Inductievuur 11,1kW

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Steven27
Lid vanaf: 28/05/2012
48 berichten

Hallo,

Ik zit met een vraagje.
Wij willen een inductievuur van AEG kopen, dit inductievuur heeft een vermogen van 11,1kW.
Maar ik krijg maar 40A aansluiting, Pmax = 230 x 40 = 9,2kVA binnen.

Kan ik dit vuur gebruiken?
Ik ben hier niet echt in thuis maar ik lees op internet dat dit zowel monofasig als 3-fasig kan worden gebruikt.

Maar de instalatie zoals ik hier boven vermeld is dit voldoende hiervoor?

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8308 berichten
Rapporteer

hangt van u verbruik af . alle kookvlakken volle bak, frtuurpot, oven, wasmachine ... tegelijkertijd aan, dan geeft dat problemen.  Mits wat doordacht gebruik, zal dat geen problem geven

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Ik vindt het toch een beetje raar. Heb dit al aan verschillende mensen gevraagd en iedereen verteld mij iets anders. Maar toch word het meeste gezegt dat een inductievuur van 11,1kw meeste geschikt is voor 3fasig... 

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2242 berichten
Rapporteer

Aan dat maximum van 11,1 kW kom je pas als je alle kookvlakken op hoogste stand (boost functie?) gebruikt. Hoe vaak gaat dat het geval zijn...

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Sinds woensdag ben ik dus in bezit van het inductievuur AEG type HK 956970 FB. Tot nu toe niks anders dan problemen. 

Alleen de vraag is ligt het aan de kookplaat of ligt het aan mij electriciteisinstalatie...

Er komt dus: 40A aansluiting, Pmax = 230 x 40 = 9,2kVA binnen van eandis

In de zekeringskas zit er een apperte zekering van 32 ampere voor de kookplaat

De kabel die voorzien is van de zekering tot aan de kookplaat is een type 5G6... 

Voor de rest ken ik er amper iets van. Het vuur zou monofasig en driefasig moeten kunnen aansluiten. Het vuur geeft twee foutcodes aan dat is E8 uitterste linkse pitten (werken ook) en E5 bij de uiterste rechtse pitten maar deze pitten werken niet net zoals de middelste volgens de handleiningding zou dit willen zeggen dat dit vuur is aangesloten is op 1 fase. De kookplaat is geplaast in onze nieuwbouw woing door de plaatser van de keuken ondertussen is ook de elktrciteitsman langs geweest beiden hebben ze de bedrading in de kookplaat aangepast en daarna zou het moeten werken maar dit was niet het geval wat ze beiden niet begrepen ik zelf ben een leek in electriciteit nu woensdag komt Aeg ik hoop dat zei dit aan de praat kunnen krijgen. 

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14546 berichten
Rapporteer

Vermoedelijk zijn ze wat brugjes vergeten te zetten.

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door janus wago

Vermoedelijk zijn ze wat brugjes vergeten te zetten.

Jawel, Dit hebben ze ook gedaan. maar kan je er ook extra plaatsen of enkel de brugjes die al in de kookplaat zitten ?

Maar wat ik mij vooral af vraag is of de kookplaat wel kan werken bij mij? want een kennis zei tegen mij dat dit nooit zal werken met de huidige instalatie omdat het nogal een zwaar type kookplaat is. 

afbeelding van Gery
Lid vanaf: 12/03/2006
11192 berichten
Rapporteer

Er zijn 3 dingen die je moet doen:

1. handleiding lezen

2. handleiding lezen

3. handleiding lezen

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Gery

Er zijn 3 dingen die je moet doen:

1. handleiding lezen

2. handleiding lezen

3. handleiding lezen

Wat is dat nu weer voor een antwoord ? *nea*

Wat zou er dan volgens u in de handleiding moeten staan ? Hoe je het moet aansluiten ? Ik denk het niet !

afbeelding van Gery
Lid vanaf: 12/03/2006
11192 berichten
Rapporteer

Die (installatie)handleiding kan een apart document zijn, maar kan ook op het toestel zelf gekleefd zijn.

BTW: ik vond het een goed antwoord Dirol

Edit:

Ik heb net even de handleiding opgezocht (https://www.gebruikershandleiding.com/AEG-HK956970FB/preview-handleiding-616884.html) en wat lees ik daar onder punt 8.2 op pag. 17: het toestel is voorzien van een aansluitsnoer! Ik vermoed met een gewone 3-polige stekker (waarvan 1 aarding)? Maak daar eens een foto van en post die hier aub.

En wat lees ik op diezelfde pagina als oplossing voor foutcode E8: "Sluit het apparaat aan zoals getoond in het aansluitplaatje", ik vermoed het "aansluitplaatje" op het toestel zelf? Maak daar eens een foto van en post die hier aub.

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Gery

Die (installatie)handleiding kan een apart document zijn, maar kan ook op het toestel zelf gekleefd zijn.

BTW: ik vond het een goed antwoord Dirol

Edit:

Ik heb net even de handleiding opgezocht (https://www.gebruikershandleiding.com/AEG-HK956970FB/preview-handleiding-616884.html) en wat lees ik daar onder punt 8.2 op pag. 17: het toestel is voorzien van een aansluitsnoer! Ik vermoed met een gewone 3-polige stekker (waarvan 1 aarding)? Heb je die stekker al eens in een werkend stopkontakt gestoken?

En wat lees ik op diezelfde pagina als oplossing voor foutcode E8: "Sluit het apparaat aan zoals getoond in het aansluitplaatje", ik vermoed het "aansluitplaatje" op het toestel zelf? Maak daar eens een foto van en post die hier aub.

Aansluitsnoer is eentje met 5 bedradingen. En er is ook geen stekker voorzien maar rechtstreeks in de muur aangesloten. Op het toestel is inderdaad een aansluitschema gekleefd maar zowel de istalateur van de keuken als de electricteitsman vindt dit een vreemd schema... 

Inductievuur werkt op 2 van de 6 pitten. 

14546 berichten
Rapporteer

Op het toestel is inderdaad een aansluitschema gekleefd maar zowel de istalateur van de keuken als de electricteitsman vindt dit een vreemd schema...

Lol

Volgens dit schema kun je jouw inductie vuur alleen op 3x400V +N of 3x230V aansluiten.

Dat staat hier trouwens ook al:

http://www.aeg.be/nl-be/products/keuken/kookplaten/inductie/hk956970fb/

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Op het toestel is inderdaad een aansluitschema gekleefd maar zowel de istalateur van de keuken als de electricteitsman vindt dit een vreemd schema...

Lol

Volgens dit schema kun je jouw inductie vuur alleen op 3x400V +N of 3x230V aansluiten.

Dat staat hier trouwens ook al:

http://www.aeg.be/nl-be/products/keuken/kookplaten/inductie/hk956970fb/

Inderdaad daar vreesde ik al voor... Maar volgens de mensen die de keuken en elektrciteitsman zou dit ook op monofase moeten kunnen. één persoon had het al gezegd dat dit niet zou werken. 

Waar staat dit op de website van AEG want hier werkt de website niet goed ???

Op de website van vanvandenborre staat ook dat het monofasig of trilfasig kan worden aangesloten dan klopt deze uitleg ook niet ? of ben ik dan fout ?http://www.vandenborre.be/elektrische-kookplaat/aeg-hk-956970-fb

14546 berichten
Rapporteer

Dan moet van de borre dat maar komen aansluiten Smile

afbeelding van Steven27
48 berichten
Rapporteer

Dan moet van de borre dat maar komen aansluiten Smile

Het toestel komt niet van bij van den borre. kwou alleen maar laten zien dat daar monofase staat maar dit is dus wel degelijk fout!

Waar staat op de website van Aeg dat dit inductievuur voor 3 fasig is? Smile

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8170 berichten
Rapporteer

11kW monofasig is bijna 50A! Dat kan je inderdaad niet zomaar aansluiten.

de handleiding specifieert automaat 3x16A (voor 3x400V+N) of 3x25A (voor 3x230V)

Je zou kunnen proberen om het middelste schema (230V) te gebruiken en dan de N op L3 (middelste draad), en de L op L1 en L2 (buitenste draden op schema) aan te sluiten. Maar het zou kunnen dat de interne electronica dit niet als een geldige configuratie aanvaardt. Het kenplaatje geeft in dit geval ook aan dat het 230V verwacht over L1 en L2, dus geschakeld in driehoek? (zou kunnen). Dat lukt niet met maar 1 fase.

Een andere optie is het schema 400V te gebruiken, en de N op de N aan te sluiten en de L1 en L2 en L3 samen op de L. Maar zelfde opmerking over electronica. 

Dat zullen de electriciens al wel geprobeerd hebben.

Het schema monofase staat er niet op. Wellicht voor een reden.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum