Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.

Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.

Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?

Tevreden van?

Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?

Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
6% (17 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (37 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (91 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (71 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 273

Reacties

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1643 berichten
Rapporteer

Nimrod schreef:

Bedankt mannen!

...

Ik begrijp dit niet; het water dat je verzacht is even hard en vraagt toch even veel zoutverbruik en spoelwater, of het er nu mechanisch of elektrisch doorgepompt wordt; mbv elektriciteit ga je toch niet plots minder zout/water verbruiken? En zelfde redenering voor de filterklep, denk ik?

...

Beste Nimrod,

het grote verschil tussen de 'mechanische', 'eletrische/electronische', en 'hydraulische' toestellen zit vooral in de mogelijkheid om het toestel af te stellen. Bij mechanische is dit zeer miniem, bij andere al wat meer preciezer, vooral wat de duurtijd van spoelen betreft.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

jvd30 schreef:

Even een klein zijsprongetje. Ik heb een Minimax ontharder besteld voor mijn nieuwbouw. Momenteel is de verharder in de garage voorzien en de waterteller/chauffage in de berging (voorstel van SOD). Afstand ongeveer 6 meter. Er zou een lus gemaakt worden van de teller naar de garage en terug.

Nu is mijn vraag gaat deze lus geen drukverlies met zich meebrengen. Is het niet beter om de verzachter in de berging te plaatsen? Of is het verlies verwaarloosbaar?

Beste jvd30,

met welke reden wordt de plaatsing van de waterontharder voorzien in de garage?
Is er ruimte genoeg in de berging voor het toestel? Is er geen aftakking tussen de berging en de garage?

Een drukverlies is weinig waarschijnlijk op die afstand.

Aquaman

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

Tommie1 schreef:

Ik ben het aan het overwegen. 

Er zijn 2 mogelijkheden: 

- ofwel alleen op het warm water van de badkamer (boiler wordt beschermd). Dan staat het toestel op de zolder (afvoer is voorhanden), maar dan moet ik het zout altijd 2 verdiepen omhoog sleuren. Daar kan ik een groter toestel ook kwijt zodat ik niet alle 5 voet moet gaan bijvullen. 

- ofwel op alles, en dan moet het toestel onder de trap, dus een compact model. 

Ons jaarverbruik is zowat 130 m3 water. Hoe dikwijls zou ik een compact model moeten bijvullen of basis van water van 35 franse graden als ik alles wil verzachten? 

Wat is de prijs die haalbaar is voor een compact model met electronische regeling? 

Beste Tommie1,

al het koud water behandelen is beter, want diverse machines en huidhoudtoestellen nemen koud water en warmen het dan op, wat zeker kalkaanslag zal veroorzaken, als je enkel het warm water van de badkamer (boiler) zou behandelen.

Het bijvullen van zout is afhankelijk van de grootte van de voorraadtank van het type toestel, hoe sneller je water verbuikt, hoe sneller het toestel moet regenereren en hoe sneller de zoutvoorraad wordt opgebruikt.

Je hebt toestellen die door het gebruik van 'upflow' minder zout verbruiken dan de klassieke 'downflow' types, maar theoretisch mag je rekenen dat een toestel gemiddeld 1 tot 1,5 kilo zout per verbruikte kubieke meter water nodig heeft om je van zacht water te voorzien.

Aquaman

afbeelding van Nicki Janssens
Lid vanaf: 10/02/2020
1 berichten
Rapporteer

Wij overwegen om een Pentair Fleck 5600 SXT 10l via Aquagroup aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met Aquagroup?

Momenteel verbruiken we slechts 44m3 (maar we gaan ervan uit dat dit wel zal toenemen omwille van twee kleine kinderen). We zouden het water 20°F ontharden.

Ik maak me zorgen over een langere periode tussen twee regeneraties. Kan dit kwaad? Ik lees dat er omwille van hygiënische redenen best gespoeld wordt om de 7 dagen.Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven? In het toestel bevindt zich toch geen stilstaand water? (En als wel, in waterleidingen binnenshuis staat het water toch ook stil). Dankjewel voor jullie reacties

afbeelding van Stinne
Lid vanaf: 04/03/2019
9 berichten
Rapporteer

Na dit hele forum doorgenomen te hebben en meerdere verkopers over de vloer te hebben gehad, is het dan eindelijk tijd om de knoop door te hakken. Aquaman heeft alvast objectieve en vooral zeer goede raad verschaft waarvoor alvast dank! Ik had nog een paar vragen als je tijd hebt.

Keuzes waren: kinetico premier compact van aquacare, minimax m2 en syr oceanic I-Lex 10l

Slechts 1 heeft een echte offerte gestuurd, de andere woorden en krabbels op papier en op 1 ben ik na enkele nog altijd aan het wachten.
Wat opvalt is hoe die mannen blijven doordrammen over hoeveel ge gaat besparen met een verzachter maar dat ge ondertussen goed moet doorvragen om echt harde specificaties en cijfers te krijgen. Lijkt me niet zo moeilijk om wat tabellen op tafel te gooien.
Waar blijft de minister die na energievergelijken.be af komt met wateronthardervergelijken.be.

Maar soit, ik neig op dit moment zeer sterk naar de minimax m2. (enige die offerte heeft gemaakt) Goede prijs (nog steeds te duur Wink ), 10 jaar garantie met vermelding op de offerte dat dit inclusief onderdelen, verplaatsting en werkuren is. Wel geen duidelijk antwoord of die garantie enkelt geldt op fabricagefouten of ook op slijtage. Werkt met zoutblokken maar niets verplicht je zout te kopen bij hen, je kan er ook tabletten in gooien. Of dit invloed heeft op de garantie staat nergens vermeld.
Ik krijg er ook nog 5j extra garantie en de 1ste zoutlevering + onderhoud gratis bij. Voor mij betekent dit de eerste 10j geen aankoop van zout, toch al een grote besparing.

Wat onderhoud betreft ook nogal vaag. Onderhoud is enkel nodig wanneer het geleverde zout (120kg) op is. Je bestelt dan nieuwe partij zout en tegelijk wordt het onderhoud uitgevoerd. Dit alles voor 75€. Lijkt me spotgoedkoop dus even doorgevraagd. Toestel zou geen onderhoud vereisen, desinfectie van harsen zou niet nodig zijn omdat het een droge zoutbak is. Geen idee of dit klopt. Op dit forum ook al gelezen dat deze een natte zoutbak heeft, verwarring troef.
Technieker doet 1ste keer klein onderhoud en vervangt voortijdig onderdelen waarvan ze weten dat die na enige tijd zullen verslijten. 2de keer is een groter onderhoud (geen idee wat het verschil is)
Voor mijn situatie uitgerekend heb ik een onderhoud om de 4 à 5j nodig. Dit hebben wel verscheidene verkopers verteld.
Goedkope prijs kan natuurlijk ook verrekend zitten in de aankoop van het toestel of ze zijn erg zeker over de kwaliteit.

Minimax is een duplex parallel systeem, dus de 2 tanks werken gelijktijdig. Ik reken dat dan als "1 tank" van 8.6l. Die zou dan per regeneratie 600gr zout en 34l water verbruiken. Dat viel me nog goed mee. Maar als ik mijn maandverbruik uitreken kom ik op een gemiddeld dagverbruik van 80l. Met de formule van Aquaman betekent dit 8.6l * 5000 /41 (hardheid gemeten door verkoper) / 80 (dagverbruik) = regeneratie om de 13 dagen. Overal wordt aangeraden om dit om de 7 dagen te hebben wegens bacteriegroei in stilstaand water. Maar is dat hier wel van toepassing? Beide tanks hebben immers continu stromend water.
Zit er afwijking op die formule? Want volgens deze zou ik 1050l kunnen verzachten met 1 regeneratie. Volgens de verkoper eerder 700 à 800l.

Ik wil absoluut een hydraulisch systeem wegens de kortere levensduur met gebruik van elektronica. En die onderdelen zijn belachelijk duur bij defecten. En om dan continue water te hebben kom je bij die dubbele tanks uit. Alleenstaanden en kleinverbruikers lijken in deze markt wat over het hoofd gezien te zijn.

Zou dit dan een goed toestel zijn voor mijn situatie (gezien regeneratie interval) of moet ik toch maar verder zoeken?

Bertje

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

Stinne schreef:

Na dit hele forum doorgenomen te hebben en meerdere verkopers over de vloer te hebben gehad, is het dan eindelijk tijd om de knoop door te hakken. Aquaman heeft alvast objectieve en vooral zeer goede raad verschaft waarvoor alvast dank! Ik had nog een paar vragen als je tijd hebt.
...
Minimax is een duplex parallel systeem, dus de 2 tanks werken gelijktijdig. Ik reken dat dan als "1 tank" van 8.6l. Die zou dan per regeneratie 600gr zout en 34l water verbruiken. Dat viel me nog goed mee. Maar als ik mijn maandverbruik uitreken kom ik op een gemiddeld dagverbruik van 80l. Met de formule van Aquaman betekent dit 8.6l * 5000 /41 (hardheid gemeten door verkoper) / 80 (dagverbruik) = regeneratie om de 13 dagen. Overal wordt aangeraden om dit om de 7 dagen te hebben wegens bacteriegroei in stilstaand water. Maar is dat hier wel van toepassing? Beide tanks hebben immers continu stromend water.

Zit er afwijking op die formule? Want volgens deze zou ik 1050l kunnen verzachten met 1 regeneratie. Volgens de verkoper eerder 700 à 800l.

Beste Stinne,

alvast bedankt voor het compliment. yahoo

Wat betreft jouw redenering betreffende de Minimax: het toestel heeft 2 harstanken van 4,3 liter inhoud.
Deze werken inderdaad parallel waardoor deze beide samen verzacht water leveren totdat 1 van de tanken dient te regenereren. Op dat moment levert slechts 1 tank zacht water.
In jouw berekening mag je dus vertrekken van "1 tank" van 8,6 liter hars, want iedere tank zal altijd op basis van reëel waterverbruik regenereren. Iedere tank zal dus na +/- 520 liter waterverbruik moeten spoelen. De beide tanken zullen echter nooit samen regenereren. Indien het nodig is, zal direct nadat 1 tank geregenereerd heeft, de tweede tank ook regenereren.
Daardoor zal er ongeveer elke 6 à 8 dagen geregenereerd worden.
Dit is zeker binnen de aanvaardbare normen.

Aquaman

afbeelding van GJW87
Lid vanaf: 05/12/2016
4 berichten
Rapporteer

Stinne schreef:

Keuzes waren: kinetico premier compact van aquacare, minimax m2 en syr oceanic I-Lex 10l

Slechts 1 heeft een echte offerte gestuurd, de andere woorden en krabbels op papier en op 1 ben ik na enkele nog altijd aan het wachten.
Wat opvalt is hoe die mannen blijven doordrammen over hoeveel ge gaat besparen met een verzachter maar dat ge ondertussen goed moet doorvragen om echt harde specificaties en cijfers te krijgen. Lijkt me niet zo moeilijk om wat tabellen op tafel te gooien.
Waar blijft de minister die na energievergelijken.be af komt met wateronthardervergelijken.be.

Maar soit, ik neig op dit moment zeer sterk naar de minimax m2. (enige die offerte heeft gemaakt) Goede prijs (nog steeds te duur Wink ), 10 jaar garantie met vermelding op de offerte dat dit inclusief onderdelen, verplaatsting en werkuren is. Wel geen duidelijk antwoord of die garantie enkelt geldt op fabricagefouten of ook op slijtage. Werkt met zoutblokken maar niets verplicht je zout te kopen bij hen, je kan er ook tabletten in gooien. Of dit invloed heeft op de garantie staat nergens vermeld.
Ik krijg er ook nog 5j extra garantie en de 1ste zoutlevering + onderhoud gratis bij. Voor mij betekent dit de eerste 10j geen aankoop van zout, toch al een grote besparing.

Wat onderhoud betreft ook nogal vaag. Onderhoud is enkel nodig wanneer het geleverde zout (120kg) op is. Je bestelt dan nieuwe partij zout en tegelijk wordt het onderhoud uitgevoerd. Dit alles voor 75€. Lijkt me spotgoedkoop dus even doorgevraagd. Toestel zou geen onderhoud vereisen, desinfectie van harsen zou niet nodig zijn omdat het een droge zoutbak is. Geen idee of dit klopt. Op dit forum ook al gelezen dat deze een natte zoutbak heeft, verwarring troef.
Technieker doet 1ste keer klein onderhoud en vervangt voortijdig onderdelen waarvan ze weten dat die na enige tijd zullen verslijten. 2de keer is een groter onderhoud (geen idee wat het verschil is)
Voor mijn situatie uitgerekend heb ik een onderhoud om de 4 à 5j nodig. Dit hebben wel verscheidene verkopers verteld.
Goedkope prijs kan natuurlijk ook verrekend zitten in de aankoop van het toestel of ze zijn erg zeker over de kwaliteit.

Ik wil absoluut een hydraulisch systeem wegens de kortere levensduur met gebruik van elektronica. En die onderdelen zijn belachelijk duur bij defecten. En om dan continue water te hebben kom je bij die dubbele tanks uit. Alleenstaanden en kleinverbruikers lijken in deze markt wat over het hoofd gezien te zijn.

Zou dit dan een goed toestel zijn voor mijn situatie (gezien regeneratie interval) of moet ik toch maar verder zoeken?

Hier is al een verkoper van Aquacare en Aquasensor over de vloer geweest. Minimax moet nog langskomen. Mag ik weten hoeveel je offerte was voor de Minimax? Enorme twijfel hier over welk toestel we moeten kiezen...

Het verhaal van Aquasensor klikt goed, nooit geen onderhoud... maar kan dit uberhaupt wel?

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
16 berichten
Rapporteer

GJW87 schreef:

Stinne schreef:

Hier is al een verkoper van Aquacare en Aquasensor over de vloer geweest. Minimax moet nog langskomen. Mag ik weten hoeveel je offerte was voor de Minimax? Enorme twijfel hier over welk toestel we moeten kiezen...

Het verhaal van Aquasensor klikt goed, nooit geen onderhoud... maar kan dit uberhaupt wel?

Elk toestel met bewegende onderdelen heeft onderhoud nodig.
Aquasensor dien je inderdaad geen onderhoud te doen, maar je bent wel verplicht voor de garantie om zout bij hen te kopen....aan 25 euro per zak.

afbeelding van carolinamolo
Lid vanaf: 03/03/2020
2 berichten
Rapporteer

Dag,

Ik ben van plan een waterontharder te kopen en ik heb afgelopen weekend Batibouw bezocht. Ik heb een appartement voor slechts 1 persoon (25 °, 30m³ per jaar), dus het is moeilijk om een klein genoeg model te kiezen.
Opties zijn:
- Minimax (duplex, niet electrisch)
- Electrolux 9l (simplex, elektrisch, nieuw model van Aquaclaro)
- Delta Escalda (simplex, niet elektrisch)
Heeft iemand ervaring met Electrolux van Aquaclaro? is dit een apparaat van hoge kwaliteit?

Ander advies is welkom!

Bedankt,

Carolina

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

carolinamolo schreef:

Heeft iemand ervaring met Electrolux van Aquaclaro? is dit een apparaat van hoge kwaliteit?

Ander advies is welkom!

Bedankt,

Carolina

Beste carolinamolo,

AquaClaro verdeelt voornamelijk toestellen die uitgerust zijn met de 'Ecowater'-kleppen.
Als je de ervaringen over dit specifiek toestel wilt, zoek dan op Ecowater toestellen en je hebt een hele reeks bevindingen.

Aquaman

afbeelding van carolinamolo
Lid vanaf: 03/03/2020
2 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

carolinamolo schreef:

Ander advies is welkom!

Bedankt,

Carolina

Beste carolinamolo,

AquaClaro verdeelt voornamelijk toestellen die uitgerust zijn met de 'Ecowater'-kleppen.
Als je de ervaringen over dit specifiek toestel wilt, zoek dan op Ecowater toestellen en je hebt een hele reeks bevindingen.

Aquaman

Beste Aquaman,

Bedankt voor de informatie.

Ik heb ontdekt dat Ecowater-kleppen van goede kwaliteit zijn, maar dat ze alleen kunnen worden bediend door de installateurs van Ecowater. Is dat nog steeds zo?

carolinamolo

afbeelding van rebirth
Lid vanaf: 18/06/2012
10 berichten
Rapporteer

Ook wij zijn, zoals iedereen hier in dit topic, op zoek naar een waterontharder. Enerzijds werd ons een toestel aangeraden door de persoon die ons sanitair doet, anderzijds hebben we op Batibouw vorig weekend eens rondgekeken. Maar om eerlijk te zijn, kunnen we door de bomen het bos niet meer zien, en hebben we geen flauw idee welk toestel het meest geschikt kan zijn voor ons.

Misschien eerst eens wat cijfers:

- we wonen in een regio met een waterhardheid 38°F.

- we hebben een waterverbruik van 236l/d, of een totaal jaarverbruik van ongeveer 86m³.

Volgende toestellen hebben onze interesse:

- Aqua Service Smartflow type 250

- Aqua-O-Matic Compact Eco Maxi van Van Marcke

- Aqua Care Kinetico Premier compact

- Culligan 915 S

- Delta Morava

Iemand die me wat advies kan geven, wat het meest geschikt voor ons zou kunnen zijn?

afbeelding van Nimrod
Lid vanaf: 17/03/2015
9 berichten
Rapporteer

Het topic is booming!

Na Batibouw zijn we iets wijzer, maar ook niet te veel

- De toestellen zijn vrij prijzig <> wat het is. De acties zijn eerder beperkt (en kon je ook al voor Bati krijgen)

- Minimax M2 of Delta Morava? Gelijkaardig toestel, gelijkaardige prijs, gelijkaardige installatievoorwaarden. Maar Minimax biedt '15 jaar garantie' en is transparant naar zoutafname (marktconform) en verwacht onderhoud (niet noodzakelijk jaarlijk), terwijl Delta maar 5 jaar garantie biedt (maar wel een 'volledige' garantie), en jaarlijks onderhoud verplicht. Voordeel Delta lijkt dan weer de resthardheid die fijner af te stellen is. Al heb je dat volgens Minimax nergens voor nodig. Really?

- Delta raadt voorfilter aan, Minimax meent dat het nutteloos is want de harsfilter is fijnmaziger (houdt meer tegen dan de voorfilter) en wordt sowieso gespoeld. Ik zie hier geen graten in, of mis ik iets?

- Prffff!

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

rebirth schreef:

Ook wij zijn, zoals iedereen hier in dit topic, op zoek naar een waterontharder.
...

Misschien eerst eens wat cijfers:

- we wonen in een regio met een waterhardheid 38°F.

- we hebben een waterverbruik van 236l/d, of een totaal jaarverbruik van ongeveer 86m³.

...

Iemand die me wat advies kan geven, wat het meest geschikt voor ons zou kunnen zijn?

Beste rebirth,

op basis van de gegeven parameters zou een 1-tanktoestel met een minimum harsinhoud van 12 liter al voldoende capaciteit hebben om jullie van zacht water te voorzien.
Verwachten jullie nog uitbreiding van het gezin, of meerverbruik naarmate eventuele kinderen ouder worden, kan dit gerust tot 15 liter gaan.
Voor duo-tanktoestellen, zijn de bovengenoemde types zeker ook geschikt.

Het verfijnen van de keuze ligt aan de eisen die jullie stellen qua beschikbare ruimte, zoutvoorraad in het toestel, hydraulisch of electrisch, enz...

Aquaman

afbeelding van Aquaman
1643 berichten
Rapporteer

Nimrod schreef:

Het topic is booming!

Na Batibouw zijn we iets wijzer, maar ook niet te veel

...

- Delta raadt voorfilter aan, Minimax meent dat het nutteloos is want de harsfilter is fijnmaziger (houdt meer tegen dan de voorfilter) en wordt sowieso gespoeld. Ik zie hier geen graten in, of mis ik iets?

Beste Nimrod,

het voordeel met een externe voorfilter is dat je wel degelijk kan ZIEN als die vervuild is.
Beide mogelijkheden zijn echter goed, als ze goed werken! Wink

Aquaman