Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van ixeni
Lid vanaf: 16/05/2012
34 berichten
Rapporteer

Ik heb vorig jaar mijn rolluiken in de zomer altijd gestuurd met de NHC thermostaat (die ik niet gebruik voor verwarming), dit ging altijd goed. Vanaf bvb 25° rolluiken zuidkant dicht. Dit jaar is daar een analoge lichtmeetcel (350-10012) op het dak op een analoge sensormodule (550-00230) bijgekomen die ik met 45 Klux samen met de thermostaat >24° verwerk in een voorwaardelijke actie waarvan de uitgang met een vertraging van 30min (hysteresis) de rolluiken sluit en opent bij <22° of <30 Klux (vertraging 30 min). De lichtmeetcel heb ik al apart in een actie getest en dat werkt. De thermostaat lijkt echter zijn gegevens niet door te geven wanneer >24°. Hebben nog mensen dit ondervonden, is dit een bug sinds de laatste release? Bedankt, Pascal

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1813 berichten
Rapporteer

Zegt mij niet direct iets als fout, maar wat je zou kunnen doen: ik vermoed dat je nu een virtuele uitgang stuurt met je thermostaat? Maak dan een basisactie aan zodat je op je touch screen kan zien of die virtuele uitgang al dan niet gestuurd wordt (en dan kan je zelf ook "trichen"). Zo kan je zien of de fout in je logica zit dan wel in de aansturing van de thermostaat.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van ixeni
34 berichten
Rapporteer

Gisterenavond heb ik zo'n basisactie nog gemaakt met een virtuele uitgang en een pushbericht en een basisactie die gewoon een lamp stuurt. Geen van beide werkt als ik de thermostaat boven 24° laat komen.

1813 berichten
Rapporteer

Als je de thermostaat een uitgang wil laten sluiten als de gemeten temperatuur BOVEN een bepaalde ingestelde temperatuur uitkomt moet je 'm wel op een koelprogramma zetten. Ofwel moet je 't inverteren in de logica. Is dat zo?

afbeelding van ixeni
34 berichten
Rapporteer

Vorig jaar heeft de thermostaat altijd op uit gestaan en zijn waarde >24° werd gewoon gebruikt in een voorwaardelijke actie, dat heeft altijd gewerkt. Ik heb gisteren allerhande programma's getest, koelen, verwarmen ...., hij geeft gewoon niets door. Het maakt ook geen verschil wat je op de thermostaat zelf instelt van temp. Ik dacht nog even om hem terug te adresseren, maar ik zie hem in diagnostics, dus hij werkt wel volgens mij.

afbeelding van zaij
Lid vanaf: 28/05/2012
18 berichten
Rapporteer

Hoi hoi,

Ik heb ondertussen een aantal jaren nar tevredenheid een Niko Home Control installatie na in mijn vorig huis Nikobus gehad te hebben.

Nu ben ik bij het oprommelen nog enkele 8 voudige Nikobus drukknoppen en muurprinten tegen gekomen nieuw in de verpakking.Deze zouden eigenlijk ideaal zijn voor mijn garaga/carport. Zou men deze drukknoppen nog in een Home control systeem zonder meer kunnen koppelen?

Ik vrees van niet, maar wil het toch even zeker weten, alvoor ik gekke kosten doe.

Thanks

Yoeri

1813 berichten
Rapporteer

Nee, die druktoetsen zijn niet compatibel. De muurprintjes wel, als je de buistenste aansluitingen gebruikt.

1813 berichten
Rapporteer

ixeni schreef:

Vorig jaar heeft de thermostaat altijd op uit gestaan en zijn waarde >24° werd gewoon gebruikt in een voorwaardelijke actie, dat heeft altijd gewerkt. Ik heb gisteren allerhande programma's getest, koelen, verwarmen ...., hij geeft gewoon niets door. Het maakt ook geen verschil wat je op de thermostaat zelf instelt van temp. Ik dacht nog even om hem terug te adresseren, maar ik zie hem in diagnostics, dus hij werkt wel volgens mij.

Het enige wat ik kan denken is dat je je programmering nog eens opnieuw doorstuurt... eventueel eerst eens de spanning van de NHC afleggen... Want dit zou inderdaad moeten werken.

afbeelding van ixeni
34 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Als je de thermostaat een uitgang wil laten sluiten als de gemeten temperatuur BOVEN een bepaalde ingestelde temperatuur uitkomt moet je 'm wel op een koelprogramma zetten. Ofwel moet je 't inverteren in de logica. Is dat zo?

