Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.

Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.

Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?

Tevreden van?

Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?

Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
6% (17 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (37 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (91 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (71 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 273

Reacties

afbeelding van rebirth
Lid vanaf: 18/06/2012
10 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Het verfijnen van de keuze ligt aan de eisen die jullie stellen qua beschikbare ruimte, zoutvoorraad in het toestel, hydraulisch of electrisch, enz...

Beste Aquaman,

Alvast bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat we eigenlijk totaal niet thuis zijn in de technische verschillen en vereisten. De beschikbare ruimte is niet zo belangrijk, we kunnen hiervoor de nodige ruimte voorzien. Wat betreft het hydraulisch of electrisch gedeelte, zijn we al niet meer mee, vrees ik. Geen idee over wat dat gaat, wat de verschillen en/of voordelen zijn. Kan ik mij hierover ergens wat inlezen, zodat ik een idee heb wat het meest interessante is? Zoals je merkt, zijn wij behoorlijk onwetende leken op dat vlak.

Alvast bedankt.

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1661 berichten
Rapporteer

Beste rebirth,

ik weet dat het een ferme opdracht is, maar deze topic is alvast een goed begin om jullie keuze te verfijnen.
Zoals je zal kunnen lezen is het mijn intentie om objectief advies te geven over de toestellen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van schaduwfax
Lid vanaf: 16/03/2020
1 berichten
Rapporteer

Zoals velen hier op het forum zoeken wij dus ook onze waterontharder te vervangen. Onze vorige (een culligan van meer dan 15 jaar oud) is stuk.

Nu kan je blijven zoeken en vergelijken, maar ik moet ergens een beslissing nemen. Heb nu 3 offertes en vroeg me af  welke jullie zouden aanraden?

Gezin van 4 - rond 100m³ verbruik - 37°F Hardheid

Bayard Lucida (14 -25 liter)

Culligan 915 S

Ecowater eVolution Boost 300

Ik hoop binnenkort een beslissing te kunnen nemen Wink

afbeelding van dansuy
Lid vanaf: 31/10/2013
2 berichten
Rapporteer

gisteren een Aqua Service Smart FLow 250 laten plaatsen.

proper gedaan maar wij hoopten drinkbaar water te krijgen sad maar we vinden de smaak maar niks (beetje chemisch)

de plaatser beweerde dat de chloor NIET verwijdert wordt , nochtans ruik ik geen chloor meer.

dit toestel meet tevens zelf geen hardheid!

grts

dan

afbeelding van Aquaman
1661 berichten
Rapporteer

Beste dansuy,

een goed geplaatste en afgestelde waterontharder levert schoon, zacht en drinkbaar water, als dit water van een watermaatschappij komt uiteraard.
Eventuele chloor in het water (al is dat twijfelachtig) zal inderdaad niet verwijderd worden door een waterverzachter.
Geen enkele waterverzachter méét de hardheid van het water, deze wordt ingesteld en op basis van de instellingen zal het toestel regenereren.
Om de hardheid van het water te meten gebruikt men andere toestellen zoals een Testomat.

Aquaman

testomat-eco.png
afbeelding van dansuy
Lid vanaf: 31/10/2013
2 berichten
Rapporteer

Tja

Vroeger was de chloorreuk niet te harden, echt verschrikkelijk . (ter info wij krijgen water van AWW)

nu heb ik een smaakje zoals ik zei, maar ik drink ervan , mijn vrouw vind het vies, zou het het hars *kunnen* zijn ?

misschien zal het beteren na een eerste regeneratie.

grts

dan

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
19 berichten
Rapporteer

Beste Dan,

Het kan inderdaad zijn dat het water in het begin war 'raar' smaakt maar zou heel snel over moeten zijn.
Als je zeker wil zijn kan je het toestel laten regenereren.

Indien u enkele seconden op de regeneratieknop drukt zal een regeneratie starten.

Groeten,
Pieter

afbeelding van Spillertwo
Lid vanaf: 01/11/2013
16 berichten
Rapporteer

Wij zijn op zoek naar een waterontharder en hebben als gezin een jaarlijks verbruik van 108 m³ met een hardheid van 16.2°F.
Na het doorlezen van dit topic kwam ik hiermee uit op een harshoeveelheid tussen 7 en 10 liter waarbij het toestel dan om de 7 à 8 dagen zou regenereren.

Vervolgens kwam ik echter uit op volgende twee toestellen:
.Gruenbeck Softliq verkrijgbaar met 7.5l of 9l hars
.The water purifier Easy met 18l hars

Bij de Softliq staat er in de duitse gebruikshandleiding dat deze dagelijks zal regenereren van zodra er 50% van de capaciteit is gebruikt van het hars.  Hierbij zou het gebruikte zout voor regeneratie aangepast worden aan de verbruikte capaciteit.  
Het toestel zou ook rekening houden met de vier afgelopen weken om het waterverbruik te leren.

