Statische accumulatie.

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten

Aan marc.vv

Ik heb uw beschrijving over dynamische en statische accumulatiekachels gelezen onder de titel "Slimme thermostaat voor accumulatieverwarming? 

Hierbij heb ik begrepen dat een dynamische accumulatie radiator een ventilator heeft en ook door een kamerthermostaat kan geregeld worden.
En dat er ook geen schommelingen in de kamertemperatuur zijn. Bij een statische accumulatie radiator is het enigzins anders.
Daar er geen ventilator aanwezig is wordt de verwarmde lucht niet geblazen in de ruimte ,maar gestraald door de verwarmde bak en afgegeven door convectie. Dit betekent dat de verwarmte lucht in de ruimte opstijgt en zich verdeeld. Deze warmte kan dus niet gereged worden door een thermostaat. In feite stijgt de verwarmde lucht door een klassieke radiator ook op, verspreidt zich in de ruimte  en wordt door een thermostaat in balans gehouden.

Waarom kan een thermostaat in de klassieke radiator de balans wel regelen in de ruimte, en waarom kan de warme lucht die opstijgt uit de accumulatie radiator niet door een ingebouwde thermostaat geregeld worden?
Komt dit doordat de klassieke radiator met een elektrische weerstand werkt en de accumulatie radiator met vuurvaste stenen die opladen?
Persoonlijk zou ik geen last hebben van teveel warmte bij een grote oplading tijdens een koude nacht en zonnewarmte tijdens de dag, vermits mijn ramen van de living en de keuken noordwaarts zijn geplaatst.
Foutje of misverstand van de toenmalige architect.
De ontlading van de accumulatie stenen kan niet worden gestopt, dat is een minpunt. Er kan bij te weinig opgeladen warmte een dagelement ingeschakeld worden die wel met een ingebouwde thermostaat werkt.
Prima, maar als een ingebouwde thermostaat in de klassieke radiator met elektrische weerstand de temperatuur in de kamer regelt en in balans houdt, waarom dan niet bij een accumulatie radiator met warmtestenen waarin zich een elektrische weerstand bevindt? 

gilberto

Reacties

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Gilberto,

wordt door een thermostaat in balans gehouden

in balans = in evenwicht  ..  is hier niet een passende uitdrukking. De ruimte wordt door de thermostaat op de juiste (ingestelde) temperatuur gehouden.

klassieke radiator

je kan beter spreken over een "elektrische convector", zoals jij er staan hebt.

Waarom kan een thermostaat in de klassieke radiator de balans wel regelen in de ruimte, en waarom kan de warme lucht die opstijgt uit de accumulatie radiator niet door een ingebouwde thermostaat geregeld worden?

Omdat in jouw 'elektrische convector'  de elektrische stroom door jouw verwarmingsweerstanden eenvoudig kan worden in- en uitgeschakeld. De verwarmingsweerstanden maken warmte op het moment dat je ze vraagt.

Bij een accumulator ga je 's nachts warmte opslaan in stenen blokken om ze pas overdag te gebruiken. Een luchtstroom kan je niet zomaar in- of uitschakelen. Net daarom is in een 'dynamische' accumulator een ventilator ingebouwd. Dat je wél eenvoudig de toevoer van warme lucht op of af kan zetten door die ventilator in of uit te schakelen..

Hierbij een kanttekening: in de statische accumulatoren zit er normaal een klep die de omhooggaande luchtstroom kan tegenhouden. Die wordt bediend door een bimetaal dat op zijn beurt verwarmd wordt door de nachtelektriciteit. Dus tot zolang er nachttarief is vloeit er een kleine stroom door een klein verwarmingsweerstandje dat het bimetaal verwarmt, dat plooit en zo de klep sluit. Bij de oma hier die in haar huis nogal grote temperatuursschommelingen had met statische accumulatoren heb ik nog het idee gehad om met een kamerthermostaat deze verwarmingsweerstandjes aan te sturen (via relais om te scheiden van de nachtelektriciteit) maar heb dit toch maar niet gedaan omdat dat veel experimenteren ging geweest zijn (regeltechniek is veel complexer dan men denkt, oa door traagheid van processen) en bij iemand van 85 jaar was dat geen optie. Bovendien is er een wezenlijk verschil in de weersafhankelijke oplaadregelaar van statische of dynamische accumulatoren. Bij statische, die 'leeg' lopen overdag, wordt er een aantal uren opgeladen overeenkomend met de buitentemperatuur. Bij dynamische wordt er een stuursignaal gegeven (z1-z2) dat via een compensatieweerstand de oplaadthermostaat gaat 'bedriegen' (extra verwarmen) zodat deze denkt dat de temperatuur van de stenen hoger is en dus vlugger uitschakelt. Praktisch: hoe meer warmte in de stenen, hoe hoger de temperatuur van deze stenen. Een interne oplaadthermostaat die de temperatuur van de stenen 'voelt' schakelt zo de oplading uit wanneer de accumulator 'vol' is. Bij gebruik van een externe oplaadregelaar zet men de interne oplaadthermostaat van de accumulator op maximum. Wanneer het buiten warmer wordt en er dus 's nachts minder warmte moet opgeladen worden gaat de oplaadregelaar via het stuursignaal z1-z2 stroom laten vloeien door een kleine verwarmingsweerstand die de oplaadthermostaat opwarmt waardoor deze denkt dat de stenen warmer zijn dan de werkelijkheid en dus vlugger de oplading stopzet (accumulator dus niet vol). Hierbij heeft overgebleven restwarmte in de accumulator bij het starten van de oplading geen belang.

Persoonlijk zou ik geen last hebben van teveel warmte bij een grote oplading tijdens een koude nacht en zonnewarmte tijdens de dag, vermits mijn ramen van de living en de keuken noordwaarts zijn geplaatst.

Die zon schijnt niet alleen door jouw ramen maar verwarmt ook je dak en je muren en afhankelijk van jouw isolatie, waarvan we nu nog altijd niet weten dewelke en hoe dik (best op antwoorden in het juiste topic), gaat dat de temperatuur in je huis verhogen. En het is best vervelend indien je dan de ramen moet openzetten om het binnen draaglijk te maken, wetend e dat al die warmte gewoon verloren gaat.

Prima, maar als een ingebouwde thermostaat in de klassieke radiator met elektrische weerstand de temperatuur in de kamer regelt en in balans houdt, waarom dan niet bij een accumulatie radiator met warmtestenen waarin zich een elektrische weerstand bevindt? 

Die vraag had je net al gesteld en heb ik beantwoord, maar om het even te herhalen: jouw 'elektrische convector' maakt warmte met behulp van elektrische weerstanden op het moment dat je die nodig hebt en kan je op dat moment ook aan- of uitschakelen naargelang de temperatuur in je kamer. Bij een accumulator maak je 's nachts die stenen warm die er dan overdag uitkomt. Op dat moment worden de verwarmingsweerstanden niet gebruikt en kan je ze dus ook niet schakelen. Bij een dynamische accumulator ga je met een elektrische motor een ventilator doen draaien die lucht blaast door je warme stenen en zo warmte brengt in je kamer op het moment dat je warmte nodig hebt en dus kan je die elektrische motor op dat moment schakelen volgens de temperatuur in je kamer.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24270 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

statisch : als accu vorige nacht opgewarmd werd tot 50 ... 60 ... 70 °C en in het lokaal is het 20 of 21° zal de accu ALTIJD warmte afgeven, daar is niets aan te regelen ! accu in deze vorm ken ik als vloerverwarming (zal zeker geen 60 of 70°C zijn dan) en is meestal te warm of te koud, nooit echt goed 

dynamische : je plaats op deze accu een ventilator en met deze ventilator zijn snelheid te regelen kan je bepalen hoeveel warmte er in eens wordt afgegeven ...

meer niet !

als accu even warm, koud is als kamer is het gedaan!

tenzij je de optionele DIRECTE weerstand gaat inschakelen

 

dus samengevat regeling accumulatie : je hebt 2 klokken nodig, eerste bepaalt wanneer en VOORAL hoelang je gaat laden (meestal 's nachts)

2e heb je nodig om je ventilator aan te sturen

als je dit een "beetje" goed wil laten werken heb je dus zeker een buitenvoeler nodig, hoeveel ga je anders laden in je accu? 100% vol? is zeker niet zuinig en 90% van het jaar te veel, dus te warm in huis

daarom dat je dit ook niet kan koppelen aan een "gewone" Nest

 

 

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ter info:

- de stenen in een elektrische accumulatorkachel worden verwarmd tot boven de 600° Celcius !

- bij Dimplex en ook andere merken is er bij statische accumulatoren wel een ONTLAAD-regeling ingebouwd. Dat is een draaiknop die MECHANISCH de interactie tussen een bimetaal en de ontlaadklep regelt. Normaal staat die op minimum en dan kan je , wanneer de stenen teveel afgekoeld zijn, de afgifte verhogen. Je moet er dan wel telkens aan denken om bij het slapen gaan deze terug op minimum te draaien of je hebt 's morgens teveel afgifte van warmte. Bovendien zal, waneer je de klep opent, de luchtstroom sneller gaan en gaan die stenen nóg sneller afgekoeld zijn. Ik heb dat enkele jaren geleden uitvoerig getest. Dat was ook een reden dat ik mijn experiment om met zo'n klep via een verwarmingsweerstandje onder het bimetaal door een kamerthermostaat aan te sturen niet heb geprobeerd. De warme lucht die bovenaan de kachel naar boven steeg kwam via de bodem tussen de buitenwand en een binnenwand (rond de stenen) door. De ontlaadklep duwde een opening in die binnenmantel dicht waardoor het merendeel van de tijd er géén lucht door de stenen ging maar wel over de metalen kast rond de stenen. Dus die klep was dicht gedurende het merendeel van de tijd. En dichter dan dicht kan je die niet maken smiley

Nu, ondanks dat een statische accumulator weinig comfort geeft door geen exacte sturing mogeljk te maken, vind ik het toch een hele prestatie dat men, ZONDER elektrische sturing, met een bak vol stenen opgewarmd tot 600°C er in slaagt om een ruimte gedurende de hele dag binnen enkele graden  konstant te houden. Maar voor een leefruimte zou ik het zelf NOOIT gebruiken.

De modernere systemen van dynamische accumulatoren hebben een betere isolatie (geven dus minder wamte af wanneer dit niet moet) en hebben stillere ventilatoren.

Dynamisch is ook perfect regelbaar. Nogmaals de vergelijking met een klassieke CV: daar verwarm je water in een ketel en wanneer nodig stuurt de kamerthermostaat een circulatiepomp aan die warm water uit die ketel door de radiatoren stuurt. Bij een dynamische accumulator heb je een warmtevoorraad in de stenen waarbij wanneer nodig de kamerthermostaat een ventilator aanstuurt die warme lucht in de kamer brengt.

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Aan marc.vv

Amaai, je kent er werkelijk alles van.Maar zoals je schrijft voor mijn leefruimte NOOIT een accumulatorradiator , begin ik ook sterk te twijfelen.Het jaarlijks verbruik door mijn elektrische convectors  is ongeveer  voor dagtarief 7000 Kwh , nachttarief 2500 Kwh. Kostprijs 7000 Kwh  x 7,31 c/€ (incl.21%btw) =511,7 euro. Kostprijs 2500 Kwh  x 4,88 c/€ =122 euroTotaal511,7 € +122€ =633,7 euro.Hierbij komt natuurlijk de groene stroom taks en de WWK taks en de netwerk-en transportkosten, de federale staat taks ,en 2 andere toeslagen.Als ik accumulatiekachels heb wordt de opgeladen stroom gerekend aan 4,88 eurocent.Dus 9500 Kwh x 4,88 c/€ = 463,6 euro.Verschil in kostprijs: 633,7€-463,6 € =170,1 euro.Als ik 3 statische accumulaterkachels van Dimplex accuvector clxs 12 N koop kost me dat 2436 euro. Dus een investering van 2436 € voor een besparing van  170,1 €.Dit is een zeer kleine winstmarge tegenover zulke investering. Dit in de veronderstelling dat de oplading van de spaarkachels hetzelfde jaarlijks verbruik maken als de directe elektrische convectors.Wat me hier opvalt dat wanneer je geen buitenvoeler hebt je maar weinig controle hebt over de hoeveelheid kilowats die worden opgeladen.En welk verbruik in Kwh krijg je  tot er 600 °celcius is bereikt ?Één feit is zeker, het weinige verschil in eenheidsprijs tussen dag-en nachttarief dus 7,31 c/ € -4,88c/€ = 2,43eurocent levert geen beduidende besparing op.

Mijn woning is natuurlijk niet supergeïsoleerd ,dit bestond toen nog niet en de normen voor het isoleren van nieuwbouw zijn ook veel verstrengd.Dus er zijn nog heel veel huizen die niet supergeïsoleerd zijn hedentedage.In de spouwmuur bevind zich 10 cm rotswol, in de zolderroostering éénmaal 10 cm rotswol en daarboven 8 cm polyurethaan.dubbel glas, supergeïsoleerd glas bestond toen niet en 8cm in het chape dus vloerisolatie.Voila nu weet je het. En ik zal de living laten behangen met 4mm isolatiebehang van Erfurt-Klima Tec KV600.Dit komt het warmteverlies ten goede.

gilberto 

Mvg,

Gilbert

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Maar zoals je schrijft voor mijn leefruimte NOOIT een accumulatorradiator

Helaba, mijn woorden niet verdraaien hé. Ik zei dat ik zelf nooit STATISCHE accumulatoren in mijn leefruimte zou gebruiken. Dit omdat de temperatuur in de ruimte niet goed geregeld kan worden.

