Schakelaars werken soms wel soms niet Dobiss domotica

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Singer
Lid vanaf: 19/01/2019
2 berichten

Goeiemorgen iedereen,

Ons nieuwbouwproject dateert reeds van 2016 en ondertussen heb ik al heel vaak info en tips opgezocht via dit forum wat ik een zeer fijne bron van info vind.
Uiteindelijk ben ik zowat overal uitgeraakt met de problemen die ik tijdens het bouwen ondervonden heb op één ding na wat me mateloos stoort.

Het probleem is namelijk, we hebben een Dobiss domotica installatie geplaatst.
Allereerst even vermelden dat we hier wel zeer tevreden over zijn in functie van programmeren en gebruiksgemak.
Het probleem stelt zich echter dat sinds enige tijd bepaalde schakelaars soms wel werken en dan weer niet.
Het vreemdste is dat de schakelaars 's ochtens zonder problemen werken maar later op de dag weer niet (vooral 's avonds niet).
Het gaat hier over steeds dezelfde schakelaars, ik heb deze reeds gewisseld met andere schakelaars om te onderzoeken of de schakelaars zelf stuk waren, maar het probleem is blijkbaar locatie gebonden.
Bij een Dobiss installatie dienen de schakelaars met elkaar verbonden te zijn in serie, dus geen lus.
Het vreemde is dat het over de eerste en tweede schakelaar in de reeks gaat, met alle andere schakelaars hebben we nooit problemen gehad.
Ik heb al gedacht dat het probleem door het netwerk komt waarop de installatie verbonden is en dit dan te maken heeft met de verbinding, maar dit kan ik niet veriferen.
Is er misschien iemand die dit probleem eerder is tegen gekomenen er een oplossing voor gevonden heeft?

Misschien enkele zaken die belangrijk zijn te vermelden:
- De schakelaars zijn verbonden met UTP CAT5e kabels behalve de verbinding tussen de tweede schakelaar en de derde schakelaar waar  Signalisatiekabel SVV F2 - 16 x 0,8 mm² gebruikt is (missing van de elektricien die eerst het foute type kabel had aangeleverd).
- Deze kabel kan mijn inziens niet vervangen worden door UTP aangezien ik zeer korte bochten heb moeten maken bij het leggen van de kabel.
- Het systeem is aangesloten op het netwerk via een switch (ook al rechtstreeks op de modem aangesloten zonder verschil).
- Een LED-lijn die wat problemen veroorzaakte in werking is vervangen door een nieuwe, waardoor de installatie een hele tijd zonder problenen heeft gewerkt, maar nu is het probleem dus terug.

Zou dit te maken kunnen hebben met het netwerk (virus of dergelijke?)?
Ik ben zowat ten einde raad en wil alles proberen om dit op te lossen.

Alvast bedankt voor de antwoorden en/of tips.

Singer

Reacties

afbeelding van Vaeremans
Lid vanaf: 05/04/2019
1 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste Singer,

 

Heb je al eens getracht een mailtje te sturen naar Dobiss of eenvoudig een telefoontje te plegen?

Bij Dobiss gaan ze zeker naar jouw verhaal luisteren en tips geven om te achterhaklen wat er gaande is in jouw installatie.

Het zal voor jou de snelste weg zijn om weer helemaal tevreden te zijn over jouw installatie.

Hun gegevens zijn direct te vinden op hun website.

 

Zelf ben ik Dobiss gebruiker sinds 1998 en gebruik mijn oude modules vredig samen met de allerlaatste ontwikkeling NXT-server webbased die in september vorig jaar werd geïntroduceerd.

 

Groeten,

David

afbeelding van North
Lid vanaf: 06/04/2019
6 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ben jij niet de zaakvoerder van Dobiss?

 

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

North schreef:

Ben jij niet de zaakvoerder van Dobiss?

Inderdaad, een korte search op 'David Vaeremans' geeft de link naar Dobiss (nu Fermax blijkbaar).

Raar om je dan als gewone gebruiker voor te doen, maar toch je echte naam te gebruiken.

 

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1476 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wel sympathiek dat hij zijn klanten service wil bieden, en hij heeft niet gelogen hé, hij zal inderdaad ook wel gebruiker zijn...

Er zitten hier van andere merken ook vertegenwoordigers op het forum Wink

Mogen we dan achteraf wel weten wat er aan de hand was? 

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7670 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Positief als de zaakvoerder service komt bieden. Advies is in elk geval correct.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Singer
Lid vanaf: 19/01/2019
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vaeremans schreef:

Beste Singer,

 

Heb je al eens getracht een mailtje te sturen naar Dobiss of eenvoudig een telefoontje te plegen?

Bij Dobiss gaan ze zeker naar jouw verhaal luisteren en tips geven om te achterhaklen wat er gaande is in jouw installatie.

Het zal voor jou de snelste weg zijn om weer helemaal tevreden te zijn over jouw installatie.

Hun gegevens zijn direct te vinden op hun website.

 

Zelf ben ik Dobiss gebruiker sinds 1998 en gebruik mijn oude modules vredig samen met de allerlaatste ontwikkeling NXT-server webbased die in september vorig jaar werd geïntroduceerd.

 

Groeten,

David

beste David,

 

Bedankt voor je reactie,

ik had inderdaad nog geen contact opgenomen met Dobiss zelf, wat ik uiteraard wel had moeten doen.

Ondertussen is het probleem opgelost, zonder dat ik iets heb aangepast.

Zeer vreemd dat na het posten op deze site er binnen twee weken daarop volgend geen enkel probleem meer was met de schakelaars.

Voorlopig dus geen oplossing meer nodig.

Indien het probleem terug de kop op steekt, zal ik eerst contact opnemen met Dobiss.

nogmaals bedankt voor de reactie.

fijne zondag gewenst!

 

Singer

 

afbeelding van Koert_m
Lid vanaf: 14/04/2019
1 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hallo,

 

ik heb eenzelfde soort probleem met een Dobiss pre domotica installatie. Regelmatig reageert een volgend lichtpunt op de vorige schakelaar, onverwacht , indruk is eerder avond of morgen als men een tijdje niets heeft gedaan. Heel vervelend op in de berging het licht aan te klikken, en dat het licht op de kinderkamer aanfloept, en dus naar boven sprinten voor ze wakker schieten...

 

soms blokkeert een reeks schakelaars, en moeten we het licht in de keuken aan en uit gaan doen opdat het systeem weer een eindje verder werkt...

 

Weet iemand raad, want nee het gaat nu na 2 jaar nog niet zelf weg ☹️ Musschien omdat ik gern internetmodule heb?

Installateur is al langsgeweest, maar die kan niets vinden met zon bug die zich onregelmatig gedraagt... 

 

bedankt,

koert

 

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1476 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

En heb je Dobiss zelf al gecontacteerd? (Zie bovenstaande posts...)

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van Goossensbas
Lid vanaf: 05/06/2019
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb ook al gemerkt dat bij de dobiss ambiance installaties met analoge buslijn sommige nummers problemen geven.

 

Vooral 12 en 13 gebruiken op dezelfde module is af te raden. Deze geven het vaakst

 

Wanneer de nummerblokjes zijn aangesloten met wago's kan dit ook voor een parasitaire capaciteit zorgen waardoor de bus niet meer goed werkt.

 

Best de aansluitingen van het blokje in de schakelaar die niet goed werkt solderen aan de busdraden.