Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van _remi_
Lid vanaf: 07/07/2020
56 berichten
Rapporteer

Het lastigste deel is de bekabeling naar de bovenkant van je ramen krijgen. Maar als je, zoals ik, reeds 5G voorzag in een inbouwdoos boven je ramen, heb je geen grote werken meer. En al helemaal niet, als je zoals ik reeds de motormodule in de electriceitskast had zitten. En reeds de programmatie had gedaan bij de initiële setup van NHC.

Maar het moeilijke gedeelte is en blijft de geschikte buismotor vinden. Ik vond dat destijds allesbehalve duidelijk. Volgens Niko is dat allemaal perfect mogelijk en ze laten het als vanzelfsprekend overkomen. Maar ze geven daar helemaal geen informatie over.  Ze hebben de hardware als modules en drukknoppen, maar missen toch een stuk de integratie. Aangezien het in tegenstelling tot KNX een gesloten systeem met een zeer beperkt aantal partners is; zou je denken dat het allemaal duidelijk zou moeten zijn voor. Je zou bijvoorbeeld toch op z'n minst mogen verwachten dat Niko beschrijft hoe je de integratie doet met een paar marktleiders voor zonnewering en gordijnen. Het is iets beter sinds een paar jaar met hun NHC partners ... maar dan nog is de informatie en keuze zeer beperkt. Terwijl daar meestal technisch geen reden voor is.

Zou heb ik bv een Eco-knop in m'n inkom, die had ik gekocht omdat ik de alles-uit functie wou gebruiken. Maar aangezien ik geen meetmodule heb, kan ik met die ECO-knop niks. Die valt gewoon niet te configureren. Een meetmodule hoef ik niet want ik heb geen zonnepanelen en geen waterleiding.

De missende informatie is zeker jammer omdat de diverse leveraranciers daar zeker niks van kennen. De kleine zelfstandige in raamdecoratie, waar ik gordijnen koop, die kent niks van electriteit, laat staat van buismotoren, NHC, ... Als die al eens gemotoriseerde gordijnen moet leveren is dat een standalone oplossing. In mijn geval heb ik haar moeten zeggen welke buismotor ik wou. Ter info: ik betaalde 300 EUR inclusief BTW per motor.

In 2021, begin ik opnieuw aan een nieuwbouw, opnieuw met NHC. Want ik ben een tevreden gebruiker hoor. Qua prijs/kwaliteit vind ik NHC zeer oké. Maar hoe je alles moet integreren met NHC is alles behalve een klaar klontje.

PS: ik ben en heb geen electricien, maar heb toch alles zelf gedaan.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
2003 berichten
Rapporteer

Voor rolluikmotoren is de integratie toch simpel hoor: je kan enkel werken met motoren die 3 draden hebben: "openen", "sluiten" en "gemeenschappelijk". Dat kan een "domme" mechanische motor zijn zonder iets van elektronica in - wat de aanbeveling verdient wegens zeer zelden defecten - of een motor met elektronische eindelopen en dergelijke.

Gewoon tegen je rolluikman zeggen: ik wil een mechanische schakelaar gebruiken met een contact voor openen en een contact voor sluiten, géén draadloze zenders van Somfy of dat soort zaken. Dat zullen ze begrijpen. Stielmannen die er niet mee bezig zijn begint het soms te duizelen als je over domotica spreekt... voor het rolluik maakt het echt niet uit of je een ouderwetse schakelaar dan wel een NHC-module gebruikt.

Integratie met Somfy zou volgens mij wel mogelijk kunnen zijn via IFTTT, maar de praktijk wijst uit dat daar vaak een paar seconden vertraging zit op de reactie (want het commando moet, in plaats van toets->bus->controller->module gaan via het pad toets->bus->controller->server Niko->server IFTTT->server Somfy->gateway Somfy->ontvanger Somfy) dus als je dan op de "stop"-knop duwt blijft dat ding nog een paar seconden nadraaien. Dat heb ik in de praktijk nog niet uitgetest maar op basis van wat ik zie met mijn garagepoortsturing is het wel zo. Dus: vermijden.