Dimplex geeft aan dat ze in hun statische accumulatoren een convector inbouwen waarbij het de bedoeling is dat de 's nachts opgeladen warmte zorgt voor een 'basisverwarming' en dat de rest wordt aangevuld met de mooi regelbare convector (=dagelement). Zij rekenden toen op een verdeling van 75% door nachtverbruik en 25% door dagverbruik. Sowieso daalt dus je winst want je zou maar 3/4 van de nodige warmte 's nachts opladen. In de praktijk blijkt het gewoon niet te werken. Je kan blijven experimenteren met instellen stooklijn, instellen afgifteregelaar ..  het is gewoon niet stabiel genoeg.

Denk er aan dat zo een aanpassing gevolgen heeft bij de installatie: normaal gebruikt men dan 3-voudig tarief (met dus ook uitsluitend nacht aangezien dat nog iets goedkoper is), er moeten extra kabels naar de plaats van je accumulatoren, best een oplaadregelaar dus een kabel met buitenvoeler, extra zekeringen en relais, ..

En algemeen bij aanpassingen moet je het GEHEEL bekijken (zoals jouw berekening al aantoont). Ik ken mensen die hun niet al te oude Miele droogkast met buitenafvoer in perfect werkende toestand hebben vervangen door een droogkast met warmtepomp onder druk van de instanties die prediken van het verbruik te verminderen. "Een droogcyclus verbruikt dan maar de helft" . Maar na installatie al klaagt de vrouw dat het nu véééél langer duurt eer dat het wasgoed droog is en ik heb gezien dat het een niet-verwijderbare condenser is die je zelf enkel aan de voorkant wat kan reinigen, dus zal dit na verloop van tijd problemen opleveren, ook meer kans op defecten, duurdere reparaties, kortere levensloop.

Je kan op twee gebieden overwegen, het puur financiële .. en dat van het milieu. Soms kan een investering financieel niks opbrengen maar lever je wel een bijdrage aan het milieu. In beide gevallen moet je dus echter wel het geheel bekijken, en dat is soms complexer dan gedacht.

Een elektrische wagen: zero uitstoot, fantastisch. Maar die stroom wordt ergens gemaakt, de batterijen zetten een grote druk op het milieu, door het grotere gewicht is er meer fijn stof van de remmen en de banden, Batterijen verslijten, zijn heel duur bij vervanging en waar men niet bij stilstaat is dat die batteijen niet 100% blijven tot einde levensduur. De geringe actieradius die je hebt bij de aankoop gaat dus stelselmatig over de jaren nóg verminderen. 

Gloeilampen worden geweerd want ze gaven maar 7% licht en de rest is warmte. Maar in de winter en in de tussenseizoenen was dat geen verlies want het warmde je huis een (klein) beetje op. De belasting op het milieu van al die defecte en versleten spaarlampen is gigantisch. Ondertussen zijn er LED-lampen die ook hun nadelen hebben (complexere, warmte afgevende en vlugger defect gaande sturingen, beperkte kleurweergave-index) , weliswaar veel minder dan de spaarlampen.

Maar we wijken af  smiley

Let ook op met informatie over een product komende van fabrikanten en leveranciers. Die mensen willen verkopen. Feedback van echte gebruikers is realistischer. Aan 'isolerend' behangpapier zou ik alleszins geen moeite en kosten doen. Het effect zal mijns inziens verwaarloosbaar zijn.

Over jouw huidig verbruik, hierbij vind je een overzicht van het gemiddeld verbruik van elektriciteit:

http://www.vreg.be/nl/elektriciteitsverbruik-van-een-gezin

Daarin zie je onderaan het verbruik bij verwarming met nachttarief:

Hieronder de kostprijs van totale energieverbuik van een gemiddeld gezin in een rijwoning:

http://www.energiesparen.be/jaarlijkse-energieverbruik-gezin

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry . Ik bedoelde ook statische, maar schreef accumulatorradiator, taalkundige fout dus. Als ik zie dat voor accumulatieverwarming er bij een grote verbruiker 12500 Kwh wordt verbruikt, hoeveel Kwh wordt  er dan bij een gemiddelde verbruiker  vermeld? Een buitenvoeler met een oplaadregelaar is wel nuttig, maar als het een koude nacht is en daarop een zonnige dag ,dan heb je teveel warmte opgeslagen . Andersom als het een zachte nacht is en de dag daarop wordt het kouder,dan heb je te weinig opgeslagen. Maar als je met 9 uren nachttarief  24 uren gratis kunt verwarmen zijn die tekortkomingen ook nier zo erg. Is dit niet het geval, en moet je bijverwarmen met een dagelement  dan is het niet meer zo voordelig.Is het juist als ik de oplading tijdens nachttarief  als volgt bereken:  9 uren nachttarief x 1,5kwh = 13,5 kwh. Kostprijs is 13,5 kwh x 0,0488 = 0,65 €. Kostprijs verwarmingsperiode vanaf 15 oktober tot 15 april. 196 nachten x 0,65 € = 127,4 €. Voor 4 convectors van 1,5kwh is dat dan 127,4  € x 4 = 509,6 €  Te mooi om waar te zijn.Wat denk jij ervan?Ben ik op hol geslaan?

gilberto

Mvg,

Gilbert

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De cijfers die de vreg geeft zijn wat minder duidelijk/volledig. Die 'grote verbruiker' zal waarschijnlijk iets meer slaan op het algemene elektriciteitsverbruik (naast verwarming). Enkel verwarming hangt meer af van je huis zelf.

Waar jij zit tov het gemiddelde verbruik hangt af van hoe warm je het graag hebt, hoeveel van de dag dat je in de leefruimte verblijft, je isolatie, of je huis redelijk afgeschermd staat, of op een heuvel waar je alle wind vangt, hoe je je warm water verwarmt en of je twee keer per dag een ontspannend bad neemt of elke week een douche ..  smiley

Als je gaat googelen ga je vragen tegenkomen van mensen over hun verbruik, hoeveel ze nu hebben en in welke omstandigheden:

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/energiezuining-verbouwen/wie-heeft-er-electrische-verwarming-en-wat

https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/elektrische-verwarming-vasco

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/energiezuining-verbouwen/electrische-accumulatoren-vervangen-door-cv-op

"Ik verwarm zelf met accumulatie, alles elektrisch, en heb zonnepanelen die mijn dagverbruik dekken. Ik kan mijn verbruik net onder de 5000 KW houden. Mijn woning is van 1974 maar wel zeer goed geisoleerd, vloerisolatie( 5 cm isomo + 10cm beton + 10 cm argexbeton) muurisolatie (8cm inspuitisolatie +Ytong binnenmuren), zolder tot 30 cm glaswol, ramen in superisolerend glas, buitendeuren geschikt voor de lage energie woning."

"Mijn buurvrouw een weduwe, woont ook in " zo'n kast van een villa" haar huis is 9X 9 dus 81 m². Ze verwarmt met accumulatie verbruik +/- 12000 KW"

"Het merendeel van dezen die met accumulatie verwarmen zitten tussen de 10.000 en de 20.000 Kw totaal verbruik."

Voorgaande uitspraken geven je toch al een idee  ..  wil je meer cijfertjes dan kan je ook gaan googelen.

 

Maar als je met 9 uren nachttarief  24 uren gratis kunt verwarmen ..

Oeps, jij krijgt 's nachts gratis elektriciteit ??

  .. zijn die tekortkomingen ook niet zo erg

Hoeveel of hoe weinig je ook betaalt, een leefruimte met nogal schommelende temperaturen blijft NIET aangenaam.

9 uren nachttarief x 1,5kwh

- verbruik is tijd x vermogen, vermogen is in Kw, niet in kWh

 - het aantal uren nachttarief hangt af van hoeveel je manueel instelt of hoeveel je oplaadregelaar vraagt

convectors van 1,5kwh

- een convector heeft een vermogen in kW zoals bv de jouwe van 1,5 kW

- een accumulator heeft vermogenweerstanden van bv 3,2 kW en een capaciteit van bv 24 kWh

- als je 's nachts warmte wil opslaan in een korte tijdspanne (bv 8u) en je wil dat overdag weergeven in een langere tijdspanne (bv 16u), dan moet het vermogen waarmee je die warmte opwekt uiteraard groter zijn dan wanneer je die warmte overdag zelf zou maken zoals jij met je convectors nu. 

Om je een idee te geven, bij de oma hier staat er in de badkamer een dynamische accumulator en in de leefruimtes 4 statische, 2x 24 kWh en 2x 18 kWh, samen 84 kWh.

Omdat het systeem overgedimensioneerd was heb ik per accumulator twee schakelaars voorzien waarmee er van de 4 interne verwarmingsweerstanden voor nachttarief er twee kunnen worden uitgeschakeld. Bij twee accumulators heb ik bijkomend twee weerstanden buiten dienst gezet. Daarmee is de totale warmtecapaciteit nu regelbaar, met een maximum van 66 kWh (alle schakelaars  AAN) tot een minimum van 18 kWh (alle schakelaars UIT). Door dan nog eens de salon en living te voorzien van een gemeenschappelijke kamerthermostaat voor het dagelement en hetzelfde voor de veranda en keuken samen (schuifdeur staat altjd open) is het comfort een stuk verbeterd, maar het blijft een minder aangename manier om je huis te verwarmen.

 

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Thanks.Weer wat bijgeleerd. De dimplex dynamische accumulators beginnen met een vermogen van 2000W.Als ik er zo twee plaats in mijn living en ik wil constant 24 uren op 22°C  verwarmen,dus ook tijdens de 9 uren oplading met nachttarief, hoeveel kW moet ik dan opslaan in de stenen 4 x Kolli 25 ? Natuurlijk is er een verschil met koude-en minder koude nachten. Maar vermits u zelf over accumulatieverwarming beschikt en ervaring hebt met deze verwarmingstoestellen, kunt u me misschien over de nodige hoeveelheid kW inlichten.  Volgens het type huis 75m2 met elektrische verwarming wordt er jaarlijks 9000 kWh verbruikt. Ik denk dat ze hier directe verwarming bedoelen,dus convectors zoals ik heb.Mijn living +keuken  hebben een oppervlakte van 48 m2.Met de regel van drie wordt dat 9000 kWh x 48 m2 / 75m2 = 5760 kWh.  In mijn situatie is dan de rest van 13379kWh( mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik 2017) = 7619 kWh( elektrisch verbruik zonder verwarming). Dit lijkt me onwaarschijnlijk vermits het gemiddeld verbruik volgens de vreg voor een gezin met twee personen  +2 kinderen 3500 kWh is. Wat de installatie van accumulatiekachels betreft, u schrijft dat er voor een drievoudige teller een ddraad moet getrokken worden van de zekeringskast naar de accumulator in de living. Naast de groepenkast is er door de electricien een zekeringskastje in de muur ingebouwd special voor de verwarmingsinstallatie. Is het dan niet mogelijk daarin een verbinding met de nieuwe uitsluitend nachttarief teller te maken? En voor de buitensonde, boort men dan geen gat door de gevelmuur in de buurt van de accumulatieradiator? Ik weet het niet hoor, het is maar een bedenking van mij.

gilberto  

Mvg,

Gilbert

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Maar vermits u zelf over accumulatieverwarming beschikt

Nee hoor !   Best teksten aandachtig lezen Gilberto, dat heb ik nooit geschreven. Ik heb wel een familielid uit de nood geholpen en daarom informatie opgezocht over de werking van haar accumulatiesysteem. 

hoeveel kW moet ik dan opslaan

kW is de eenheid van vermogen en dan kan je niet opslaan. Energie is een vermogen gedurende een zekere tijd en dat wordt uitgedrukt in kWh.

Vergeet die berekingen die je aangeeft, die gemiddelden zijn gewoon een indictatie en gaan onderling enorm verschillen zowel in warmteverlies woning als in gebruik verwarming als in verhouding warmte/niet-warmte verbruik.

Er bestaan berekeningsmodellen voor warmteverlies waar je een aantal parameters ingeeft maar der zijn zoveel dingen die invloed hebben dat dat echt niet eenvoudig is om iets of wat nauwkeurig te zijn. Bij Dimplex is er een studiedienst maar ik weet niet of dat gratis is en of dat dat redelijk correct gebeurt: 

studies@thermocomfort.be

Weet dat wanneer de dynamische accu's geen dagelement hebben je moet voorzien voor de koudst mogelijke periodes. Is er wel een dagelement kan je de capaciteit kiezen dat je voldoende oplading hebt voor 'gewone' koude winterdagen en dat je voor die 1 of 2 weken vorstperiode je de dagelementen er bij gebruikt.

Aangezien jij een bestaand huis met elektrische verwarming hebt kan je  meten hoeveel je nodig hebt. Wat wil je weten ? De hoeveelheid energie in warmte dat je nodig hebt voor 1 dag. Momenteel is het niet echt aan het winteren maar het is nog maar januari en we kunnen nog van die winterprikken krijgen. Op dat moment moet je dus eens meten wat jouw convectors verbruiken op 24u. Met de bestaande teller is dat moeilijk of je zou moeten kunnen die dag proberen alle andere verbruik te vermijden. Jouw convectoren zijn klein in vermogen en zijn dan soms gewoon aangesloten via een stopcontact. Dan kan je eenvoudig een kleine energiemeter er tussen plaatsen (1 bij elke convector dan). Ofwel een energiemeter tijdelijk aansluiten in je zekeringenkast. Je kan ook werken met twee urentellers aangezien je vermogen constant is maar dan moet je wel de convectors openmaken wat ENKEL mag indien je daar de juiste kennis/ervaring in hebt ! Of je zou wel eens plots onverwacht heel tijdeljk en éénmalig kunnen bijdragen tot het verwarmen van je huis  smiley

Bij Dimplex vermelden ze gek genoeg enkel het vermogen, niet de capaciteit van opslag. Bij AEG wel. De verhouding is normaal factor 8 aangezien ze rekenen op 8u oplading. Dus een vermogen van 2 kW komt dan overeen met een oplading van 16 kWh, 3 kW met 24 kWh.

Je spreekt nu van accumulatoren van 2000 Watt terwijl je convectoren 1500 Watt zijn. Dat is niet logisch. Stel dat jouw convectoren net gepast zijn en op koude winterdagen bijna constant aanstaan. Dat is dan 2x1.5kWx24h= 72 kWh. Dan heb je accumulatoren nodig van in totaal 72 kWh capaciteit en dus een 9 kW vermogen.

Dat is ook logisch, als je nu een vermogen hebt van 3 kW dat 24u kan opstaan en je wil dezelfde warmte-energie opnemen op 8u ipv op 24u, dus in een 3x kortere tijdspanne, dan moet je vermogen ook 3x zo groot zijn, maw 9 kW

Dit was in de veronderstelling dat je convectoren nu net genoeg kunnen geven op een koude winterdag. Zijn ze overgedimensionerd en hebben ze op zo'n winterdag maar halftijds gewerkt (bv telkens 2 minuten aan en 2 minuten uit) dan volstaan accumulatoren van totaal 36 kWh en dus een 4.5 kW vermogen. Maar hoe het warmteverlies in jouw woning is kan niemand van hieruit zomaar met een vingerknip uitmaken.

Je gaf aan dat je de klok rond 22°C wilt. De vraag of dat jij alle nachten leuke feestjes geeft is niet aan ons te stellen, maar indien je ipv 24u maar 16u die temperatuur zou willen is de verhouding in vermogen  tussen convector en accumulator dan maar 2 ipv 3 (opladen op 8u en afgeven op 16u). 't Is eigenlijk wat meer dan twee omdat die verlaagde temperatuur 's nachts ook een zekere energie vraagt (hangt ook weer af van jouw isolatie).

Indien je "uitsluitend nachttarief" hebt moet er een aparte kabel liggen naar de accu's zelf. Bij gebruik van een kamerthermostaat (aangeraden) moet er ook daarvoor een kabel liggen naar die accu's. De beste regeling voor opladen is met een oplaadregelaar met buitenvoeler (bv Unicomp 557). Die buitenvoeler is dan verbonden met de regelaar, NIET met de accu's.

Bij Dimplex hebben ze een type gemaakt ACCU-REG dat je gewoon in de plaats kan zetten van een bestaande convector. Dan kan je uiteraard geen uitsluitend nachttarief aansluiten, en moet je met een programmeerbare klok vastleggen wanneer er opgeladen wordt (zodat er enkel geladen wordt bij het dalurentarief ingeval van dubbel tarief). De thermostaat zit intern in de accumulator zodat je geen draad hoeft te leggen naar een kamerthermostaat. De oplading moet je dan manueel instellen (drie standen). Zoiets is bruikbaar maar indien het technisch mogelijk is te vermijden en te kiezen voor een systeem met oplaadregelaar én een kamerthermostaat.

Nog iets om over na te denken: onze overheid maakt het ons zéér moeilijk om beslissingen te nemen ivm technische investeringen aangezien de regels te vlug worden veranderd. De vraag is of het uitsluitend nachttarief gaat blijven. Mijn energieleverancier heeft één tarief, dus geen dag/nacht en geen uitsluitend nacht. Sommige leveranciers hebben het tarief voor dat laatste gelijk gezet met dat van hun daluren dubbel tarief. Er komen binnenkort elektronische meters, wat gaan daar de gevolgen van zijn ? Men wil meer elektrische wagens, wat gaan daar de gevolgen van zijn, misschien dan wel terug meer 'uitsluitend nachttarief' ?

 

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ikzelf verwarm met accumulatie, alles electrisch, en heb zonnepanelen die mijn dagverbruik dekken.

Logisch dan dat ik denk dat jezelf over een accumulatieverwarming beschikt. Maar los daarvan is jouw beschrijving over de over de ACCU-REG wel interessant. Een toelichting van Dimplex: Verwarmt u uw woning integraal met rechtstreekse verwarming. Wij bouwen dan graag uw installatie om naar accumulatie, en dit zonder kabels bij te trekken. Wordt hier tweevoudig uurtarief bedoeld of uitsluitend nachttarief?  Wat betreft een oplaadregelaar.Deze regelt de nachtelijk oplading nnaar gelang de temperatuur die momenteel aanwezig is.Bij ACCU-REG ,zeer koud dan zelf instellen op 8 of max.Minder koud en dus hogere temperaturen kunnen ook ingesteld worden .MAAR buiten deze werking is er dan nog een andere funktie die hij doet of die je kunt instellen? Bv. Kan de warmte afgifte door de opgeladen stenen tijdens de dag  bijgeregeld worden, zodat hij meer of minder warmte of meer warmte afgeeft? De klep die sluit of opent ,door middel van een verwarmingsweerstandje dat  het bi-metaal  opwarmt tijdens het nachttarief , is dus tijdens de daluren gesloten en geopende tijdens de daguren.  Heeft die klep nog een andere werking? Bij de dynamische accu's met oplaadregelaar (unicomp 557) en buitenvoeler is er een electronische thermostaat ,die signalen stuurt tijdens de oplading,zodat de oplaadregelaar denkt dat de stenen hun temperatuur hebben bereikt en de oplading onderbreekt. Dit dient, dus om bij verandering van de lagere temperatuur naar een hogere temperatuur tijdens de daluren te besparen op overtollige kilowats. En de ventilator die bestuurd wordt door een electronische thermostaat  zorgt dan voor de juiste temperatuur in de living. De kosten op jaarbasis voor het gebruik van drie ventilatoren zijn niet beduidend veel, zodat men daar geen rekening moet houden bij het aankoop budget. Wat ik nog niet goed begrijp is het verschil met die klep bij een statische accu. Helpt die ook bij een juiste verdeling van de warmteafgifte van de oplaadbare stenen? Maar dan niet zo goed. Waaarover ik ook zeer verbaast was, dat men bij Dimplex schrijft dat van  een klein vertrek  het afkoelende oppervlak groter is in verhouding  tot de inhoud in m3 dan van  een groot vertrek .Daarom moet in een klein vertrek per m3 meer vermogen(Watt) worden geïnstalleerd dan in een groot vertrek. Ook dat je schrijft dat bij uw oma twee statische accu's van 24 kw en twee statische accu's van 18 kw staan , terwijl bij Dimplex het maximum vermogen 7 kw is. Als ik in mijn situatie 9 kw oplaad tijdens het tweevoudig uurtarief is de kostprijs vanaf 15 oktober tot 15 mei, dan is de kostprijs voor het opladen 211 nachten x 9 kw = 1899 kw x 0,0480 c€/ = 91,191,15 5 €. Natuurlijk voor de living alleen . Maar als ik de keuken erbij reken, de slaapkamer wordt voor mijn mindervalide zoon alleen opgewarmd als hij in het week-end naar huis komt, dus ook aan daluren en de badkamer die niet constant wordt verwarmd, zal dat geen groot verschil maken. Wel een heel groot verschil in totale kostprijs  met het dagtarief  dat ongeveer 9500 kwh bedroeg. Dus living +keuken = 9kw + 4,5 kw = 13,5 kw . 211 nachten x 13,5 kw = 2848,5 kw x 0,0480 c€/ = 136,72 € . De slaapkamer eveveens 4,5 kw en de badkamer 4,5 kw = 9 kw x 211 nachten  = 1899 kw x 0,0480 c€/ =  91,1591 €.Totaal 136,72 € + 91,15 € = 227,87 €. Nu huidig verbruik tweevoudig uurtarief =9500 kwh = 2230 €.Wel gedurende 363 dagen. Maar de 152 dagen meer maken niet een zo een groot verschil.

