Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
6% (17 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (12 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
1% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
13% (36 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (89 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (70 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 269

Reacties

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1572 berichten
Rapporteer

JoMlx schreef:

Iemand al hier ervaring mee? >> http://www.nuvoh2o.nl

Soort filter op basis van citroënzuur ipv zout.

Beste JoMix,

persoonlijkl heb ik er gene ervaring mee maar ik heb wel deze recensie gevonden:

Deze NuvoH2O-systemen een waterverzachter benoemen is niet helemaal correct.
Dit vooral omdat een waterverzachter werkt door mineralen op te lossen en te verwijderen, terwijl de NuvoH2O eenvoudig Citryne gebruikt om deze mineralen aan elkaar te binden en te voorkomen dat ze zich ophopen in uw sanitairsysteem.
Dit is belangrijk om te weten: indien je echt "zacht" water hoopt te ervaren na het installeren van een NuvoH2O, zal je waarschijnlijk teleurgesteld zijn.
Het is ook interessant om op te merken dat men pH gebruikt, wat een maat is voor de zuurtegraad, om te peilen of hun systemen al dan niet presteren zoals bedoeld.
Dit is zeer ongebruikelijk omdat het mineraalgehalte (delen per miljoen) bepalend is voor de mate van "hardheid" of "zachtheid", niet voor de zuurtegraad.
Dit heeft sommigen tot de conclusie gebracht dat het systeem niet echt presteert zoals bedoeld, en dat het bedrijf pH gebruikt als een soort van 'rookgordijn'.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van christophe.c
Lid vanaf: 17/04/2019
3 berichten
Rapporteer

Beste,

ook hier toch wat verloren in de zoektocht naar een waterontkalker.

Reeds verschillende mensen over de vloer gehad uiteraard die elkaar allemaal tegenspreken.

Waar ik dus op zoek naar ben is een volledig systeem (meerdere systemen gecombineerd):

- waterontkalker

- drinkbaar water

- filter voor regenwater

Onze gezinssituatie bestaat uit 2 volwassen en 2 kinderen (3jaar en pasgeboren).

Het regenwater zou gebruikt worden voor wasmachine, toilet en tuin.

Wat is nu het beste:

- ontkalker met osmose in elkaar

- osmose toestel apart

zijn er tips van wat we best wel doen of beter ver van wegblijven?

Mvg,

Christophe CLARA

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

christophe.c schreef:

Beste,

Reeds verschillende mensen over de vloer gehad uiteraard die elkaar allemaal tegenspreken.

Waar ik dus op zoek naar ben is een volledig systeem (meerdere systemen gecombineerd):

- waterontkalker

- drinkbaar water

- filter voor regenwater

Onze gezinssituatie bestaat uit 2 volwassen en 2 kinderen (3jaar en pasgeboren).

Wat is nu het beste:

- osmose toestel apart

Mvg,

Christophe CLARA

Beste christophe.c,

Je vraagt in feite drie verschillende behandelingen die los van elkaar moeten gezien worden:

- het ontkalken/ontharden van het leidingwater omdat het water te hard is. Dit kan door middel van ene waterontharder.

- het leidingwater is in principe 'drinkbaar', osmosewater wordt niet aangeraden om als drinkwater te gebruiken. Zeker niet voor borelingen en/of ouderen.

- het regenwater MOET volledig gescheiden zijn van het leidingwater.

Een gecombineerd systeem voor deze drie zaken IS NIET mogelijk!

Aquaman

3 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

christophe.c schreef:

Beste,

- waterontkalker

- drinkbaar water

- filter voor regenwater

Wat is nu het beste:

- osmose toestel apart

Mvg,

Christophe CLARA

Beste christophe.c,

Je vraagt in feite drie verschillende behandelingen die los van elkaar moeten gezien worden:

- het ontkalken/ontharden van het leidingwater omdat het water te hard is. Dit kan door middel van ene waterontharder.

- het leidingwater is in principe 'drinkbaar', osmosewater wordt niet aangeraden om als drinkwater te gebruiken. Zeker niet voor borelingen en/of ouderen.

- het regenwater MOET volledig gescheiden zijn van het leidingwater.

Een gecombineerd systeem voor deze drie zaken IS NIET mogelijk!

Aquaman

Beste,

inderdaad zijn dit 3 verschillende zaken.

Het is te zeggen Ecowater rade ons aan om een toestel te nemen die de eerste 2 combineert (althans volgens hen) - EcoWater eVOLUTION Refiner Gamma

De regenwaterinstallatie is uiteraard volledig afzonderlijk met uitzondering van bijvulling van de put wanneer deze leeg zou staan maar dit dient uiteraard op de correcte manier te gebeuren zodat er geen contact kan zijn tussen beide liedingen.