Wat KNX betreft: er bestaan inderdaad rolluikmotoren met geïntegreerde KNX, bij bvb Rademacher kost dat iets van een 70-80€ meer per motor, dus voor de meerprijs van 2 motoren heb je een drievoudige NHC-rolluikmodule.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van joren_
Lid vanaf: 15/04/2019
4 berichten
Rapporteer

Voor onze nieuwe NHC2 installatie ben ik het aantal benodigde drukknoppen op elke plaats aan het inschatten. Als ik een 230V screen/rolluikmotor wil aansturen (via motormodule 550-00130) met een gewone drukknop (zoals de lichten), volstaat dan één drukknop (actie) per rolluik?

Hoe is de werking dan? (bv. bij volledig geopende stand drukken = naar beneden bewegen; bij volledig gesloten stand drukken = naar boven bewegen; wanneer in beweging drukken = motor stoppen)

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen, want vind het niet meteen in de manual!
Joren

afbeelding van philippaertske
Lid vanaf: 01/06/2017
14 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Voor rolluikmotoren is de integratie toch simpel hoor: je kan enkel werken met motoren die 3 draden hebben: "openen", "sluiten" en "gemeenschappelijk". Dat kan een "domme" mechanische motor zijn zonder iets van elektronica in - wat de aanbeveling verdient wegens zeer zelden defecten - of een motor met elektronische eindelopen en dergelijke.

Gewoon tegen je rolluikman zeggen: ik wil een mechanische schakelaar gebruiken met een contact voor openen en een contact voor sluiten, géén draadloze zenders van Somfy of dat soort zaken. Dat zullen ze begrijpen. Stielmannen die er niet mee bezig zijn begint het soms te duizelen als je over domotica spreekt... voor het rolluik maakt het echt niet uit of je een ouderwetse schakelaar dan wel een NHC-module gebruikt.

...

Dat is juist het probleem, tegenwoordig kent de "rolluikman" (of de verkoper in de winkel) blijkbaar enkel nog maar Somfy met een draadloze afstandsbediening en "moet er alleen maar een stroomkabel voorzien worden". Zeker bij screens heb ik de indruk dat dit vooral het geval is.  Ik heb ondertussen zelf uitgevlooid welke motoren er geleverd kunnen worden bij de Roma screens waarvoor ik een offerte heb gekregen, hierbij is dus een Somfy Oximo WT ook mogelijk. Deze werkt nog via het principe van de  ouderwetse schakelaar en zou dus moeten werken met NHC.

2003 berichten
Rapporteer

joren_ schreef:

Voor onze nieuwe NHC2 installatie ben ik het aantal benodigde drukknoppen op elke plaats aan het inschatten. Als ik een 230V screen/rolluikmotor wil aansturen (via motormodule 550-00130) met een gewone drukknop (zoals de lichten), volstaat dan één drukknop (actie) per rolluik?

Hoe is de werking dan? (bv. bij volledig geopende stand drukken = naar beneden bewegen; bij volledig gesloten stand drukken = naar boven bewegen; wanneer in beweging drukken = motor stoppen)

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen, want vind het niet meteen in de manual!
Joren

1 drukknop is genoeg; open-stop-sluiten-stop is het standaardgedrag.

afbeelding van Tom Vands
Lid vanaf: 12/01/2020
23 berichten
Rapporteer

Hallo heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een Ubbink ventilatiesysteem op NHC?

Ik heb in mijn kast een ventilatiemodule daarop heb ik een utp kabel aangesloten volgens de info van NHC ik zo dus 3 standen kunnen aansturen.

De kant van de Ubbink heb ik een RJ12 stekker geplaatst die ik aangesloten heb vogens een uitleg die ik van Ubbink gekregen heb ik gebruik daar pin 2 tem 5.

Ik zie niet in wat ik hieraan kan verkeerd doen.

Verder heb ik een ventilatieschakelaar van NHC.

Persoonlijk denk ik dat de fout ergens in mijn programmatie moet zitten.

Ik heb een speler toegevoegd ventilatie en ook de ventilatieknop is geadresseerd.

Aan de ventilatieknop is de gekoppelde actie ventilatie speler en deze is gekoppeld met de ventilatie kastmodule.

Als ik daar ga kijken staat er dat dit gekoppeld is aan contact 1 van de ventilatiemodule maar ik slaag er niet in van dan iets anders te koppelen aan contact 2 bvb.

Bij de ventilatie speler kan ik enkel kiezen hoe lang ik boost wil standaard staat dit op 15min.

Nu in de praktijk is het resultaat wat ik heb het volgende:

druk ik in de kast rechtstreeks op de ventilatiemodule op 1 dan krijg ik op de ventilatieunit 4 streepjes en gaat volle bak blazen de stand op zich blijft op 100 staan maar de 4 streepjes wijzen erop dat hij op 300 staat.

