Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
28 berichten
Rapporteer

carrejans schreef:

carrejans schreef:

Binnenkort gaan we een zonneluifel met elektromotor plaatsen. Ik heb geen kanaal meer vrij op mijn motormodules in de kast. Is het ook mogelijk om deze te bedienen met een schakelmodule, mits wat creatieve programmatie?

Iemand een idee?

Volgens mij kan het als volgend: met stop functie. Maar toch goed opletten dat OR en AND goed staat Smile

https://we.tl/t-7q7brAw6Ek

afbeelding van Hermke
Lid vanaf: 06/11/2018
13 berichten
Rapporteer

stefand2e schreef:

Hermke schreef:

nu nog mn  NHC videofoon in  orde krijgen, deze werkt maar de oproepen komen niet op mn smartphone

Is jouw installatie verbonden met het internet?
Dit kan je makkelijk nakijken op mynikohomecontrol.niko.eu en vervolgens Jouw installatie
De SERVER-led op jouw Connected Controller moet ook groen branden.

In je programmatie zou je de videobuitenpost ook moeten kunnen terugvinden bij Adresseren en toevoegen aan je Toegangscontrole actie.

Ben je met je Niko-account ingelogd op je TouchScreen, volgens mij is dat ook een vereiste maar hier ben ik niet zeker van.

Heeft het ooit wel gewerkt of werkt het zo sporadisch eens wel en dan weer niet?
Sinds de nieuwe update begin december van de Android app  komen de oproepen bij mij wel weer allemaal erdoor. Hier heeft Niko ook een mail voor rondgestuurd. De iOS App zou volgende maand aan bod komen.

ja heeft uiteraard verbinding met internet, ik kan alles ook vanop afstand bedienen.  Ben ook correct ingelogd. 
Heeft nog niet gewerkt.

Heb al ergens gelezen dat de SIP server problemen kan hebben om door de modem

te gaan wegens firewall/poorten die niet open staan. 

videofoon hangt ook correct in toegangscontrole.

scherm binnen werkt ook zonder probleem, ik vindt wel weinig settings, voor volume e.d. 
en wat ook teleurstellend is is de camera van de buitenpost.. toestel van 700euro en nog niet eens infraroodzicht in donker ....

Hey Stefan,

Dan zou ik eens mailen naar Niko support. Misschien dat ze adhv log-files kunnen zien waar het probleem zich situeert. Wat betreft de deurbel van 700euro ben ik inderdaad ook wat teleurgesteld van de kwaliteit van de camera.

Grtjs

Hermke

afbeelding van Tom Vands
Lid vanaf: 12/01/2020
13 berichten
Rapporteer

Hallo,

Ik ga binnenkort ook een NHC installatie starten.

Ik heb zowel hier als bij Niko zelf al veel info gevonden.

Nu is er 1 zaak dat ik niet vind en dat is waar ik de software om alles te programmeren kan downloaden/verkrijgen.

Ook een handleiding hiervan heb ik nog niet direct kunnen vinden.

Kan iemand me hier meer info over verschaffen?

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1568 berichten
Rapporteer

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van Tom Vands
13 berichten
Rapporteer

Bedankt Stefaan voor de link!

Heeft er soms iemand info over hoe ik screens van Renson kan aansluiten op de NHC installatie.

Screens zitten erin maar de handleiding die ik gekregen heb van de fabrikant is voor mij niet zo duidelijk.

In bijlage wat ik ontvangen heb van de installateur, ik had ook al even gevraagd bij Renson zelf maar die hebben geen verdere info volgens hen.

Bij mijn ventilatiesysteem van Ubbink zat er een heel duidelijk plannetje bij specifiek voor NHC.

Thanks,

28 berichten
Rapporteer

Tom Vands schreef:

Bedankt Stefaan voor de link!

Heeft er soms iemand info over hoe ik screens van Renson kan aansluiten op de NHC installatie.

Screens zitten erin maar de handleiding die ik gekregen heb van de fabrikant is voor mij niet zo duidelijk.

In bijlage wat ik ontvangen heb van de installateur, ik had ook al even gevraagd bij Renson zelf maar die hebben geen verdere info volgens hen.

Bij mijn ventilatiesysteem van Ubbink zat er een heel duidelijk plannetje bij specifiek voor NHC.

Thanks,

Zo te zien, is dit gewoon aan te sturen met de rolluikmodule.

1568 berichten
Rapporteer

Die zijn inderdaad met een gewone rolluikmodule te besturen.

