Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.

Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.

Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?

Tevreden van?

Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?

Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
7% (18 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (37 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (91 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (71 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 274

Reacties

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
23 berichten
Rapporteer

Goeiedag,

Is normaal dat koffie anders smaakt, normaal zou deze 'lekkerder' moeten smaken. Het kan natuurlijk ook zijn doordat de harsen in je toestel nieuw zijn dat het toestel nog enkele malen moet regenereren vooraleer de uiteindelijke watersmaak er is.

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1675 berichten
Rapporteer

Henry1965 schreef:

jameskoenen schreef:

Snel vraagje omdat ik geen gebruiksaanwijzing kan vinden.  Staat de klep van m'n waterontharder in bijgesloten foto nu in bypass of in service?  unknown

Als de knop geheel "rechtsom"  staat (met de klok mee), dan is het systeem in by-pass en is de waterontharder buiten werking.

Als de knop geheel "linksom" staat (tegen de klok in) staat, dan is het systeem in service (normale stand, dus waterontharder in werking).

Even aan de knop draaien om te zien in welke stand die staat. Door de knop ergens in het midden te zetten kun je waarschijnlijk een resthardheid instellen.

Beste jameskoenen & Henry1965,

het advies is grotendeels correct, deze bypasskraan kan/mag je alleen ofwel volledig open (bypass) ofwel volledig gesloten (service) zetten! De richting van de pijl duidt aan welke richting wat is!

Wat betreft de resthardheid instellen: als er GEEN resthardheidregelaar rechtstreeks op de besturingsklep aanwezig is (zoals ik op de foto van mijn vorige posting heb aangeduid) dan kan je eventueel de interne resthardheidregeling van deze bypass gebruiken.
Dus zeker NIET door deze knop ergens in het midden te zetten!

Op onderstaande tekening kan je zien hoe die resthardheidsregeling kan afgesteld worden.

Procedure om de resthardheid af te stellen:
Plaats de bypass volledig in SERVICE stand! (In bypassstand kan de resthardheid NIET geregeld worden en wordt het binnenwerk beschadigd!)
1. Verwijderd de bevestigingsschroef van de bypasskop.
2. Verwijder de contraschroef die zich IN de bypassas bevindt.
3. Regel nu de resthardheid met de interne regelschroef. (regelschroef volledig in de as geschroefd is 0°f - 1 toer uitgedraaid is ongeveer 6°f aan de uitgang bij 30°f aan de ingang)
4. Vijs de contraschroef terug om de instelling te fixeren.
5. Vijs de bypassknop terug vast met de bevestigingsschroef.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van SanderR
Lid vanaf: 19/06/2019
201 berichten
Rapporteer

Beste BI'ers,

Vorige week eindelijk mijn Delta Morava kunnen opstarten. De meegeleverde afvoer slang was te kort en blijkbaar niet gemakkelijk om een leverancier te vinden..

Dus, opgestart volgens de handleiding, alles werkt, zacht water, perfect! Hoewel, ik merkte tijdens het spoelen (staat in de opstartinstructie) al dat er precies wat vocht langs de dichtingen van de afvoerleidingen van de elementen komt. Daarjuist was ik nog eens in de kelder en jawel, we hebben prijs:

De bak waarin de harselementen staan staat tot aan de overloop onder water. Iemand dit ook al eens voor gehad?

afbeelding van GlennQuirijnen
Lid vanaf: 22/12/2018
7 berichten
Rapporteer

Hallo Aquaman,

heb niet direct terug gevonden hoe je de inhoud van een waterontharder moet berekenen, als je dit nog een keer kan posten of verwijzen naar een post waar je dit doet, zou super zijn. 

De vragen die je altijd stelt.

Jaarlijks waterverbruik:  Dit is 245 liter per dag, voor een gezin van 4, dus een 90 m3.
We hebben onze toiletten en wasmachine op regenwater.

Een tweede is de plaatselijke hardheid. Waar wonen jullie?

Wonen te sint-katelijne-waver.  Hardheid volgens de website 16,1 franse graden.  Ik heb ook een tester besteld, dus zal het zelf ook een keer nameten.

Je geeft aan dat een waterontharder best om de week regenereert.  Dus een model met een capaciteit van rond de 1700 liter, correct?

Alvast bedankt,

Glenn

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
23 berichten
Rapporteer

Beste Glenn,

Als ik zo vrij mag zijn om ook een beetje advies mag geven.
Al het bovenstaande klopt alvast.

