Nieuwe cv 2pijp systeem diameter buizen.

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten

Bij mn vriendin is haar oude cv installatie al meerdere keren doorroest en hersteld geweest, maar zo kan dit nie verder.

Alle binnenafwerking is reeds al opnieuw gedaan en kan dus niet meer opengebroken worden, daamee dat ik alles in opbouw zou plaatsen.

Nu heb ik al veel gezocht hier op het forum en op google maar ik vind niet echt een antwoord.

Er hangt al een nieuwe wandketel en boiler van het merk de dietrich.

Omdat de woning 2 verdiepingen heefd met een plat dak en onderaan een garege en bergruimtes(waar het niet zo erg is om alles op het plafond te laten lopen)

denk ik dat het beter is om een 2 pijp systeem te voorzien, omdat er anders te veel buizen zouden lopen moest iedere radiator naar de collector zou gaan.

Maar nu was mijn vraag: zou ik alpex rechte buis diameter 32 of 26.3 moeten gebruiken,...

Ik zou de straatkant voeden met 2 buizen van aan de ketel, en de tuin kant ook, te vertrekken van de ketel waar het opgesplitst wordt voor/achter

Er moeten 10 chauffages gevoed worden die allemaal in gietijzer zijn, per kant 5stuks

Dus bij de tuinkant lopen 2 buizen omhoog met aftakkingen voor elke radiator en bij de straatkant lopen ook 2 buizen omhoog(zou ik zo installeren)

Nu mijn vraag is welke diameter want bij diameter 32 te en 26.3 zit er wel een prijsverschil, om toch wat de kosten te drukken maar toch moet het goed zijn?

Overal zou ik perskoppelingen gebruiken omdan eens een uur of 2 rond te gaan met een geleende perstang.

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8352 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Alpex gebruik je niet in opbouw, dan heb je bvb koper nodig of een ander stijf materiaal dat zijn vorm behoud (recht blijft maw).

De diameter die je nodig hebt hangt af van de hoeveelheid warmte die je moet kunnen transporteren, en dus van de warmtebehoefte van de woning. (En de lengte van de leidingen een aantal bochten)

Met gietijzer radiatoren zet je misschien ook best een smoorklep op elke retour, want anders riskeer je dat de 1e radiator op de kring met het grootste aandeel van de warmte gaat lopen.

Je doet dit bij voorkeur met een perstang en perskoppelingen. Hopelijk kan je die ergens lenen of huren. Voor koper bestaan ook klik-koppelingen. Ik heb die hier intussen 10j hangen. Werkt prima. Maar wel erg duur.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1809 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja zoals gezegd koperen leidingen gebruikenen voor opbouw , voorgevormde bochten en hulpstukken gebruiken , poep simpel

google eens "koper perskoppeling" zo een tang kan je huren of gebruiken bij de firma waar je je materiaal aankoopt 

diameter 15 naar de radiatoren is ok, gezamelijke leiding 5 voor en 5 achter zou ik in diameter 21 voorzien 

waar de 2x 21 bij elkaar komen overgaan naar 28 of 35  tot aan de ketel

en ook kraanjes voorzien aan elke radiator (of ergens voor de radiator vb aan plafond) zodat je deze naargelang de behoefte kan bijregelen

 

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8352 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Enkele cijfertjes rond de koperbuizen

* buis 22m (20mm binnendiameter)
--> voor 20 kW/h warmtetransport is een stroomsnelheid van 0.76 m/s nodig (voor chauffage altijd onder 1m/s blijven omwille van stroomgeluiden!!) en daarbij treedt een drukverlies op van 3,25 mbar per strekkende meter en elke 90° bocht telt voor een meter.
--> deze buis lijkt dus op het eerste zicht wel geschikt om de aanvoer naar telkens voor- en achterkant te verzorgen en dan verder tussen de radiatoren als hoofdleiding. Tenzij de woning meer dan 40kW nodig heeft om te verwarmen.

* buis 15mm (13mm binnendiameter)
--> bij 1m/s kan deze nog steeds 9 kW/h transporteren. Dat lijkt meer dan genoeg voor de voeding van 1 radiator. drukverlies 9,2 mbar/m maar dat is niet meer relevant. op die erg korte stukjes.
--> zelfs buis 12mm zal genoeg zijn om af te takken voor 1 radiator. T-stukken 22x12x22.
--> je zal deze buizen wellicht ook moeten plooien (plooitang) om ze op de gietijzeren radiatoren aan te sluiten (zodat het allemaal ook esthetisch een beetje redelijk is). Dat valt wel mee om te doen.
--> een stelkraantje op de retour van elke radiator om waterzijdig de debieten te kunnen bijregelen zal geen overbodige luxe zijn

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Qacino
Lid vanaf: 11/01/2019
264 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mapress C-Staal is ook een optie. Een meer hedendaagse Blum 3

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8352 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Qacino schreef:

Mapress C-Staal is ook een optie. Een meer hedendaagse Blum 3

Ja, mapress, tubipress en dergelijke zijn ook een alternatief. Maar dan wel beter de gecoate, anders kom je toch ook weer met verzinkt staal in huis en esthetisch is dat niet echt. Of rvs als budget geen issue is en je wel van industriële stijl houdt wink

Voordeel is dat er heel wat onderdelen speciaal voor montage van radiatoren al voorgevormd bestaan, zodat je die redelijk netjes kan aansluiten.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26552 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Qacino schreef:

Mapress C-Staal is ook een optie. Een meer hedendaagse Blum 3

 

 

Ook mijn mening

 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de snelle antwoorden, hiermee kan ik al een stuk verder.

De  koperen buizen aan elkaar solderen ook geen optie?

Of is dat niet goed  op termijn ivb lekkages?

afbeelding van boran
Lid vanaf: 06/08/2007
1034 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik denk dat dat vooral veel arbeidsintensiever is.

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

boran schreef:

ik denk dat dat vooral veel arbeidsintensiever is.

Dat mss wel maar wel niet zo duur en ook makkelijk zelf te realiseren zonder duur gereedschap.

 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tuurruysschaert schreef:

boran schreef:

ik denk dat dat vooral veel arbeidsintensiever is.

Dat mss wel maar wel niet zo duur en ook makkelijk zelf te realiseren zonder duur gereedschap.

 

Ben toch ook meer aan het kijken naar buizen die moeten geperst worden, die c-staal buizen zijn goedkoper of koper? maar op elke radiator zit toch al een kraan? daarmee regel je toch ook het debiet en temperatuur?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8352 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Solderen is niet zo eenvoudig als het er uit ziet, toch niet als het langdurig goed moet blijven in een omgeving met constante temperatuurverschillen en bijhorende uitzetting en inkrimping (veel beweging en dus stress op de verbindingen).

Elke radiator hoort een thermostaatkraan te hebben. Daarmee regel je geen debiet, maar die gaat open/dicht volgens ruimtetemperatuur. Daarbij kunnen meerdere ruimtes tegelijk warmte vragen, maar de eerste radiator op de kring gaat met het leeuwendeel lopen. Zelfs zonder thermostaat kan iemand het een beetje koud vinden en een kraan gewoon helemaal open (of dicht bij te warm) en daarmee de andere ruimtes ontregelen. Dit los je bvb op met een voetklep op de retour. Het is bij grote zware gietijzeren radiatoren hoedanook al niet eenvoudig om ingeregeld te krijgen en grote hysteresis of over-shoot te vermijden. Je zou denken dat grote massa net zorgt voor een makkelijker systeem dat zichzelf uitvlakt, maar bij gietijzer is de warmte-opname van het metaal juist te groot om mee te werken, en bovendien bevatten ze erg veel (heet) water. Voordeel is dan weer dat je dit kan benutten om de watertemperatuur naar beneden te brengen en sterker te profiteren van de condenserende eigenschappen van de ketel. Maar dat laatste vraagt wel een deftige isolatie van de woning anders verdwijnt de warmte sneller dan ze aangevoerd wordt.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Solderen is niet zo eenvoudig als het er uit ziet, toch niet als het langdurig goed moet blijven in een omgeving met constante temperatuurverschillen en bijhorende uitzetting en inkrimping (veel beweging en dus stress op de verbindingen).

Elke radiator hoort een thermostaatkraan te hebben. Daarmee regel je geen debiet, maar die gaat open/dicht volgens ruimtetemperatuur. Daarbij kunnen meerdere ruimtes tegelijk warmte vragen, maar de eerste radiator op de kring gaat met het leeuwendeel lopen. Zelfs zonder thermostaat kan iemand het een beetje koud vinden en een kraan gewoon helemaal open (of dicht bij te warm) en daarmee de andere ruimtes ontregelen. Dit los je bvb op met een voetklep op de retour. Het is bij grote zware gietijzeren radiatoren hoedanook al niet eenvoudig om ingeregeld te krijgen en grote hysteresis of over-shoot te vermijden. Je zou denken dat grote massa net zorgt voor een makkelijker systeem dat zichzelf uitvlakt, maar bij gietijzer is de warmte-opname van het metaal juist te groot om mee te werken, en bovendien bevatten ze erg veel (heet) water. Voordeel is dan weer dat je dit kan benutten om de watertemperatuur naar beneden te brengen en sterker te profiteren van de condenserende eigenschappen van de ketel. Maar dat laatste vraagt wel een deftige isolatie van de woning anders verdwijnt de warmte sneller dan ze aangevoerd wordt.

Ik zal toch kiezen voor de c-staal buizen omdat het goedkoper is denk ik, die voetklep hoe ziet die er dan uit? je hebt hier wel internetshops met voordelige prijzen maar bij sanitair is het toch makkelijker vind ik dat je kan zien wat je koopt dit staat dan wel los van je uitleg maar om al de juiste stukken op voorhand van de eerste keer juist te hebben dat vergt toch wel enige ervaring in die stiel.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26552 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Persgereedschap kan je huren!

afbeelding van Qacino
Lid vanaf: 11/01/2019
264 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een voetventiel (H-blok) 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
135 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zie nu ook dat er manuele perstangen bestaan van rond de 150euro, is dat aan te raden?

Om daar toch zeker meer dan 50 verbindingen mee te maken.