Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.

Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.

Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?

Tevreden van?

Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?

Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
7% (18 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (37 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (91 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (71 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 274

Reacties

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
23 berichten
Rapporteer

Beste KW5,

Voor ons persoonlijk het belangrijkste 'onderdeel' in een waterontharder de zogenaamde klep of besturingsunit.

Een toestel zonder onderhoud is onbestaande. Een toestel die je water behandelt zou ik ten sterkste afraden om deze niet te behandelen gezien doorheen gebruik bacteriën, ijzerresten enzovoort zich opstapelen.

Indien een onderhoud goed wordt uitgevoerd zou deze ook minder kunnen verbruiken.

Op korte termijn kan deze goedkoper lijken, op lange termijn... .

Een zuinige waterontharder werkt met:

- proportionele bezouting

- UP-flow regeneratie

- Volumegestuurd met override van aantal dagen indien capaciteit niet gebruikt.

Met jouw verbruik (en wat speling) zou een toestel van 8-10 liter hars moeten voldoen. Denk je een stijgend verbruik te krijgen met tijd zou ik overwegen om naar 12 à 14 liter hars te gaan.

groeten

afbeelding van jameskoenen
Lid vanaf: 05/06/2020
14 berichten
Rapporteer

De Van Marcke Aqua-O-Matic waterverzachter in het huis dat ik recent kocht is ook zowat op het einde van z'n levensduur en ik ben dus stilaan aan het uitkijken voor vervanging.  In Testaankoop las ik een artikel over waterverzachters zonder zout.  De systemen met magnetische velden blijken niet te werken maar die met CO2injectie, polyfosfaten en korrels blijken wel effectief en die laatste 2 blijkbaar behoorlijk goedkoper in aanschaf en onderhoud.

In dat kader viel mijn oog vooral op de Oneflow OFTWH-R die goed uit de test komt, maar een dikke 400 EUR kost en waarvan je enkel om de 3 jaar zelf een filter van een 200 EUR moet vervangen.  Geen spoelen, geen zout, geen verplaatsingskosten voor technieker.

In dit, weliswaar lijvige, topic zie ik op het eerste zicht iedereen klassieke waterverzachters met zout aanschaffen.  Zie ik iets over het hoofd en blijft dit de beste keuze? 

23 berichten
Rapporteer

Beste James,

Goedenavond,

Een Watts One Flow werkt inderdaad op een andere manier dan een klassieke waterontharder met ionenuitwisseling.

Waarbij de One Flow calcium ‘kristaliseert’ is dit enkel voor een bepaalde periode. Indien je bv 24u geen water gebruikt, dan slaat de kalk na de One Flow alsnog neer.
Alsook water op douche, kranen, enz. die opdroogt, geeft kalkaanslag.
Water in het reservoir van uw Senseo zal alsnog kalk afgeven (gezien kristalisatie van kalk slechts tijdelijk is).

Het is een beetje de voordelen t.o.v. de nadelen afwegen.

Patronen best om de 2 jaar vervangen i.p.v. om de 3 jaar.

Na 10 jaar hebt u dus ook al 1000 euro uitgegeven aan patronen.

Vriendelijke groeten,

Clearwater

14 berichten
Rapporteer

OK, helder.  Ik heb een grote glazen scherm aan m'n inloopdouche en daar eigenlijk momenteel nooit kalkvlekken en wil dat zo houden dus dan is wellicht een "klassieke" waterverzachter toch meer aangewezen voor mijn use case.

Ik ken de markt van dit soort toestellen niet en er zijn op het het eerste zicht erg veel verschillende aanbieders, elk met hun eigenheden (lees hier bv dat er merken zijn waar je verplicht hun zout moet gebruiken incl onderhoudscontract).  Geen idee dus wat prijs/kwaliteit een goede vervanger zou zijn voor mijn huidige toestel van Van Marcke dat het volgens de onderhoudsman nog maximaal 1 à 2 jaar trekt (en op dat moment 15 jaar oud zal zijn).  Zijn er gedoodverfde favoriete merken/aanbieders hier op het forum waarmee ik mijn zoektocht kan starten?

23 berichten
Rapporteer

Dag James,

Inderdaad, bepaalde bedrijven vragen onderhoudscontract met verplichte zoutafname.

Wij zijn zelf in de waterbehandeling actief maar werken niet met het zogenaamde 'onderhoudscontract'.

Bekijkt u gerust eens onze website uiteraard vrijblijvend (www.clearwater.be). Ik ben hier niet om reclame te maken maar vooral om advies te geven want soms is het inderdaad moeilijk om het bos door de bomen te zien.

