Veilig opladen elec fiets

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
178 berichten

Beetje bang geworden als ik af en toe de berichten lees van fiets batterijen die in brand vliegen tijdens het opladen. Speel met het idee om een dubbelwandige metalen 'kast' te lassen en de ruimte tussen de wanden op te vullen met één of meerdere lagen gyproc (zou brandvertragend zijn), en de batterijen hierin op te laden, mocht er dan een probleem zijn dan is het beperkt tot de batterij en de 'kast'.

Goed idee of overdrijf ik het gevaar van de batterijen? Graag jullie mening.

Reacties

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1580 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je zegt het zelf, af en toe lees je dat eens.  Hoeveel elektrische fietsen rijden er rond? Ik denk dat dit procentueel gezien te verwaarlozen valt. 

Persoonlijk zou ik alvast al die moeite niet doen, mijn gsm ligt 's nachts ook gewoon te laden op het nachtkastje naast mij. 

Grtz

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6490 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Begin met goed materiaal. GSM laders die in brand vliegen zijn vaak goedkope rommel.
Verzorg je apparatuur. Als er beschadiging aan de kabel of het accupack komen: herstellen of vervangen.

Je kan een goede branddetector hangen boven de plaats waar je je fiets oplaadt, zoiets is altijd interessant.

Als je alles in een hermetisch gesloten geïsoleerde kast gaat steken is de kans op oververhitting veel groter en dus ook op brand.

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10586 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

een goede lader springt af. Degene die in brand gaan, zijn meestal minder gekende merken. 

Wat je bv kan doen is een timer op het stopcontact steken, die bv na 3u af springt. 

afbeelding van semo
Lid vanaf: 11/07/2011
1234 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het zijn eerder de batterijen dan de laders die in brand vliegen.

Ik ken iemand die zijn fietsbatterijen in een oude kachel oplaadt...

Ik heb het zelf bij een rookdetector gehouden.

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
865 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tegenwoordig zijn dat in fietsen allemaal Lithium-batterijen.
Een te hoge temperatuur is daarbij gevaarlijk.
De cellen ontwikkelen zelf warmte wanneer ze in bedrijf zijn (stroom geven) en ook wanneer ze opgeladen worden.
Daarom heeft elk batterijpack een temperatuursensor (NTC).
Wanneer de cellen dus te warm worden tijdens het laden gaat de lader automatisch de stroom minderen of stoppen.
De gevallen die je heel af en toe eens leest zijn die waarbij er een defect is of waar er teveel variatie in de verschillende cellen zit. Maar dat is dus héél uitzonderlijk. Je leest meer over gevallen waar een gewone auto (geen elektrische) in brand raakt.

Aangezien de cellen warmte afgeven in het gebruik is het best om na een fietstocht niet direct te gaan laden maar een uurtje of zo te wachten.
Ook niet direct laden wanneer de fiets in de zon heeft gestaan.

Zoals Julien aangeeft is het net gevaarlijker wanneer je bij het laden de batterij in een afgesloten kast steekt en de warmte dus minder goed weg kan. Sommige (snel)laders hebben daarom een ventilator die de batterij afkoelt bij het laden.

Weet ook dat een Lithiumcel begint te verslijten zodra ze is gefabriceerd.
En dat slijtageproces gaat vlugger naarmate de cel warmer is en meer opgeladen.
Vandaar dat wanneer je een toestel koopt met een Litiumaccu en dat eerst aanzet, de batterij steeds ongeveer op 50% zit.
Nog lager zou nog minder slijtage geven bij de opslag zijn maar dan is het risico groter dat ze onder een bepaalde ladingsdrempel gaan en dan gaan ze kapot.
Daarom schakelt elk toestel op Litiumcellen zichzelf uit wanneer deze drempel bereikt wordt.

Dit staat in contrast met een autobatterij (loodaccu) die best zo vol mogelijk blijft.
Daar is hoe minder opgeladen, hoe meer sulfatering en hoe vlugger defect.

Het is dus niet aangewezen om je fietsbatterij altijd direct terug vol te laden.
Dat verkleint hier ook de levensduur.
Een Lithiumcel volgeladen bij 25gr kan tot 20% per jaar capaciteit verliezen.
Capaciteit, niet gewoon lading !   En dat is onomkeerbaar.
Als je de laatste keer het gras hebt afgereden met een grasmachine op Lithiumbatterijen is het dus best ze min of meer op 50% lading te stockeren tijdens de winter.
Wel af en toe eens checken of ze niet te laag komt.
De cel alleen kan zonder problemen een jaar blijven liggen maar een batterijpack heeft interne elektronica om de cellen te beschermen en deze elektronica trekt zelf een heel klein stroompje wat de cellen heel traagjes laat leeglopen.
De reservebatterijtjes van mijn fotocamera moeten wel opgeladen zijn om direct kunnen mee te nemen, maar die leg ik dan in de frigo, dat verkleint de slijtage. Frigo, niet diepvries, want vorst is weer heel slecht voor de cellen.
Vandaar dat je batterijen voor tuingereedschap best niet stockeert in een snikheet tuinhuis of waar het kan vriezen.

Bottomline voor Christof, niet panikeren met het laden van je fietsbatterij   smiley
Denk misschien wel aan de tips hierboven.

afbeelding van ChristofM
Lid vanaf: 13/06/2007
178 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de info en de tips, misschien was ik wat te bang :-)!

afbeelding van bouw vrouw
Lid vanaf: 23/10/2015
550 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

En zo leefden de urban legends verder.

1. Koop een branddetector en hang die in de ruimte waar de fiets opgeladen wordt. Zorg dat je brandverzekering inorde is.

2. Zet je fiets niet weg voor de winter / langere periode zonder die eerst op te laden. Opladen tot 80% is best. Maar 100% is ook ok.

3. Laad de batterij op in het alleenstaand tuinhuis.

 

Lithium batterijen gaan alleen maar kapot door de volgende mechanisme:

- Je valt ermee, gooit ze in een vuur, slaat er met een hamer op, je vuurt er een kogel doorheen, ... en de batterij is fysiek beschadigd.

- Je laat de batterij diep ontladen.

En dit laatste is hetgeen waardoor ze spontaan heel warm gaan worden bij het terug opladen waardoor de omgeving van die batterij vuur vat. Gecontroleerd laten uit-warmen is de enigste optie. Blussen gaat niet omdat de reactie, die ze zo warm maakt, alle chemische elementen in de batterij heeft om verder te blijven reageren. Tot dat ze uitgereageerd is en al die elementen omgezet heeft.

 

Lithium batterijen degraderen door ze op te laden. Na 1000 laadbeurten hebben ze 60% over. Allemaal. Dit is onomkeerbaar. Dus ja, als je 220 dagen in het jaar werkt, iedere dag je fiets thuis en op het werk oplaad, dan heb je na 2.5 jaar een 'slechte' batterij.

Koude batterijen verliezen capaciteit maar dat is een omkeerbaar proces. Terug op kamertemperatuur en de capaciteit is terug. 

 

Het grootste risico met een elektrische fiets is dat je een verkeersongeval hebt.