hoe(veel) vakman betalen voor herstelling?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Lizzie
Lid vanaf: 03/07/2007
741 berichten

Dag iedereen,

Ik hoop dat ik mijn vragen onder de juiste rubriek zet.

Onze verwarmingsketel (Eurostar van Junkers) is iets meer dan drie jaar oud en sinds kort hebben we er problemen mee: het duurt zeer lang voor bv. het water van de douche opwarmt en de ketel valt regelmatig uit tijdens het douchen (kkkoud!!).

Ik heb de installateur gebeld, die het probleem doorgegeven heeft aan Junkers (hoewel de garantietermijn verstreken is). Daarnet werd ik opgebeld door de firma en ze stellen voor maandag langs te komen.

Ik heb niet zo'n fijne ervaringen met vakmannen en wil deze keer een beetje voorbereid zijn. Vandaar de volgende vragen:

- Is het normaal dat de installateur Junkers zelf optrommelt? Doen installateurs niet aan probleemoplossing?

- Is het normaal dat ik op het moment zelf cash of met bancontact moet betalen? Of heb ik het recht een factuur met betalingstermijn te vragen?

- Wat vinden jullie van een forfaitaire verplaatsingskost van 55 euro?

Ik wil gerust correct betalen voor goed werk, maar hoop dat jullie meer zicht hebben op wat "correct" is en wat niet.

Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van kidcool
Lid vanaf: 11/03/2006
7861 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

technische dienst SMEG jaren terug:

- 80 € forfait om tot aan Uw deur te komen

transportkosten bij velen zullen nog omhoog gaan, de brandstofkost bv. alleen al is gigantisch gestegen.

- Fakturen zijn in principe onmiddellijk betaalbaar, wanneer ik mijn goederen bij DHL ga afhalen is het nog altijd boter bij de vis of geen goederen, consument of klant heeft daar niets te eisen of te vragen.

- velen kunnen tegenwoordig wel ketels plaatsen, maar daar stopt het dan ook bij

afbeelding van Lizzie
Lid vanaf: 03/07/2007
741 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oh ja, die 55 euro is zonder BTW.

En het uurloon is 60 euro, ook zonder BTW.

BTW is 21% want nieuwbouw...

afbeelding van schilderdm
Lid vanaf: 03/09/2010
406 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk als je rechtstreeks iemand krijgt van de fabrikant, dat je dan zeker mag zijn dat deze het probleem kunnen vinden.

Een snelle oplossing zal je ook heel wat minder centen kosten.

Maar in ieder geval is dit meestal niet goedkoop.

Forfaitaire kosten (verplaatsingsvergoeding), werkuren en stukken zal je sowieso moeten betalen.

Een factuur zal je zeker kunnen krijgen maar deze zal wss cash in de hand moeten betaald worden. Wat maar logisch is ook!

En als je verwarmingsketel stuk is denk ik dat deze kleine investering je wel zou kunnen sparen van grotere kosten,

dus een kleine opoffering kan veel wonderen doen

afbeelding van Dappe
Lid vanaf: 01/06/2006
2127 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Lizzie wrote:
Dag iedereen,

- Is het normaal dat ik op het moment zelf cash of met bancontact moet betalen? Of heb ik het recht een factuur met betalingstermijn te vragen?

Een factuur met betalingstermijn is een gunst van de aannemer/leverancier, geen recht... Facturen zijn in principe steeds contant betaalbaar.

afbeelding van keurte
Lid vanaf: 10/04/2008
914 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dappe wrote:
Lizzie wrote:
Dag iedereen,

- Is het normaal dat ik op het moment zelf cash of met bancontact moet betalen? Of heb ik het recht een factuur met betalingstermijn te vragen?

Een factuur met betalingstermijn is een gunst van de aannemer/leverancier, geen recht... Facturen zijn in principe steeds contant betaalbaar.

inderdaad , bij den bakker of den beenhouwer moet ge ook uw goederen direkt betalen .

afbeelding van barteke
Lid vanaf: 11/08/2006
2631 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

schilderdm wrote:
Ik denk als je rechtstreeks iemand krijgt van de fabrikant, dat je dan zeker mag zijn dat deze het probleem kunnen vinden.

Een snelle oplossing zal je ook heel wat minder centen kosten.

Maar in ieder geval is dit meestal niet goedkoop.

Forfaitaire kosten (verplaatsingsvergoeding), werkuren en stukken zal je sowieso moeten betalen.

Een factuur zal je zeker kunnen krijgen maar deze zal wss cash in de hand moeten betaald worden. Wat maar logisch is ook!

En als je verwarmingsketel stuk is denk ik dat deze kleine investering je wel zou kunnen sparen van grotere kosten,

dus een kleine opoffering kan veel wonderen doen

het is best dat je iets meer betaald en iemand van het fabrikant laat komen maar dat je zeker bent dat het gemaakt is.

Bij mijn vaatwasser heb ik eerst een gewone technieker huishoudtoestellen laten komen,dag nadien was het weer stuk.(dus was gewoon niet gemaakt)ik heb hem toen wel 150 euro betaald voor niks.

ndien smeg laten komen 160 euro en tot nu toe werkt het nog perfekt.

*biggrin*

afbeelding van barteke
Lid vanaf: 11/08/2006
2631 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dappe wrote:
Lizzie wrote:
Dag iedereen,

- Is het normaal dat ik op het moment zelf cash of met bancontact moet betalen? Of heb ik het recht een factuur met betalingstermijn te vragen?

Een factuur met betalingstermijn is een gunst van de aannemer/leverancier, geen recht... Facturen zijn in principe steeds contant betaalbaar.

ik had gevraagt om tebetalen achteraf met factuur,omdat het een huurhuis van me is en ik de huurder niet wou laten voorschieten.

er stond wel vermeld op het factuur 10 euro kosten administratie(omdat ik niet contant heb betaald)

*biggrin*

afbeelding van barteke
Lid vanaf: 11/08/2006
2631 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

keurte wrote:
Dappe wrote:
Lizzie wrote:
Dag iedereen,

- Is het normaal dat ik op het moment zelf cash of met bancontact moet betalen? Of heb ik het recht een factuur met betalingstermijn te vragen?

Een factuur met betalingstermijn is een gunst van de aannemer/leverancier, geen recht... Facturen zijn in principe steeds contant betaalbaar.

inderdaad , bij den bakker of den beenhouwer moet ge ook uw goederen direkt betalen .

ja maar daar zie je waar je voor betaald,en bij een techniker niet.

Bv in mijn geval is hij daar geweest en heeft hij aan de vaatwasser gewerkt,moet hem hiervoor betalen en het probleem is dag nadien terug??

*biggrin*

afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vakman levert een dienst: dus den tijd dat em effectief bezig is.

Als bij den bakker er iets niet goed in het brood zit ga je dat ook pas thuis merken ... dus ook niet direct Wink

afbeelding van barteke
Lid vanaf: 11/08/2006
2631 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

chime wrote:
Vakman levert een dienst: dus den tijd dat em effectief bezig is.

Als bij den bakker er iets niet goed in het brood zit ga je dat ook pas thuis merken ... dus ook niet direct Wink

dus gewoon de tijd rekenen en de klant kan maar afdokken??

Of hij zijn werk goed doet of niet?

Hebben klanten dan niks van rechten,veel van die techniekers prutsen daar een uur aan u machien(zonder er veel verstand van te hebben)en rkenen dan doodleuk u 150 euro aan.

Mag je als klant dan ook niet de garatie krijgen dat zijn werk iets heeft uitgehaald??

*biggrin*

afbeelding van ST5
Lid vanaf: 11/10/2010
1423 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het is uw eigen verantwoordelijkheid, een grondige selectie te maken uit de vele leveranciers van goederen en diensten.

Een "goede" zal niet altijd even goed zijn, en een "slechte" zal ook al wel eens iets gefikst hebben.

.

afbeelding van keurte
Lid vanaf: 10/04/2008
914 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

barteke wrote:
chime wrote:
Vakman levert een dienst: dus den tijd dat em effectief bezig is.

Als bij den bakker er iets niet goed in het brood zit ga je dat ook pas thuis merken ... dus ook niet direct Wink

dus gewoon de tijd rekenen en de klant kan maar afdokken??

Of hij zijn werk goed doet of niet?

Hebben klanten dan niks van rechten,veel van die techniekers prutsen daar een uur aan u machien(zonder er veel verstand van te hebben)en rkenen dan doodleuk u 150 euro aan.

Mag je als klant dan ook niet de garatie krijgen dat zijn werk iets heeft uitgehaald??

ga je die theorie ook in de garage waar je auto in herstelling staat doorvoeren ?

afbeelding van keurte
Lid vanaf: 10/04/2008
914 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

barteke wrote:
keurte wrote:

inderdaad , bij den bakker of den beenhouwer moet ge ook uw goederen direkt betalen .

ja maar daar zie je waar je voor betaald,en bij een techniker niet.

Bv in mijn geval is hij daar geweest en heeft hij aan de vaatwasser gewerkt,moet hem hiervoor betalen en het probleem is dag nadien terug??

als uw probleem de dag erna terug komt , contacteer je de hersteldienst van uw toestel terug , op dat moment is dat de garantie van uw herstelling . dit verandert niets aan de betalingstermijn .

afbeelding van elektro
Lid vanaf: 20/05/2006
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Interventies zijn ook niet altijd van dien aard dat gevolg A altijd komt van oorzaak X. Soms kan gevolg A als oorzaak X,Y of Z hebben. moet je dan als technieker altijd X Y en Z vervangen en voor de zekerheid ook W. Stel maar eens dat de oorzaak bij W ligt en je hebt X,Y en Z vervangen, dan moet de klant niet meer betalen? Maar dan heb je het probleem dat wanneer je X,Y,Z en W vervangt, dan is de herstelling te duur. Kortom iemand die niet begrijpt dat een interventie aan een toestel niet hetzelfde is als een brood kopen, kan je nooit tevreden stellen.

groeten,

afbeelding van robotic
Lid vanaf: 06/01/2008
488 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

elektro wrote:
Interventies zijn ook niet altijd van dien aard dat gevolg A altijd komt van oorzaak X. Soms kan gevolg A als oorzaak X,Y of Z hebben. moet je dan als technieker altijd X Y en Z vervangen en voor de zekerheid ook W. Stel maar eens dat de oorzaak bij W ligt en je hebt X,Y en Z vervangen, dan moet de klant niet meer betalen? Maar dan heb je het probleem dat wanneer je X,Y,Z en W vervangt, dan is de herstelling te duur. Kortom iemand die niet begrijpt dat een interventie aan een toestel niet hetzelfde is als een brood kopen, kan je nooit tevreden stellen.

groeten,

Juist,

maar dan is het ook aan de vakman om dat duidelijk te communiceren aan de klant... Het is uiteindelijk de klant die - in overleg met de vakman - beslist wat er dient te gebeuren. Er kan bijvoorbeeld geopteerd worden om enkel het stuk te vervangen dat 'het meest waarschijnlijk' de oorzaak is. Als dat achteraf niet zo blijkt te zijn...spijtig maar het zij zo. Klant was op de hoogte en vakman heeft ter goeder trouw gehandeld.

Als de vakman dat op eigen houtje doet, de factuur ontvangt en het probleem blijkt niet opgelost te zijn dan is het toch normaal dat je als klant een wrange nasmaak hebt over het geleverde werk.

Dat het allemaal niet zo simpel is als een brood kopen is zeker waar, maar je mag als klant toch verwachten dat een vakman wat beroepsfierheid heeft om het probleem op te lossen waarvoor hij of zij betaald wordt.. Als ik sommige reacties lees dan wordt het hier bijna als normaal beschouwd dat je als klant betaalt voor iets wat niet gemaakt is :shock:

Maar, on topic : het is inderdaad beter iets meer te betalen voor een degelijke vakman die je probleem ongetwijfeld snel zal kunnen oplossen. Zeker voor zulke zaken zou ik niet op een paar euro's kijken..