Wat nu meer bepaald de vraag is van mij is hoe ik deze 3 zaken het beste aanpak:

- Met name combineer ik de 2 eerste of doe ik dit beter niet?

- Welke type waterverzachter is het beste voor onze situatie?

Wat het regenwater betreft:

- pomp in put of best niet?

- welk filtersysteem?

- automatisch bijvullen met x liter wanneer onder een bepaald niveau of overschakeling wanneer leeg?

Er zijn zodanig veel keuzes te maken dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Mvg,

Christophe CLARA

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

Beste christophe.c,

Om een duidelijke berekening te kunnen maken, zij ner minstens twee parameters nodig; namelijk jullie waterverbruik en de plaatselijke waterhardheid.
Op basis daarvan is het mogelijk om advies qua capaciteit van het toestel te geven.
Als je mijn vorige postings er op na leest, zul je merken dat ik geen bepaalde firma's of bepaalde toestellen ophemel of afbreek, ik geef enkel objectieve informatie over de toestellen die jullie in overweging nemen.

Wat je kiest van toestel hangt af van jullie eisen/voorkeuren:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Grootte van het toestel
- Het al dan niet gebruik van extra filtermateriaal BINNENIN of BUITEN het toestel
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde. )

Indien jullie nog vragen hebt, laat niet na deze hier te stellen.

Aquaman

3 berichten
Rapporteer

Aquaman schreef:

Beste christophe.c,

Om een duidelijke berekening te kunnen maken, zij ner minstens twee parameters nodig; namelijk jullie waterverbruik en de plaatselijke waterhardheid.
Op basis daarvan is het mogelijk om advies qua capaciteit van het toestel te geven.
Als je mijn vorige postings er op na leest, zul je merken dat ik geen bepaalde firma's of bepaalde toestellen ophemel of afbreek, ik geef enkel objectieve informatie over de toestellen die jullie in overweging nemen.

Wat je kiest van toestel hangt af van jullie eisen/voorkeuren:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Grootte van het toestel
- Het al dan niet gebruik van extra filtermateriaal BINNENIN of BUITEN het toestel
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde. )

Indien jullie nog vragen hebt, laat niet na deze hier te stellen.

Aquaman

Beste Aquaman,

bedankt alvast voor je reacties.

Het is een beetje moeilijk daarop te antwoorden.

Wij bestaan uit een nieuw samengesteld gezin die nog maar juist in dit huis wonen (sinds 2 maand).

Alsook wordt het 2de kindje pas in mei geboren, dus het waterverbruik is moeilijk in te schatten momenteel.

Qua waterhardheid, hoe kan ik hiervan een idee krijgen? Is dit per regio bekende informatie?

Wat betreft de andere vereisten is dat nu net waar ik vast zit.

Waar ik wel kan op antwoorden is een toestel die liefst zo compact mogelijk is.

Al de rest heb ik helaas geen ervaring mee en moet ik afgaan van de "eerlijkheid" van verkopers dus geen idee wat voor mij het beste is.

Ik heb zelf geen idee van wat de voor- en nadelen zijn van al deze specificaties.

Kan u mij daarin wat begeleiden?

Mvg,

Christophe 

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

christophe.c schreef:

Beste Aquaman,

bedankt alvast voor je reacties.

Het is een beetje moeilijk daarop te antwoorden.

Wij bestaan uit een nieuw samengesteld gezin die nog maar juist in dit huis wonen (sinds 2 maand).

Alsook wordt het 2de kindje pas in mei geboren, dus het waterverbruik is moeilijk in te schatten momenteel.

Qua waterhardheid, hoe kan ik hiervan een idee krijgen? Is dit per regio bekende informatie?

Wat betreft de andere vereisten is dat nu net waar ik vast zit.

Waar ik wel kan op antwoorden is een toestel die liefst zo compact mogelijk is.

Al de rest heb ik helaas geen ervaring mee en moet ik afgaan van de "eerlijkheid" van verkopers dus geen idee wat voor mij het beste is.

Ik heb zelf geen idee van wat de voor- en nadelen zijn van al deze specificaties.

Kan u mij daarin wat begeleiden?

Mvg,

Christophe 

Beste Christophe.c,

de waterhardheid kan je opvragen bij je watermaatschappij, ook via hun website.
Het gemiddeld waterverbruik van Vlaanderen ligt momenteel op 100 liter per dag per persoon.
De samenstelling van jullie gezin vermenigvuldigd met dit cijfer zal een 'voorlopige' indicatie zijn.

Als jullie voor een 'compact' model willen gaan, veronderstel ik dat dit qua ruimtebeperking is?
De meeste installaties hebben nood aan de volgende punten om geïnstalleerd te kunnen worden:
- de toevoer van het water (best direct na de watermeter)
- een afvoer binnen de 5 meter.
- een electriciteitsaansluiting (niet voor de hydraulische modellen)

Aquaman

afbeelding van Rakward
Lid vanaf: 03/12/2013
44 berichten
Rapporteer

Aquaman

Zijn kalk-neutrlisators zoals deze ook een optie?

https://www.waterbeveiliging.nl/NL/nieuws/effici-nte-kalkpreventie-met-w...

Het zou de kalk er niet uit halen maar wel neutrliseren.

Vooral om "scaling" tegen te gaan, waar wij bij ons erg fel last van hebben. (37°F/20dH bij ons)

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

Rakward schreef:

Aquaman

Zijn kalk-neutrlisators zoals deze ook een optie?

Het zou de kalk er niet uit halen maar wel neutrliseren.

Vooral om "scaling" tegen te gaan, waar wij bij ons erg fel last van hebben. (37°F/20dH bij ons)

Beste Rakward,

in maart l.l. heeft Test Aankoop over dit en andere 'gelijkaardige' antikalksystemen een test gepubliceerd.
Daarin geven ze aan dat in de korte periode dat dit systeem onderzocht/getest werd, de resultaten even doeltreffend te zijn als het systeem met zout. Op het eerste zicht lijken er ook minder nadelen aan verbonden, al heeft elk systeem toch ook zijn minpunten.
Het maximaal debiet door dit toestel zou 22 liter per minuut zijn. De doorstroming door het toestel zorgt voor ongeveer 2% drukverlies.

Het inwendige patroon dient om de drie jaar vervangen te worden (+/- € 175)

De testen die ze uitvoeren zullen nog enkele maanden verder gezet worden, dus zullen ze later nog meer duidelijkheid kunnen geven.

Aquaman

afbeelding van headzor
Lid vanaf: 21/02/2019
9 berichten
Rapporteer

Hallo,

Momenteel zijn we aan het renoveren en zijn aan het overwegen om al dan niet een waterverzachter te laten installeren. Onze installateur raadt aan om "Aqua-o-matic maxi" toestel aan te schaffen (1520 euro).

Online hebben we heel wat informatie gevonden over dit toestel, maar de technische kant zegt ons vrij weinig, iemand die hier ervaring mee heeft of een "beter" toestel zou aanraden?

- Huidig waterverbruik weten we niet (momenteel 2 volwassenen)

- De hardheid bedraagt 21 - 47 °F

Op website van de watergroep zeggen ze ook het volgende:

Als je een ontharder aanschaft, probeer dan (als het technisch mogelijk is) om deze alleen aan te sluiten op de leiding die gaat naar toestellen die water opwarmen (zoals de verwarmingsketel, warmwaterboiler, vaatwasmachine en wasmachine). Indien dit niet mogelijk is, probeer dan om keukenkranen te voorzien van niet onthard water. Indien je al het water in jouw woning onthardt (bv. omdat het niet mogelijk is de leidingen te scheiden), laat je waterontharder regelmatig, zeker 1 maal per jaar, grondig onderhouden door de leverancier of installateur van de waterontharder.

Mvg,

Mathias

afbeelding van Clearwater
Lid vanaf: 13/11/2018
1 berichten
Rapporteer

Beste Mathias,

Naar waterverbruik toe geeft de watergroep als richtlijn 100 liter per persoon per dag op.

Uw waterverbruik zal dus ongeveer op 200 liter per dag zitten.

Een Aqua-O-Matic Maxi zal alvast overgedimensioneerd zijn voor jullie (toekomstig) verbruik.

Als ik me niet vergis is de harsinhoud hiervan 21 of 22 liter.

Qua prijs weet ik niet precies indien je goed zit (6% of 21% btw)?

Krijg je hierbij ook de installatie? Opstartzout? ...

Wat ontharding enkel warm water of alle water betreft is dit een persoonlijke keuze die je moet maken.

Ikzelf verkies om alle water te ontharden, in de meeste gevallen van de installaties die wij doen vragen onze klanten ook om al het water te ontharden.

Succes met je keuze in de zoektocht naar een kwalitatieve waterontharder op maat.

Mvg,

Pieter

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

headzor schreef:

Hallo,

Momenteel zijn we aan het renoveren en zijn aan het overwegen om al dan niet een waterverzachter te laten installeren. Onze installateur raadt aan om "Aqua-o-matic maxi" toestel aan te schaffen (1520 euro).

Online hebben we heel wat informatie gevonden over dit toestel, maar de technische kant zegt ons vrij weinig, iemand die hier ervaring mee heeft of een "beter" toestel zou aanraden?

- Huidig waterverbruik weten we niet (momenteel 2 volwassenen)

- De hardheid bedraagt 21 - 47 °F

Op website van de watergroep zeggen ze ook het volgende:

Als je een ontharder aanschaft, probeer dan (als het technisch mogelijk is) om deze alleen aan te sluiten op de leiding die gaat naar toestellen die water opwarmen (zoals de verwarmingsketel, warmwaterboiler, vaatwasmachine en wasmachine). Indien dit niet mogelijk is, probeer dan om keukenkranen te voorzien van niet onthard water. Indien je al het water in jouw woning onthardt (bv. omdat het niet mogelijk is de leidingen te scheiden), laat je waterontharder regelmatig, zeker 1 maal per jaar, grondig onderhouden door de leverancier of installateur van de waterontharder.

Mvg,

Mathias

Beste headzor,

wat jullie installateur voorstelt is waarschijnlijk een toestel dat hij aanbeveelt krijgt door 'zijn leverancier/groothandel'.
Zelf heeft hij waarschijnlijk minder ervaring wat betreft het verdere vervolg van een waterverzachter.
De Aqua-O-Matic is het huismerk van de VAM-keten. Het is ook enkel zij (VAM) die de opstart en het onderhoud uitvoeren!
Daarin bestaan diverse uitvoeringen, in verschillende groottes.
De Maxi is de uitvoering met 21 liter hars inhoud. Voor een situatie met slechts 2 personen is dit echter wat groot berekend.
De klep waarmee dit toestel is uitgerust (Erie) is wel een degelijke besturingsklep, die zich al ruimschoots bewezen heeft.

Indien mogelijk, zou ik aanraden om tenminste meerdere offertes te vragen, te vergelijken, en pas dan een definitieve beslissing te nemen. Tenslotte gaat het over ene investering die 15 jaar zou moeten kunnen meegaan.

Aquaman

afbeelding van peter260
Lid vanaf: 06/07/2019
1 berichten
Rapporteer

hallo,

ik ben van plan om een ontharder aan te schaffen,en ben geintresseerd in de hydrotense 16 l. ,schappelijk van prijs en zo te horen toch goed van kwaliteit.

nu heb ik onverwacht de mogelijkheid om van familie een zo goed als nieuwe bulex bsoft 10l over te nemen aan een kleine prijs.

Nu is die bulex een prima toestel (proportionele bezouting ,droge zoutbak ,..) ,maar voor ons eigenlijk te klein.

ons verbruik is 170 m3 jaarlijks (466 l /dag) met een hardheid van 36 F.

De bulex zou dus volgens mij alle 2,5 dagen regenereren ,de hydrotense iedere 5,7 (gerekend met een resthardheid van 6F ,dus 30 graden ontharden)

Bij deze verlaging van hardheid kan de bulex tussen regeneratie's 1190 l aan met een jaarlijk waterverbruik van 6500 l ,de hydro zo'n 2665 l en 7043 l verbruik.

We zijn een gezin van 3 met 100% leidingwater..

welke te kiezen...?

wie heeft goede raad?

Dank !

afbeelding van Aquaman
1572 berichten
Rapporteer

peter260 schreef:

hallo,

ik ben van plan om een ontharder aan te schaffen,en ben geintresseerd in de hydrotense 16 l. ,schappelijk van prijs en zo te horen toch goed van kwaliteit.

nu heb ik onverwacht de mogelijkheid om van familie een zo goed als nieuwe bulex bsoft 10l over te nemen aan een kleine prijs.

Nu is die bulex een prima toestel (proportionele bezouting ,droge zoutbak ,..) ,maar voor ons eigenlijk te klein.

ons verbruik is 170 m3 jaarlijks (466 l /dag) met een hardheid van 36 F.

De bulex zou dus volgens mij alle 2,5 dagen regenereren ,de hydrotense iedere 5,7 (gerekend met een resthardheid van 6F ,dus 30 graden ontharden)

Bij deze verlaging van hardheid kan de bulex tussen regeneratie's 1190 l aan met een jaarlijk waterverbruik van 6500 l ,de hydro zo'n 2665 l en 7043 l verbruik.

We zijn een gezin van 3 met 100% leidingwater..

welke te kiezen...?

wie heeft goede raad?

Dank !

Beste peter260,

een klassieke waterontharder wordt aanzien om +/- 1000 spoelbeurten mee te gaan.
Hoe vaker een toestel moet regenereren, hoe korter de levensduur wordt.

Een toestel wordt daarom beter berekend met de correcte parameters en ingesteld zodat dit economisch verantwoord is.

Aquaman