Vriendelijke groeten

afbeelding van Stef603
Lid vanaf: 22/02/2009
3 berichten
Rapporteer

Hallo,

Wij hebben thuis al enkele jaren een toestel van Aqua-Service die is ingesteld op 7° Duitse graden maar wil deze nu naar 0 brengen. Kan ik dit makkelijk zelf doen of moet er daar een technieker voor komen?

Met vriendelijke groeten, Stef603

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1670 berichten
Rapporteer

Stef603 schreef:

Hallo,

Wij hebben thuis al enkele jaren een toestel van Aqua-Service die is ingesteld op 7° Duitse graden maar wil deze nu naar 0 brengen. Kan ik dit makkelijk zelf doen of moet er daar een technieker voor komen?

Met vriendelijke groeten, Stef603

Beste Stef603,

post eens een foto van de besturingsklep, dan kan ik uitmaken op welke wijze je de resthardheid kan instellen/veranderen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van Stef603
3 berichten
Rapporteer

Hallo Aquaman,

in bijlage stuur ik u een foto van de sturing(klep)

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1670 berichten
Rapporteer

Beste Stef603,

gezien van uit de voorkant van de besturingsklep staat er linksonder een klein mengventiel, het wieltje met het kruisje en de witte dikker wordende rand, op de foto.
Deze kan je hoger (meer hard water) of lager (minder hard water) draaien.
Daarmee regel je dus de resthardheid van het water die in jullie leidingen terecht komt.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van Stef603
3 berichten
Rapporteer

Dank u wel Aquaman voor het snelle antwoord

met vriendelijke groeten, stef603

14 berichten
Rapporteer

Snel vraagje omdat ik geen gebruiksaanwijzing kan vinden.  Staat de klep van m'n waterontharder in bijgesloten foto nu in bypass of in service?  unknown

afbeelding van Henry1965
Lid vanaf: 07/04/2015
8 berichten
Rapporteer

jameskoenen schreef:

Snel vraagje omdat ik geen gebruiksaanwijzing kan vinden.  Staat de klep van m'n waterontharder in bijgesloten foto nu in bypass of in service?  unknown

Als de knop geheel "rechtsom"  staat (met de klok mee), dan is het systeem in by-pass en is de waterontharder buiten werking.

Als de knop geheel "linksom" staat (tegen de klok in) staat, dan is het systeem in service (normale stand, dus waterontharder in werking).

Even aan de knop draaien om te zien in welke stand die staat. Door de knop ergens in het midden te zetten kun je waarschijnlijk een resthardheid instellen.

14 berichten
Rapporteer

OK, helder.  En eigenlijk ook wel logisch.  smiley 

Bedankt voor de snelle reactie!

Net eens geprobeerd trouwens en moet echt wel een heel aantal omwentelingen aan die knop doen om volledig naar  bypass te gaan om hem helemaal open te zetten.  Begrijp ik nu goed dat je best niet volledig op service zet om nog iets van hardheid in het water over te houden?  Was in eerste instantie die knop aan het bestuderen omdat ik had gelezen dat je beter naar bypass gaat vooraleer de kamerplanten water te geven.

afbeelding van Henry1965
Lid vanaf: 07/04/2015
8 berichten
Rapporteer

jameskoenen schreef:

OK, helder.  En eigenlijk ook wel logisch.  smiley 

Bedankt voor de snelle reactie!

Net eens geprobeerd trouwens en moet echt wel een heel aantal omwentelingen aan die knop doen om volledig naar  bypass te gaan om hem helemaal open te zetten.  Begrijp ik nu goed dat je best niet volledig op service zet om nog iets van hardheid in het water over te houden?  Was in eerste instantie die knop aan het bestuderen omdat ik had gelezen dat je beter naar bypass gaat vooraleer de kamerplanten water te geven.

Sommige mensen zetten de by-pass een klein beetje open om een bepaalde resthardheid te behouden. Reden voor mij is niet helemaal duidelijk; volledig onthard water zou leidingen kunnen aantasten, maar ik kan me daar weinig bij voorstellen. Ik onthard het water dan ook volledig, anders heb je nog kalkaanslag.

Kamerplanten kunnen prima leven op zacht water (eventueel met plantenvoeding, zoals je normaal zou doen) en er is m.i. geen reden om daarvoor de waterontharder te by-passen. Regenwater is ook zacht en water wordt pas hard als het kalk opneemt uit de bodem.

afbeelding van jvd30
Lid vanaf: 22/10/2007
2378 berichten
Rapporteer

Zojuist mijn nieuwe Minimax laten installeren. Mijn eerste waterverzachter dus toch enkele vraagjes Smile

Zo nu en dan hoor ik een tikje in het apparaat zonder dat we water gebruiken. Is dit normaal?

Koffie smaakt toch wel heel anders (filterkoffie, de espressomachine moet ik nog testen). Nog mensen ervaring mee?