Legrand Xl³ 400 metalen wandkasten

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
28 berichten

Hallo iedereen,

Ik ben zelf aan het bouwen op dit moment en ik ben informatie aan het verzamelen over de verdeelkast die ik nodig heb. Ik heb tot nu toe in vorige projecten altijd een Legrand XL³ 160 gebruikt (deze is kant en klaar voor gebruik). maar helaas bestaat deze alleen in max 6 rijen. En moet ik dus overstappen naar de 400 reeks.

Ik zou minimum 9 rijen moeten hebben en ik dacht dus aan een XL³ 400 / 1500cm hoog, maar deze moet je nog helemaal samenstellen. Rails, kabelmanagement,acc, ...

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

De bedoeling is dat de bovenste en onderste rij, rijgklemmen komen. Inhoud zekeringen natuurlijk en een Niko Home Control installatie.

Ik heb op de Legrand pagina en catalogus al veel info afgehaald maar van de rails alleen al heb je 3 verschillende...

Ook de kast zelf heeft 2 modellen:

020108 en 020128: Eentje is simpel wandkast, de andere is kabelmantel. Wat is het verschil?

Als iemand me kan helpen graag!

Reacties

afbeelding van ikwileenhuis
Lid vanaf: 23/02/2012
107 berichten
Rapporteer

De kabelmantel is een smallere kast om aan je hoofdkast te monteren om je kabels te laten doorlopen.

Ik was ook aan het kijken naar die kasten van legrand maar ze zijn veel te duur in mijn ogen (al snel >1000€ als je alles uitrekent aan catalogus prijs). Alles moet je zelf nog bij elkaar zoeken, deur, rails, afdekstukken, ... Uiteindelijk heb ik het opgegeven en een kast van 192 modules (8x24) van IDE gekocht (bij Vanko in Aalter, ~350€ zonder BTW). Oorspronkelijk was ik opzoek naar eentje van 36 modules breed (kwam mooi uit voor 4 loxone modules naar elkaar te zetten).

Hier een indruk van die kast. Ik ben net begonnen met monteren (de kabelgootjes heb ik er zelf in gemonteerd). Misschien heb je er iets aan.

Maar waarschijnlijk zal die nog te klein zijn voor zou?

Eventueel kan je ook 2 kasten van 5x24 modules langs elkaar hangen en ze koppelen. Dat zal goedkoper uitkomen denk ik dan ze zelf samen te stellen.

afbeelding van MartijnVDH
Lid vanaf: 30/08/2010
245 berichten
Rapporteer

ikwileenhuis;1933603 wrote:
... Uiteindelijk heb ik het opgegeven en een kast van 192 modules (8x24) van IDE gekocht (bij Vanko in Aalter, ~350€ zonder BTW). Oorspronkelijk was ik opzoek naar eentje van 36 modules breed (kwam mooi uit voor 4 loxone modules naar elkaar te zetten).

QUOTE]

Zelfde kast bij Arva (uitgaande van volle deur), 301EUR ex btw Smile

http://arva.wfshop.be/?cat=Verdeelkasten+en+toebehor%7CZekeringkasten+meer+dan+72+modlul&nr=ZEKIDE19255VOLLE

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
28 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik toch voor 2x XL³160 - 5 rijen ga. Ik ga net boven de 200 modules uitkomen. Met zo 2 kasten heb ik dan 240 modules totaal en ruim voldoende plaats.

Deze kasten zijn volledig uitgerust: aarding, verticale geleiding en je kan ook extra accessoires verkrijgen.

Die IDE ziet er wel goed uit voor die prijs maar wat als je extra onderdelen wilt hebben? Etikettenhouders? Blindeplaten?

De XL³ 400 kasten kom ik snel hoge bedragen uit en dan weet ik nog niet of ik wel het juiste heb (verschillende rails enzo) Misschien dat hier iemand ervaring mee heeft om het juiste te kiezen? Smile

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5582 berichten
Rapporteer

ikwileenhuis;1933603 wrote:
... een kast van 192 modules (8x24) van IDE gekocht (bij Vanko in Aalter, ~350€ zonder BTW).

Dat ziet er sjiek uit!

afbeelding van Zitaki
Lid vanaf: 15/06/2009
216 berichten
Rapporteer

Via je elektriciteitswinkel navragen...?

Ofwel doen zij het maar ik dacht dat ze het via Legrand zelf laten verlopen...

Je krijgt dan een offerte met alle onderdelen en vaak ook een schets.

Gewoon zoals je zegt, het gewenst aantal rijen met hoeveel modules naast elkaar en dergelijke doorgeven. Kabelgoten tss de modulles en blinde plaat niet vergeten.

afbeelding van Bimmer
Lid vanaf: 30/09/2013
74 berichten
Rapporteer

ikwileenhuis schreef:

Het is al een oudere post, sorry hiervoor. Smile Misschien dat je niet meer actief bent hier, maar probeer het toch.

Wou eens horen hoe je de kabelgootjes aan de zijkant hebt vastgemaakt. Heb je dit gedaan met revetten? Ik weet niet goed of ik mag boren in de kast en nadien een revet in klinken, ifv keuring.

Al bedankt (heb trouwens dezelfde kast). (andere mogen ook antwoorden antuurlijk)

afbeelding van Vercynclem
Lid vanaf: 14/01/2012
523 berichten
Rapporteer

Excuses dat ik je niet direct kan helpen met je vraag, maar ben zelf ook aan het kijken om deze kast eventueel aan te kopen. Zie je het toevallig zitten om enkele foto's te posten van hoe de kast geleverd wordt? Vindt er namelijk niet al te veel van terug op internet.  Waar heb je deze kast gekocht?

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2533 berichten
Rapporteer

Bimmer schreef:

Het is al een oudere post, sorry hiervoor. Smile Misschien dat je niet meer actief bent hier, maar probeer het toch.

Wou eens horen hoe je de kabelgootjes aan de zijkant hebt vastgemaakt. Heb je dit gedaan met revetten? Ik weet niet goed of ik mag boren in de kast en nadien een revet in klinken, ifv keuring.

Al bedankt (heb trouwens dezelfde kast). (andere mogen ook antwoorden antuurlijk)

Dat lijkt mij geen probleem voor de keuring. Zelf heb ik enkel kabelgoten tussen de DIN rails geplaatst.

Vercynclem schreef:

Excuses dat ik je niet direct kan helpen met je vraag, maar ben zelf ook aan het kijken om deze kast eventueel aan te kopen. Zie je het toevallig zitten om enkele foto's te posten van hoe de kast geleverd wordt? Vindt er namelijk niet al te veel van terug op internet.  Waar heb je deze kast gekocht?

Bedoel je van de 160? Bovenstaande foto geeft al vrij goed weer hoe de kast geleverd wordt, buiten dat op deze foto de afdekplaten zijn verwijderd, en dat er geen kabelgoten in zitten. Kast wordt dus inclusief in hoogte verstelbare DIN rails en aardingsrail geleverd.

Mijn kasten (heb er 2) heb ik gekocht bij http://domotica-online.be/

afbeelding van Vercynclem
Lid vanaf: 14/01/2012
523 berichten
Rapporteer

Bedankt voor je antwoord. Enig idee welke kabelgoten het best te kopen zijn voor de zijkanten en tussen de din rails?

Edit: Doelde op de EDI 192 module kast.

afbeelding van Bimmer
74 berichten
Rapporteer

Vercynclem schreef:

oei, lees het nu pas.

Dit zijn de foto's hoe als je hem open doet als ze hem leveren, eigenlijk is die volledig leeg.

[IMG]http://i67.tinypic.com/2mevj0h.jpg[/IMG]

[IMG]http://i65.tinypic.com/2j4xzed.jpg[/IMG]

@teaser, bedankt voor de reactie.

afbeelding van ToToA
Lid vanaf: 18/03/2016
173 berichten
Rapporteer

Bimmer schreef:

Vercynclem schreef:

oei, lees het nu pas.

Dit zijn de foto's hoe als je hem open doet als ze hem leveren, eigenlijk is die volledig leeg.

[IMG]http://i67.tinypic.com/2mevj0h.jpg[/IMG]

[IMG]http://i65.tinypic.com/2j4xzed.jpg[/IMG]

@teaser, bedankt voor de reactie.

@bimmer  : waar heb jij je aardingsrail gemonteerd? die zie ik nergens?

Is de kast reeds gekeurd? hoe heb je dit opgelost met je differentieel dubbel geisoleerd te monteren? heb je van de afgewerkte kast een foto?

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7794 berichten
Rapporteer

ToToA schreef:

hoe heb je dit opgelost met je differentieel dubbel geisoleerd te monteren?

Eerst informeren bij de keurder. Sommige keurders willen hem UIT de kast, andere willen hem IN de kast.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Bimmer
74 berichten
Rapporteer

ToToA schreef:

@bimmer  : waar heb jij je aardingsrail gemonteerd? die zie ik nergens?

Is de kast reeds gekeurd? hoe heb je dit opgelost met je differentieel dubbel geisoleerd te monteren? heb je van de afgewerkte kast een foto?

Ik moet er nog aan beginnen, dus de kast ziet eruit zoals op de foto.

Er zit een aardingsrail in, die kun je plaatsen waar je wilt. Zelf ga ik deze niet plaatsen, omdat ik alles op klemmen laat binnen komen en klemmen koop waar je aarding mee kunt aansluiten.

Met de Diff ben ik nog aan het zien. Oftewel in de kast of uit de kast, moet ik nog eens horen wat het beste is.