Qua toestel zou een toestel van 10 liter, eventueel 8 wel moeten volstaan.

Groeten

afbeelding van BSSN
Lid vanaf: 19/12/2016
85 berichten
Rapporteer

Interessant onderwerp doch moeilijk om nog enige nuttige info te vinden.

In Nederland is de noodzaak van waterontharders zo goed als onbestaande gezien de meeste waterbedrijven zelf ontharden tot 8.5 °dH (=15,1 °F).  Deskundigen, gesteund door Europese consumentbond stellen dat ontharden pas nodig is bij hardheid van 20°dH en hoger (= >35,6°F)?

In onze regio is de waterhardheid ongeveer 24 °F doch de voorbije 20 jaar nog nooit problemen gehad.

In dit artikel (vrij beschikbaar via Consumentenbond) wordt een en ander op eenvoudige wijze toegelicht: consumentengids hardheid drinkwater

Moeten we dan niet eerder de kritische vraag stellen of waterontharders niet slechts een recurrent revenue business model is waaraan vooral veel geld verdient wordt?

afbeelding van Kwakkel
Lid vanaf: 13/10/2011
322 berichten
Rapporteer

Interessant - zeker aangezien de Belgische tegenhanger (Test Aankoop) een jaartje later een test doet van verschillende soorten waterontharders (met dank aan KristofVer voor de link): artikel.

Uit tekst en foto's blijkt dat er toch wel een zeker effect is bij het gebruik van een waterontharder!

afbeelding van BSSN
85 berichten
Rapporteer

Kwakkel schreef:

Interessant - zeker aangezien de Belgische tegenhanger (Test Aankoop) een jaartje later een test doet van verschillende soorten waterontharders (met dank aan KristofVer voor de link): artikel.

Uit tekst en foto's blijkt dat er toch wel een zeker effect is bij het gebruik van een waterontharder!

Bedankt voor de link, TestAankoop staat dus ongeveer lijnrechtig tegenover Nederlandse én Europese consumentenorganisaties. Keuze lijkt me dus vrijblijvend wie of wat je gelooft.

Fiet blijft dat Belgische watermaatschappijen de bal (én de hoge kosten) doorspelen naar de consument ipv zelf verantwoordelijkheid te nemen Sad

afbeelding van knight-rider
Lid vanaf: 29/04/2007
181 berichten
Rapporteer

Euh, ze zijn bij ons toch ook vollen bak bezig met centrale waterontharding op de plaatsen waard at het meeste nodig is.

Waar heeft De Watergroep al onthardingsinstallaties in dienst?
West-Vlaanderen: Kooigem (Kortrijk)
Oost-Vlaanderen: Eeklo en Zele
Vlaams-Brabant: Haasrode en Zoutleeuw
Limburg: Hasselt, Bovelingen (Heers) en Velm (Sint-Truiden).

Welke onthardingsprojecten staan er de komende jaren nog op de planning?
West-Vlaanderen:
Waarmaarde: indienstname medio 2020

Vlaams-Brabant:
Meerbeek: start werken eind 2020, indienstname in 2023
Overijse (Maleizen): aanbesteding in 2021, indienstname in 2025
Haacht (Kastanjebos): aanbesteding in 2023, indienstname in 2027
Tienen: aanbesteding in 2022, indienstname in 2026

Limburg:
Bilzen: indienstname in 2021
Tongeren: aanbesteding in 2021, indienstname in 2025
Kortessem: aanbesteding in 2020, indienstname in 2024
Borgloon: aanbesteding in 2021, indienstname in 2024
Nieuwerkerken: aanbesteding in 2020, indienstname in 2024

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1675 berichten
Rapporteer

Beste BSSN, Kwakkel & knight-rider,

het feit dat meer en meer watermaatschappijen in zowel Vlaanderen als Nederland het water dat zij verdelen zelf al deels ontharden (tot minimum 15°f) is een trend die de laatste jaren inderdaad een vooruitgang kent.
Zij zijn echter gebonden aan 'wettelijke regels' en voorschriften, en dienen ook de kosten-baten in het oog te houden.

Ongeacht wat 'deskundigen - gesteund door Europese consumentenbonden' stellen, is er toch duidelijk te stellen dat verdere behandeling, in bepaalde omstandigheden, nog steeds een noodzaak blijft.
Kalkrijk water, zelfs onder de 15°f, geeft nog steeds kalkaanslag en dat is nefast voor alles wat met water te maken heeft.
Voor de particulieren is dit zeker beter, de huishoudtoestellen, het sanitair,  de leidingen, de kledij, enz... hebben baat aan 'minder hard' water.
Als je dan de 'professionele markt' bekijkt: de ziekenhuizen, de horeca, de industrie, enz... hebben echt nood aan ZACHT water voor hun apparatuur, hun behandelingen, hun werkmethodes, hun eindprodukten.

Het is met +30 jaar ervaring in die branche, mij ook al wel duidelijk dat er veranderingen in die materie is gekomen en verder nog ontwikkeld wordt.
Zowel de Vlaamse , de Nederlandse alsook internationale en overkoepelende organisaties die 'strijden' voor de consumenten hebben al diverse studies uitgevoerd en het nut of de onzin van 'diverse soorten en/of wijzes van waterbehandeling' in vraag gesteld of bewezen.

Een belangrijk gegeven is en blijft: 'wat wenst de eindgebruiker?'
En het antwoord daarop zou - in de beste en volgens mij toch meeste gevallen' - een toepassing en behandeling van het water volgens de noden moeten zijn. Niks meer en niks minder.

Mede daardoor is er in de laatste 15 jaar een zekere ontwikkeling en vooruitgang te merken in deze materie; zoals kleinere en hydraulische toestellen, alternatieven voor de klassieke ionenwisselende waterverzachters.
Daarbij is een 'verkoop op afstand', 'via internet', 'op papier', en meer degelijke manieren,  eigenlijk totaal uit den boze.  Voor een goede behandeling is een goede analyse én plaatsgebonden overleg noodzakelijk.

Zoals in elke bedrijfstak zitten er 'kapers op de kust' die 'de regels van de kunst' aan hun laars lappen en waar 'de consument' niet hun prioriteit is.
Jammer genoeg zijn die 'cowboys' die 'komen en gaan' en snel 'een dikke boterham' willen verdienen, en vaak daarna niet meer begaan zijn met 'hun klanten' op diverse kanalen aanwezig om de consument te 'verleiden' en te 'misbruiken'.

Een 'objectieve', 'neutrale' zienswijze en advies is hierbij van cruciaal belang.
Daar heeft de consument recht op, en die moet hij ook verwachten en/of eisen van elke handelaar.

Even terzijde: dit is wat ik in de voorbije 10 jaar op dit forum probeer te geven, zonder omwegen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van BSSN
85 berichten
Rapporteer

Beste Aquaman & knight-rider:

Waterontharders zullen in bepaalde gevallen vermoedelijk hun nut wel hebben, meer nog in de professionele markt dan in de particuliere markt. Ik ben eerder geneigd te geloven dat de terugverdien-filosofie, zoals beschreven door consumentenbond voor een groot deel een fabel is, een fictief verkoopsargument. Het verdienmodel met steeds terugkerende inkomsten is dan ook al langere tijd een absolute economische must.

Ik denk dat een belangrijker gegevens is en zou moeten zijn: wat maakt men de eindgebruiker wijs zodat hij/zij alles gaat geloven wat de media, vakbladen en industrie met politieke invloeden  probeert op te dringen.

Daarbovenop hadden maatschappijen van bij de start moeten worden verplicht om onthard water in huis te brengen.

In onze buurt is er al zeker 50 jaar, naar vlaamse normen erg hard water, maar geen haan die naar kraait, zeker de watermaatschappij niet. In diezelfde tijdspanne heb ikzelf of iemand uit mijn omgeving geen enkel defect apparaaten of onvoorziene kosten gehad.

Dat watermaatschappijen anno 2020 feitelijk nog maar in een beginstadium zitten van onthardingsprojecten voor de komende 10 jaar terwijl dit bv. in Nederland al jarenlang 15°F de standaard is, spreekt toch boekdelen.

Misschien ook een fabel maar een tijd terug vertelde een medewerker van de watermaatschappij zelf dat het water in onze regio bewust hard moest zijn wegens een waternet zo lek als een zeef...?

Ik twijfel uiteraard niet aan de goede intenties van Aquaman hier, laat dat duidelijk zijn.

181 berichten
Rapporteer

Ik woon in Velm (SInt-Truiden), waar nu al enkele jaren aan centrale waterontharding gedaan word.
De installatie die ze daarvoor gebouwd hebben staat hier een paar straten verder.

We hebben hier in huis altijd als een waterverzachter gehad en die hebben we nu ook nog altijd, het is wel duidelijk dat die nu heel wat minder zout verbruikt dan voor de centrale onthardings installatie.

181 berichten
Rapporteer

knight-rider schreef:

Iemand hier die weet wat er aan de hand is met Aquacare Kinetico?
Ik krijg geen enkele reactie meer van hen...
Telefoon, mail, berichten via hun facebook, ...

Het lijkt wel of ze in rook zijn opgegaan.

Alleen de facturen blijven komen en die kloppen dan ook nog eens niet meer, wat dus de reden is waarom ik hen probeer te contacteren.

En er komt nog een vervolg aan dit verhaal.

Vorige week donderdag zat er nog eens een brief van Aquacare in de bus.
Een aanmaning ivm twee achterstallige betalingen, eentje van oktober 2019 en eentje van april 2020.
Heb dat even nagekeken en de vermelde factuur voor oktober 2019 hebben zelfs nooit gekregen, er is wel een factuur voor die maand, maar die werd betaald.
De factuur van april 2020 heb ik ook betaald (met de vermelde 21% btw, die 6% zou moeten zijn).

Alweer tientallen keren gebeld en mails gestuurd, maar weer komt er geen reactie van van dat stelletje prutsters!!! Dit is toch niet meer normaal??

afbeelding van Henry1965
Lid vanaf: 07/04/2015
9 berichten
Rapporteer

Kwakkel schreef:

Zeker interessant! Dat er goede alternatieven zijn voor de klassieke waterontharder met zout wist ik niet, anders hadden wij daar zeker ook naar gekeken. Vooral de ontharder met polyfosfaten is erg interessant w.v.b. aanschaf- en onderhoudskosten en eenvoud: geen stroom, geen afvoer, geen bewegende delen, geen jaarlijks onderhoud door een installateur, geen zout, geen waterverlies door spoelen, alleen 2x per jaar zelf een (redelijk goedkope) patroon wisselen.

Effect van een waterontharder is er zeker. Wij hebben zelf een klassieke waterontharder geplaatst in oktober vorig jaar en zijn daar erg tevreden over. De hardheid van het water is "maar" 10 dH (= 17,8 fH), dus een gemiddelde hardheid, maar het verschil is duidelijk te merken. Geen kalkaanslag meer en zeker baden en douchen met zacht water is een genot en daar was het ons voornamelijk om te doen: voorkomen van een schrale, droge huid.

Wat ik in de test van TestAankoop wel mis is hoe het water "voelt" en smaakt. De hardheid blijft in principe hetzelfde, maar de kalk slaat niet neer. Geeft het echter ook het zachte gevoel? Voor een aanschafbedrag van EUR 135 (Pugh Micromet 75)  misschien de moeite waard om te proberen.

181 berichten
Rapporteer

knight-rider schreef:

knight-rider schreef:

Iemand hier die weet wat er aan de hand is met Aquacare Kinetico?
Ik krijg geen enkele reactie meer van hen...
Telefoon, mail, berichten via hun facebook, ...

Het lijkt wel of ze in rook zijn opgegaan.

Alleen de facturen blijven komen en die kloppen dan ook nog eens niet meer, wat dus de reden is waarom ik hen probeer te contacteren.

En er komt nog een vervolg aan dit verhaal.

Vorige week donderdag zat er nog eens een brief van Aquacare in de bus.
Een aanmaning ivm twee achterstallige betalingen, eentje van oktober 2019 en eentje van april 2020.
Heb dat even nagekeken en de vermelde factuur voor oktober 2019 hebben zelfs nooit gekregen, er is wel een factuur voor die maand, maar die werd betaald.
De factuur van april 2020 heb ik ook betaald (met de vermelde 21% btw, die 6% zou moeten zijn).

Alweer tientallen keren gebeld en mails gestuurd, maar weer komt er geen reactie van van dat stelletje prutsters!!! Dit is toch niet meer normaal??

Begin deze week eindelijk een doorbraak / oplossing.

Vorige week kreeg ik op een ander forum van iemand een persoonlijk e-mail adres van iemand die bij Aquacare werkt en daarop is wel snel antwoord gekomen en hebben we alles kunnen oplossen.

Vandaag ben ik de openstaande facturen dan gaan betalen.

Hopelijk zijn de facturen die in de toekomst komen wen in orde zoals het hoort.