik vind er ook bitter weinig info over.  De voordelen zijn volgens de firma: groot debiet (lagere snelheid), niet statisch geladen, makkelijk te reinigen en geen kunststof.  Dat wil ik allemaal best geloven, maar omdat er nauwelijks info over terug te vinden is, blijf ik voorlopig ietwat terughoudend.

Heeft iemand hier ervaring mee?  Zijn er nadelen aan verbonden (alu in pur/chape)?

Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van MarcMarc
Lid vanaf: 20/10/2012
891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De zogenaamde wrijfingscoëfficient van aluminum is lager dan van gegalvaniseerde buizen waardoor het drukverlies iets lager is. Bij een luchtsnelheid van 2 m/s waar je normaal gesproken op dimensioneerd, heeft dit nauwelijks effect. Kunstof buizen hebben ook een lagere wrijfingscoëfficient dan gegalvaniseerde buizen.

Overigens, groot debiet en lagere snelheid is tegenstrijdig aan elkaar. Om het debiet te vergroten verhoog je of de snelheid of je vergroot de diameter. 

Persoonlijk zou ik kiezen voor een systeem met een toegangelijk centrale junctiebox/plenum en individuele kanalen zonder aftakkingen naar de vertrekken. Voordeel: minder overspraak, eenvoudig te reinigen en regelbaar per kanaal vanuit de junctiebox. 

CENSUUR is ***

afbeelding van KennyStr
Lid vanaf: 10/03/2017
13 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ok, en qua sterkte? Inwerking chape op Ali?

afbeelding van MarcMarc
Lid vanaf: 20/10/2012
891 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geen idee, ben meer van de theorie.

CENSUUR is ***