Riolering aanleggen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten

Beste (ver)bouwers,

Wij willen op het eerste verdiep een badkamer maken. 
Hier zijn geen voorzieningen geweest in het verleden.
Ik zit een beetje in de knoop met de rioleringen door overal verschillende meningen te lezen.
Er komt een bad, douche, dubbele lavabo en een toilet met lavabootje.

Mijn idee was om een standleiding van op de hoofdriool buiten naar boven te trekken om daar op aan te sluiten van op het eerste verdiep.
Mag ik echt alles op die ene buis aansluiten? :-/ 
Ik dacht ten eerste dat een wc altijd apart moest.
Verder dacht ik als ik bv. gootsteen van toilet plus douche doen in één standleiding zit ik aan Ø 50 mm + 50 mm  is al Ø 100 mm. 
Daarna nog bad plus dubbele lavabo badkamer is nog Ø 50 mm + 50 mm +50 mm is al Ø 150 mm.
Ik zou denken oké twee lavabo's en bad zullen nooit samen leeglopen dus Ø 110 mm is oké, daarna douche en kleine gootsteen toilet kan wel samen leeglopen dus ook Ø 110 of 90 mm minimum.
Toilet nog eens apart Ø 90 of 110 mm.

Iemand raad?

Reacties

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
2986 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nee, zo werkt dat niet. Je hoeft dat niet zo bij elkaar op te tellen. Een standleiding van 90mm is voldoende  toilet ook 90mm, douche, bad, lavabo, etc kan op 50mm. Voor lavabo of handenwasser zou je eventueel 40mm kunnen nemen.  110 is eigenlijk meer voor de afvoerbuis die buiten alles verzamelt. Let op, groter is niet altijd beter. Als de buis te groot is loop je het risico dat het water langs vaste delen langs loopt, en krijg je dus verstoppingen. Als de buis te smal is, is er onvoldoende ruimte voor lucht om het water met kracht te laten stromen.

Grijs en zwart afvalwater gescheiden is vooral van belang voor als je een septische put hebt, dacht ik.

 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12670 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Technisch is het geen enkel probleem en zelfs aan te raden om alles op één en dezelfde afvoerleiding aan te sluiten. 

Echter er zijn plaatsen waar men speciale voorschriften voorziet in dat verband. Volgende plaatselijke verschillen kunnen er zijn:

1) Verplicht voorzien van een septische put waar enkel de wc in mag toekomen, dus in dat geval moet je twee standbuizen plaatsen.

2) Verplicht voorzien van een septische put waar verplicht alle afvalwater in samen moet komen. In dat geval werk je best met één standleiding waar alles samen op aangesloten wordt.

3) Geen septische put verplicht , soms zelfs afgeraden of verboden: ook in dat geval  kan je best met één standleiding werken.

Om de diameters van de verzamelleiding te bepalen mag je niet de diameters van de aan te sluiten leidingen optellen. Eerder de oppervlakte's van de doorsnede's: Zo heeft een leiding van 50 mm een doorvoer (oppervlakte doorsnede) van ongeveer 19,5 cm². Voor twee leidingen van 50 mm is dat dan 39 cm². De volgende maat van afvoerbuizen is 75 mm en die heeft een doorvoer van ongeveer 43 cm². Dus meer dan die twee buizen van 50 mm.

Maar ook zo mag je eigenlijk niet rekenen, want die buizen zijn altijd slechts voor een deel gevuld met afvalwater, de rest van de doorvoer wordt ingenomen door lucht die zich tijdens het aflopen moet kunnen verplaatsen van stroomafwaarts naar stroomopwaarts en vice versa.  Op een buis van 75 mm kan je dus veel meer aansluiten dan twee buizen van 50 mm.

In jouw geval is een standleiding van 90 mm ruim voldoende om alles hierop aan te sluiten. Horizontaal kan je dan overgaan naar een buis van 110 mm, meer hoeft echt niet !

Denk er wel aan dat je de standbuis moet verlengen tot boven het dak om zodoende het systeem te kunnen beluchten en ontluchten. Doe je dat niet dan zal alles nog wel werken maar dan heb je veel kans dat bijvoorbeeld de sifon van de wastafel wordt leeggezogen bij het doorspoelen van de wc. Is het onmogelijk om die buis te verlengen tot buiten toe dan kan je als alternatief nog een beluchter (knits) plaatsen op de binnenleiding en minstens 1/2 meter hoger dan het hoogste afvoerpunt.

Edit: aartwessels was me al voor zie ik nu shok, gelukkig spreken we elkaar niet tegen good

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1497 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Probeer dus eerst uit te vissen of er in de toekomst bvb een gescheiden afvoersysteem komt in je gemeente en speel hierop in.

In Antwerpen is het een tijd geweest dat je een septische put moest steken bij een verbouwing , dan weer niet , dan weer wel....

Wij hadden op een gegeven moment dus eerst een septische put , later een rechtstreekse aansluiting op het riool ( nooit meer laten "ruimen" dus , kost ook altijd wat... ) en nog later werden andere buren-verbouwers terug verplicht een beerput te laten steken of ze kregen geen bouwvergunning...

Voor onze huidige verbouwing zijn we eerst gaan horen bij de gemeente en is er beslist om een nieuwe septische put te steken aan de voorzijde van het huis ( oprit) , zo moeten ze nooit meer binnen zijn om te komen ruimen. 

Op zich hebben wij nu reeds een gescheiden systeem voor het hemelwater en het andere water  , echter het regenwater gaat voor het aan de septische put komt rechtstreeks naar het riool en al ons afvalwater ( wc , wasmachine , keuken , douche , lavabo's) komt nadat het in de septische put is afgevoerd uit in ...jawel , die buis waar het regenwater naar het riool gaat . Dit allemaal omdat er gewoonweg nog geen gescheiden systeem bestaat in onze gemeente. Mocht dit er ooit komen dan moet er enkel een stukje oprit open om dit echt te scheiden.

Als alles door 1 buis moet dan is het mogelijks beter om zeker niet de wc als laatste te zetten in lijn , ik zou bvb eerst de wc-aansluiting maken en vervolgens de andere afvoeren...zo spoel je langer op je wc en zal er zeker geen verstropping komen. Dit moet natuurlijk mogelijk zijn en hangt af van hoe je situatie is....

Misschien is het handig om een schets/plannetje/plattegrond/foto  te posten van de huidige situatie en de nieuwe die moet komen , zo kunnen ze hier gerichter helpen/ ideeën aanbrengen.

 

 

 

 

afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ten eerste : bedankt voor de duidelijke uitleg! 

Daarna.. In bijlage heb ik een "plannetje" bijgevoegd van wat de bedoeling is.

Misschien nuttig om te vermelden dat het om het eerste verdiep gaat en dat het een houten structuur is.

Dus geen betonnen vloer.. Ik ga met de rioolbuizen van aan elke sifon tot onder de houten balk en dan richting de standleiding.

De plaatsen waar R13 enzo staan.. Niet op letten, dat zijn ramen.

 

Vandaag bij Facq geweest, ze zeiden daar : Een verticale standleiding van diameter 50 of max 75 is voldoende voor je bad, douche en 3 pombakken. Toilet apart op standleiding van diameter 90 tot op het gelijkvloers en dan pas horizontaal terug naar diameter 110 wisselen.

 

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12670 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vandaag bij Facq geweest, ze zeiden daar : Een verticale standleiding van diameter 50 of max 75 is voldoende voor je bad, douche en 3 pombakken. Toilet apart op standleiding van diameter 90 tot op het gelijkvloers en dan pas horizontaal terug naar diameter 110 wisselen.

Facq is een groothandel in sanitair en toebehoren, zij zijn gespecialiseerd in de verkoop hiervan. Het zijn geen installateurs ! 

Zij kunnen u  goede raad geven ivm met de materialen en de toestellen maar niet over de juiste opbouw van de installatie's !

afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja begrijp ik, op installateurs kunnen we niet echt beroep doen. 

We moeten een grote woning verbouwen met een bepaald budget, in dat budget passen niet veel aannemers Smile

Het is wel wat duidelijker dankzij de antwoorden die ik hierboven al gekregen heb. 

Heeft er iemand mss nog tips over welke plaats ik beter kan zoeken om het materiaal te kopen?

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1713 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij een groothandel zit je in ieder geval al beter dan bij dhz-zaken (gamma, brico,...). Zeker wat betreft prijs.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1497 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Koop je materiaal via een kennis die in de branche zit ,  goedkoper dan partikulier.

Of speel enkele zaken tegen mekaar uit : bij x heb ik zoveel korting , hoeveel is dat hier ??

Welke regio  trouwens ?

In bepaalde DHZ-zakenkan je ook goedkoop en goede kwaliteit kopen , bvb Probumat.

( = gericht op de profs maar perfect mogelijk om als partikulier daar ook te shoppen.)

Ik heb daar mijn radiatoren gekocht en dat scheelt toch wel wat . Alpex-buizen : 50 m voor bvb 38€ +-...rondkijken brengt wel degelijk wat op.

Iig succes  ,  en af en toe een foto posten . Smile

 

 

afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het gaat om regio Huldenberg, Overijse, dat ligt tussen leuven, brussel en waver.

 

Daar kreeg ik 20 procent korting als er geen installateur aan te pas kwam. 

100M buis multiskin 16 x 2 met blauwe of rode mantelbuis kost al 161 euro..

Vrij duur denk ik..

 

Op internet vind ik meestal de beste prijzen, voor via sites die eindigen op .nl  Smile

 

Ik heb een schets gemaakt van hoe ik de buizen met elkaar denk te verbinden, ik ga het wat duidelijker proberen over te tekenen en zal het hier ook eens posten dan.

 

 

 

afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In bijlage een schets, iemand die er iets van begrijpt? Smile

 

Waar de leidingen een bochtje richting buiten maken, zou ik ze aan de standleiding moeten verbinden..

Ik dacht dit te doen met een t stuk. Ik had gelezen dat een echte T beter is dan een Y?

Kan ik bvb juist onder de vloer de rechterleidingen erin laten komen (bad douche, en 2 pombakken)

Om dan de leiding van de pombak links al boven de vloer aan de standleiding te verbinden met een ander T stuk?

 

Excuses als het onduidelijk is =) 

 

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1497 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Voor een leiding die horizontaal  loopt op bvb 60 cm hoogte maakt het niks uit of er nu een T of Y komt, met die T komen de afvoeren praktisch even hoog als je 2 lavabo's neemt.

Echter is het volgens mij beter om te werken met Y-stukken en enkele stukken van 45°.

Ik zou ook altijd een stuk van 45° ( Y-stuk dus meestal)  plaatsen waar er 2 aflopen samen komen , anders gaat het water van de ene het andere ophouden .( als de buizen in de vloer zitten , vertikaal gaat dat minder problemen geven)

Je kan dan bvb de buis van de rechtse lavabo naar boven laten doorschieten en eindigen met een elleboog waardoor je recht in de muur uitkomt en de linkse lavabo dmv 2 bochten van 45° naar de rechtse afvoerbuis leiden en daar wederom aansluiten met een stuk van 45°.

Zo komen de afvoeren even hoog voor je lavabo's en in je kast.

Ik zal proberen om een vb te tekenen : moet wel 180° gedraaid worden...:)

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12670 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Y-stukken of T-stukken ? Bochten van 90° of van 45° ? Een paar simpele regels hierover:

-een horizontale leiding aansluiten op een andere horizontale leiding doe je onder 45° , dus met een Y-stuk eventueel voorafgegaan door een bocht van 45°.

-een horizontale leiding aansluiten op een verticale leiding doe je onder 90°, dus met een T-stuk.

-een verticale leiding aansluiten op een horizontale leiding doe je onder 45°, dus met een Y-stuk eventueel voorafgegaan door een bocht van 45°.

Een T-stuk (90°)bij afvoerleidingen wordt normaal zo gemaakt dat er toch een kleine afbuiging zit in de aansluiting van horizontaal naar verticaal. Men spreekt dan van een afloop-T van 90°.

Denk je ook nog aan verluchting of beluchting op de afvoerbuizen ?

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
2986 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Exact! 

En die beluchting is heel belangrijk! Als je zorgt dat je die in orde hebt, dan spoelt alles fantastisch weg Smile

 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

 

afbeelding van christos
Lid vanaf: 21/05/2017
14 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit is wat ik ervan gemaakt heb.. Op papier enkel nog maar uiteraard Smile

De toilet staat er niet op omdat deze toch volledig apart afgevoerd wordt tot aan de straat.

 

Over de tekening : de rode lijnen stellen de leidingen en hulpstukken voor. Bij elk stuk staat een tekstvak om te tonen wat het is.. Voor mij is het duidelijk, maarja logisch als ik het zelf maak Smile

Als iemand het dus niet begrijpt, aarzel niet om vragen te stellen!!

De gele vakjes met bad, douche,... Je ziet dat de douche en de pombak in het toilet niet op hun plaats staan, vandaar loopt er een gele lijn van het woordvak naar de plaats waar ze wel zouden staan.

Voor de laatste pombak in het toiletje heb ik vlak onder zijn geel tekstvak in het zwart beschreven hoe ik die verbind aan de standleiding om de tekening niet nog onduidelijker te maken.

 

Voor de beluchting.. Ik lees 80 procent van de tijd dat het ECHT nodig is. Wat ik dacht te doen is het volgende.. De vertikale standleiding laten versmallen naar een kleinere diameter boven de horizontale aansluitingen, om deze vertikaal tot door het dak te laten lopen. Kan ik hiervoor ineens van 110 naar 40-50?? Hoe werkt dit normaal?

 

Laatste vraag Smile Ik wou graag zonder lijm werken, maar de stukken die ik vind met rubberen aansluitingen zijn steeds pas vanaf 110mm diameter. Kleiner dan 110mm is altijd om te lijmen??

Moet ik dan ineens voor PP gaan als ik niet wil lijmen? 

 

Graag advies over de overgang van 50 in het begin tot 90 achteraan, niet teveel bochten en dergelijke? Of begin ik beter volledig opnieuw Biggrin

Ik heb er ook aan gedacht om vanaf elke sifon apart naar de vertikale standleiding te gaan bvb..

afbeelding van Jeroen Elentrieker
Lid vanaf: 01/07/2016
221 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kun je de standleiding niet in 110 maken? Daar steek je dan een verloop in naar 40 en 50. 2x 50 bestaat niet volgens mij. Waarom zou je je pvc niet lijmen? Pvc bochten en buizen goed voorbereiden, ontvetten etc en zowel je buis als bocht inlijmen. Als je dat goed doet heb je een goede verbinding. Neem wel deftig pvc materiaal, die buis en bochten van bij hubo etc trekken op niets. 

Als je met rubbers wil werken neem je PE. Er bestaat van die witte pvc met rubbers maar dat zou ik nooit in de chappe steken. Ik gebruik dat eventueel voor met een aansluiting te verlopen in een lavabokast ofzo.

PE is een pak duurder dan PVC. Ik heb al loodgieters gezien die pvc buis gebruiken in combinatie met PE bochten, werkt blijkbaar wel maar niet zo proper. Ik zou gewoon lijmen. Let op dat je buizen afwateren, niet teveel, en zorg dat je je buizen goed vastlegt. Slijp bv stukjes af van een stuk overschot van buis, als je dit dan plat onder je buis steekt kun je de hoogte opvullen. Dan vastleggen met een stuk bandijzer en kan nooit meer weg.