Lek in aansluiting wasmachine op waterkraan tijdens verlof: 5.000 liter water gelekt ...

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van mani88
Lid vanaf: 18/07/2017
118 berichten

Na 11 dagen vakantie komen we thuis en merken we grote plas water in zowel ons washok als aangrenzende garage. Oorzaak: lek in aansluiting wasmachine op de kraan. Het is eigenlijk meer dan gewoon een lek, aangezien het niet om druppels water ging maar echt om een waterstraaltje (aan hoge druk) tussen de kraan en de slang naar wasmachine. Ik had net voor vertrek nog de waterstand genoteerd en weet hierdoor dat er een dikke 5.000 liter water is verloren gegaan. Maar het werd nog erger: in onze kelder (onder de garage) staat er maar liefst 10cm water. Heel wat water is gewoon door de vloer van onze garage naar de kelder gelopen.

De kelder is intussen gelukkig (via afvoer) terug aan het leeglopen en opdrogen. Onze houten raamkozijnen zijn echter licht beschadigd, door het vocht zijn deze onderaan licht opgezwollen/uitgezet en hierdoor kunnen we de deur zelfs niet meer sluiten... Sad

Ik heb echter heel wat vragen:

(1) Dit is in maanden niet gebeurd en nu toevallig net als we in verlof zijn wél. Bovendien gaat het om zo'n grote hoeveelheid water, dat het echt al in begin van ons verlof moet zijn gebeurd. Is dit echt puur toeval of kan de oorzaak net met onze afwezigheid te maken hebben? Bvb omdat er geen waterafname was gedurende deze tijd -> hierdoor meer druk op water -> de (te) hoge druk heeft het lek veroorzaakt... Of omdat ik tijdens ons verlof de boiler & verwarmingsketel heb uitgeschakeld (al lijkt het mij onlogisch dat het hier ook maar iets mee te maken zou hebben)?

(2) 5.000 liter water, dat is gigantisch.. kan dat door zo'n simpel lek?

(3) Is het normaal dat zoveel water gewoon door de vloer van de garage naar de kelder is gelopen (*)?
Of wijst dit op fouten in de bouwconstructie?
(*) kan ook via andere plaatsen gelopen zijn zoals bvb deurkader (van deur tss washok en garage)

(4) Heeft dit blijvende gevolgen? Is de 'kracht' en 'stevigheid' van onze grond bijvoorbeeld verminderd doordat de beton met water is doordrongen?

(5) Kan het met de raamkozijnen van onze deuren nog automatisch goedkomen zodra deze volledig zijn opgedroogd? We zijn intussen echter al 4 dagen verder en ze staan nog steeds even opgezwollen (dus krijgen deuren nog steeds niet dicht). Vrees dus dat we dit gaan moeten (laten) herstellen.. Kan dit nog relatief goedkoop worden hersteld of is het meteen nieuwe deur? Zie ook foto's in bijlage.

Reacties

afbeelding van brouce36
Lid vanaf: 06/08/2007
115 berichten
Rapporteer

brandverzekering verwittigen , dat is normaal gedekt

luc

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
11178 berichten
Rapporteer

Verzekering inschakelen voor de gevolgschade van dit lek, tenminste als de verzekering is afgesloten.

1 ) God , wij hebben al 30 jaar een rijbewijs en onlangs voor de eerste keer een platte band door een pen in de grond in frankrijk, en nu toevallig net nu, op reis, kan dit ook? Of is dat toeval of heeft dit met onze reis te maken? Bv omdat we veel km gereden hebben? 

Om maar te zeggen, wet van murphy kan he.

2 )5000 liter op 11 dagen is pakweg een 450liter per 24 uur is 18. liter per uur of 2 emmers per uur. Ja dit kan door dat lek veroorzaakt zijn en op 11 dagen is dit niet abnormaal ?

3) je geeft zelf antwoord op je vraag en fouten moet je niet zoeken in je constructie maar in de aansluiting die versleten was.

4) dit water zal wel wegtrekken. Zou eerder problematisch zijn als je in overstromingsgebied woont en dit elke week voorheeft zonder dat je woning hier op voorzien is.

5) hangt veel af van de luchtvochtigheid, de ventilatie, de droogteperiode, de tijd met wateroverlast en welke houtsoort. Maar als je weet dat eik, beuk al een paar jaar moet wind drogen voordat dit zaagdroog  is dan is enkele dagen maar een druppeltje. even geduld kan nog goed komen maar hiervoor kun je ook even testen wat de houtvochtigheid is of een schadeexpert laten aanstellen door de verzekering

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10758 berichten
Rapporteer

2) bwa, 5000 liter is "maar" 5m3 water. Het gemiddelde jaarverbruik van een gezin zit rond de 100m3 (dus pak per 3 dagen 1m3 of 1000 liter). Moest je 11 dagen thuisgeweest zijn, had je allicht ook 3-4m3 verbruikt. Naar kosten op de waterfactuur zal datbv dus wel meevallen...

3) of het normaal is hangt af van hoe oud het huis is en wat de opbouw is. Door welfsels loopt water langs elk spleetje en gaatjeweg... hier al met lek in afvoer gemerkt (in muur), en met chapewerken bovenverdieping (water spoot er beneden uit - gelukkkg alles afgedekt met plastiek omdat ik al vermoeden had..).

4) beton is waterdicht; welfsels en cementchape drogen uit; een mogelijk risico is delen buiten die zouden kunnen losvriezen (bv tegels) omdat er water ondergekomen is via een abnormale weg. Normaal geen structurele problemen te verwachten dus (ook niet met houtskeletbouw overigens).

5) Die moeten vervangen worden, komt niet meer goed. Via brandverzekering doen...

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
13082 berichten
Rapporteer

Wat is nu 5000L?

Ik vul elke  week mijn zwembad bij en daar gaat dan al snel 1500L bij, daar doe ik een uurtje over.

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
533 berichten
Rapporteer

Buiten dit alles heeft het ook geen zin om de cv-ketel volledig uit te zetten ... bij de huidige Regelingen zit er meestal een vakantieprogramma ingebouwd of een pompbeveiliging die de pomp x-aantal seconden laat draaien om vastlopen tegen te gaan ...

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1072 berichten
Rapporteer

Eventueel een bouwdroger plaatsen om het proces wat te versnellen.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van mani88
118 berichten
Rapporteer

janus wago schreef:

Wat is nu 5000L?

Ik vul elke  week mijn zwembad bij en daar gaat dan al snel 1500L bij, daar doe ik een uurtje over.

Die 5.000l (of de kost) ervan is dan ook m'n zorg niet hoor Smile
Wel de beschadigde deur(kozijn)en, gevolgen voor de keldervloer en muren (doordat deze doordrenkt zijn geweest met water) en vooral ook hoe dit te vermijden in de toekomst. 

tjay schreef:

3) je geeft zelf antwoord op je vraag en fouten moet je niet zoeken in je constructie maar in de aansluiting die versleten was.

De aansluiting van wasmachine, bedoel je? 

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1286 berichten
Rapporteer

@hoe voorkomen : alle shell-kraantjes toedraaien....en alle kraantjes van bvb een wasmachine....
Wat houd je tegen om niet gewoon de hoofdkraan toe te draaien ?

afbeelding van mani88
118 berichten
Rapporteer

grandscenicman schreef: @hoe voorkomen : alle shell-kraantjes toedraaien....en alle kraantjes van bvb een wasmachine.... Wat houd je tegen om niet gewoon de hoofdkraan toe te draaien ?

Dat ga ik vanaf nu doen als ik op vakantie ga.

Maar in principe kan er ook op één dag al genoeg water lekken om terug schade te veroorzaken.
En ik kan toch moeilijk telkens ik ook weg ga (bvb om te gaan werken) het water afsluiten...

afbeelding van Bej
Lid vanaf: 07/09/2014
62 berichten
Rapporteer

Er bestaan beveiligingssystemen die je net achter je hoofdkraan dient te monteren.
Deze laat maar een X aantal liter door per aantal X uren.

afbeelding van mani88
118 berichten
Rapporteer

Bej schreef:

Er bestaan beveiligingssystemen die je net achter je hoofdkraan dient te monteren.

Denk niet dat dit het zal vermijden in de toekomst. Het lek was gemiddeld ongeveer 20 liter water per uur. Dat is in een normale situatie dus zeker geen abnormaal verbruik. Twee minuutjes douchen en je zit al aan dit verbruik Smile Dus waterverbruik in dat beveiligingssysteem zou al zo hoog worden ingesteld, dat het enkel extreme lekken kan stoppen.

Ik blijf nog met één voorname vraag zitten: hoe is het lek zo opeens kunnen ontstaan... Gewoon uit het niets, dag op dag, begint de kraan te lekken op plek waar aanvoerslang van wasmachine is aangesloten ... dit moet toch een oorzaak hebben? In de maanden er voor is de wasmachine tientallen keren gebruikt, nooit zelfs nog maar een druppel gelekt ...

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
11178 berichten
Rapporteer

Hoe ga iets kapot?

Moesten we dat weten dan lag alles op zen gat en was ik schatrijk.

Je rubbertje in je kraanaansluiting is waarschijnlijk verduurt en omdat dit effe heeft blijven stilstaan is dit gesprongen? Net zoals die spaarlamp met nog geen 100 uur springt of die nieuwe band van verleden jaar die knalt of die schakelaar die het ineens begeeft.

Sorry he maar je zoekt geen spijkers meer op laag water maar kopspelden in de zee.

afbeelding van Bej
Lid vanaf: 07/09/2014
62 berichten
Rapporteer

mani88 schreef:

Bej schreef:

Denk niet dat dit het zal vermijden in de toekomst. Het lek was gemiddeld ongeveer 20 liter water per uur. Dat is in een normale situatie dus zeker geen abnormaal verbruik. Twee minuutjes douchen en je zit al aan dit verbruik Smile Dus waterverbruik in dat beveiligingssysteem zou al zo hoog worden ingesteld, dat het enkel extreme lekken kan stoppen.

Ik blijf nog met één voorname vraag zitten: hoe is het lek zo opeens kunnen ontstaan... Gewoon uit het niets, dag op dag, begint de kraan te lekken op plek waar aanvoerslang van wasmachine is aangesloten ... dit moet toch een oorzaak hebben? In de maanden er voor is de wasmachine tientallen keren gebruikt, nooit zelfs nog maar een druppel gelekt ...

Je kunt die dingen perfect instellen die die niet meer dan zoveel liter per keer mogen geven, of maar zoveel uur achter elkaar. Water zal je altijd hebben, maar je kan het beperken. Bij vullen van je zwembad ga je dan wel een probleem hebben en zal je hem even moeten overbruggen. Sommige hydrofoorpompen hebben deze beveiliging standaard.

En waarom gaan zo een dingen stuk? tja, ouderdom he..
Paar maanden geleden was bij een klant een flexibel gesprongen in zijn kelder, ganse kelder stond onder water toen hij er achter kwam. Flexibel was meer dan 20 jaar geleden geplaatst en tot het moment van het lek perfect gedaan waar hij voordiende. Rubber was broos geworden door de ouderdom.

afbeelding van mani88
118 berichten
Rapporteer

Bej schreef:

mani88 schreef:
Bej schreef:

Je kunt die dingen perfect instellen die die niet meer dan zoveel liter per keer mogen geven, of maar zoveel uur achter elkaar. Water zal je altijd hebben, maar je kan het beperken. Bij vullen van je zwembad ga je dan wel een probleem hebben en zal je hem even moeten overbruggen. Sommige hydrofoorpompen hebben deze beveiliging standaard.

En waarom gaan zo een dingen stuk? tja, ouderdom he..
Paar maanden geleden was bij een klant een flexibel gesprongen in zijn kelder, ganse kelder stond onder water toen hij er achter kwam. Flexibel was meer dan 20 jaar geleden geplaatst en tot het moment van het lek perfect gedaan waar hij voordiende. Rubber was broos geworden door de ouderdom.

Onze wasmachine is nochtans nog maar begin dit jaar gekocht.
Dus is die aansluiting voor wateraanvoer wel zéér snel defect..

Oké, bedankt. In dat geval kan dat beveiligingssysteem wel nuttig zijn.
Langer dan 1u aaneensluitend waterverbruik is sowieso al "verdacht".  Dat kan enkel in zéér uitzonderlijke gevallen zoals bvb zwembad vullen ( maar op dat moment weet je wel dat je met zo'n systeem zit). Hoe noemt zo'n systeem precies? Want vind het niet meteen op internet..

afbeelding van mani88
118 berichten
Rapporteer

Het meeste water is intussen weggetrokken uit onze kelder. Er staat nu nog "maar" 2cm water. Bovendien zijn uiteraard ook de muren nog wat vochtig door het vele water dat naar de kelder is gelopen.

Hoef ik hiervoor speciale maatregelen te nemen?
Of kan ik de kelder gewoon laten "uitdrogen" zonder dat dit enig risico inhoudt?