Tevreden van je waterontharder?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Peggy_verstraeten
Lid vanaf: 23/08/2006
887 berichten

Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Twintec (Aquacare)
2% (6 stemmen)
M²minimax (Aquasell)
6% (17 stemmen)
Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear
6% (17 stemmen)
SensorSoft (Aqua-Clean)
3% (7 stemmen)
Calex (Ecowaters)
4% (10 stemmen)
KaltecSoft (Honnywell)
2% (4 stemmen)
eentje van Watergenius
4% (11 stemmen)
nog een andere
14% (36 stemmen)
geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben
33% (88 stemmen)
geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.
26% (70 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 266

Reacties

afbeelding van Aquaman
Lid vanaf: 15/08/2010
1513 berichten
Rapporteer

Beste pietermanneke87,

Het verbuik van een Vlaming ligt inderdaad gemiddeld op 100l/d/p.
Indien je echter een gemengd verbuik hebt, kan je dit halveren.

De Bayard Onega zal op basis van de gegeven parameters inde huidige situatie (2 pers.) gemiddeld om de 4 à 5 dagen regenereren met 0,9 kg zout en 40 liter spoelwater.
De Delta Morava is inderdaad een duplex-versie van dit type toestel.
Deze beide toestellen zijn hydraulisch gestuurd

Op termijn (groter gezin) is het eerder aangeraden om een groter type dan het simplexmodel te nemen.

De beide andere toestellen (Culligan) werken met electriciteit
De 915 heeft 15 liter harsinhoud, de 920 heeft 20 liter harsinhoud.

Wat je kiest van toestel hangt af van jullie eisen/voorkeuren:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Grootte van het toestel
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde. )

Indien jullie nog vragen hebt, laat niet na deze hier te stellen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

afbeelding van Elio
Lid vanaf: 27/02/2018
2 berichten
Rapporteer

Beste Aquaman,

We zijn net naar batibouw geweest en  hebben daar al min of meer besloten om een Ecowater 300 Boost te nemen. We hebben enkel nog wat vragen over het onderhoud:

Volgens de verkoopster zou een klassiek onderhoud van de technieker maar om de 3-4 jaar nodig zijn, klopt dit? Is dat niet wat weinig ivm de hygiëne van het water? Ze raden wel aan om een jaarlijks onderhoud te doen, maar dat zou meer zijn omwille van hun extra garantie.

Er bestaat ook een Omnium 15 formule met ontsmettingsmodule die het water dmv elektrolyse extra zou ontsmetten. Die ontsmettingsmodule zou in andere landen al verplicht zijn maar in België nog niet. Is dat een meerwaarde?  

Alvast bedankt!

afbeelding van bart m
Lid vanaf: 04/01/2011
13 berichten
Rapporteer

Hallo,

Ik wil een waterverzachter omdat de hardheid in Brussel  36°F is.  Ik lees nu in de handleiding van mijn elektrische boiler dat de hardheid minimum 15°F moet zijn voor de garantie. Het is een boiler Atlantic Zeneo ACI.

Ik heb iemand van Minimax over de vloer gehad en die zegt dat de hardheid  van hun waterverzachter ingesteld staat op 0°F en dit nooit problemen geeft. 

Ik heb dan maar Atlantic om uitleg gevraagd en dit is hun antwoord:

De reden dat de hardheid van het water op minimum 15°F geregeld moet staan is omdat deze boiler met een ACI bescherming werkt.
ACI bescherming gaat het vat van uw boiler beschermen aan de hand van een "stroom" die tussen de anode en het vat gaat circuleren.
Daarvoor heeft de ACI bescherming een minimum aan mineralen (kalk) nodig om deftig te kunnen doorlopen.
Indien er, aan de hand van een waterverzachter, geen mineralen meer aanwezig zijn in het water zal de ACI zijn werk niet degelijk kunnen doen en zal het vat onbeschermd zijn.
Dit zal ervoor zorgen dat de boiler vroegtijdig defect zal zijn.

Iemand ervaring met een elektrische boiler versus waterverzachter? Op hoeveel   °F staat die bij u ingesteld?Dank voor uw advies

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

Beste bart m,

Hier staat de electrische boiler, weliswaar zonder ACI bescherming, op water van 0°f.

Aquaman

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

Beste Elio,

Bij installaties bij particuliere klanten is een onderhoud om de 2 jaar zeker al voldoende.
Er zijn namelijk wel meestal 'bewegende onderdelen' aan het toestel die smering nodig hebben.
Indien men een hogere frequentie van onderhoud wil uitvoeren om 'extra' garantievoorwaarden te kunnen krijgen, is dit alvast de eerste 2 jaar NIET nodig.
Daarna kan je dat eventueel overwegen als de omvang en modaliteit van het onderhoud GOED is omschreven.

Toestellen met een ontsmettingsmodule gebruiken een chlorinator die door middel van een lage voltage gelijkstroom opgelost zout tijdelijk in chloor omzet. Het chloor wordt tijdens de spoeling (regeneratie) volledig verwijderd.
Ik heb geen notie dat dit ergens verplicht is voor waterontharders.

afbeelding van bart m
Lid vanaf: 04/01/2011
13 berichten
Rapporteer

Dag aquaman, als ik de waterontharder op 15°F regel, heb ik dan nog zichtbaar veel kalk in de douche en gootsteen of is dat een pak minder? Ik vraag me af of het zinvol is of ik nog wel een waterontharder koop als ik maar tot 15°F mag instellen voor die elektrische boiler.  groeten,bart

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

bart m schreef:

Dag aquaman, als ik de waterontharder op 15°F regel, heb ik dan nog zichtbaar veel kalk in de douche en gootsteen of is dat een pak minder? Ik vraag me af of het zinvol is of ik nog wel een waterontharder koop als ik maar tot 15°F mag instellen voor die elektrische boiler.  groeten,bart

Beste bart m,

Vertrekkende van 36°f zal je meer dan de helft minder kalk door de leidingen laten gaan indien je het toestel afregelt op 15°f.
Dat zal al zeker een groot verschil maken.

Aquaman

afbeelding van pietermanneke87
Lid vanaf: 09/02/2018
3 berichten
Rapporteer

Beste Aquaman, 

Bedankt voor de feedback. 
We willen eigenlijk gewoon een kwalitatief toestel die gepast is voor onze situatie en die niet abnormaal veel verbruikt op vlak van zout en water. 

Het is heel moeilijk om onafhankelijk advies te vinden over de toestellen en nog moeilijker om deze informatie te vinden over leveranciers of installateurs. 
Is de Morava een kwalitatief toestel en die niet abnormaal veel zout of water verbruikt? Mocht je een installateur kunnen aanraden zou dit ook heel welkom zjin natuurlijk, anders wagen we ons kans wel.
Alvast bedankt.
Mvg, 

Pieter

afbeelding van Elio
Lid vanaf: 27/02/2018
2 berichten
Rapporteer

Dag Aquaman,

Bedankt voor je antwoord, ik onthoud dat een onderhoud toch best elke 2 jaar eens gedaan wordt.

Dan i.v.m die chlorinator, ik begrijp nog altijd niet zo goed waar dit voor dient?
Het ontsmet het water in de waterverzachter, maar waarom is dit nog extra nodig?
Het water is zo toch ook al drinkbaar, of niet?
Of is dit meer als extra bescherming voor 'kwetsbare' personen zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen, zieken ...?

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

pietermanneke87 schreef:

Beste Aquaman, 

Bedankt voor de feedback. 
We willen eigenlijk gewoon een kwalitatief toestel die gepast is voor onze situatie en die niet abnormaal veel verbruikt op vlak van zout en water. 