Bedankt allezins om mee te denken. Uploads heb ik genoeg gedaan, ook alle versies uit controller verwijderd, terug opgestart, allemaal geen resultaat. Ik heb uiteindelijk alles nog eens terug getest op een lichtpunt (beter dan rolluiken altijd op/neer), blijkt dat die virtuele uitgang niet altijd actief komt / blijft, zowel van de thermostaat als de lichtsensor. Of dit een bug is weet ik niet. Wat eventueel zou kunnen is omdat ik bij IF in de voorwaardelijke actie de virtuele uitgang van >24° (die ik met een vertraging van 30 min. actief liet worden) AND > 45 Klux (die ik met 30 min. vertraging actief laat worden) zet, dat 1 van de 2 gewoon al weg is voor aan AND voldaan is. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het enige dat ik kan bedenken omdat ik ook info meldingen aan de virtuele uitgangen gezet had en die wel actief komen.

Hoe heb ik het sinds gisteren gedaan, en dat schijnt wel te werken: ik verwerk de thermostaat > 24° And > 45 Klux rechtstreeks in de voorwaardelijke actie en bij Then laat ik de rolluiken met een vertraging van 30 min zakken. Indien op een dag als gisteren (bewolkt) de lichtsensor regelmatig boven en onder de 45 Klux gaat, AND in de voorwaardelijke actie gewoon terug start indien > 45 Klux en 30 min. moet blijven voor Then start (indien de temp. ook > 24° blijft.

Een ander probleem dat ik vastgesteld heb is dat de lichtsensor maar tot 58812 lux gaat (wat ik wist), maar eens daarboven geen feedback meer geeft aan de controller tot die terug zakt onder die waarde.

Misschien moet ik dus nog op zoek naar een 1-10v sensor die bvb tot 100 Klux gaat omdat bij volle zon vanaf pakweg 12u de marge tussen 45 K en 58 K heel snel gaat

1813 berichten
Rapporteer

Het zou inderdaad wel kunnen dat met die lange vertragingen de voorwaarde nooit voldaan geraakt.

Je lichtcel voorzien van een zonnebrilglas, is dat een optie?

afbeelding van ixeni
34 berichten
Rapporteer

Is idd nog een optie maar misschien loopt de temp. in de sensor dan snel op, ik geloof dat die max. 50° mag zijn, iets waar ik in de zomer sowieso snel ga zitten denk. Ik zat nog na te denken om de opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken om te bepalen of er rechtstreekse zon is. Misschien nog een projectje voor de toekomst Wink Vandaag zijn de rolluiken keurig naar beneden gegaan bij >24° en >45 klux met een vertraging van 30 min. Ik heb ook nog een vrije start/stop (annuleren zonsturing) in de voorwaardelijke actie voorzien als ik zelf wil ingrijpen.

Eingelijk had Niko hier wel een geavanceerde actie comfort of klimaatregeling mogen voorzien vind ik waar je dan zelf wat parameters kon ingeven / aanpassen. Maar zo zijn er nog wel dingen die ik mis, bvb een vrije start / stop functie die nu enkel kan gestart worden via drukknoppen, sfeerdisplay of in de app, maar niet door een virtuele uitgang of uitgang van een sensor bvb.

1813 berichten
Rapporteer

Wat betreft klimaatregeling: als ze bij Niko alle mogelijke setups (screens/veluxen/airco's/warmtepompen/...) moeten opnemen in een soort "standaard" klimaatregeling denk ik dat je het eigenlijk beter zelf verzint...

Wat betreft vrije start/stop die gestart wordt door virtuele uitgang oid: is een voorwaardelijke actie in essentie geen vrije actie?

Tot slot, voor de liefhebbers van OpenHab (ik heb er nog niet mee gewerkt): NHC2 laat zich ondertussen probleemloos koppelen via de Hobby API.

afbeelding van leiepisser
Lid vanaf: 20/02/2016
417 berichten
Rapporteer

Heeft er al iemand Niko Home Control met een Zehnder ComfoAirQ ventilatie-unit gekoppeld?

Zo ja, hoe? En met of zonder de option box (0-10V ingangen)?

Mijn papa is wel polies hèèèè!

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
40 berichten
Rapporteer

leiepisser schreef:

Heeft er al iemand Niko Home Control met een Zehnder ComfoAirQ ventilatie-unit gekoppeld?

Zo ja, hoe? En met of zonder de option box (0-10V ingangen)?

Misschien dat ze bij Zehnder zelf al een case hebben over implementatie in Niko Home Control?

1813 berichten
Rapporteer

Ja, met de optionbox. Enkel het boostcontact gebruikt, omdat het toestel voldoende stil draaide zodat het 's nachts niet verminderd moest worden.