Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
28 berichten
Rapporteer

windsor schreef:

NHC geeft, na 1 jaar, plots de melding dat hij het adres niet meer vind van 1 van mijn minimelders. Het adres staat nog steeds correct in de software maar hij herkend het blijkbaar niet meer. Ik heb de minimelder al eens verwijderd uit de software en opnieuw geïnstalleerd/ geadresseerd maar zonder resultaat. Wat kan ik nog doen?

En adresering gedaan middels handmatige invoer? Of via lichtverschil (dan kan je zien of ie nog werkt cool )

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1608 berichten
Rapporteer

Even ter info, over Nikobus:

Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt Nikobus uit het assortiment. Dit moet je weten: • Tot 31 december 2022 blijft de verkoop van de bestaande Nikobus onderdelen lopen. • Minstens tot 31 december 2027 krijg je voor Nikobus ondersteuning van onze klantendienst. • Na 31 december 2027 blijft Nikobus werken.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

1608 berichten
Rapporteer

Nog een beetje informatie... Ik ben wat aan het spelen gegaan met de nieuwe koppelbaarheid tussen NHC2 en IFTTT.

De functionaliteit is hiermee een beetje uitgebreid, het hangt er natuurlijk van af hoeveel IoT-zaken die compatibel zijn met IFTTT je in huis hebt.

Totnogtoe zijn volgende zaken op relatief eenvoudige wijze gelukt:
- kalender van afvalophaling (geïmporteerd in Google calendar) zorgt automatisch de dag voor de ophaling voor een pushbericht op touch screen met de herinnering om PMD, restafval of GFT buiten te zetten.
- Als in google calendar een event "opstaan" staat, wordt de sfeer "opstaan" geselecteerd (lampen slaapkamer dimmen zachtjes aan, radio begint te spelen).
- Als ik aanwezig ben in de woning staat de radio (Sonos) op mijn favoriete zender. (Eigenlijk kan je dit ook zonder NHC, gewoon in IFTTT, maar er zijn nog zaken gekoppeld aan mijn aanwezigheid.)
- Bij het thuiskomen gaat het elektrisch slot van de deur tussen garage en leefruimte los voor 3 minuten.
- Bij sfeer "TV kijken" schakelt de TV in, bij "Alles uit" gaat hij uit. (Samsung TV) - nu nog wat zoeken om mijn oudere Yamaha AV receiver ook in te schakelen, daarvoor heb ik al een universeel infraroodzendertje met IFTTT-koppeling maar ik krijg de knoppen nog niet aangeleerd.

Eerste indruk: goed om een paar kleine extra functionaliteiten toe te kennen, maar te onoverzichtelijk voor al te grote programmeringen, en vrij beperkt in die zin dat je maar één gevolg aan één oorzaak kan verbinden. Sferen en dergelijke moet je dus uitgang per uitgang gaan programmeren.

Vereist wel uiteraard toegang tot al die accounts (Sonos, Google, Samsung) dus als je dit als professional voor een eindklant moet doen, moet die zorgen dat al zijn wachtwoorden klaar liggen en dat hij je vertrouwt...

Heeft er zich al iemand met de "hobby-GUI" beziggehouden? Mij gaat dat al een beetje ver als "simpele" elektrieker, al heb ik wel het JSON-raadseltje kunnen oplossen om aan de documentatie te geraken.

28 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Nog een beetje informatie... Ik ben wat aan het spelen gegaan met de nieuwe koppelbaarheid tussen NHC2 en IFTTT.

De functionaliteit is hiermee een beetje uitgebreid, het hangt er natuurlijk van af hoeveel IoT-zaken die compatibel zijn met IFTTT je in huis hebt.

Totnogtoe zijn volgende zaken op relatief eenvoudige wijze gelukt:
- kalender van afvalophaling (geïmporteerd in Google calendar) zorgt automatisch de dag voor de ophaling voor een pushbericht op touch screen met de herinnering om PMD, restafval of GFT buiten te zetten.
- Als in google calendar een event "opstaan" staat, wordt de sfeer "opstaan" geselecteerd (lampen slaapkamer dimmen zachtjes aan, radio begint te spelen).
- Als ik aanwezig ben in de woning staat de radio (Sonos) op mijn favoriete zender. (Eigenlijk kan je dit ook zonder NHC, gewoon in IFTTT, maar er zijn nog zaken gekoppeld aan mijn aanwezigheid.)
- Bij het thuiskomen gaat het elektrisch slot van de deur tussen garage en leefruimte los voor 3 minuten.
- Bij sfeer "TV kijken" schakelt de TV in, bij "Alles uit" gaat hij uit. (Samsung TV) - nu nog wat zoeken om mijn oudere Yamaha AV receiver ook in te schakelen, daarvoor heb ik al een universeel infraroodzendertje met IFTTT-koppeling maar ik krijg de knoppen nog niet aangeleerd.

Eerste indruk: goed om een paar kleine extra functionaliteiten toe te kennen, maar te onoverzichtelijk voor al te grote programmeringen, en vrij beperkt in die zin dat je maar één gevolg aan één oorzaak kan verbinden. Sferen en dergelijke moet je dus uitgang per uitgang gaan programmeren.

Vereist wel uiteraard toegang tot al die accounts (Sonos, Google, Samsung) dus als je dit als professional voor een eindklant moet doen, moet die zorgen dat al zijn wachtwoorden klaar liggen en dat hij je vertrouwt...

Heeft er zich al iemand met de "hobby-GUI" beziggehouden? Mij gaat dat al een beetje ver als "simpele" elektrieker, al heb ik wel het JSON-raadseltje kunnen oplossen om aan de documentatie te geraken.

Voor de Kalendar, kan je daar een mini instructie voor maken? Dit lijkt me wel handig! Smile

1608 berichten
Rapporteer

Ja hoor.

In NHC:
- maak een actie aan met het gewenste gedrag. Liever een actie dan een sfeer, omdat je die actie automatisch kan laten stoppen na enige tijd. Anders moet je er voor "opstaan" bijvoorbeeld rekening mee houden dat je die actie zelf ergens afzet om ze de dag erna te kunnen herstarten.
In het geval van "opstaan" is dit bij mij een vrije actie waarbij het licht traag opdimt, de Sonos eerst op volume 5 en wat later op volume 10 gaat spelen.
De actie stopt automatisch na een kwartier, of je kan ze ook stoppen op het touch screen.

In IFTTT:
- je NHC-installatie koppelen
- je google calendar koppelen
Dan een appletje aanmaken:

IF (google calendar: event from search starts - kalender selecteren - zoekterm ingeven, bvb "opstaan")

THEN (niko home control: turn on device : "opstaan", of hoe je je actie ook genoemd hebt).

-----------

Voor de meldingen op de MIWA-kalender was het een beetje een omweg omdat IFTTT maximaal 45' voor het event een actie kan ondernemen en ik wou het graag de dag ervoor zonder dat ik die agenda-events allemaal manueel een dag moest vervroegen.

- Basisacties aanmaken "GFT", "rest", "PMD", "enkel bedienbaar op touch screen" maar je vinkt ze af voor het touch screen. Deze basisacties zetten elk een bijhorende virtuele uitgang aan. Automatisch laten stoppen na enige tijd.
- Voorwaardelijke acties aamaken: als de virtuele uitgang (bvb PMD) aan gaat: een pushbericht sturen "PMD ophaling morgen".

- via zapier.com kan je je gmail-adres een aantal uur voor een google calendar-event een mail laten sturen die je vrij kan opstellen (google calendar kan dat blijkbaar niet). Daar dan een mail sturen naar trigger@applet.ifttt.com met een correcte tag in de titel (bvb #pmd).

- via IFTTT:
IF (email: send IFTTT an email tagged - dan de tag ingeven, bvb PMD)j
THEN (niko home control: turn on device: PMD)

Opgelet, hiervoor moet je wel het bijhorende gmail-adres ingegeven hebben als mailadres bij IFTTT.

afbeelding van windsor
Lid vanaf: 13/10/2010
87 berichten
Rapporteer

Een vraag ivm de connected controller: die is, sinds de installatie, constant verbonden met mijn modem via kabel(alles werkt naar behoren). Ik zou 1 LAN poort van mijn modem willen willen vrijmaken: als ik die van de connected controller verwijder, werkt NHC dan nog maw communiceert de connected controller dan via WIFI met de modem?

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
948 berichten
Rapporteer

neen deze gaat niet meer communiceren dan

zelfs als er wel netwerk is en geen internet meer dan werkt de NHC app al niet meer.

Greetz Gert

1608 berichten
Rapporteer

Wat Gert zegt. Moest je op je modem een touch screen of videofoon zitten hebben kan je die wel verhuizen naar een LAN-poort van de controller. En anders 20€ bovenhalen voor een switchje Wink

28 berichten
Rapporteer

Hoi allemaal,

Heeft iemand soms al ervaring met de nieuwe digitale meters van Fluvius en of dit aansluitbaar is op een connected controller?

Ik lees op hun site alleen via de draadloze hub... maar kan er niet veel informatie van vinden.

Gr, Greg

948 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

Hoi allemaal,

Heeft iemand soms al ervaring met de nieuwe digitale meters van Fluvius en of dit aansluitbaar is op een connected controller?

Ik lees op hun site alleen via de draadloze hub... maar kan er niet veel informatie van vinden.

Gr, Greg

https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/slimme-meter-zelf...

misschien dit topic eens doorlezen?

Greetz Gert

28 berichten
Rapporteer

gert.bovens schreef:

Gregory.neefs schreef:

Hoi allemaal,

Gr, Greg

Greetz Gert

dit is meer voor niet nhc users Smile

948 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

gert.bovens schreef:
Gregory.neefs schreef:

Hoi allemaal,

Gr, Greg

Greetz Gert

dit is meer voor niet nhc users Smile

Als je een kant en klare oplossing wilt dan gebruik je gewoon de meet module van nhc dan maakt het type meter niet uit... 

Greetz Gert 

28 berichten
Rapporteer

Gregory,

Klopt, op dit moment is er nog geen koppeling mogelijk tussen de connected controller en de digitale meter.

We zijn intern aan het bekijken of we dit later ook beschikbaar gaan maken voor installaties met een connected controller, maar hier is momenteel nog geen beslissing over genomen.

Met vriendelijke groeten

Service Desk Team

Nog een beetje hoop Smile

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
211 berichten
Rapporteer

Praktisch vraagje.   Bij de NHC videobuitenpost, kan je die camera ook gebruiken om te kijken als er niet gebeld wordt? En kan je zelf verbindingen maken met de camera en zelf het gesprek starten vanaf je smartphone?

Had daarnet het probleem dat de pakjescourier aanbelde maar het gesprek raakte verbroken nog voor ik uitleg kon geven. En hij duwde niet meer terug op de bel vd buitenpost..

1608 berichten
Rapporteer

Kijken kan je wel, verbinding maken helaas niet. 't Is iets wat ik ook al lang vraag maar dat er maar niet van komt.

Kijken: ga naar het IP-adres van de videofoon, log in met "user", laat password leeg. Nu kan je kijken. Werkt enkel binnen je wifi-bereik, of je moet met port forwarding beginnen.