gilberto 

Mvg,

Gilbert

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nog een aanvulling. Ik heb een nieuwe berekening gemaakt omdat de vorige niet helemaal juist is. Ik heb nu de living +de keuken +de badkamer samen genomen, die samen 18 kw per nacht oplading nodig hebben gedurende 7 maanden.  Voor de slaapkamer van mijn zoon zijn er 84 nachten nodig met oplading van 4,5 kw per nacht. Dus 211 n x 18 kw = 3798 kw. 84n x 4,5 kw = 378kw.Voor 295 nachten komt dit neer op 753 €. Voor de nachten van 15 mei tot 15 oktober kan er nog wat bijkomen, maar vermits er in deze periode meestal niet zal moeten opgeladen worden, is dit te verwaarlozen.Dus verbruik voor electrische verwarming met convectors voor 295 dagen = 7720 kw. Kostprijs = 1866€. Dus je merkt meer dan de helft duurder met de huidige electrische convectors. Verschil 1866 € - 753 € = 1113 €. Hoeveel verbruikt een electronische thermostaat op een jaar? Want dit moet je ook bijtellen. Iets anders. Kan ik een teller aansluiten op de aparte zekeringskast van de electrische verwarming? Of moet dit in de groepenkast gebeuren.  Het is werkelijk niet eenvoudig om een beslissing te nemen met het momentele veelvuldige aanbod van verschillende merken ,met een andere werkwijze van de radiatoren op gebied van zuinigheid. Je hebt ook de LHZ statische radiators met een Magmatic opslag element,die met één uur verbruik daarna 4 uren verwarmen met de warmteafgifte van dit element. Bijna niet te geloven!!! Want dan heb je voor 6 uren verbruik 24 uren verwarmd. Ook Aterno komt met zo een toestel, en hetzelfde verhaal.Wel heel duur, onlangs kwam een verkoper van Aterno bij ons, en maakte een offerte op voor 4 zulke radiatoren met oplaadbare steen . 2 radiatoren van 2100 W voor de living, 1 radiator voor de keuken  van 1500 W en 1 radiator voor de slaapkamer 1800 W.Kostprijs voor radiators en plaatsing 11103 €. Bij montage dus aan de muur bevestigen van elk toestel staat 100 € vermeld zonder btw. Wat denk jij hiervan, zijn het echt zulke zuinige verwarmings radiatoren?

gilberto

  

Mvg,

Gilbert

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wel Gilberto, ik zal ook even in bold reageren: die zin staat tussen AANHALINGSTEKENS. Wanneer je iets plaatst tussen aanhalingstekens haal je iets aan wat een ander heeft geschreven of gezegd. Der staan daar daarom 3 zinnen tussen aanhalingstekens, alsook een tekening en drie url's, die staan allemaal na de zin "Als je gaat googelen ga je vragen tegenkomen van mensen over hun verbruik, hoeveel ze nu hebben en in welke omstandigheden:"  Maw ik ben speciaal voor jou een deel informatie gaan opzoeken op het internet. Die dubbele punt is dus, net als die aanhalingstekens, belangrijk.

Nu, vergeet al jouw berekeningen want na diverse uitleg ken je nog altijd het verschil niet tussen vermogen en energie ! Ik leg je uit dat bij AEG zowel het vermogen als de energiecapaciteit worden opgegeven, bij Dimplex enkel het vermogen maar dat de verhouding 8u bedraagt. Toch ga je verkeerdelijk vergelijken tussen het 7 kW vermogen van een accumulator met de energie(warmte)capaciteit van 24 kWh van een accumulator van bij de oma hier. Die laatste heeft een vermogen van 3 kW (24 gedeeld door 8).

Ik heb het gevoel dat je een diagonaallezer bent. Je gaat er heel vlug over, leest niet alles en maakt dan jouw verhaal. Prima om een boek vlug te kunnen lezen maar niet ok om een uitleg hier te begrijpen.

Ik zal nog een poging doen. Je hebt hoeveelheid energie, zoals de elektrische energie in een batterij (eigenlijk chemisch), mechanische energie in een vliegwiel, warmte-energie in opgewarmde stenen. Hoe vlug je die energie kan uit het systeem halen of er in steken wordt bepaald door het vermogen. Voorbeeld: een gloeilamp met een vermogen van 25 Watt brandt gedurende 4u en geeft daarbij een energie af van 25 Watt x 4u = 100 Wh. Een andere gloeilamp, met een vermogen van 100 Watt, brandt gedurende één uur en geeft daarbij een energie af van 100 Watt x 1u = 100 Wh. Beide lampen hebben dus evenveel energie afgegeven maar omdat de ene lamp dat gedaan heeft in een 4x kortere tijdspanne is het vermogen van die lamp ook 4x groter.

Over de ACCU-REG: ik vermeld in mijn vorige reactie dat je daar géén nachttarief op aansluit. Waarom stel je hier dan die vraag ? Die accumulator is gemaakt om een bestaande convector (directe verwarming) te vervangen zonder breekwerk voor extra kabels en heeft daarom een ingebouwde timer zodat je kan programmeren wanneer hij oplaadt (tijdens de daluren van een dubbel tarief), een ingebouwde thermostaat zodat je geen draad moet leggen naar een kamerthermostaat en je moet manueel de nachtoplading instellen zodat er geen kabel ligt naar een oplaadregelaar. Het is gemaakt als compromis: makkelijk aan te sluiten maar met beperkingen waarvan de grootste geen aansluiting mogelijk van een oplaadautomaat met buitenvoeler. En de ACCU-REG is een dynamische accumulator dus gebeurt de afgifte door een ventilator, gestuurd door de interne thermostaat. 

Het verbruik van een elektronische kamerthermostaat hangt af van het ontwerp, maar als je weet dat er modellen zijn die op twee AA batterijtjes meer dan twee jaar blijven werken zou ik me daar geen zorgen over maken.

Kan ik een teller aansluiten op de aparte zekeringskast van de electrische verwarming? 

Gezien jouw beperkte technische kennis kan ik daar alleen maar volmondig NEE op antwoorden. Zoek iemand die kennis heeft van elektriciteit.

Kwestie van 'magische' oplossingen: energie is energie. Je kamer heeft een warmteverlies bepaald door de temperatuur in die kamer, de buitentemperatuur en de isolatie tussen de twee. Wil je de binnentemperatuur behouden moet je continu een warmte-energie toevoegen van hetzelfde vermogen als dat warmteverlies. Met vermogen als 'energie op een bepaalde tijdseenheid'.

1 kWh elektriciteit wordt 1 kWh warmte, of dat je dat direct afgeeft of eerst opslaat in een gewone vuurvaste steen, of in een 'hoogtechnologische speciaal ontwikkelde vuursteen met ruimtevaarttechnologie' maakt geen enkel verschil uit in verbruik !

Als je liever niet googled, vraag eens rond bij mensen in jouw kennissenkring wat hun jaarlijks verbruik aan verwarming kost. Volgens wat je tot hier doorgeeft ligt dat bij jou niet echt hoog (bij de oma hier is dat verbruik véél hoger en dat heeft deels te maken met een full-time inwonende mindervalide kleinzoon). Als je dan naast de financiële kant jouw verwarming nu goed vindt (comfort) kun je het gewoon zo laten en je je gelukkig prijzen dat je nu  (of na het nog tien keer aandachtig lezen van dit topic) eindelijk het verschil kent tussen vermogen en energie  ..

 

afbeelding van gilberto 1
Lid vanaf: 06/08/2017
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb respect voor het geduld dat je opbrengt om me de juiste uitleg te verschaffen over de aanduidingen voor vermogen(kw), kwh( vermogen x tijd), en energie(warmte capaciteit). Ook mijn te vlugge reaktie op " Ikzelf verwarm met accumulatie" moet je me vergeven, ik heb reeds in een vorige topic aangemerkt dat ik wegens mijn ouderdom niet zo scherp van geest meer ben. Wat mijn vraag betreft over welk nachttarief  de ACCU-REG gebruik maakt, is er gebeurlijk een misverstand tussen ons beiden. Ik denk dat nachttarief ook vermeld wordt voor "tweevoudig tarief". Voor jou geldt nachttarief alleen voor "uitsluitend nachttarief".  Ik ben geen diagonaallezer maar ik heb geen technische opleiding genoten. Bij mijn broer en zuster wordt er verwarmd met cv en gas. Kennissen en vrienden idem. Vandaar dat ik me tot u richt.  Natuurlijk kan ikzelf geen teller aansluiten op de verzekeringskast van de verwarmingsinstallatie. Daarvoor moet een electricien komen. Maar met deze vraag bedoel ik eigenlijk of  de kilowatteller op de groepenkast of op de zekeringskast van de verwarmingsinstallatie moet aangesloten worden?  Zodat ik aan de electrieker kan zeggen waar hij die kan plaatsen.De beschrijving over het draadloos vervangen van een bestaande electrische convector zonder breek-en kapwerk  door Dimplex, beantwoordt dus aan ACCU-REG.Dynamisch en 25% directe verwarming. Deze accu wil ik nu vergelijken met de nieuwe electrisc he radiators die aan tweevoudig uurtarief  werken. Vindt jij dat de LHZ radiators de moeite waard zijn om te concurreren tegen de bestaande klassieke electrische convectors?  En wat denk je van de het Magmatic opslag element ? De opkomst van zuiniger spaarkachels? Dit wel tenkoste van een veel hoger kostenplaatje.Voor twee directe electrische convectors van 1,5 kw betaalde ik met plaatsing 400 €. Nu kost één dynamische radiator 550 € excl.btw. Wat ik moeilijk kan geloven is dat LGZ tijdens de dag op vier uren een verbruik van  32' per uur heeft  en  28'gratis per uur  á 21°C en tijdens de nacht op 1 uur een verbruik van 20' en 40' gratis á 16° C. Dan veronderstel ik toch dat  tijdens 15 uren dagverwarming er480' verbruikt worden en 420' gratis zijn.  De  9 daluren verbruiken per uur dan 20'stroom en 40' gratis . Dus 180' verbruik en 360' gratis.

Op 24uur wordt dit dan 480' +180' = 660'verbruik. En 420'+ 360' = 780' gratis. Dit komt neer op 11 uren verbruik op 24 uren.Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk eerder dat het 28% op 4 uren is dus 240' ×28/100 = 67',2 .Op   1 uur = 67,2' : 4 = 16',8

Op 15 uur = 16'8 ×15d = 252' gratis verbruik. En voor de daluren 60' x 17/100 = 10',2. Gedurende 9 uren = 9 × 10',2 = 91',8.Op 24 uren maakt dat 252' + 91'8 = 160'2gratis verbruik = 160',2 : 60' = 2,67 uren gratis verbruik. Dit lijkt minder onwaarschijnlijk. Weet jij het?

 gilberto 

Mvg,

Gilbert

afbeelding van YokoTsuno
Lid vanaf: 04/06/2012
1589 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb respect voor het geduld dat je opbrengt om me de juiste uitleg te verschaffen over de aanduidingen voor vermogen(kw), kwh( vermogen x tijd), en energie(warmte capaciteit).

Niet specifiek aan jou gericht maar begrippen, grootheden en eenheden door elkaar halen verhoogt alleen maar de drempel om dit onder de knie te krijgen. 

Grootheid                   Eenheid

- Vermogen                    watt (W)

- Energie                            wattuur (Wh), joule (J) of (verouderde eenheid) calorien (cal)

- Warmtecapaciteit   joule per graad (J/°C) of (niet-officieel) watt per graad celsius (W/°C) 

Zelfs het gebruik van kleine- en hoofdletters in eenheden en grootheden ligt strict genomen vast. 

 

 

           

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zoals Yoko ook aangeeft moet je er op letten van niet alles door mekaar te gooien en ook altijd het belang van leestekens in te zien. Bv ik schreef energiecapaciteit met tussen haakjes warmte om aan te geven dat die energie onder de vorm van warmte is, maar jij zet de accolade op een andere plaats waardoor er het woord warmtecapaciteit ontstaat en dat is inderdaad een andere grootheid dan energiecapaciteit.

Aandachtig en begrijpend lezen is belangrijk: ik schrijf  "Indien je 'uitsluitend nachttarief' hebt moet er een aparte kabel liggen naar de accu's zelf"  en twee zinnen verder over de ACCU-REG (waarbij geen bijkomende kabels moeten gelegd worden)  "Dan kan je uiteraard geen uitsluitend nachttarief aansluiten"  ..  Toch stel je nadien de vraag: "Wordt hier tweevoudig uurtarief bedoeld of uitsluitend nachttarief?". Die ACCU-REG is bedoeld om eenvoudige convectors te vervangen zonder bijkomende kabels te leggen. Uitsluitend nachttarief vraagt een aparte kabel, Dus een ACCU-REG werkt NIET met uitsluitend nachttarief.

Het woordje nachttarief is taalkundig het tarief dat 's nachts wordt aangerekend. Bij dubbeltarief is het woordje daltarief meer aangewezen omdat er ook daluren overdag zijn, namelijk in het weekend. Maar dat wordt inderdaad door mekaar gebruikt. Een nachttariefaansluiting is sowieso een uitsluitend nachttarief aansluiting.

Als je eens wilt rondvragen aan kennissen om een idee te krijgen over wat zij jaarlijks betalen aan verwarming heeft het geen belang of ze dat doen op mazout, gas, een paar koeien in de living of elektriciteit. Het gaat puur over de kost van de verwarming zodat jij een idee krijgt of wat jezelf betaalt redelijk is in verhouding tot je huis.

Een verbruiksmeter moet staan in de verbinding die uitsluitend naar het te meten toestel gaat. Of bij het toestel zelf, of bij de zekeringenkast of ergens onderweg. Maar een elektricien doen komen voor de plaatsing van een verbruiksmeter lijkt wel wat overkill. Zijn je convectors nu op een stopcontact aangesloten ? Dan kan je het volgende gebruiken:

 

Dat bestaat ook in een din-uitvoering voor plaatsing in een zekeringenkast:

Een rudimantaire meting kan je ook doen door op een koude winterdag op een moment dat de temperatuur in je kamer is gestabiliseerd (een tijdje geen ramen of deuren meer open geweest) eens de tijd te gaan meten dat je convector aanslaat op bv een uur. Dat kan met een chronometer bv op een gsm-app waarbij je de telling kan starten, pauzeren en verder zetten. Wanneer het lampje op je convector aanslaat start je de chronometer, wanneer het lampje uitgaat pauzeer je. Zo heb je op het laatste de totale tijd dat je convector aan was gedurende dat uur. Was dat bv 20 minuten, dat is dan 1/3 van de tijd, dus dan zou je gemiddeld 500 Watt nodig hebben (1/3 van het vermogen van jouw convector). Op 24 uur geeft dat dan 12 kWh (500 W x24u of 1500w x 8u). Wel moet je dat dan voor beide convectoren doen en het resultaat optellen. Dat is ook in de veronderstelling dat je, zoals je reeds vermeldde, de temperatuur in de kamer de klok rond even hoog wilt. Om de cyclus van dag/ nacht te compenseren zou je dat bovendien ne keer 's morgens vroeg moeten doen (het koudste moment buiten) en ne keer in de late namiddag (het warmste moment buiten). En dan van die twee waarden het gemiddelde nemen. Die waarde is dan het verbruik aan energie (kWh) over 24 uur.

draadloos

Dat kun je hier moeilijk gebruiken aangezien de bestaande voedingskabel gebruikt wordt.

Dynamisch en 25% directe verwarming.

Oeps  ..  dat verwar je blijkbaar met wat ik hier schreef over dat Dimplex bij zijn STATISCHE accumulatoren er naar streefde om 75% 's nachts op te nemen en 25% overdag. Bij DYNAMISCHE accumulatoren streef je er naar om alle warmte 's nachts op te laden. Aandachtig lezen !

 En wat denk je van de het Magmatic opslag element ?

Zoals ik reeds schreef:  "Kwestie van 'magische' oplossingen: energie is energie" 

Dankzij het unieke gepatenteerde 'Magmatic' verwarmingselement is de radiator een 100% efficiënt verwarmingstoestel, 

Bullshit !  (sorry voor het taalgebruik). ALLE elektrische verwarmingstoestellen hebben een 100% efficiëntie bij de omzetting van elektriciteit naar warmte. Je kan gerust in de plaats enkele strijkijzers in je living plaatsen. Minder handig, maar ook 100% omzetting.

 .. wat dankzij de opslagcapaciteit van het 'Magmatic' element het verwarmingsproces verlengt zonder elektriciteitsverbruik.

 Als jij elektriciteit koopt en daarmee een steen verwarmt is die warmte die je dan nadien uit die steen haalt gratis ?? Nee want je hebt elektriciteit gekocht op voorhand  om die steen te verwarmen.

Dat schreef ik reeds: "1 kWh elektriciteit wordt 1 kWh warmte, of dat je dat direct afgeeft of eerst opslaat in een gewone vuurvaste steen, of in een 'hoogtechnologische speciaal ontwikkelde vuursteen met ruimtevaarttechnologie' maakt geen enkel verschil uit in verbruik !"

Dan maak je een aantal berekingen voortbouwend op een verkoopspraatje dat nergens op slaat.

Het systeem dat jij aanhaalt kan je niet accumulatieverwarming noemen aangezien je de warmte niet gaat opslaan tijdens een goedkoop tarief en terug afgeven overdag. Nee, er is wel een zekere accumulatie maar héél kortstondig, een half uurtje. Dan kan je evengoed een steen leggen op jouw bestaande convectoren. Dan gaan ze, wanneer de themostaat warmte vraagt, langer AAN blijven, want ze moeten eerst die steen op temperatuur krijgen. En doordat de steen nadien warmte blijft afgeven zal de thermostaat later opslaan en blijven ze dus langer UIT. Maar de totaal verbruikte energie gaat net hezelfde zijn als zonder die steen !

Het is héél eenvoudig. Je wil dat je living op een gevraagde temperatuur blijft. Maar er is warmteverlies door de isolatie naar buiten dus moet je evenveel warmte toevoegen. Jij kiest voor elektrische verwarming.

Wil je besparen op je verwarmingskosten (daarom eerst wat vergelijken met anderen) dan moet je ofwel het verlies verminderen (betere isolatie en luchtdichting) ofwel koop je goedkopere elektriciteit. Dat kan 's nachts met uitsluitend nachttarief of tijdens de daluren bij een tweevoudig tarief. Maar je hebt warmte nodig buiten die uren. Dan kan je die elektriciteit opslaan in een batterij en om ze nadien te gebruiken. Zoiets bestaat maar is niet goedkoop: één Powerwall-accu van 14 kWh  kost € 6.300  Voor de oma zou ik er 5 nodig hebben dus dat is niet realistisch. Ofwel vorm je die elektriciteit 's nachts al om naar warmte, sla je die warmte op en gebruik je die overdag. Dat doe je met een accumulator. In welk materiaal die warmte wordt opgeslagen, een grote kuip water, een grote kuip olie, een blok ijzer, bakstenen, vuurvaste steen of een superfantastischquantumgebaseerdreuzecellen-materiaal maakt niks uit: je steekt er één kWh warmte in en je kan er één kWh warmte terug uitkrijgen. Wel zal die kuip olie kleiner mogen zijn dan die kuip water om er dezelfde hoeveelheid warmte in te krijgen. Dus de keuze van materiaal kan verschillen geven in bv dunnere accumulatoren. 

Hoe je die warmte er uit haalt (statisch, dynamisch) bepaalt je comfort en daar kan ik je uit mijn ervaring bij de oma meegeven dat statische NIET aan te raden zijn voor een leefruimte.

Oh ja, indien je nu een dubbeltariefaansluiting hebt hou er dan rekening mee dat overschakelen van directe verwarming naar accummulatie géén verschil maakt in het weekend aangezien je het hele weekend over daltarief beschikt.