Zonnepanelen aansluiten op extra zekeringkast garage

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van jordy05
Lid vanaf: 12/08/2019
4 berichten

Hallo allemaal,

Momenteel zijn we bezig met de elektriciteit van onze nieuwbouwwoning, de aansluiting gaat 3x400V+N zijn. Dit zijn we momenteel zelf aan het doen.
Zelf ben ik wel bekend met elektriciteit, alleen zit ik nu toch een beetje vast met de zonnepanelen. 

Het zit zo, wij hebben een losstaande garage (+-20m van de woning) en hierop willen we de zonnepanelen gaan installeren. 
Nu was mijn idee om in de garage een 2e zekeringkast te plaatsen voor alles wat in de garage komt (poort, stopcontacten, buitenverlichting, ev tuinverlichting) aan te sluiten. Alleen, ook de zonnepanelen moeten hier aankomen. 

Ik heb een eerste opzet gemaakt van situeringsplan en eendraadsschema, dit vind je in bijlage. 
Dus, concreet is mijn plan om van de hoofdkast een 5G10 te leggen naar de garage en hier een 2e kast te plaatsen zodat hier alles op aangesloten kan worden. Dan zit ik met een beperkt aantal kabels van het huis naar de garage en lijkt het me future-proof als ik later meer zaken wil aansluiten in de garage (misschien later eventueel een laadpaal). 

Ivm de zonnepanelen, dit zijn 18 zonnepanelen van 295WP. De omvormer is een monofase SMA SB 3600TL-21.

Graag had ik hier wat feedback op gehad. Ik heb al veel info van het forum gebruikt, maar kwam er net niet helemaal uit Smile Vandaar deze vraag, alvast bedankt! 

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8169 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

10mm² is alvast niet nodig, en voor 3600W (16A) heb je nu ook niet meteen zware kabel nodig. De standaard 2,5mm² is voldoende.
Op die afstand zou het mogelijks toch interessant kunnen zijn om toch voor 4mm² te kiezen (afzekeren met max 25A) maar... de aarding naar die bijomende kast moet minstens 6mm² zijn (hoofdbeschermingsgeleider) dus kies je dan beter voor 5G6 (alsnog afgezekerd op 20 tot 25A).

Het blijft veel te zwaar (en dus eigenlijk te duur), maar het is het makkelijkst. Je kan ook 4x2,5mm² plus een aparte aardingsdraad van 6mm² leggen, maar dat is zo'n gedoe.

Langs de andere kant, misschien komt er ooit een lader voor een elektrisch voertuig in die garage. Dan kan 5G10 nog van pas komen (max ongeveer 45 kW).

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van jordy05
Lid vanaf: 12/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hi DIY, 

Bedankt voor je antwoord.
Dus, als ik het goed begrijp, is de 5G10 de veiligste (en makkelijkste) keuze met zicht op de toekomst (laadpaal, ev pomp voor zwemvijver, etc)? 

Is het dan ok als ik die in de hoofdkast afzeker met een 4p 40A automaat en dan in de 2e kast een additionele 30mA 40A diff? Op die manier kan ik de kast afschakelen zowel vanuit de hoofdkast als op het kastje zelf. 

 

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8169 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Welke aansluiting ga je hebben? Waarschijnlijk 3x25A bij 400V+N (17kVA).

Dan heeft 40A automaat weinig zin. 10mm2 draadsectie is goed tot automaat 63A, maar minder mag natuurlijk ook. Maar als die enkel maar moet dienen als schakelaar dan is die even goed als ieder ander. 

3x16A bij 400V+N is nog altijd 11kVA!! Dat is meer dan de standaard huisaansluiting van 9kVA (monofase 230V 40A)

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van jordy05
Lid vanaf: 12/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wij gaan een 3x32A bij 400V+N hebben. 
Die hebben we nu ook in de werfkast zitten, was nodig voor de kraan van de aannemer. 

Mijn idee was om deze te behouden in de definitieve instalatie. Reden hiervoor is: warmtepomp van de woning, in de toekomst laadpaal, eventueel warmtepomp voor zwembad. 
Waarschijnlijk is het nog teveel dan. Maar, dat durf ik even niet te zeggen. 

afbeelding van disco stu
Lid vanaf: 13/12/2012
563 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Op zich is er natuurlijk niet mis met een 5G10. In het slechtste geval betaal je dan eigenlijk iets "te" veel voor een overdimensionering waar je nooit de capaciteit van gaat gebruiken. 

We spreken dan over een grootteorde 100 euro dat de kabel meer kost op een lengte van 25m (5G10 versus 5G4)...

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26496 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Verlichting anders verdelen op automaat, als er nu 1 automaat afgaat zit je op volledig verdiep zonder licht

gewoon door elkaar ongeveer evenveel per automaat

 

wp op 30 mA waarom?

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
133 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is er geen nadeel van een monofase omvormer op een 3 fasig net,  hoe zit het met de kringen die op andere fases zitten dan de opvormer?

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14544 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefand2e schreef:

Is er geen nadeel van een monofase omvormer op een 3 fasig net,  hoe zit het met de kringen die op andere fases zitten dan de opvormer?

 

Die paar Ampere  maken echt geen verschil of het op 1 fase zit of 3.

zonnepanelen best niet op 30mA minstens 100Ma nemen.

Ik kan je schema ook niet goed zien maar de bijkomende diffs moeten geschikt zijn voor de inkomende stroom (40A) + die van de omvormer (16) dus 63A nemen of bijkomende automaten plaatsen.

afbeelding van jordy05
Lid vanaf: 12/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt allemaal!

@allen, bedankt voor de antwoorden.

@Janus Wago, idd het eendraads is niet echt leesbaar (komt vanuit visio en dan naar pdf). Daarom heb ik het even opgeknipt in afzonderlijke foto's. 

Op aanraden van mijn installateur van zonnepanelen heb ik het ook beetje aangepast. Hij stelt voor om de zonnepanelen achter een automaat te zetten van 25A, de rest van de installatie achter een automaat van 40A. Op die manier moet ik de diff's niet verhogen van 40A naar 63A. 

Nadeel is nu wel (denk ik althans) dat ik 2 kabels naar de losstaande garage moet trekken: 
- 1x 5G6 of 5G10 voor de aparte zekeringkast in de garage voor de poort, eventueel later laadpaal, enz. 
- 1x 3G4 of 3G6 voor de zonnepanelen. 

En inderdaad, de zonnepanelen zitten nu achter de 300mA diff. 

afbeelding van jordy05
Lid vanaf: 12/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

Verlichting anders verdelen op automaat, als er nu 1 automaat afgaat zit je op volledig verdiep zonder licht

gewoon door elkaar ongeveer evenveel per automaat

 

wp op 30 mA waarom?

 

Ok, bedankt voor de opmerking. Die kan ik inderdaad beter anders verdelen. Smile

WP heb ik op de 30mA gezet omdat deze buiten staat. Ik heb alles wat buiten is op de 30mA gezet. Is geen verplichting, maar heb ik als tip gekregen.

 

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4568 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jordy05 schreef:

Bedankt allemaal!

@allen, bedankt voor de antwoorden.

@Janus Wago, idd het eendraads is niet echt leesbaar (komt vanuit visio en dan naar pdf). Daarom heb ik het even opgeknipt in afzonderlijke foto's. 

Op aanraden van mijn installateur van zonnepanelen heb ik het ook beetje aangepast. Hij stelt voor om de zonnepanelen achter een automaat te zetten van 25A, de rest van de installatie achter een automaat van 40A. Op die manier moet ik de diff's niet verhogen van 40A naar 63A. 

Nadeel is nu wel (denk ik althans) dat ik 2 kabels naar de losstaande garage moet trekken: 
- 1x 5G6 of 5G10 voor de aparte zekeringkast in de garage voor de poort, eventueel later laadpaal, enz. 
- 1x 3G4 of 3G6 voor de zonnepanelen. 

En inderdaad, de zonnepanelen zitten nu achter de 300mA diff. 

 

Kijk zeker eens in de specs van je omvormer. 

Ik heb een omvormer van 4kW, en die stond achter een 20A zekering. Na een paar weken en als de zon gedurende een uur of 2 goed leverde sprong de zekering, terwijl er toch zeker geen volle 20A geleverd werd (4000 W bij 230 V is maar 17,4). 

De installateur heeft eerst de zekering maar eens vervangen, maar dat hielp niet. 

Dan las ik de instructies, en daar werd een zekering van 25A voorgeschreven. Die staat er nu, en alles werkt gewoon perfect. 

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8169 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is geen verplichting, maar heb ik als tip gekregen

Zorgt alleen maar voor miserie. 30mA is een verlies dat je buiten erg snel bereikt, en dan valt de helft van jouw installatie uit, inclusief jouw verwarming. Super tip! 
Over het arei is heel lang nagedacht door heel slimme mensen, en ook al veel bijgeschaafd. Die regels zijn niet zomaar los uit de pols gekomen, daar zit redenering achter. Soms veel verder dan we kunnen vermoeden. Wanneer iets niet verplicht is, dan is het meestal ook aangewezen om het te doen zoals het wel verplicht is.

De diff dient ter bescherming van personen (niet van toestellen). De gevoelige diff voor vochtige omstandigheden nabij elektriciteit: wasmachine, vaatwas, badkamer: plekken waar je doorweekt kan worden in de buurt van elektriciteit. In de tuin is dat niet (tenzij je zonder jas op blote voeten in de gietende regen met een metalen elektrisch toestel gaat werken, maar dan verdien je niet beter dan een stevige schok).
Tegenwoordig krijg je een wasmachine ook niet meer open als er water in staat, maar die regel gaat al een tijdje mee en het blijft een toestel klasse I (metalen omhulsel) in combinatie met water.
Een warmwaterboiler bvb moet dan weer helemaal niet achter de 30mA, nochtans ook klasse I en water, maar geen reëel risico op nat worden (behoudens dwaze stoten waarbij je het verdiend hebt, kwestie van de genenpoel proper te houden).

De automaten dienen dan weer wél ter bescherming van de installatie zelf, maar dat is een heel ander verhaal.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum