Loxone - Zonnepanelen RS485 of fronius?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van nickvr
Lid vanaf: 23/09/2014
583 berichten

Goede morgend,

aangezien ik mn vorige topic niet verder wil vervuilen maak ik dit topic aan.

Ik wil in de toekomst mn zonnepanelen omvormer aansluiten op mn loxone.
Nu weet ik dat er een RS485 module is. En mn zonnepanelen omvormer zal dit ook ondersteunen.
Dus ik ga op zich al zeker op deze manier gegevens kunnen uitlezen...
Maar op welke manier ga je dit dan zien in de user interface? Ik vermoed dat je dit niet echt mooi gaat kunnen weergeven? Bv, kan je per dag/maand zien hoeveel je opgewekt hebt? En hoeveel je bv 'uitgespaard hebt'? En welk block moet je in de loxconfig toevoegen dan? Heeft iemand hier een werkend voorbeeldje van?

Ik zag ook dat er een speciaal 'fronius' block in de loxconfig aanwezig is, die al een hele mooie user interface heeft. Maarja, fronius is een merk... En ik zie ook dat deze zn data via wifi/internet krijgt (je moet ip adres ingeven van de omvormer). Mijn omvormer heeft ook wifi/internet (en dus een ip adres), maarja ik vermoed dat deze niet op nét dezelfde manier zn data zal doorsturen? Of zal dit wel het geval zijn en zijn daar dus ook standaarden in die door 'alle' leveranciers gevolgd worden? Of kan je zo'n fronius block toch instellen dat deze niet via wifi/internet zn data krijgt? Want ik zie in loxconfig dat er toch ook echt ingangen zijn? En deze ingangen zijn misschien via de RS485 module aan te sturen? 

Dusja, heeft iemand ervaringen met fronius en/of RS485 module?

alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15327 berichten
Rapporteer

De vraag is of de loxone de omvormer herkent, 2 dezelfde stekkers zijn daar geen garantie voor.

Het simpelste is in mijn ogen gewoon het so contact van een kWh meter gebruiken, de rest is programmatie

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Wat bedoel je met 'dat de loxone de omvormer herkent'? Bedoel je dan als ik de fronius block gebruik? Of bedoel je zelfs als ik de RS485 extensie gebruik? 

Als je doelt op de fronius block, dan begrijp ik je perfect. Als je doelt op de RS485 extensie, dan begrijp ik je niet zo goed. Maar ik moet toegeven dat ik daar nog niet echt veel van ken... Ik zou denken dat als ik de omvormer 'goed' aansluit op de RS485 extensie dat ik op 'bepaalde' uitgangen wel de waardes kan uitlezen?

Iemand ervaring met ofwel de fronius block, of de RS485 extensie (in combinatie met zonnepanelen)?

15327 berichten
Rapporteer

RS485 is gewoon een type stekker /protocol

Maar dat wil niet zeggen dat ze elkaar ook begrijpen.

Dat froniusblock is er voor bedoelt en zal wel werken.

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Hmmz, ok ik begrijp jou Smile
Mja, dat froniusblock is (volgens mij) speciaal gemaakt voor fronius omvormers (http://www.fronius.com/) Mij lijkt de kans redelijk groot dat dit blok niet met elke omvormer zal kunnen samenwerken? Al lijkt de input die het block moet krijgen zéér basic (moet eigenlijk enkel input krijgen hoeveel energie op dat moment opgewekt wordt?).

Maarja, enkel het uitproberen zal kunnen bewijzen dat het werkt of niet. Vandaar dat ik eens wil luisteren of iemand dit al getest heeft met een andere omvormer?

'als' het niet zou werken. Dan moet ik idd misschien jou manier volgen janus? En dan 'lijkt' het dat ik die kwh teller moet aansluiten op de input van het fronius block? Dan is wel de vraag: wat kost een kwh teller? Zal misshcien wel meevallen en is misschien pakken goedkoper dan de RS485 extensie (170euro)

afbeelding van neurot
Lid vanaf: 12/12/2014
65 berichten
Rapporteer

Voor Eltako WSZ12DE-32A zal je geen 50 euro kwijt zijn. Deze heeft een S0 pulsuitgang. Voor de geijkte versie iets meer, maar toch stukken minder dan 170 euro.

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12519 berichten
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door janus wago

RS485 is gewoon een type stekker /protocol

Maar dat wil niet zeggen dat ze elkaar ook begrijpen.

Dat froniusblock is er voor bedoelt en zal wel werken.

Klopt niet: RS485 is een type van interface of hardware layer

Heeft niets te maken met protocol op zich

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12519 berichten
Rapporteer

en toen ik op verzenden klikte besefte ik dat mijn bovenstaande eigenlijk nog niet helemaal correct is.

RS485 is een elektrische specificatie, heeft niks met connector (of hardware layer) te maken

afbeelding van thernals
Lid vanaf: 01/12/2011
407 berichten
Rapporteer

Welk is het merk van uw omvormer ? Vermoedelijk heeft deze  ook een Web-interface, dan heb je niets extra nodig maar kan je uitlezen met virtuele ingangen of mss ondersteunt de omvormer Modbus-interface ? RS485 zal vermoedelijk ook werken maar je zal zelf het functieblok moeten maken en moeten te weten komen welke commando's je omvormer verstuurt.

Afhankelijk van wat je wil uitlezen zal je idd het makkelijkste af zijn met een pulsuitgang op een Kwh-meter.

http://forum.loxone.com/dede/small-talk-and-offtopic/7867-photovoltaikan...

Atilla

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Momenteel is onze offerte van zonnepanelen een Sununo-TL3KA-4KA omvormer. Enige ervaringen daarmee?

Ik vermoed dat als je een kwh meter gebruikt, dat je ook per dag dit kan loggen en monitoren? ik 'dacht' te lezen dat dit tegenwoordig mogelijk is om dit in de user interface mooi te tonen? Of ben ik mis?

15327 berichten
Rapporteer

Chineese kWh meter kost iets van 15€

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Hehe, mercikes janus Smile kheb net contact gehad met loxone via de chat functie.  Enja, de fronius block is énkel voor fronius omvormers. 

Enja, ook al gebruik je de rs485 uitgang, dan moet je nog steeds de datasheet van je omvormer hebben en zien hoe alles werkt.

hij gaf me wel info dat in volgende versien van loxconfig (komt uit in de lente zei hij?) meerdere fabrikanten van zonnepanelen ondersteund zullen worden Smile

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Alle hop, ik heb eens met SAJ (fabrikant omvormers) gemaild. Ze hebben een hoofdzetel in Belgie. Super vriendelijke gast. En hij zei dat hij gerust allé info wil doorsturen van hoe de omvormer zn info doorstuurt. En hij zei ook dat 'binnenkort' een nieuwe omvormer komt die 'modbus' ondersteund (ken er niet veel van).

En dan heb ik eens via Loxono webchat met een mederwerker gesproken. En ook die waren super vriendelijk. Als ik alles kon aanleveren van de omvormer, wilden zij gerust eens testen of alles werkt en als dat is, dan steken ze dat in de volgende release Smile

Ben eens benieuwd als het eenmaal zover is, dat beide partijen nog zo enthousiast zijn Smile

afbeelding van thernals
Lid vanaf: 01/12/2011
407 berichten
Rapporteer

Beste nickvr,

welke keuze is het nu geworden ?

Hoe lees je nu de data in ?

Atilla

afbeelding van nickvr
583 berichten
Rapporteer

Ik ga het gewoon met een groenestroomteller doen. Die ga ik gratis bij mn zonnepanelen krijgen en die kan ik dan via loxone uitlezen met een pulseteller. Uiteraard ga ik op die manier niet 'alle' info krijgen denk ik. Maar ik zou toch moeten teweten komen hoeveel ik per dag/maand/.. opgewekt heb. En daar is het mij vooral om te doen...