Loxone - service downhill ?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten

Beste allen,

Ik moet dit toch even even kwijt.  Ik ben een Loxone supporter van het  eerste uur.  Had al beslist om erin mee te stappen toen ze zelfs nog nauwelijks hardware hadden.  Maar ze hadden wel visie, scherpe prijzen en ze waren zéér klantvriendelijk en community driven.  Die laatste twee achtte ik als zeer belangrijk.

 

De eerste jaren was het echt super.  Problemen waren er nauwelijks en als er al waren (zelfs voor het programmeren) kon je altijd beroep doen op de support en je kreeg altijd een duidelijk antwoord.   Ze hadden ook een erg actief forum waar ik veel op heb bijgeleerd.

 

Toen opeens sloten ze hun forum, zonder boe of ba.  Er kwamen wel enkele andere fora gerund door fans, maar dat was toch niet hetzelfde (als is het maar omdat die meestal in het Duits waren).  Stelselmatig zag je ook andere zaken verdwijnen: videotutorials kwamen er niet meer.  De programmeervoorbeelden werden nauwelijks nog geupdated en de documentatie is  verouderd.  Nieuwe zaken zoals de nieuwe V2 lichtcontroller , centrale sturing etc blijven zo onderbelicht. 

 

Loxone starte ook een partnerprogramma op en VOOR ALLES wordt nu doorverwezen naar een partner.  Zelfs voor de kleinste prulvraag.  Toen ik hiervoor protesteerde kreeg ik als antwoord dat ik het kon vergelijken met de service van een auto: je gaat voor service ook niet rechtstreeks naar het merk, maar wel naar een dealer.  Ik heb daarop geantwoord dat ik ook  geen auto kan kopen rechtstreeks aan het merk, dat ik daarvoor ook naar een dealer moet.  Dan is het maar normaal dat een dealer ook de service geeft.  In het geval van Loxone verkopen ze wel nog vrolijk verder via hun eigen webshop, maar voor supportvragen verwijzen ze door naar de partner, die daar wellicht heel content mee is gezien hij zelf niets heeft verkocht maar wel de support mag gaan leveren.

 

Ik ben dan geplooid en heb een partner gezocht.  Via hun website zijn er 25 in mijn regio.  Maar ik krijg ze niet te zien!  Ik moest dan nog een formulier invullen en daarna kreeg ik de gegevens van 1 (!) partner toegestuurd.  Toen ik er nog enkele vroeg, liefst Silver of Gold partners, kreeg ik als antwoord dat dat niet gedaan werd, dat het “intern beleid” zegt dat ik er maar 1 kreeg en dat ik het daarmee moest doen.  Dus ik mag als klant zelfs niet eens meer gaan zelf bepalen bij wie ik koop of wie ik service laat leveren. 

 

Toen is er iets geknakt bij mij…  en zeggen dat ik zoveel jaren Loxone heb verdedigd en gepromoot.  Maar daar ga ik nu mee stoppen.  Met zo’n manier van met klanten omgaan kan ik niet om.  Ik ga wel hun producten verder blijven gebruiken want het blijft een mooi systeem voor een redelijke prijs (en ook wel omdat ik er nu aan vastzit), maar de klantenservice is echt om bij te huilen.  Er dat vind ik heel erg, zeker als je weet van waar we komen en waar we nu uiteindelijk beland zijn. 

Loxone is dus gewoon geworden zoals zovele andere domotica leveranciers, die hun uiterste best doen om aan vendor-lock in te doen zodat je als klant geen kant meer uitkan, en als het op service aankomt sta je gewoon in de kou.  Echt triestig.  Zeker als je weet dat het in het begin net dat was waar ze tegenop kwamen en ze adverteerden dat effectief ook zo.  Hoe de tijden kunnen veranderen…

 

Ik heb deze post niet geschreven om Loxone af te kraken, want zoals gezegd vind ik het nog steeds goeie producten.  Maar ik vind dat dit wel mag geweten zijn zodat klanten een doordachte keuze kunnen maken.  Hoewel, veel zelfbouwers zullen er nu wel geen last meer van hebben, want de moed zal hun snel in de schoenen zakken. 

Als iemand mij een lijst zou kunnen bezorgen van Silver en Gold partners in West/Oost-Vlaanderen zou dat ook heel tof zijn.  Maar eigenlijk is het Godgeklaagd dat ik dit via dit forum moet vragen…

 

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7299 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je zit met Loxone in hetzelfde straatje als Qbus, Niko Home Control,... het zijn gesloten systemen met een eigen communicatie-protocol. In het begin gaat alles vlot en leuk, de mensen doen het met passie omwille van een zekere visie en een geloof in hun product. Met een beetje geluk levert dat een fijne groei op, maar met die groei komt ook de schaalvergroting, komt de externe investeerder en komen aangeworven personeelsleden die toch liever 38u/w werken, en niet zoals de starters (die nu 'de bazen' zijn) in de begindagen 50u of meer. De investeerder wil zijn investering zien renderen: het deels 'open' karakter waardoor die extensies bij derde partijen spotgoedkoop te krijgen waren werd gesloten. Poortje dicht. Er kon enkel nog via een minder performante en minder betrouwbare weg gekoppeld worden. En dan moet de community er aan geloven: al dat gratis advies, en veel fout advies en verouderd advies, dat moet weg, want modereren en controleren kost een fortuin. En dan komt de 'professionalisering': het partnernetwerk. Die doe-het-zelvers, dat is slecht voor ons imago, we moeten een grote betrouwbare partner lijken, geschikt voor elk project, geen knutsel-bedrijfje.

Een typische evolutie voor een succesvergaal in de technologie-wereld. Eerst naam en faam maken, dan verzilveren. Zodra men begint te merken dat, ondanks hun 'betaalbaarheid' en goede 'functionaliteit' tov andere merken, die andere merken toch marktaandeel blijven houden begint ook bij hen het lichtje te branden: mensen WILLEN gerust meer betalen, maar dat geld lopen wij nu mis...

De enkelingen van het eerste uur die zich intussen bekocht voelen, daar houden we geen rekening mee. Die willen namelijk NIET betalen...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja, inderdaad, dat is het verhaal in een notedop.  Klopt als een bus. 

Doodzonde... Sad

afbeelding van nickvr
Lid vanaf: 23/09/2014
573 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Doet me ook een beetje pijn van dit te lezen. Maar ik vermoed dat je inderdaad gelijk hebt. Maar het is duidelijk erg snel bergaf gegaan dan. Want ikzelf heb bijna 3j geleden mijn installatie gedaan, en was toen heel tevreden (was nog net voordat tree er kwam). Ook heb ik destijds wel wat vragen gesteld via de chat op de loxone site. En ook daar waren ze heel vriendelijk en meegaand. Zelfs toen ik zei dat ik eraan dacht van een zonnepanelen omvormer te kopen van merk X wilden ze onderzoeken of die te integreren valt zoals de Fronius. Ook de vraag op simpele programmeervragen werd snel geantwoord.

Maar nu je het aanhaalt, de tutorials van video en/of loxconfig files is idd niet meer up to date. Dat heb ik gemerkt toen iemand hier enkele weken geleden vroeg hoe te starten met programmatie. Ik heb toen een link gepost naar loxconfig files en youtube. Maar dat die niet up to date zijn, is een teken dat ze er weinig belang aan hechten. Zelfs de loxconfig file van de demo woning had nog V1 lichtblok. Je zou denken dat de demo woning al lang updated is, en dat het dan ook geen moeite is om die versie te uploaden...

Zonde toch wel! Ik hecht ook énorm veel belang aan klantvriendelijkheid. Ik zou ook gek worden als ze me dan doorverwijzen naar een partner, en dan nog maar  1 contact doorsturen...

Het valt misschien op dat het inderdaad downhill is beginnen te gaan vanaf ze begonnen zijn met tree, en dan hebben ze verlichting aangeboden. Ze zijn enorm gegaan naar eigen producten waar je dan toch wel wat aan vastzit... 

 

afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Klopt Nick.  En laat mij nog toevoegen dat ik nog steeds HEEL tevreden ben van het systeem!  Mijn installatie is al jarenlang een "werk in uitvoering".  Er komen steeds nieuwe dingen bij die ik implementeer.  Soms gaat dat eens snel, soms zit er een (paar) jaar tussen om budgetredenen... en dan merk je ineens (zoals nu) dat ondertussen de visie compleet is veranderd!  Pijnlijk!  Aan de andere kant :  met hun nieuwe visie zou ik op zich zelfs nog geen problemen mee hebben.  Ik ben zelf Tree gaan gebruiken en het is een  goed en mooi systeem.  Echt een verbetering.  Ik gebruik ook de Loxone touch knoppen en ik ging (en ga) ook nog mijn verlichting aanpassen aan hun standaard.  Omdat ik het mooi vind en ook goeie spullen. Daaraan ligt het niet.  

 

Maar ik wil het wel ZELF kunnen doen, en daar wringt het.  Vroeger boden ze daar ondersteuning aan, en nu dus helemaal niet meer.  En dat zou nog geen probleem zijn mocht je dan een lijst kunnen krijgen van alle partners zodat je  er een paar zou kunnen aflopen om dan te zien bij wie de klik het beste is en wie je het meeste vertrouwen in hebt. (zoals anders als je een bepaalde aannemer zoekt om mee samen te werken)  Maar zelfs dat kan dus niet meer... ongelofelijk.

 

Ik ga nu wel geen materiaal meer rechtstreeks bij hen kopen, maar wel aan een partner.  Hopelijk geeft die mij dan wel support.  Wellicht bij Smartbusinesstools, omdat die toch nooit te beroerd is geweest om nog steeds op fora antwoorden te geven aan gebruikers in nood.  Dat kan ik wel appreciëren.  Hij zit wel een einde van mij vanaf, maar Loxone zelf zit ook in Nijlen en dat is voor mij even ver, dus...

afbeelding van pleemans
Lid vanaf: 19/11/2012
23 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hier idem verhaal, 3-4 jaar geleden Loxone uitgekozen om zijn flexibiliteit.

Server aangeschaft om al wat feeling te krigen met de interface. Bouw is nu nog lopende (traag, ik weet het).

Maar wat later begon het inderdaad bergaf te gaan, forum weg, http polling naar 5 seconden, eigen bus, enz.

 

Ben gelukkig een open source nerd, dus nu stilaan een bocht aan het nemen naar alternatieven.
Railduino als extensie (werkt prima voor wat ik er al mee gedaan heb).

En aan het kijken naar Home Assistant naast of ipv. de Loxone te komen.

 

Voor de sensoren ben ik aan het kijken naar de esp8266/esp32.
Terug mijn cursussen electronica afstoffen.
Maar ik kan aannemen dat dit niet voor iedereen mogelijk is.

 

Loxone was een redelijk open commercieel alternatief.
Maar als men alles afsluit,  dan verliest het voor mij helemaal zijn voordeel tov. andere oplossingen.

afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ja, ik heb ook al overwogen om weer te veranderen, maar dat wil ik niet meer.  Ik ben al eens veranderd (van IPBuilding) en heb daar geen zin meer in.  Bovendien vind ik Loxone wel gewoon een goed systeem. Het doet me echt pijn om te zien dat ze de zelfbouwer nu zo behandelen terwijl dat vroeger net hun "selling point" was, want het was net dat wat hun anders maakte. 

 

De hobbytour op wil ik ook niet, alle respect ervoor als je dat wil (en kan, want dat is ook niet evident), maar ik ben bang dat dat mijn woning zou devalueren als ik hem ooit zou willen verkopen.  Jijzelf kent het systeem natuurlijk perfect, maar het lijkt mij aartsmoeilijk om een koper te vinden die dezelfde mening zal zijn toegedaan.   Niet dat ik van plan ben om direct mijn woning te verkopen, maar ik hou er wel rekening mee.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
6733 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Service is er inderdaad ferm op achteruit gegaan sinds ze een belgische afdeling hebben. Nooit een deftig antwoord en ze zijn niet op de hoogte van wat er op til staat.

1. RGBW controller werk niet = Kan niet meneer, die worden allemaal getest in de fabriek.

Na lang over en weer getrek bleek het enkel op mijn PC bij één gebruiker niet te lukken met Loxone config, zonder één waarschuwing. Was voor hen geen probleem precies. Nochtans was die PC net opnieuw geïnstalleerd, dus kan iederen het voorhebben in mijn ogen.

2. De vraag gesteld of je bij een statistiek ook de min en max schaal kan instellen = Nee.

Op de vraag of dit in de toekomst voorzien zou worden = Geen idee. Op de vraag hoe ik dat anders kan aanpakken = Dat kan niet meneer. Ik stuur nu eenmaal daags eens de min en max waarde en zo is het opgelost. Kan dus wel. Prutsers.

3. Op één tablet deed de Loxone app mijn tablet volledig bevriezen na x minuten = "De app wordt u als extra geboden, wij bieden geen garantie." 

Wat een lullig antwoord is me dit zeg. 

4. Ooit eens een ticket gestuurd dat er een fout op de website stond. = Ticket gesloten, pagina aangepast, maar nooit een berichtje terug.

Ik krijg de indruk dat de Belgische Loxone vertegenwoordigers gewoon verkopers, geen technische kennis hebben en niet de filosofie van de hoofdzetel delen.

 

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Klopt.  Ik heb ook een beetje dat gevoel.  Probleem is wel dat je niet meer rond die Belgische afdeling geraakt, want ze hebben hun systeem zo opgesteld dat zelfs als je support vraagt in het Engels op de UK site, dan je uiteindelijk dan toch antwoord zal krijgen van de Benelux afdeling, helaas...

afbeelding van nickvr
Lid vanaf: 23/09/2014
573 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

BartDG schreef:

Ja, ik heb ook al overwogen om weer te veranderen, maar dat wil ik niet meer.  Ik ben al eens veranderd (van IPBuilding) en heb daar geen zin meer in.  Bovendien vind ik Loxone wel gewoon een goed systeem. Het doet me echt pijn om te zien dat ze de zelfbouwer nu zo behandelen terwijl dat vroeger net hun "selling point" was, want het was net dat wat hun anders maakte. 

 

De hobbytour op wil ik ook niet, alle respect ervoor als je dat wil (en kan, want dat is ook niet evident), maar ik ben bang dat dat mijn woning zou devalueren als ik hem ooit zou willen verkopen.  Jijzelf kent het systeem natuurlijk perfect, maar het lijkt mij aartsmoeilijk om een koper te vinden die dezelfde mening zal zijn toegedaan.   Niet dat ik van plan ben om direct mijn woning te verkopen, maar ik hou er wel rekening mee.

Ik ben persoonlijk ook nog altijd heel tevreden hoor. Ik gebruik 0-10v uitgangen (en enkele ingangen) en dat zal wel blijven ondersteund worden he :). En hetzelfde voor gewone/bedrade bewegingsmelders etc.. Sturen van screens en zonnepanelen modbus over tcp. Enkel dat laatste 'zou' kunnen wegvallen misschien. Maar de rest gaat uiteraard gewoon blijven werken... Dus zelf heb ik niet veel angst..

Persoonlijk blijf ik momenteel ook nog weg van 'hobby' opze (omdat ik geen tijd ehb)  Maar zolang je die dingen gebruikt voor niet cruciale dingen, is het géén probleem he.. Ik denk bv aan (Nu7ts?) zn opzet om regenwaterput niveau uit te meten (sensor+arduino + udp). Of zijn zelfgemaakte sensor die ook temp+vocht doorsturen via wifi.  Dat gaat de waarde van je huis niet doen dalen he..  (die regenputmeting gaan kopers niet van groot belang vinden, en de sensor kan je gewoon vervangen door een simpele 24v beweginsmelder). Zelfs railduino 'denk' ik dat nog wel best ok is. Maar al bij al vind ik dat het prijsverschil nog niet helemaal waard. Ok, het is 50% goedkoper, maar om op die manier in totaal 1000€ uit te sparen? Nee bedankt.. Maar vanaf je inderaad al je verlichting bv met raspberry pi gaat besturen.. 

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1104 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Je zit met Loxone in hetzelfde straatje als Qbus, Niko Home Control,... het zijn gesloten systemen met een eigen communicatie-protocol. In het begin gaat alles vlot en leuk, (...)

Ik ga mij niet uitspreken over dit Loxone-verhaal en ik wens hier ook geen nieuw "groot domoticatopic" van te maken; ik ging eerst zelfs niet reageren, maar dit vind ik toch wat kort door de bocht. Misschien lees ik het verkeerd, maar het lijkt alsof een eigen communicatie-protocol zo 'n ramp is, of iets te maken heeft met service.

De vraag is natuurlijk: wat wil je er mee doen? Wil je zelf hardware gaan ontwikkelen? Dan moet je inderdaad niet bij Niko of QBus zijn. Wil je echt èlke parameter gaan uitlezen en kunnen wijzigen? Dan moet je niet bij Niko zijn - die spitsen zich toe op een snelle en intuïtieve programmering voor dagdagelijks gebruik; QBus komt wel aardig in de buurt maar je moet dan soms wel eens de neten uit je haar krabben om de logica te programmeren ;-) Persoonlijk ben ik voor koppelingen met externe systemen nogal voorstander van 0-10V, 1-10V en potentiaalvrije contacten. Dat kan je tenminste gaan meten.

Maar met service heeft dat niks te maken. Ook als je als zelfbouwer een mailtje naar Niko of QBus stuurt krijg je een degelijk antwoord, net zoals ik als installateur altijd een goed antwoord krijg. Natuurlijk, als je een mail stuurt "Hoe moet ik nu een licht aan en uit doen", dan kan je niet verwachten dat ze daar veel tijd in gaan steken en je doorverwijzen naar hun manuals, die zowel bij Niko als Qbus gratis online staan (en up to date zijn). Uiteraard is dat antwoord soms ook "Neen, dat kan (nog) niet en we kunnen nog niet zeggen of dat ooit komt" - maar ik verkoop aan de klanten dan ook nooit functies die er (nog) niet zijn. En als de klant per se een functie wil die noch Niko noch Qbus aanbieden zoek ik eventueel nog een ander systeem - maar dat is nog niet voorgevallen. Anderzijds, als ze iets op de markt brengen (met hun eigen componenten), dan werkt het of dan moet het werken. Werkt het niet, dan lossen ze het op.

Ik begrijp (mede) door dit verhaal wel dat Loxone een grote aantrekkingskracht had/heeft voor zelfbouwers, ik hoop dat ze hun eigen ruiten niet gaan insmijten. Met een kleine winstmarge trek je weinig installateurs aan, en als die dan ook nog eens service moeten gaan verlenen aan doe-het-zelvers die een gratis-verhaal gewend waren dan begrijp ik wel dat sommigen niet reageren.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7299 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Met gesloten systeem bedoel ik dat je volledig afhankelijk bent van de fabrikant en dat zaken van de ene op de andere dag kunnen veranderen. Zaken waar ene of gene gebruiker misschien gevoelig aan zijn.

Bij open systemen is er geen ‘fabrikant’ maar een hele resem fabrikanten. Dus is dat risico lager. En als je iets niet vindt bij de ene, dan ga je bij een andere.

Of gesloten systemen slchter zijn, daar spreek ik me niet over uit, en het grote domotica topic is vooral reclame voor Loxone (hoewel er gewoon ook een sectie ‘gesloten systemen’ in staat waar dit perfct en heel beknopt onder besproken had kunnen worden. Maar die discussie hoort eerder in dat topic thuis. Nu ja, het topic is oud en door de tijd ingehaald).

Mijn punt is dus: gesloten systeem = fabrikant-afhankelijk. En de belangen van een fabrikant kunnen veranderen. Dat weet je als je met zo’n bedrijf in zee gaat. Als je het doet voor de prijs, dan ben je dubbbel afhankelijk.

Een ander punt: schaalvergroting brengt nu eenmaal een aantal uitdagingen met zich mee voor de fabrikant. En hetaantal zotten dat graag 50u/wk werkt ligt dungezaaid, dus moet men teruggrijpen naar de klassieke methodes waarmen zo hard tegen was in het begin. Een pijnlijke ervaring wanneer jouw ‘visie’ als ondernemer botst met de keiharde realiteit.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7299 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat de service/marge-verhouding voor installateurs betreft kan ik je ook alleen maar bijtreden. Als er niets te verdienen valt en de kosten/inspanningen hoog zijn, dan zal je weinig professionelen aantrekken. Dat zijn dan misschien mensen die wel nog 50u/wk werken, maar niet voor een loon van 38u. Of als ze dat wel doen, dan is het om iets uit te bouwen, te groeien, net zoals dat was bij Loxone in het begin. Niet om gratis service te leveren op andermans werk.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Bruno_D
Lid vanaf: 10/06/2012
28 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@BartDG Kun je wat meer info geven of een paar voorbeelden geven over wat voor support vragen je dan juist gesteld hebt?
Verleden week hebben zij mij nog geholpen met een netwerk probleem (mijn fout), dus ik zou graag weten wat er anders is.

afbeelding van BartDG
Lid vanaf: 14/08/2008
1805 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Goh, dat waren in feite vrij simpele vragen.  De eerst ging erover dat ik nu al mijn  gewone NO knoppen heb vervangen door Loxone Touch Tree knoppen, en dat ik mijn Sonos nu wilde instellen om –zoals de Loxone standaard voorschrijft- in te schakelen bij rechtsboven, uit bij dubbelklik rechtsonder en volume up/down bij long press op één van die knoppen.  Voordien had ik dat geprogrammeerd met het voorbeeld voor Sonos die op hun site staat, maar zoals gezegd is die documentatie verouderd en werkte dat zo niet.  Ik had al uitgevist dat ik daarvoor het Media Controller blok moest gebruiken en gewoon de T5 aansluiting van de knop op de controller moest slepen.  Het werkte ook om, eens hij speelde, het volume te regelen, maar (vreemd  genoeg) leek ik hem niet te kunnen inschakelen.  Ik moest hem telkens inschakelen via de app, maar de knop reageerde niet op inschakelen (leek het).  Ik wist dat dat een stom probleem was, wellicht gewoon een instelling, maar ik kon het niet vinden (toen).  Daarom heb ik uiteindelijk de vraag gesteld aan support.  Het antwoord was dus: neem contact op met een partner.  Voor zoiets stoms.  Een partner die ook niets aan mij verkocht had, dus wellicht niet erg geneigd om support te bieden.  (hoe zou je zelf zijn).  Dat is dus ook mijn punt: ze verkopen vanuit Loxone HQ wel de hardware aan gelijk wie wil kopen, maar support willen ze er (tegenwoordig) niet meer op geven.  Daarvoor moet je (nu) je plan maar trekken of hopen dat een partner je zal willen helpen.  Een partner die je dan nog niet eens zelf mag kiezen...

 

Uiteindelijk heb ik het gevonden.  Het lag aan het feit dat de controller wel een commando naar de Sonos stuurt, maar geen  feedback krijgt of het ook uitgevoerd is.  De Sonos was de laatste keer dat ie gebruikt werd uitgeschakeld geweest via de Sonos app (en dus niet via Loxone app of de knop).  Dat had als gevolg dat Loxone ervan uitging dat de Sonos nog afspeelde en daarom geeft hij het commando om te starten niet opnieuw.  De oplossing was gewoon een reset laten uitvoeren van het functieblok zodat hij zeker was uitgeschakeld.  Dan werkte het gewoon.  Zoals ik al zei: iets heel stoms.  (ik zag het alleen niet omdat ik niet wist hoe het werd weergegeven in de visualisatie – hij toonde achteraf gezien wel dat hij ingeschakeld was, maar de weergave daarvan was niet duidelijk en daarom had ik er ook niet op gelet) Maar moest ik daarvoor een partner gaan lastigvallen?

 

Een tweede vraag die ik had gesteld was dat het wel leuk is dat dat zo simpel werkt met de T5 aansluiting, maar dat ik graag eens de programmatie zou hebben over hoe zoiets zelf te maken.  Dus 1 korte klik : aan/uit, en lange klik op/neer om te vermeerderen/verminderen.  Ik had het idee dat dat bruikbaar was voor inderdaad audio, maar misschien ook wel om lichten  te dimmen of nog een andere toepassing.  Op zich ook niet zo’n rare of uitzonderlijke vraag wellicht, zeker niet in combinatie met hun eigen knoppen.  Ik had het wel zelf geprobeerd in een combinatie met het lange klik blok, maar dat werkte toch niet helemaal soepel.  Ook hier zijn ze er totaal niet op ingegaan.

afbeelding van KenVandeput
Lid vanaf: 21/01/2011
132 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Inderdaad een lastige situatie als je initieel alles gewoon kocht van de Loxone Webshop.

 

Ik denk dat het advies hier duidelijk is op zijn minst voor nieuwe klanten (of als je plant uit te breiden met nieuwe producten of iets moet vervangen): koop niet meer van de Loxone Webshop maar zoek je een partner en koop daar.

 

Dat je die partner niet zelf kan kiezen wil Loxone misschien wel proberen maar is wat kort door de bocht: via Google zal je zeker wel verschillende partners kunnen vinden in een bepaalde regio en kunnen kijken met wie het "klikt". Ik denk dat ze zo nu ook wel proberen om de "unsupported vragen" wat te spreiden wat ook wel te begrijpen is. Stel je voor dat nu al de mensen die in deze situatie zitten allemaal naar dezelfde partner gaan...

 

De vraag is dan voor "volledig up and running systems": misschien kan je de deal maken met een partner dat je support krijgt en in ruil nieuwe items (in de toekomst) zal aankopen via hen. 

 

Ik vraag me toch ook wel af waar en wanneer die partners de lijn trekken. Daar zie ik geen duidelijkheid. Ik heb mijn spullen bij smartbusinesstools gekocht en het afgelopen jaar een vraag of 3 gesteld die netjes zijn beantwoord. Maar is er echt geen grens? Ik kan me niet voorstellen dat als je vraag 100 stelt je niet al lang het antwoord hebt gekregen dat je toch wat services moet gaan betalen... en ook terecht dan...

 

Iemand die hier echt duidelijkheid heeft over het exacte model tussen Loxone en de partners? Ik neem aan confidentieel maar zou wel interessant zijn om de situatie wat beter te kunnen inschatten...