• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spanning op kabel 80-140V

Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Heb op mijn zolder kamer een verlichting geplaats die te bedienen  is van op 3 plaatsen.

Hier gebruik ik 2 wisselshakelaars voor en 1 kruisschakelaar, de werking is perfect kan de lamp van op 3  punten aan en uit zetten

Nu het raare is als ik meet op de lusterklem van de lamp  en bedien de schakelaar(s)  => schakelaar aan 230V / schakelaar uit  +-0.50mV zo dit lijkt in orde te zijn.

Maar ontkoppel ik de lamp van de lusterklem en meet ik rechtstreeks met de multiemeter in de luster klem dan meet ik een spanning tussen de 80 tot 140V.

Met een proefopstelling te maken heb ik dit niet => schakelaar aan 230V / schakelaar uit  +-0.50mV  (op de lusterklem lamp)

Heb alles opnieuw geplaats met nieuwe kabels maar dat blijkt het niet te zijn, het vreemde is ook hoe langer ik de kabels maak hoe meer spanning ik meet op het uiteinde van de kabel (voor de lamp) ook al staan de schakelaars af en zou deze geen spanning mogen bevatten.

Heb nagemeten of er nog licht kringen zijn in mijn huis met dit probleem maar dit is niet het geval.

werking schakelaars uitgemeten, ok

iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

 

 

 

 
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Werkt de schakeling?

Valt er geen automaat of diff uit?

Stop dan met onzinnige metingen.
 
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

De schakeling werkt en er valt geen automaat of diff uit.


 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
flip78 schreef:

Met een proefopstelling te maken heb ik dit niet => schakelaar aan 230V / schakelaar uit  +-0.50mV  (op de lusterklem lamp)

Maak een proefopstelling met 2 wisselschakelaars, een 5-tal meter van elkaar verwijderd. Als je de 2 wisseldraden  tussen de 2 schakelaars tegen elkaar legt over de volledige lengte zal je opnieuw die spanning meten aan de lampaansluiting, misschien zelfs hoger. Verwijder je die draden van elkaar dan ga je merken dat de spanning zakt. 
 
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste, YokoTsuno

Zal morgen de kabels proberen te verlegen en zien of dit mogelijk de oplossing is.

Dank u voor de info!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Waarom een oplossing zoeken voor iets wat geen probleem is?
 
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Gery,

Zelf ben ik van mening als je de schakelaar(s) af zet dat er geen spanning meer op de lusterklem mag staan. Anders heb je toch een constant verbruik?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
flip78 zei:
Beste Gery, Zelf ben ik van mening als je de schakelaar(s) af zet dat er geen spanning meer op de lusterklem mag staan. Anders heb je toch een constant verbruik?

Neen, er is pas verbruik als er een stroom vloeit, dus als er een verbruiker is. Tijdens de meting is uw meettoestel de verbruiker en trekt die dus stroom (weliswaar zeer klein), na de meting is de verbruiker en dus ook de stroom weg. En wat je in casu meet is een spookspanning die inherent aan het meettoestel is.
 

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Berichten
507
Waarderingsscore
2
Punten
18
Je moet meten over de lusterklemmen van de "belasting"

a) schakelaar aan : in principe staat er nu 220 VAC over de lamp. (en de lamp brandt)

b) schakelaa af :

of wel meet je nu  0V over de lamp. Dit betekent dat er ook geen stroom loopt.

ofwel meet je nu wel een spanning. Dan loopt er wel stroom. Dan is er ergens lekstroom. 

 

Wat je zeer waarschijnlijk gemeten hebt, zijn spookspanningen. 

 

opmerking ; (als de lamp kapot is, of uitgedraaid, is er geen belasting, en kan je terug spookspanningen meten.

 

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De twee lange geleiders tussen de twee (of drie) schakelaars gedragen zich als een condensator.

Met een zeer hoogohmig meettoestel als een digitale multimeter krijg je een RC kring waarbij je over de R (het meettoestel zelf dus) een spanning kan meten. 

Bij een zeer laagohmige belasting (een lamp bvb) meet je geen spanning meer omdat de verhouding tussen R en C het gedrag van de kring verandert.  En omdat de stroom te klein is om een meetbare spanningsval (met jouw middelen) op te wekken. 

Het gebeurt al eens dat een hoogohmige last zoals een ledlamp heel zachtjes oplicht zelfs als de schakelaar af staat. 

Het is niet iets waar je wat aan kan veranderen. Het gedrag hoort bij lange parallelle geleiders (dat is in feite wat een opgerolde foliecondensator ook is).

De spanning is er bij hoogohmige last maar is niet sterk genoeg om een beduidende stroom te voeren bij laagohmige last.

In het geval van ledlampen kan je er voor kiezen om 'N' te schakelen (als die er is).

Wat jij zelf 'denkt' dat het meten van een spanning tussen twee punten betekent doet eigenlijk niet ter zake, enkel fysische wetten zijn van tel. 
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
flip78 zei:
 Anders heb je toch een constant verbruik?

Dat klopt, maar dat geldt ook voor al de andere kringen in de woning. 

In de context van noemenswaardig verbruik moet je echter ook deze 2 dingen voor ogen houden. 

1) Die stroom is te klein om de schijf van de meter te doen draaien (Capaciteit tussen die 2 wisseldraden is veel te klein voor een noemenswaardige stroom). Zelfs als deze groot genoeg zou zijn dan nog is dit verbruik totaal verwaarloosbaar tov de rest van jouw verbruik. 

2) Stroom en verbruik zijn niet hetzelfde. Als je een verlengkabel in het stopcontact steekt zonder daar iets op aan te sluiten loopt daar ook een stroom door (Je kan dat zelfs meten als die verlengkabel lang genoeg is mocht je dit interesseren). Het "verbruik" veroorzaakt door deze stroom is voor het overgrote deel wat men noemt reactief . De KWh-teller registreert dat niet. Dit is ook wat er bij jouw kruisschakeling aan de hand is als tenminste de stroom groot zou zijn om de schijf te kunnen laten draaien. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Gery zei:
YokoTsuno schreef: ...

Allemaal niet relevant voor TS, of voor eender welke doorsnee abonnee.

bwah, het was tenminste volledig. En wie meer wil weten kan de kernwoorden googelen (reactief vermogen bvb)

En het allerbelangrijkste voor de TS: ja, het is een vorm van sluipverbruik, maar neen, het wordt niet gemeten door de teller.

Ik weet dat jij meer liefhebber bent van 'dat is geen probleem' zonder verdere uitleg en dan moeten ze jou maar geloven ook al kennen ze jou of jouw achtergrond niet 
biggrin.gif
.
Voor velen is dat echter niet voldoende.

En het kan nog eens nuttig zijn voor een studentje elekriciteit die voor een huistaak iets opzoekt op het internet.
rofl.gif
 
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank u allen voor de nuttige informatie!
Ik heb de testen uitgevoerd en het is inderdaad "sluip spanning " de geleiders gedragen zich inderdaad als condensator er is geen werkelijké stroom!

Dank u voor u tijd!
 
Lid geworden
11 nov 2010
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Aha , ik mat 40 en 65volt op 2 parallelle draden naast  een actieve fase en neuter(4x2,5). Nu weet ik misschien waarom.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan