Douchedeur verkeerd geleverd, 5 jaar geleden...

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Deklat
Lid vanaf: 14/05/2020
3 berichten

Hallo verbouwers,

Ik heb een probleem. Ik ben reeds sinds 2008 bezig aan een monsterverbouwing!  
Tot nu toe redelijk verlopen, hoewel het op een levenswerk begint te lijken ... langgevelhoeve uit vermoedelijk 1860, met hooischuur & kalverstalletje!

Als zelfbouwers waren wij in 2015 met bevriende loodgieter aan de badkamer boven begonnen.
Gelijk materiaal voor badkamer beneden mee besteld. Ondertussen ben ik dus aan de badkamer beneden begonnen. Kom ik zonet tot de conclusie dat mijn kwartronde douchedeur verkeerd is geleverd.
Destijds zelfs nog extra moeten nameten & bevestige, want geleverde douchedeur kan niet worden geretourneerd.
Alles klopt op papier: douchebak kwart rond symmetrisch 1.000mm met radius van 550mm.
Op de bestelbon, nameting & leverbon staan de maten juist vermeld. Zelfs op de verpakking staat vermeld 100cm. Nu geopend om montagehandleiding te bekijken. Ik check de refnr van HÜPPE: breite 885 - 900mm!
Terug naar de verpakking gaan kijken: label van de groothandel zegt 100cm, label van huppe 900mm.
Ronde Douchedeur van € 2.000 + die 10cm te klein is.
Groothandel gecontacteerd, maar dit kan onmogelijk nog garantie zijn ... ik confronteerde ze dat ze door hun nametingsformulier zichzelf willen indekken, maar anderzijds bewijst deze in ons geval onomstotelijk dat de fout bij hun ligt! 
Ondertussen heeft bevriende loodgieter geen handelsregister meer. Ik heb een voorstel gedaan aan de groothandel om de vaste zijstukjes te bestellen van de 100cm versie.
Maar zij wisten nog niet dat dit nog mogelijk zou zijn ...
Dan maar naar HÜPPE zelf gebeld en ja hoor, de douchedeur word nog gemaakt & geleverd. Maar ze konden geen uitsluitsel geven of het met de bredere vaste zijglaskes opgelost zou zijn.
Ik begrijp dat ze dat niet willen bevestigen, maar je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn. Symmetrische douchebak van 100 of 90cm met 1 afgeronde hoek met dezelfde radius:55cm.
Dan kan toch alleen maar het middelpunt van de afronding 10cm verschuiven over de breedte & diepte? 
Als hierop een kwartronde douchewand komt met 2 pendeldeuren, dan verschillen toch enkel de vaste zijglaskes ... of zie ik dit verkeerd?
ik ben ten einde raad, alle tips zijn welkom!

Deklat.

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10309 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tja ... Wat wil je juist?
Meet gewoon na wat je nu nodig hebt en bestel dat.
Verkeerd geleverd .... U had toen de levering moeten nakijken.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15786 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

5 jaar later  shok

je kunt het onderste uit de kan willen, maar volgens mijn bescheiden mening zit je er al door.

Waarom heb je eigenlijk  die levering niet nagezien? Je wist dat je deze extra hebt moeten nameten.

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1236 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat verlangen we eigenlijk ? Na 5jaar?
Je hebt de goederen aanvaard maar na 5jaar gaan we pas reclameren ... moet het nog gekker worden?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15886 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als ik het goed begrijp wil je enkel een oplossing zodat je de geleverde douchedeur toch nog zou kunnen gebruiken?

De fabrikant van de douchedeur kan echter niet bevestigen of een oplossing met originele hulpstukken mogelijk is?

Is het dan geen optie om aan de twee kanten een profiel van 10 cm breed tegen de wand te bevestigen waarop dan de douchedeur kan worden gemonteerd?

Bijvoorbeeld een aluminium buisprofiel van 10 cm op 5 cm (of dikte profiel deur) in de kleur van de douchedeur of van de wanden.

afbeelding van BoerkeDree
Lid vanaf: 17/04/2020
62 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een goede leverancier lost zoiets op.
Wij hebben gelijkaardig voorval gehad met een kookplaat.
We gingen keuken verbouwen en snel als batibouw actie een flex inductie kookplaat gekocht.
Door gezondheidsproblemen en nasleep echter pas 3 jaar later in gebruik genomen.
Bleek dus defect te zijn, met leverancier gebeld en iemand langs gekomen van het merk.
Deze stelde vast dat ze nooit in gebruik is geweest en 3 weken later gratis vervangen door gelijkaardig model, gelukkig met zelfde inbouwmaat.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10309 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een garantie geval is niet hetzelfde als de situatie van TS

afbeelding van Deklat
Lid vanaf: 14/05/2020
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik had alles nagekeken, alle papierwerk klopt! 
Het label op de verpakking van de douchedeur zegt ook kwartronde pendeldeuren 100cm! 
Dan ga er toch vanuit dat dit zo in de doos zit?
Of moet ik elk Duitstalig label ook nog vertalen ter controle? 
Douchedeur geleverd, maar douche moet je nog maken.
Labels kloppen, dan laat je deze toch veilig ingepakt?

Kijk, als je een pak melk koopt en je komt thuis en er blijkt chocomelk in te zitten.

Deklat.

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1236 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als er chocomelk in zit heb je x-aantal weken tijd om gaan te reclameren , geen 5jaar !

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15886 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Deklat schreef:

Ik had alles nagekeken, alle papierwerk klopt! het label op de verpakking vd Douchedeur zegt ook kwartronde pendeldeuren 100cm!! Dan ga er toch vanuit dat dit zo id doos zit. Of moet ik elk Duitstalig label ook nog vertalen ter controle?? Douchedeur geleverd, maar douche moet je nog maken. Labels kloppen, dan laat je deze toch veilig ingepakt!?

Kijk, als je een pak melk koopt, en je komt thuis en er blijkt chocomelk in te zitten...

Zo simpel is het wel  niet hoor! Men wordt sowieso verondersteld om de verpakking te openen om controle te kunnen uitvoeren.
Het had bijvoorbeeld ook gekund dat er een ruit gebarsten was of dat er een kras op een profiel had gezeten. Daar zou je na 5 jaar ook niet meer mee af moeten komen. Op 5 jaar tijd kan er zo veel gebeuren. Uw douchedeur zou bijvoorbeeld in die tussentijd verwisseld kunnen zijn of geruild met iemand anders.

Ik zou nog éénmaal om een oplossing vragen bij de groothandel en/of de fabrikant, een oplossing waarvoor je desnoods wilt betalen.
Lukt dat niet, zoek dan zelf een oplossing, een plaatser van aluminium ramen kan u hierbij zeker helpen.

afbeelding van Deklat
Lid vanaf: 14/05/2020
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Inderdaad Charel, dacht ik ook al aan. Een houten balkje mssn die ik dan mee betegel. Hoewel een Alu-profiel inderdaad ook wel te overwegen is.
Goeie tip!

Voorlopig wacht ik de reactie van de groothandel nog af. Zijglaskes kosten € 292 het stuk ... Als zij niet over de brug komen, dan zullen er passtukken gemaakt moeten worden , denk ik?
Misschien met de stoute schoenen aan nog een ruil voorstellen bij de fabrikant ... je hoort ervan.

Deklat.

afbeelding van bert2
Lid vanaf: 11/03/2006
459 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kom, niet zo schieten op de TS.
Het zou mij ook kunnen overkomen.
Ik hoor m'n vader al zeggen: Bert, laat die doos toe of ge zijdt de helft van de schroeven al kwijt. Smile
Na 5 jaar heb je geen recht meer op klagen.  Maar er moet natuurlijk wel een oplossing komen.

Ik zou zeggen:
a) zeer vriendelijk proberen om die originele zijstukken te bestellen. Misschien lukt het wel niet rechtstreeks bij groothandel/fabrikant.
b) eens horen bij een glashandel om die stukken te laten maken?

afbeelding van Patrico
Lid vanaf: 07/10/2019
737 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tja, eigen schuld ... dikke bult zeker. Les geleerd en verder gaan met je leven zou ik zeggen.

afbeelding van m1chaelm
Lid vanaf: 24/08/2010
2550 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het boven en onderprofiel blijft toch altijd voor 90mm?
De zijglasjes gaan enkel meer naar binnen komen?
Of is het een 'speciale' kwart rond deur? Heb je een referentienummer? 

Bij inox-bedrijf 2 x een inox koker (blinkende) van 100 x 30mm? (dikte muurprofiel) x 2.000mm? (hoogte muurprofiel) laten maken en deze eerst tegen de muur bevestigen?

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15786 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat je met een technisch probleem zit is duidelijk.

Dat er verkeerd geleverd is, wil ik best aannemen. 

Dat je ter bescherming niet alles uitpakte ook nog

Maar dat je nu de zwarte piet wil doorschuiven naar de leverancier na 5 jaar is te gek.

Jij bent de enigste die verantwoordelijk is voor de controle van de bestelde goederen. Bij ontvangst heb je het recht om deze te openen, na te kijken en je opmerkingen te noteren op de leveringsbon. Je hebt ook juridisch het recht om een klacht over deze bestelde goederen in te dienen bij de leverancier en dit binnen een bepaalde redelijke termijn en onder bepaalde vorm ( AS bv) Ik denk niet dat 5 jaar binnen de redelijke termijn valt.

Je kan enkel rekenen op de goodwill van je leverancier en misschien is er een of andere hulpmiddeltje of hulpstuk of ruil mogelijk MAAR voor gratis en voor niks of voor in garantie zal je nergens gelijk halen. 

Denk dat je in deze zaak meer gedaan ga krijgen als je niet op die verkeerde levering zit te hameren van 5 jaar geleden maar eerder op JOUW probleem en daar een oplossing voor te krijgen. 

afbeelding van Deklat
Lid vanaf: 14/05/2020
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het betreft de huppe design élégance 2 met kwartronde pendeldeuren met radius van 55cm. Deze heeft geen bovenregel, maar idd wel een onderregel... zijglaskes gaan dus idd niet helpen, tenzij deze meegeleverd worden. 
Verder ben ik niet van aard om contrair te doen, maar er ik heb wel een probleem waarvoor ik een oplossing zoek. Ik hoop op de medewerking vd leverancier, maar begrijp ook dat deze zelf hierbij geen baat heeft. Ik ben immers particulier en mijn aannemer heeft geen klantnummer meer... 

Bij Huppe België was er veel begrip, en willen ze helpen op vanalle manieren. Zij streven naar elke klant tevredenstellen! Er werd zelfs al gesproken over evt korting... Maar ik kan niet anders dan dit via de groothandel te regelen stelde huppe. ik hoop dus op alsnog op hun goodwill en medewerking!

Deklat.