Overgang 110mm naar afvoeren bad,douche,etc..

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van chingon
Lid vanaf: 19/11/2006
440 berichten

Hallo,

Ik zit met een probleempje,ik had in badkamer een buis 110mm voorzien die uit beton bovenkomt,hierop was ik dan van plan een reductiestuk te plaatsen met 2x50mm uitgang voor bad en douche. Mijn probleem nu is dat ik met die 110mm gewoon zo boven ben gekomen zonder mof,nu blijkt dat die reductiestukken van 110mm naar 2x50mm enkel bestaan om in een mof te plaatsen. Dit stuk past dus niet op mijn rechte buis die uit de beton komt. Ik dacht dat er nooit een mof werd voorzien in een ruwbouw of ben ik verkeerd?

Dus: hoe hebben jullie dit opgelost? Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie ook hoor...

grtz

Reacties

afbeelding van lieven1
Lid vanaf: 26/12/2006
36 berichten
Rapporteer

Er bestaan van die lijmfittingen die je in een afgezaagde buis van 110(zonder mof )kan steken. In de betere groothandel hebben ze die. Het merk nicoll heeft van die stukken. http://www.nicoll.be/cat/catalogs/nl_ca ... vac-nl.pdf

afbeelding van Flaming Moe
Lid vanaf: 13/03/2006
1414 berichten
Rapporteer

op den hollander (waar ik ze koop) noemen ze dat een "reparatiemof"

is best handig...je komt wel weer wat hoger te zitten met alles...houd daar wel rekening mee !!!!

in de buis die nu bij jou naar boven komt zal je dat stuk steken...hier zit een mof aan waar je je verloopstuk naar 2x50 kan steken...

als je een mof had gelaten aan je buis, dan had je rechtstreeks je verloopstuk in de mof kunnen steken...gelijk met de pas van je vloer (beton)

afbeelding van dirkvis1968
Lid vanaf: 08/04/2006
48 berichten
Rapporteer

hallo

ja kan ook airfit's gebruiken

Dat zijn koppelstukken voorzien van rubber afsluitingen binne en buiten

Geschikt voor in een mannelijke 110mm buis te steken (gewone grijze) en verloop naar 90 of 50 fo 40mm

deze zijn ondermeer te verkrijgen bij plastiek van wauwe te lubbeek en kostprij svast goed mee

Heel veel tijd en problemen mee uitgespaard en je komt niet hoger uit dan de afgezaagde 110mm buis

afbeelding van jomir
Lid vanaf: 12/03/2006
25 berichten
Rapporteer

Ge kunt ook gewoon met uwe brander de buis wa week maken en uw stukske van 2 x 50 erin steken. Gene mof nodig en de hoogte blijft hetzelfde

Succes

afbeelding van chingon
Lid vanaf: 19/11/2006
440 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de tips,heb het kunnen oplossen met zo een airfit ding! Echt handig ding. Spijtig dat ze die wel niet in 2x 50mm hadden,maja heb dan maar een Y-stukje gezet.

grtz Jase

afbeelding van F-B
Lid vanaf: 03/08/2006
5086 berichten
Rapporteer

Zo'n airfit ding komt toch ook nog een aantal cm boven de buis uit ?

Ah, ok, ik zie daar ook nog 'reducing joints' staan, maar daar zit ik idd met het probleem dat er geen bestaan om van 110 naar 2x40 bv te gaan.

afbeelding van AlainVD
Lid vanaf: 19/10/2008
62 berichten
Rapporteer

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij komen ook alle buizen boven met diameter 110 zonder mof.

Door de airfits toe te passen is het probleem grotendeels opgelost

Maar voor de standleiding van 110 weet ik niet goed hoe ik best te werk ga om deze aan te sluiten op de PVC buis van 110 die uit de grond komt zonder mof.

Ik denk aan 3 verschillende oplossingen, maar geen enkele lijkt me zonder nadelen.

1. Er bestaan airfits van 110 -> 110 maar dan zit je met een vernauwing gezien de airfit in de buis van 110 past.

2. Ik zou kunnen een overschuifmof gebruiken met rubberdichtingen, maar ik weet niet of dit gebruikt mag worden voor een standleiding en deze koppeling komt ook in de chape terecht en ik dacht dat rubberdichtingen beter niet in de chape komen te liggen.

3. Wat ik ook kan toepassen is een dubbele PVC lijmmof voor 2 buizen van 110. Het nadeel is dan hier dat ik bijna 10 cm hoger uitkom, wat te hoog is.

afbeelding van ByteMe
Lid vanaf: 04/04/2008
21 berichten
Rapporteer

Hoe ik het opgelost heb;

Lijm gewoon een 90° stuk op het einde van de 2 buizen van diam 50 en 'hang' die in de buis van 110 (gaan net naast elkaar). Gat wat toemaken (bv die plastiek deksels van 110 buizen gebruiken) en laat ze hier maar chappe op gieten.

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10540 berichten
Rapporteer

ByteMe wrote:
Hoe ik het opgelost heb;

Lijm gewoon een 90° stuk op het einde van de 2 buizen van diam 50 en 'hang' die in de buis van 110 (gaan net naast elkaar). Gat wat toemaken (bv die plastiek deksels van 110 buizen gebruiken) en laat ze hier maar chappe op gieten.

Hebben er dit nog meer gedaan? (geen kans op problemen? dat aansluiting niet dicht is, normaal niet zeker als uw standbuis dikker is...

afbeelding van AlainVD
Lid vanaf: 19/10/2008
62 berichten
Rapporteer

In mijn geval betreft het hier een standleiding dia. 110 van de bovenverdieping die moet aansluiten op de pvc buis van 110 zonder mof die uit de grond komt.

Hoe zou ik dit best oplossen?

afbeelding van bman
Lid vanaf: 06/12/2009
638 berichten
Rapporteer

Dat van ByteMe is maar gefoefel van de eerste rij :!: Pak idd een brander en verwarm gelijkmatig en schuif u stuk er mooi in buis koelt weer af en zit muurvast. Kost geen geld en is goed uitgevoerd.

afbeelding van Maxi029
Lid vanaf: 12/01/2009
807 berichten
Rapporteer

níet doen zoals byteme voorstelt aub, man man man :roll:

wel inderdaad: buis verwarmen die uitkomt (brandertje, haardroger, verfafblazer) en zelf een mof maken. zorg er wel voor dat je de buis niet verbrandt: je denkt dat de pvc nog vrij stijf is en een tel later is ie zwart Smile voorzichtig en heel geleidelijk aan doen dus, je hebt maar één kans. Er bestaan ook reparatiemoffen om te plakken normaliter.

afbeelding van ByteMe
Lid vanaf: 04/04/2008
21 berichten
Rapporteer

Even kleine nuance, we kennen de situatie van de TS niet.

Steekt je buis nog wat vrij uit de beton, en heb je plaats, dan uiteraard geen gefoeffel: uiteraard mof zoals dirkvis1968 zegt, anders is smelten een oplossing.

Maar stel dat je buis 0.0 centimeter uit de beton steekt, in een muur zit (komt nooit gewicht er op), en moet je er 2x50 haaks in krijgen, dan heb ik deze 'creativiteit' al een paar keer zien toepassen.

afbeelding van xmen
Lid vanaf: 13/08/2009
313 berichten
Rapporteer

@ByteMe, jou methode zou ik ook niet direct toepassen.

Als je binnenkort riool/beerput -geur waarneemt moet je niet te ver gaan zoeken naar de oorzaak - chape is niet echt reuk-dicht.

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10540 berichten
Rapporteer

bestaan er zo geen flexibele rubberen aansluitingen voor vernauwing? dacht dat gezien te hebben en leek mij ideale oplossing.