installatie gas waterverwarmer - probleem ivm omschakeling aardgas in 2020 in Brussel?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Katrien73
Lid vanaf: 25/06/2019
1 berichten

Mijn gaswaterverwarmer (toestel open type) is niet meer conform volgens een nieuwe wet in Brussel van 01.01.2019. Ik moet een nieuwe plaatsen (gesloten type) maar mijn loodgieter (wiens offerte ik had geaccepteerd op 04.06, merk Junkers) liet me weten dat hij momenteel geen toestellen kan verkrijgen aangezien ze wachten op testresultaten met het oog op de omschakeling van het aardgas in 2020. Hij zou pas in Oktober of November een toestel kunnen plaatsen. Een andere loodgieter (merk Vaillant, offerte 30% duurder) beweert dat hij wel een conform toestel kan plaatsen dat ook na de omschakeling van het aardgas gekeurd kan worden. 

Is iemand op ditzelfde probleem gestoten? Ik weet niet meer welke loodgieter ik moet geloven.

Bijkomend probleem is dat mijn huurster (2 maanden nadat het probleem aan het licht gekomen was) hieromtrent een bemiddeling bij het vredegerecht heeft aangevraagd. Ik vraag me af wat de bemiddelaar gaat zeggen: installeer een toestel waarvan het niet duidelijk is of het volgend jaar nog gekeurd kan worden zonder eventuele aanpassingen, of - ook al is het sinds 01.01.19 niet meer in regel volgens de nieuwe normen - wacht er nog even mee en laat de werken uitvoeren na de uitslag van de testen? De gas waterverwarmer was immers - voor zover ik weet - wel legaal tot voor 01.01.2019. Een keuringsattest was tot dan niet nodig. Typisch Belgisch: een nieuwe wet waardoor je je toestel moet vervangen, met een jaar later een overschakeling van het aardgas in het vooruitzicht, zodat je dat nieuwe toestel dan opnieuw moet laten aanpassen en keuren. Hopelijk niet opnieuw vervangen, wie weet??

Bedankt om uw ervaring / kennis te delen!

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8148 berichten
Rapporteer

toestel vervangen ? 

Zeer oude toestellen zullen idd moeten worden vervangen. Maar dan spreken we ook over zeer oud

Recente toestellen zal geen probleem vormen, eventueel instellingen aanpassen.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7080 berichten
Rapporteer

Dus je huurder heeft momenteel al maanden geen warm water?

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Katrien73
Lid vanaf: 25/06/2019
1 berichten
Rapporteer

Jawel er is warm water, alles werkt normaal zoals voorheen maar eind Maart is gebleken dat het toestel sinds de nieuwe wet van 01.01.19 gekeurd worden. Wat niet kan want niet meer conform volgens de nieuwe normen dus ik wil een nieuw toestel laten plaatsen maar dat blijkt een probleem te zijn omdat m'n loodgieter er geen nieuw kan bestellen momenteel. Geen verkrijgbaar in de groothandel volgens hem. 

Een andere loodgieter zegt me dat het geen probleem is. 

eigenaar appartement in Schaarbeek

afbeelding van disco stu
Lid vanaf: 13/12/2012
539 berichten
Rapporteer

En stelt die nieuwe wet van 01.01.19 effectief dat reeds in dienst zijnde toestellen moeten gekeurd worden volgens de nieuwste norm?

Lijkt me dat dat normaal niet retroactief toegepast wordt maar enkel als die toestellen vervangen worden door nieuwe toestellen?

Hoedanook, waarom de andere loodgieter niet volgen dan? Laat hem alles op papier zetten waarin het bevestigd wordt vooraleer je effectief contract aangaat.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7877 berichten
Rapporteer

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van m1chaelm
Lid vanaf: 24/08/2010
2218 berichten
Rapporteer

Er zijn al enkele maanden geen waterverwarmers te verkrijgen wegens aanpassing van de wet. Geen enkele leverancier heeft zijn toestel ondertussen al kunnen aanpassen. Vraag loodgieter 2 eens wel toestel hij zou plaatsen? Enige wat kan is dat hij nog niet gekeurde toestellen heeft liggen of via veiling aankoopt oud. 

*** edit *** aangezien het om een appartement gaat zou het kunnen dat u nog een toestel met schouwaansluiting mag plaatsen als er echt geen enkele andere mogelijkheid is voor een toestel met gedwongen afvoer. Maar dan zal er waarschijnlijk geen reden zijn om het huidige toestel te vervangen. Zou dit toch sterk afraden en een mogelijkheid zoeken om een toestel met gedwongen afvoer te plaatsen.