Druk ik op 2 dan gaat hij terug naar 2 streepjes en blijft op 100 staan.

Druk ik op 3 dan krijg ik dezelfde actie dan bij 2.

Druk ik op de ventilatieknop op de lage stand dan krijg ik ook de 4 streepjes op de unit en volle bak blazen.

Druk ik op de midden stand terug naar 2 streepjes.

Druk ik op de hoge stand ook terug naar 2 streepjes.

Iemand die me op weg kan helpen wat ik verkeerd doe?

Ik denk persoonlijk dat ik op een of andere manier ook moet kunnen zeggen wat contact 2 en 3 moeten doen.

Alvast bedankt om gans deze uitleg te lezen!

2003 berichten
Rapporteer

Veel programmeerwerk is er niet aan die ventilatiesturing: als je de knop met de module verbonden hebt met de juiste basisactie is de werking als volgt: op stand 1 sluit alleen contact 1, op stand 2 sluit alleen contact 2, op stand drie sluit alleen contact 3, op "boost" sluit alleen contact 3 voor 15'.

Vooral goed kijken op je Ubbink-aansluiting, de bekabeling staat in de handleiding... pinnetje 2 is com, pin 4 is stand 2, pin 5 is stand 3 en voor stand 1 moet je niks aansluiten. Zo lees ik het toch.

afbeelding van Jelle-Geerolf
Lid vanaf: 19/01/2016
2 berichten
Rapporteer

Goedemiddag!
Zijn er mensen onder jullie die reeds ervaring hebben met het aansluiten / integreren van de nieuwe digitale meter (Fluvius) voor gas en elektriciteit in hun NHC installatie?
Tot voor kort was de logische keuze om de module te voorzien voor het meten van stromen alsook een pulsteller voor gas.
Echter zou dit met de digitale meters voor gas en elektriciteit toch beter/uitgebreider moeten kunnen?

Is er verder ook mogelijkheid om de gegevens van de zonnepanelen te integreren?
Merk omvormer is hier Growatt. Alle data wordt nu al geuploaded naar het WWW, via een wifi module.

Onze wateraansluiting wordt voorzien door De Watergroep. Ik veronderstel dat ik hier de meter dien te laten vervangen door een versie met pulsen? In combinatie met een NHC pulsteller?

Kort samengevat zou ik in feite graag alle energievoorzieningen (elektriciteit, gas, water, zonnepanelen) kunnen monitoren met NHC.

Bedankt voor jullie info en ervaringen!

2003 berichten
Rapporteer

Het is nog even wachten op integratie van de digitale tellers. Op de smart hub zou het wel al moeten werken met de elektriciteitsmeter maar ik heb het nog niet getest.

Voor klassieke water- en gastellers bestaan opzetstukken die pulsen uitgeven.

Integratie met web based zaken zoals de zonnepanelenteller staat volgens mij niet direct op de planning...

2003 berichten
Rapporteer

Trouwens, aan al diegenen die hier antwoord op hun vragen kregen:

Is 't gelukt?

Merci zeggen ze dan...

afbeelding van leiepisser
Lid vanaf: 20/02/2016
500 berichten
Rapporteer

Nog iemand die de laatste versie van de programmeersoftware  (V2.9.1) gedownload heeft en deze niet kan installeren? Foutmelding bij het proberen openen van gezipte map: "De gecomprimeerde (gezipte) map (...) is ongeldig".

Tèwattattè.

2003 berichten
Rapporteer

Werkt perfect bij mij... Desnoods eens compleet uninstalleren (of hoe zeg je dat in 't Nederlands) en van op nul herinstalleren?

500 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Werkt perfect bij mij... Desnoods eens compleet uninstalleren (of hoe zeg je dat in 't Nederlands) en van op nul herinstalleren?

OK, bedankt, dan ligt het aan mij(n computer).

Edit: alhoewel, 7-zip geeft ook een fout. ..

Tèwattattè.

2003 berichten
Rapporteer

Ik start de software van NHC gewoon op, die geeft dan aan dat er een nieuwe versie is en trekt er haar plan mee. Misschien installeer jij vanuit de zip?

500 berichten
Rapporteer

Inderdaad,  het is een nieuwe installatie hier.

Tèwattattè.