Ook bij de TWP Easy wordt er gesteld dat de 18l hars bruikbaar is voor lagere verbruiken omdat de regeneratie zich aanpast aan het vervuilde volume van hars.

Dus als je minder zou verbruiken dan zou het hars geregenereerd worden met minder zout.

Heeft er iemand hier ervaring mee dat dit kan kloppen ?
Heeft iemand ervaring met deze twee concrete toestellen ?

afbeelding van Aquaman
1661 berichten
Rapporteer

Spillertwo schreef:

...

...
Dus als je minder zou verbruiken dan zou het hars geregenereerd worden met minder zout.

Beste Spillertwo,

de Grundbeck SoftliQ wordt vanuit de fabriek ingesteld op Eco-modus, de enige andere optie is Power-modus.
Bij de initiële instelling wordt elke dag een regeneratie gestart op het moment dat er geen of het minst water verbruikt wordt én als de capaciteit onder de 50% van zijn totaalcapaciteit is, dus eender welk moment van de dag mogelijk.
Bij de andere optie, die volgens mij toch beter is, wordt het toestel ingesteld om op een vast tijdstip - bij voorkeur 02u00 - te regenereren, eveneens als zijn capaciteit onder de 50% is.
Bij elke regeneratie wordt - zoals reeds bij vele types waterontharders - enkel zout- en spoelwater verbruikt om de verbruikte capaciteit weer op het maximumniveau te brengen.
Dit systeem is zo ingesteld daar er op zich slechts kleine harsinhouden in het toestel zijn; 5 - 7,5 en 9 liter.
Daardoor anticipeert men op een zekere reserve om zeker te zijn om altijd zacht water te kunnen leveren.

De TWP Easy (18 liter hars) is uitgerust met een Clack-regelklep, die diverse waterbehandelaars kunnen leveren.
Deze klep kan immers zodanig ingesteld worden waarbij enkel volgens het verbruikte capaciteit, zout- en spoelwater nodig is om de volle capaciteit terug te geven. Dit wordt vaak als proportionele bezouting beschreven.

Aquaman

16 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Spillertwo schreef:

...

...

Beste Spillertwo,

de Grundbeck SoftliQ wordt vanuit de fabriek ingesteld op Eco-modus, de enige andere optie is Power-modus.
Bij de initiële instelling wordt elke dag een regeneratie gestart op het moment dat er geen of het minst water verbruikt wordt én als de capaciteit onder de 50% van zijn totaalcapaciteit is, dus eender welk moment van de dag mogelijk.
Bij de andere optie, die volgens mij toch beter is, wordt het toestel ingesteld om op een vast tijdstip - bij voorkeur 02u00 - te regenereren, eveneens als zijn capaciteit onder de 50% is.
Bij elke regeneratie wordt - zoals reeds bij vele types waterontharders - enkel zout- en spoelwater verbruikt om de verbruikte capaciteit weer op het maximumniveau te brengen.
Dit systeem is zo ingesteld daar er op zich slechts kleine harsinhouden in het toestel zijn; 5 - 7,5 en 9 liter.
Daardoor anticipeert men op een zekere reserve om zeker te zijn om altijd zacht water te kunnen leveren.

De TWP Easy (18 liter hars) is uitgerust met een Clack-regelklep, die diverse waterbehandelaars kunnen leveren.
Deze klep kan immers zodanig ingesteld worden waarbij enkel volgens het verbruikte capaciteit, zout- en spoelwater nodig is om de volle capaciteit terug te geven. Dit wordt vaak als proportionele bezouting beschreven.

Aquaman

Beste Aquaman,

Hartelijk dank voor je reactie.

Mag ik hieruit concluderen dat voor onze situatie eigenlijk beide toestellen in aanmerking komen en er qua gebruikskosten weinig verschil zal zijn (met het advies om de Softliq zeker in power modus te laten plaatsen) ?

Hierbij gaat het verschil dan vooral de werking van de toestellen zijn en dus ook het slijtage van de onderdelen  (uitgaande dat je bij onze hardheid van water ongeveer 280l water kan zuiveren met 1l hars):
.de softliq 7.5l zal uitgaande van een gebruik van 300l per dag ongeveer elke vier dagen regenereren (regeneratie bij overschrijding vd 50%)
.de softliq 9l zal uitgaand van een gebruik van 300l per dag ongeveer elke vijf dagen regenereren (regeneratie bij overschijding vd 50%)
.de twp easy zal om de zeven dagen regeneren omdat dit zo ingesteld wordt als de maximale tijd tussen regeneraties.  Toestel zou in theorie anders maar om de 15 dagen regenereren en dit is omwille van bacterievorming niet aangeraden.

Hierbij zouden de gebruikskosten aan zout en water ongeveer overeen moeten komen.

Enigste verschil is nog wel tussen de toestellen dat de toestellen van Softliq blijkbaar een regeling aan de kranen heeft waarbij men een restwaarde instelt van rond 4°D en dus niet werkt naar een volledige ontharding. 
Is dit een goed idee ?

afbeelding van Aquaman
1661 berichten
Rapporteer

Spillertwo schreef:

Enigste verschil is nog wel tussen de toestellen dat de toestellen van Softliq blijkbaar een regeling aan de kranen heeft waarbij men een restwaarde instelt van rond 4°D en dus niet werkt naar een volledige ontharding. 
Is dit een goed idee ?

Beste Spillertwo,

iedere waterontharder haalt ALLE kalk uit het water, m.a.w. onthard tot 0°F.

De beide toestellen zijn/kunnen uitgerust worden met een 'resthardheidsregeling' waardoor een gedeelte hard water wordt doorgelaten.
De instelling daarvan staat vrij om aan te passen, rekening houdend met de materialen waaruit de leidingen in het huis bestaan.

Aquaman

16 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Spillertwo schreef:

Is dit een goed idee ?

Beste Spillertwo,

iedere waterontharder haalt ALLE kalk uit het water, m.a.w. onthard tot 0°F.

De beide toestellen zijn/kunnen uitgerust worden met een 'resthardheidsregeling' waardoor een gedeelte hard water wordt doorgelaten.
De instelling daarvan staat vrij om aan te passen, rekening houdend met de materialen waaruit de leidingen in het huis bestaan.

Aquaman

Bedankt voor de feedback Aquaman.  
Ons appartement dateert van 1991.  Welke resthardheid zou je dan adviseren ?

Ook graag je mening over het nut van een toestel met actieve kool ingebouwd om het water verder te zuiveren zodat het drinkbaarder wordt.
Ik heb zo drie toestellen teruggevonden:
Ecowater Evolution Refiner Boost of Power 
TWP Easy Purificato
Aquaclaro Hybrid 17
Wij drinken namelijk bijna uitsluitend kraantjeswater dus als dit een reëele toegevoegde waarde levert dan zou het wel interessant zijn.

afbeelding van Aquaman
1661 berichten
Rapporteer

Beste Spillertwo,

eerder dan de leeftijd van het appartement is het materiaal waaruit de leindingen bestaan belangrijk.
Bij oude 'gegalvaniseerde' leidingen is het best om niet onder de 7°F te gaan, bij kunsstofmateriaal mag en kan je zeker zonder problemen lager gaan.

Het drinkwater dat door de diverse maatschappijen wordt geleverd, is onderwerpen aan testen van zeker 63 parameters.
Een bijkomende nabehandeling met 'ingebouwde aktief kool' lijkt me moeilijk daarmee te combineren want eens zullen die aktief kool 'uitgewerkt/verzadigd' zijn en hoe ga je die dan vervangen?

Aquaman

16 berichten
Rapporteer

Heeft er iemand ervaring met de waterverzachters van het bedrijf Oceanic Syr en dan met name het model i-lex ?

zowel jullie evaring met het toestel als met het bedrijf interesseert me

afbeelding van Thomasjanssens91
Lid vanaf: 06/06/2015
5 berichten
Rapporteer

vandaag verkoper van Aquacare over de vloer gehad. een collega van mij heeft hier enkele jaren geleden een toestel gekocht en was tevreden over de firma/toestel. dus ik dan ook maar naar Aquacare gebeld om is langs te komen.

ik weet dat verkopers meestal mooie praatjes hebben en dus ook weinig nadelen zullen aanhalen, of misschien een lager zoutverbruik voorspellen. vandaar dat ik hier de situatie even schets en in vraag stel of dit een beetje kan kloppen.

gemeten hardheid: 22°F

waterverbruik per jaar: +-60m³ (2 volw. 2 kleine kinderen)

aanbod van Aquacare: Kinetico Premier compact toestel waar we 104kg blokzout bijkrijgen en gratis een drinkwaterfilter systeem bij "krijgen", ik zet krijgen tussen aanhalingstekens want die filter kost €57 per jaar. die moet ik dus niet hebben.

het toestel heeft 2 harstanken (weet niet hoe groot die tanken zijn) en zou per regeneratie 340gr zout verbruiken. voor de regeneratie verbruikt het toestel een dikke 20 liter water  en dat duurt zo'n 11 minuten. is 340gr per regeneratie veel?

voor 60m² zouden we op een zoutverbruik van 45 tot 48 kg zout per jaar(+-€50) komen. en een extra waterverbruik van 2,5m³ per jaar (spoelen) .

als ik het juist heb komt dit overeen met ongeveer 141 regeneraties per jaar. De regeneratie zou dus per 425 liter water plaatsvinden. zijn dat veel regeneraties per hoeveelheid gebruikt water ?

we zouden om de 2 jaar een onderhoud moeten laten uitvoeren (€120)

ze geven 15jaar garantie indien (ra ra ra) we bij hen het zout kopen. (hoe kunnen zij dat controlleren?)