Het is heel moeilijk om onafhankelijk advies te vinden over de toestellen en nog moeilijker om deze informatie te vinden over leveranciers of installateurs. 
Is de Morava een kwalitatief toestel en die niet abnormaal veel zout of water verbruikt? Mocht je een installateur kunnen aanraden zou dit ook heel welkom zjin natuurlijk, anders wagen we ons kans wel.
Alvast bedankt.
Mvg, 

Pieter

Beste pietermanneke87,

bedankt voor het compliment.
Uit mijn vorige postings zal zeker al blijken dat ik geen voorkeuren van toestellen of leveranciers uit.

De Delta Morava is een hydraulisch gestuurde duplex waarvan dus telkens 1 van de 2 tanken zacht water levert. De 2de tank staat in standby en zal pas zacht water leveren nadat de 1ste tank begint te regenereren.
Het voordeel is dat je 24/24 uur zacht water hebt.
Bij iedere regeneratie verbruikt het toestel 300 gram zout en 18 liter water. Dit is heel wat minder dan andere klassieke toestellen, maar dit toestel regenereert wel veel vaker dan de klassieke toestellen.
In jullie huidige situatie zou dit om de 385 liter waterverbruik zijn.
Tijdens deze regeneratie kan er een kleine drukval zijn wat eventueel vervelend kan zijn op bepaalde momenten.
Qua installateurs zal je je moeten baseren op de ervaringen van andere gebruikers.
Weet wel dat een installateur voor iemand goed kan zijn, en voor de ander net niet.

Aquaman

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

Elio schreef:

Dag Aquaman,

Bedankt voor je antwoord, ik onthoud dat een onderhoud toch best elke 2 jaar eens gedaan wordt.

Dan i.v.m die chlorinator, ik begrijp nog altijd niet zo goed waar dit voor dient?
Het ontsmet het water in de waterverzachter, maar waarom is dit nog extra nodig?
Het water is zo toch ook al drinkbaar, of niet?
Of is dit meer als extra bescherming voor 'kwetsbare' personen zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen, zieken ...?

Beste Elio,

het water is zeker drinkbaar en wordt door de wet voorschreven regelmatig gecontroleerd op +60 parameters.

Het nut van die chlorinator wordt naar voor geschoven als een 'extra' bestrijding tijdens iedere spoelbeurt tegen eventuele bacteriën . Echter kunnen bacteriën het meest voorkomen bij stilstaand water en niet zozeer bij regelmatig gebruik.

Aquaman

afbeelding van Servasio
Lid vanaf: 09/03/2018
1 berichten
Rapporteer

Beste Forumleden en Aquaman,

Ik lees hier met veel plezier alle posts en commentaren mbt waterverzachters. Maar ik vrees dat ik met de stortvloed aan informatie en gegevens het noorden kwijt ben…

Mag ik mijn situatie even voorstellen aub ?

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen, een jongetje van 3,5 jaar en een meisje van 1 jaar. Een half jaar geleden zijn wij ingetrokken in onze nieuwbouwwoning in Boortmeerbeek. We hadden vastgesteld dat we hier zeer hard water hebben, vandaar dat we op zoek zijn naar een waterverzachter.

Ons waterverbruik ligt momenteel vrij laag – een 2m³ per maand , maar met de zomer die nog komt verwacht ik een 30m³ per jaar. Dit komt grotendeels omdat onze wasmachine en onze beide wc’s op regenwater werken. Aangezien onze beide kindjes nog klein zijn, verwacht ik wel dat ons verbruik de komende jaren nog (fel) zal stijgen.

Deze week kregen we een verkoper van Aqua Care over de vloer. Bij de watertest bleken we op een 36° F te zitten – zeer hard water dus. Hij heeft bij ons de 2 toestellen van Kinetico voorgesteld.

Het gaat hier over de kleinere Premier Compact en de grotere Premier Maxi. De Compact heeft 2x4,5l hars en de Maxi heeft 2x 11l hars. De verkoper stelt voor om de duurdere Maxi aan te schaffen omdat die minder vaak zal moeten spoelen. En dus een gunstiger waterverbruik zal opleveren. Maar mij lijkt die nogal duur en groot voor ons te zijn.

Maar wat is jullie mening hierover ?Zouden we met ons relatief laag waterverbruik niet beter kiezen voor de kleinere Compact ? Zelfs met een verdubbeling van ons waterverbruik komen we nog maar aan 60m³ per jaar…wat niet zo veel is lijkt me…

Of is het beter uit te kijken naar een andere firma en een ander type ? Misschien zouden wij beter zijn met een enkele cilinder van 15l hars of een dubbele van 2x8l ofzo ?

Al jullie hulp en bevindingen zijn welkom…

Alvast bedankt !

Stijn

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

Servasio schreef:

Beste Forumleden en Aquaman,

Ik lees hier met veel plezier alle posts en commentaren mbt waterverzachters. Maar ik vrees dat ik met de stortvloed aan informatie en gegevens het noorden kwijt ben…

Mag ik mijn situatie even voorstellen aub ?

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen, een jongetje van 3,5 jaar en een meisje van 1 jaar. Een half jaar geleden zijn wij ingetrokken in onze nieuwbouwwoning in Boortmeerbeek. We hadden vastgesteld dat we hier zeer hard water hebben, vandaar dat we op zoek zijn naar een waterverzachter.

Ons waterverbruik ligt momenteel vrij laag – een 2m³ per maand , maar met de zomer die nog komt verwacht ik een 30m³ per jaar. Dit komt grotendeels omdat onze wasmachine en onze beide wc’s op regenwater werken. Aangezien onze beide kindjes nog klein zijn, verwacht ik wel dat ons verbruik de komende jaren nog (fel) zal stijgen.

Deze week kregen we een verkoper van Aqua Care over de vloer. Bij de watertest bleken we op een 36° F te zitten – zeer hard water dus. Hij heeft bij ons de 2 toestellen van Kinetico voorgesteld.

Het gaat hier over de kleinere Premier Compact en de grotere Premier Maxi. De Compact heeft 2x4,5l hars en de Maxi heeft 2x 11l hars. De verkoper stelt voor om de duurdere Maxi aan te schaffen omdat die minder vaak zal moeten spoelen. En dus een gunstiger waterverbruik zal opleveren. Maar mij lijkt die nogal duur en groot voor ons te zijn.

Maar wat is jullie mening hierover ?Zouden we met ons relatief laag waterverbruik niet beter kiezen voor de kleinere Compact ? Zelfs met een verdubbeling van ons waterverbruik komen we nog maar aan 60m³ per jaar…wat niet zo veel is lijkt me…

Of is het beter uit te kijken naar een andere firma en een ander type ? Misschien zouden wij beter zijn met een enkele cilinder van 15l hars of een dubbele van 2x8l ofzo ?

Al jullie hulp en bevindingen zijn welkom…

Alvast bedankt !

Stijn

Beste Servasio,

de capaciteit van de toestellen die je aanhaalt zijn bij jullie plaatselijke waterhardheid, de volgende:
- de Premier Compact zal elke 370 liter verbruikt water regenereren met 0.23 kg zout- en 19 liter spoelwaterverbruik.
- de Premier Maxi zal elke 690 liter verbruikt water regenereren met 0,45 kg zout- en 32 liter spoelwaterverbruik.

Indien jullie naar een andere keuze van toestel zouden gaan, hangt deze keuze dan af van jullie eisen/voorkeuren:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Grootte van het toestel
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde. )

Indien jullie nog vragen hebt, laat niet na deze hier te stellen.

Aquaman

afbeelding van GMessi
Lid vanaf: 08/09/2013
12 berichten
Rapporteer

Ook hier zien we door de bomen het bos niet meer... Smile Enkele vertegenwoordigers over de vloer gehad. Toch wel geschrokken van sommige prijsvoorstellen. Uiteindelijk doen al deze toestellen toch hetzelfde - dacht ik.

Momenteel gaat het nog tussen de premier compact,  twinsoft compact en de minimax m2. Zoals je merkt allemaal zonder elektriciteit, wat ik persoonlijk verkies.

Onze situatie: 39°F water, 2 volwassen personen, geschat jaarlijks verbruik 68m³ (samen). Hierin zit: bad, douche, wastafel(s) en keuken in. Alle overige verbruik is regenwater. We willen wel future-proof zijn met onze waterontharder want we houden toch rekenening met 2 toekomstige kinderen. Zouden bovenstaande toestellen hiervoor geschikt zijn, of moet ik voor een groter waterdebiet gaan? 

Belangrijke factor: het toestel mag behoorlijk compact zijn, we wensen het op te hangen aan de muur en de ruimte hiervoor is eerder beperkt. Vandaar ook mijn bovenstaande voorstellen. Alleen weet ik niet welke er uit te kiezen. Ik ben nogal cijfermatig ingesteld maar heb ondertussen al geleerd dat wat op papier het beste is, niet noodzakelijk voor mijn situatie het beste betekent...

EDIT: Vanaf wanneer (aantal personen, verbruik / dag , ...) is een dubbele harstank eigenlijk aan te raden. Of is dit puur 'luxe' dat je op het moment van regeneratie niet zonder zacht water valt? In dat geval kan je een regeneratie programmeren tijdens de nacht - waardoor dit veel goedkoper uitvalt? Of mis ik iets... Dan zit je natuurlijk met tijdsgebonden in plaats van volumetrische regeneratie. En ook hier weet ik niet of het ene beter is dan het andere in mijn situatie.

Bedankt voor de  info Smile

afbeelding van Aquaman
1513 berichten
Rapporteer

GMessi schreef:

Ook hier zien we door de bomen het bos niet meer... Smile Enkele vertegenwoordigers over de vloer gehad. Toch wel geschrokken van sommige prijsvoorstellen. Uiteindelijk doen al deze toestellen toch hetzelfde - dacht ik.

Momenteel gaat het nog tussen de premier compact,  twinsoft compact en de minimax m2. Zoals je merkt allemaal zonder elektriciteit, wat ik persoonlijk verkies.

Onze situatie: 39°F water, 2 volwassen personen, geschat jaarlijks verbruik 68m³ (samen). Hierin zit: bad, douche, wastafel(s) en keuken in. Alle overige verbruik is regenwater. We willen wel future-proof zijn met onze waterontharder want we houden toch rekenening met 2 toekomstige kinderen. Zouden bovenstaande toestellen hiervoor geschikt zijn, of moet ik voor een groter waterdebiet gaan? 

Belangrijke factor: het toestel mag behoorlijk compact zijn, we wensen het op te hangen aan de muur en de ruimte hiervoor is eerder beperkt. Vandaar ook mijn bovenstaande voorstellen. Alleen weet ik niet welke er uit te kiezen. Ik ben nogal cijfermatig ingesteld maar heb ondertussen al geleerd dat wat op papier het beste is, niet noodzakelijk voor mijn situatie het beste betekent...

EDIT: Vanaf wanneer (aantal personen, verbruik / dag , ...) is een dubbele harstank eigenlijk aan te raden. Of is dit puur 'luxe' dat je op het moment van regeneratie niet zonder zacht water valt? In dat geval kan je een regeneratie programmeren tijdens de nacht - waardoor dit veel goedkoper uitvalt? Of mis ik iets... Dan zit je natuurlijk met tijdsgebonden in plaats van volumetrische regeneratie. En ook hier weet ik niet of het ene beter is dan het andere in mijn situatie.

Bedankt voor de  info Smile

Beste GMessi,

de diverse toestellen die je aanhaalt zullen gemiddeld om de 2 à 3 dagen moeten regenereren volgens jullie huidig waterverbruik.
Indien er nog 2 kinderen bijkomen zullen die frequenter dienen te regenereren.
De bovenstaande toestellen zijn allemaal met 2 tanken die dus 24/24u zacht water leveren.
Dit is voor particulier gebruik niet echt noodzakelijk want 's nachts is er weinig tot geen waterverbruik.
De toestellen met 1 tank werken volumetrisch doch worden zo geprogrammeerd dat die 's nachts regenereren zodat je overdag altijd over zacht water beschikt.

Aquaman