• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

UTP aansluiten: welk protocol 568A of 568B

Lid geworden
13 feb 2009
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
B



wit/oranje - oranje - wit/groen - blauw - wit/blauw - groen - wit/bruin - bruin



Ik dacht dat het iets te maken had met het type netwerk
 
Lid geworden
18 jun 2007
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik gebruik ook altijd B. weet het verschil ook niet, misschien crossed?
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net toch maar wat gegoogled en blijkt dat in Europa de B vooral gebruikt wordt.



In feite maakt het niets uit want je dient aan beide uiteinden van de kabel hetzelfde protocol te hanteren en dan blijft het gewoon een 1 op 1 verbinding, of je nu A of B kiest.



Maar we zullen maar B nemen als die in Europa het meest gebruikt wordt :)
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
op zich maakt dat niet zoveel uit. je moet gewoon zorgen dat je kabel altijd straight is. dus als je A neemt in de woning moet je ook A nemen aan de andere kant van de kabel aan je aansluitpunt. idem dito voor B.



je kan zelfs als je wil eerst alle witte kabeltjes groeperen en daarna alle kleurtjes... :lol:
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
andy666 wrote:
op zich maakt dat niet zoveel uit. je moet gewoon zorgen dat je kabel altijd straight is. dus als je A neemt in de woning moet je ook A nemen aan de andere kant van de kabel aan je aansluitpunt. idem dito voor B.



je kan zelfs als je wil eerst alle witte kabeltjes groeperen en daarna alle kleurtjes... :lol:



Denk nu niet dat die methode van jou verstandig gaat zijn voor hogere snelheden. Er zal wel een reden voor zijn dat ze in die volgorde liggen he ;)
 
Lid geworden
13 feb 2009
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
inderdaad, als je dit gaat doe met CAT6 en je gaat die dan effectief testen met het testtoestel geraakt geen enkel van je kabels door die test.

Dus die volgorde heeft wel degelijk een reden
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
RoelG wrote:
andy666 wrote:
op zich maakt dat niet zoveel uit. je moet gewoon zorgen dat je kabel altijd straight is. dus als je A neemt in de woning moet je ook A nemen aan de andere kant van de kabel aan je aansluitpunt. idem dito voor B.



je kan zelfs als je wil eerst alle witte kabeltjes groeperen en daarna alle kleurtjes... :lol:



Denk nu niet dat die methode van jou verstandig gaat zijn voor hogere snelheden. Er zal wel een reden voor zijn dat ze in die volgorde liggen he ;)



't was maar een voorbeeld hé. ik gebruik zelf altijd B. volgens mij gaat het wel niets schelen in snelheid. 't is gewoon een afgesproken protocol dat internationaal aanvaard wordt.
 
Lid geworden
30 aug 2006
Berichten
355
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad de volgorde is zeer belangrijk.

De T van UTP staat immers voor twisted.

UTP = Unshielded Twisted Pair

De draadjes zijn per 2 getwist om interferentie te vermijden.

utp_cable.jpg


Elk paar heeft ook nog eens een verschillende 'twistafstand'.



Als je ze op een willekeurige manier zou aansluiten heb je veel kans op problemen.

Fast Ethernet (100BASE-T) gebruikt de paren 1-2 en 3-6.



En ja de "EIA-568-B" is de goeie manier.

http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B
 
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
439
Waarderingsscore
0
Punten
0
marcn wrote:
De draadjes zijn per 2 getwist om interferentie te vermijden.



Ik zou eerder zeggen om ze te 'verminderen' maar de redenering is dezelfde. B = gebruikt in Europa.



J.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
marcn wrote:
Inderdaad de volgorde is zeer belangrijk.

De T van UTP staat immers voor twisted.

UTP = Unshielded Twisted Pair

De draadjes zijn per 2 getwist om interferentie te vermijden.

utp_cable.jpg


Elk paar heeft ook nog eens een verschillende 'twistafstand'.



Als je ze op een willekeurige manier zou aansluiten heb je veel kans op problemen.

Fast Ethernet (100BASE-T) gebruikt de paren 1-2 en 3-6.



En ja de "EIA-568-B" is de goeie manier.

http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B



dat de twists er zijn om storingen te verminderen daar bestaat geen twijfel over. maar om je connector aan te sluiten moet je sowieso de kabel 'onttwisten'. dus ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat de volgorde zo belangrijk is... :lol:
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
andy666 wrote:
marcn wrote:
Inderdaad de volgorde is zeer belangrijk.

De T van UTP staat immers voor twisted.

UTP = Unshielded Twisted Pair

De draadjes zijn per 2 getwist om interferentie te vermijden.

utp_cable.jpg


Elk paar heeft ook nog eens een verschillende 'twistafstand'.



Als je ze op een willekeurige manier zou aansluiten heb je veel kans op problemen.

Fast Ethernet (100BASE-T) gebruikt de paren 1-2 en 3-6.



En ja de "EIA-568-B" is de goeie manier.

http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B



dat de twists er zijn om storingen te verminderen daar bestaat geen twijfel over. maar om je connector aan te sluiten moet je sowieso de kabel 'onttwisten'. dus ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat de volgorde zo belangrijk is... :lol:



Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



ja en als ge dat niet wilt geloven ga dan es een cursus signaaltheorie gaan volgen.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
jandc wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



ja en als ge dat niet wilt geloven ga dan es een cursus signaaltheorie gaan volgen.



heb ooit wel nog wat cursussen gehad maar da's al een hele tijd geleden. soit, zoals ik al zei gebruik ikzelf ook altijd de B maar op sommige F connectoren die wij hebben staat een andere kleurencode. zou het eens moeten nakijken maar het zal waarschijnlijk wel A zijn dat daar op staat.



heb wel al wat liggen opzoeken op internet maar echte testen daarover heb ik nog niet gevonden. 't zou me in elk geval wel verwonderen dat je signaal zo sterk zou dalen enkel en alleen omdat je de pinning in een andere volgorde doet. 't enige dat je volgens mij gaat krijgen is misschien wat sneller storingen.
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



Als ge het niet geloofd, probeer het dan eens hé :wink:
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



Als ge het niet geloofd, probeer het dan eens hé :wink:



awel, da's een goed idee! zal straks eens kijken of ik hier nog 2 connectorkes vind en dan maak ik een kort kabelke om thuis even te testen!
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



Als ge het niet geloofd, probeer het dan eens hé :wink:



awel, da's een goed idee! zal straks eens kijken of ik hier nog 2 connectorkes vind en dan maak ik een kort kabelke om thuis even te testen!



ge moet wel een kabelke maken da een typische lengte heeft voor je installatie (lees: de langste kabel die je gaat leggen dus). Korte kabels van gelijk welk type hebben zowiezo minder last van storingen.



Pomp dan een grote hoeveelheid data door uw kabelke om te testen



2 jaar geleden heeft een onderaannemer voor ons ethernet gelegd in een pakhuis en dienen had alles aangesloten volgens zn 'eigen kleurcode'.



Soms werkten die kabels, soms niet, soms op 10 mbit.

Vanaf het moment dat hij alles juist had aangesloten, masjeerde dat netwerk perfect.

-> dezelfde gast heeft dezelfde kabels met dezelfde connectoren opnieuw gemaakt, dus enkel de volgorde van aansluiten was anders...
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



Als ge het niet geloofd, probeer het dan eens hé :wink:



awel, da's een goed idee! zal straks eens kijken of ik hier nog 2 connectorkes vind en dan maak ik een kort kabelke om thuis even te testen!



ge moet wel een kabelke maken da een typische lengte heeft voor je installatie (lees: de langste kabel die je gaat leggen dus). Korte kabels van gelijk welk type hebben zowiezo minder last van storingen.



Pomp dan een grote hoeveelheid data door uw kabelke om te testen



2 jaar geleden heeft een onderaannemer voor ons ethernet gelegd in een pakhuis en dienen had alles aangesloten volgens zn 'eigen kleurcode'.



Soms werkten die kabels, soms niet, soms op 10 mbit.

Vanaf het moment dat hij alles juist had aangesloten, masjeerde dat netwerk perfect.

-> dezelfde gast heeft dezelfde kabels met dezelfde connectoren opnieuw gemaakt, dus enkel de volgorde van aansluiten was anders...



en waarom moet ik de langste kabel nemen? als ik de uitleg hier lees komt het verlies enkel en alleen door de verkeerde pinning te nemen, dus kan ik dit evengoed doen op het kortste kabeltje tussen mijn patchkastje en mijn modem. zal er daarna wel even een speedtest op laten doen.

zou het gewoon niet kunnen dat die onderaannemer de helft van je kabels niet goed heeft aangesloten en bv. een paar kabeltje niet helemaal tot het einde heeft geduwd waardoor ze geen contact hadden?
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony wrote:
andy666 wrote:
TonyWony":xw01cpid wrote:
Geen goeie volgorde is 10mbit netwerk als ge sjans hebt

Goeie volgorde is 100mbit netwerk en meer



interessante stelling maar is deze ook bewezen?



Als ge het niet geloofd, probeer het dan eens hé :wink:



awel, da's een goed idee! zal straks eens kijken of ik hier nog 2 connectorkes vind en dan maak ik een kort kabelke om thuis even te testen!



ge moet wel een kabelke maken da een typische lengte heeft voor je installatie (lees: de langste kabel die je gaat leggen dus). Korte kabels van gelijk welk type hebben zowiezo minder last van storingen.



Pomp dan een grote hoeveelheid data door uw kabelke om te testen



2 jaar geleden heeft een onderaannemer voor ons ethernet gelegd in een pakhuis en dienen had alles aangesloten volgens zn 'eigen kleurcode'.



Soms werkten die kabels, soms niet, soms op 10 mbit.

Vanaf het moment dat hij alles juist had aangesloten, masjeerde dat netwerk perfect.

-> dezelfde gast heeft dezelfde kabels met dezelfde connectoren opnieuw gemaakt, dus enkel de volgorde van aansluiten was anders...



en waarom moet ik de langste kabel nemen? als ik de uitleg hier lees komt het verlies enkel en alleen door de verkeerde pinning te nemen, dus kan ik dit evengoed doen op het kortste kabeltje tussen mijn patchkastje en mijn modem. zal er daarna wel even een speedtest op laten doen.

zou het gewoon niet kunnen dat die onderaannemer de helft van je kabels niet goed heeft aangesloten en bv. een paar kabeltje niet helemaal tot het einde heeft geduwd waardoor ze geen contact hadden?



Signalen komen dan op de verkeerde paren/draden terecht (nie elke draad is 't zelfde 'getwist') waardoor er storingen worden gegenereerd.



En hoe langer de kabel, hoe beter ge er storingen mee kunt uitzenden (antenne)[/quote]
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan