Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.

Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.

Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?

Tevreden van?

Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?

Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
6% (18 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (38 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (92 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (72 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 277

Reacties

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1684 berichten
Rapporteer

knight-rider schreef:

Begin deze week eindelijk een doorbraak / oplossing.

Vorige week kreeg ik op een ander forum van iemand een persoonlijk e-mail adres van iemand die bij Aquacare werkt en daarop is wel snel antwoord gekomen en hebben we alles kunnen oplossen.

Vandaag ben ik de openstaande facturen dan gaan betalen.

Hopelijk zijn de facturen die in de toekomst komen wen in orde zoals het hoort.

Beste knight-rider,

blij dat er een oplossing gevonden is. Hopelijk ben je nu van verdere miserie verlost. wink

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van wawadadakawa
Lid vanaf: 15/07/2011
364 berichten
Rapporteer

Allen,

ik heb een "aquacare one soft" reeds een 5 tal jaar staan bij mij thuis. Ik ben redelijk tevreden van de werking van het toestel en meet inderdaad geen kalk meer in het water. Echter ik ondervind 2 problemen waar ik hoop dat iemand me mee kan helpen:

1) Na regeneratie van het hars smaakt ons water zout en niet lekker. Als we de kraan enkele minuten laten lopen (vermoeden is een 10 tal liter) trekt dit weg en is alles terug normaal. Ik heb dit probleem reeds 2 maal aangehaald bij het 2-jaarlijks onderhoud, maar dit schijnen ze niet te kunnen/willen oplossen. Iemand een idee?

2) Ondanks een hardheid van 0 ervaren we nog steeds aanslag in onze douche. Mijn vermoeden is dat er andere mineralen/zouten aanwezig zijn in ons water (doodlopende straat). Is er iets dat we hier aan kunnen doen?

Nog een bijkomstigheid. Ik las hier dat aquacare momenteel amper/moeilijk reageerd. Is hier meer info rond gezien ons 2-jaarlijks onderhoud er bijna aankomt.

afbeelding van Aquaman
1684 berichten
Rapporteer

Beste wawadadakawa,

zie mijn antwoord in deze topic.

Aquaman

afbeelding van knight-rider
Lid vanaf: 29/04/2007
181 berichten
Rapporteer

wawadadakawa schreef:

Allen,

...

Nog een bijkomstigheid. Ik las hier dat aquacare momenteel amper/moeilijk reageerd. Is hier meer info rond gezien ons 2-jaarlijks onderhoud er bijna aankomt.

Dat is ondertussen opgelost.

En de problemen die er bij hen waren zouden ook opgelost zijn hebben mij laten weten.
Dus normaal gezien zou je hen terug op een normale manier moeten kunnen bereiken.

afbeelding van KanWatHulpGebruiken
Lid vanaf: 22/08/2020
2 berichten
Rapporteer

Eerst en vooral: aan iedereen hier op dit forum in het algemeen, maar aan Aquaman in het bijzonder: enorm bedankt om met zoveel kennis en geduld vragen te beantwoorden. Ik twijfel er niet aan dat er bijzonder veel tijd in kruipt, en waardeer het enorm dat jullie dat toch telkens maar weer doen. Dikke merci!

Zoals de meesten hier, denk ik dat het ook tijd is dat we een waterverzachter laten plaatsen. Wij wonen in een randgemeente van Hasselt waar het water aan de zeer harde kant is (ca.  38 Franse graden). Al 2 keer de wasmachine naar de haaien, de koffiezet, en overal aanslag. Nu begint precies ook de verwarmingsketel wat moeilijk te doen. We wonen intussen al 10 jaar, maar beter laat dan nooit...

Ik heb dan ook offerte gevraagd (bij bevriend sanitairman) en die heeft me een voorstel gedaan. Ik weet dat ik nog tal van offertes kan opvragen, maar ik vrees dat ik door het bos de bomen niet meer ga zien (of is het nu andersom). Ondanks dat ik er intussen al het e.e.a. over gelezen heb, snap ik het toch nog allemaal nog niet goed. 

Vandaar dat ik gewoon jullie mening zou willen vragen, of het toestel dat me voorgesteld wordt ok is voor onze noden:

Het gaat om een "EcoBlue 18 L" en het zou gaan om ca.  1400 euro (exBTW, inclusief 2 zakken zout). Meer info vind je hier :

http://www.mcbwater.be/wp-content/uploads/2017/02/EB_NL-v6.6.pdf

- gezin van 2 volwassenen, 2 kinderen (jonge tieners) : ca. 130m2 / jaar

- hardheid van het water volgens de watermaatschappij: 38°F

Concretere vraagjes:

- Stemt dit toestel wat overeen met het verbruik? (niet graag een te zwak toestel, maar ook niet een te groot toestel als daar veel water mee verloren gaat bij het regenereren).

- Gaan we misschien drukverlies opmerken?

- Is het toch beter om een ander type (andere technologie) toestel te bekijken? 

Alvast bedankt voor elke reactie, en mocht je bijkomende info nodig hebben: vraag gerust.

Bedankt!!

mvg

KWHG

afbeelding van Aquaman
1684 berichten
Rapporteer

Beste KanWatHulpGebruiken,

vooreerst bedankt voor het compliment. Het doet zeker deugd om zoiets te krijgen en dat motiveert om zo verder te doen. wink

Wat betreft het toestel dat jullie werd voorgesteld; met berekening aan de hand van de gegeven parameters is dit toestel geschikt om jullie op een economische wijze te voorzien van zacht water. Gemiddeld zou dit toestel om de 6 à 7 dagen regenereren. Om een drukverlies moet je zeker niet bezorgd zijn.

Ja, zelfs de prijs valt best mee. yes

Aquaman

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10566 berichten
Rapporteer

Ik heb nu 2jaar een waterontharder in gebruik, buiten het zout bijvullen, is er ergenlijk ander soort onderhoud te doen?  (heb de neiging vaak iets wat goed werkt, niet te veel aan te raken, enkel wat echt nodig is...)

Het toestel is een Oceanic Limex pro.

afbeelding van KanWatHulpGebruiken
Lid vanaf: 22/08/2020
2 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Beste KanWatHulpGebruiken,

vooreerst bedankt voor het compliment. Het doet zeker deugd om zoiets te krijgen en dat motiveert om zo verder te doen. wink

Wat betreft het toestel dat jullie werd voorgesteld; met berekening aan de hand van de gegeven parameters is dit toestel geschikt om jullie op een economische wijze te voorzien van zacht water. Gemiddeld zou dit toestel om de 6 à 7 dagen regenereren. Om een drukverlies moet je zeker niet bezorgd zijn.

Ja, zelfs de prijs valt best mee. yes

Aquaman

Klaar en duidelijk! Dan bestel ik 'em. Merci AquaMan! Zeer gewaardeerd. :-)

afbeelding van Henry1965
Lid vanaf: 07/04/2015
10 berichten
Rapporteer

Kris77 schreef:

Ik heb nu 2jaar een waterontharder in gebruik, buiten het zout bijvullen, is er ergenlijk ander soort onderhoud te doen?  (heb de neiging vaak iets wat goed werkt, niet te veel aan te raken, enkel wat echt nodig is...)

Het toestel is een Oceanic Limex pro.

Er is wel het een en ander te vinden over het onderhouden van waterontharders met zout, bijvoorbeeld: https://www.waterverzachteraquagroup.be/waterverzachter/heeft-een-waterv...

Check regelmatig of de ontharder zijn werk nog goed doet met de hardheidstest van binnenkomend water en het onthard water. Het kan namelijk zijn dat het binnenkomende water een andere hardheid heeft gekregen en dat je het systeem daar op moet aanpassen.

Daarnaast is het raadzaam om de zoutbak af en toe goed schoon te maken (minimaal 1x per jaar) zodat de zaak niet gaat aankoeken. Het handigste is om dat te doen als de zoutbak bijna leeg is.

Eens per jaar (of na een langere tijd van niet gebruiken) de waterontharder ontsmetten door een harsreiniger in de zoutbak te gieten. Er zijn ook middelen die je elke maand kan/moet gebruiken (bijvoorbeeld Resin Soft).

Preventief kun je het systeem (kleppen/injecteur) inspecteren/reinigen. Op YouTube kan je bijvoorbeeld van de klep die ik heb (Clack WS1) precies zien hoe onderhoud gedaan moet worden en hoe onderdelen vervangen kunnen worden. Er zijn maar een paar grote klepfabrikanten en je kun daar veel over vinden op YouTube. De meeste kleppen zijn erg robuust en vergen minimaal onderhoud. Elk jaar helemaal uit elkaar halen is dus zeker niet nodig!

Als laatste checken of alle instellingen nog goed staan en handmatig laten regeneren, kijken of alle stappen goed doorlopen worden en weer een hardheidsmeting doen.

Wat ik ook doe is in een Excel-file bijhouden van het zoutgebruik. Ik houd bij wanneer ik een zak zout van 25 kg bijvul (als het zoutniveau een bepaalde stand heeft bereikt) en noteer de stand van de watermeter. Zo zie je gelijk als er iets aan de hand is (hoger of lager zoutgebruik dan normaal).

afbeelding van dporon
Lid vanaf: 27/08/2020
3 berichten
Rapporteer

We zijn momenteel gedurende 2 jaar bezig met de renovatie van onze woning en hebben net de laatste oude leidingen vervangen. Dus onze volgende stap is op zoek gaan naar een waterontharder. Ik ben deze forum thread al een tijdje aan het volgen en heb dus ook de berekening gedaan om te weten hoe groot de tank moet zijn. Het probleem is echter dat we precies relatief veel water verbruikt hebben de afgelopen jaren en dus niet goed weten of dit indicatief is. We zijn namelijk aan't verbouwen, hadden tot nu toe nog geen douche of vaatwasser, misschien was er toch ergens een lek? Dus nu vraag ik me af hoe ik dit het beste inschat.

We wonen met 2 en hebben in 2018-2019 ongeveer 118m3 verbruikt, als ik dit dan bereken voor een waterhardheid van 37° dan kom ik ongeveer om een tankinhoud van 17liter uit. Dit lijkt me vrij groot voor onze kleine woning (125m2) en voor juist ons 2. Enig idee hoe ik dit het beste aanpak?

afbeelding van Aquaman
1684 berichten
Rapporteer

Beste dporon,

als het correcte waterverbruik niet gekend is, neemt men vaak het Vlaams gemiddelde en dat is nu ongeveer 100 liter per dag per persoon. Als men gedeeld waterverbruik heeft (stadswater én regen- of putwater) dan mag dit gerust gehalveerd worden.

Aquaman

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10566 berichten
Rapporteer

Hoe meet je eigenlijk gemakkelijk de waterhardheid?

ik heb eens strookjes gebruikt voor aquarium controle dat ze die verkochten maar ik vond deze echt niet duidelijk en grof qua schaal.

Wat is beste hulpmiddel voor toch iets accurater de hardheid te bepalen en eens op te volgen?

afbeelding van Aquaman
1684 berichten
Rapporteer

Beste Kris77,

in de aquariumhandel is een eenvoudige GH-test verkrijgbaar. Deze zijn vrij accuraat en betrouwbaar.
De meer professionele testkits die vaak door de installateurs gebruikt en verkocht worden zijn wel wat duurder .

Aquaman

afbeelding van dporon
Lid vanaf: 27/08/2020
3 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Beste dporon,

als het correcte waterverbruik niet gekend is, neemt men vaak het Vlaams gemiddelde en dat is nu ongeveer 100 liter per dag per persoon. Als men gedeeld waterverbruik heeft (stadswater én regen- of putwater) dan mag dit gerust gehalveerd worden.

Aquaman

Dankjewel voor de info. Ik heb ondertussen al eens info en prijs gevraagd bij ecowater en bij mijn loodgieter zelf.

Ecowater steld volgende toestellen voor: Comfort 200, eVolution Compact 100 en eVolution Refiner Boost.

Mijn loodgieter plaats vooral Oceanic en Honeywell en spreekt over een 20 liter toestel met een volumetrische regeling. Deze zou zichzelf aanpassen aan de nood, en door deze iets groter te nemen, zou deze ook voldoen moesten we aan gezinsuitbereiding doen. Ik vind alleen weinig informatie terug over deze toestellen en dan vooral Honeywell, zijn dit ook betrouwbare toestellen? Want Honeywell is met verschillende zaken bezig en dus niet gefocused op enkel waterontharding zoals andere merken.

afbeelding van Aquaman
1684 berichten
Rapporteer

Beste dporon,

de toestellen van Honeywell zijn 'assemblagetoestellen', die zijn zeker goed want vaak uitgerust met Fleck-kleppen. Dit zijn toestellen die door verschillende firma's kunnen aangeboden worden.
De toestellen van Ecowater zijn 'merktoestellen', dat wil zeggen meer 'beschermd' door de eigen firma.

Aquaman