De specifieke integratie van Renson in NHC gaat over de Healthbox.

afbeelding van jonasv
Lid vanaf: 04/06/2014
686 berichten
Rapporteer

Hermke schreef:

stefand2e schreef:
Hermke schreef:

nu nog mn  NHC videofoon in  orde krijgen, deze werkt maar de oproepen komen niet op mn smartphone

Is jouw installatie verbonden met het internet?
Dit kan je makkelijk nakijken op mynikohomecontrol.niko.eu en vervolgens Jouw installatie
De SERVER-led op jouw Connected Controller moet ook groen branden.

In je programmatie zou je de videobuitenpost ook moeten kunnen terugvinden bij Adresseren en toevoegen aan je Toegangscontrole actie.

Ben je met je Niko-account ingelogd op je TouchScreen, volgens mij is dat ook een vereiste maar hier ben ik niet zeker van.

Heeft het ooit wel gewerkt of werkt het zo sporadisch eens wel en dan weer niet?
Sinds de nieuwe update begin december van de Android app  komen de oproepen bij mij wel weer allemaal erdoor. Hier heeft Niko ook een mail voor rondgestuurd. De iOS App zou volgende maand aan bod komen.

ja heeft uiteraard verbinding met internet, ik kan alles ook vanop afstand bedienen.  Ben ook correct ingelogd. 
Heeft nog niet gewerkt.

Heb al ergens gelezen dat de SIP server problemen kan hebben om door de modem

te gaan wegens firewall/poorten die niet open staan. 

videofoon hangt ook correct in toegangscontrole.

scherm binnen werkt ook zonder probleem, ik vindt wel weinig settings, voor volume e.d. 
en wat ook teleurstellend is is de camera van de buitenpost.. toestel van 700euro en nog niet eens infraroodzicht in donker ....

Hey Stefan,

Dan zou ik eens mailen naar Niko support. Misschien dat ze adhv log-files kunnen zien waar het probleem zich situeert. Wat betreft de deurbel van 700euro ben ik inderdaad ook wat teleurgesteld van de kwaliteit van de camera.

Grtjs

Hermke

Heb je al eens getest met je smartphone unlocked?

Veel smartphones zetten je internetverkeer uit eens gelocked.

Ook kan het zijn dat je smartphone de niko-app niet in de achtergrond laat lopen.

Heb je toevallig een alarm? (of een andere melding) die wel binnen komt?

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
208 berichten
Rapporteer

Het is voor 70% in orde, af en toe laat hij raar maar waar nog eens van zijn pluimen en gebeurt er niks op de iphone...

ik snap direct waarom niko aanraadt om zeker ook hun scherm te plaatsen voor de videofoon 

afbeelding van Tom Vands
13 berichten
Rapporteer

Bezig met de sleuven en potjes uit te kappen.

Nu heb ik gezien dat je voor verschillende modules maar 1 inbouwpotje nodig hebt 

Ik heb op 2 plaatsen een sensor voorzien met daarboven een drukknop, de sensor heeft een potje nodig volgens de beschrijving kan ik daar nog een drukknop boven zetten zonder inbouwpotje?

En bijkomend in de garage wordt er niet gepleisterd dus ga ik in opbouw werken, welke opbouwsystemen kan ik hiervoor gebruiken?

Thanks,

28 berichten
Rapporteer

Tom Vands schreef:

Bezig met de sleuven en potjes uit te kappen.

Nu heb ik gezien dat je voor verschillende modules maar 1 inbouwpotje nodig hebt 

Ik heb op 2 plaatsen een sensor voorzien met daarboven een drukknop, de sensor heeft een potje nodig volgens de beschrijving kan ik daar nog een drukknop boven zetten zonder inbouwpotje?

En bijkomend in de garage wordt er niet gepleisterd dus ga ik in opbouw werken, welke opbouwsystemen kan ik hiervoor gebruiken?

Thanks,

Je kan perfect met 1 potje werken, de printplaat kan je dan op het pleisterwerk plakken met een beetje Tec7 ofzo, blijft gewoon goed zitten. Ik moet wel aangeven ik heb dat hier en daar gedaan omdat ik uitgebreid heb. Toen ik gebouwd heb ik echt gewoon alle potjes gemaakt.

Voor opbouw maak je gebuik van een drukknopinterface. Tip: als je aan beids kanten van de muur een drukknop hebt, boor even door en door smiley

1568 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

Je kan perfect met 1 potje werken, de printplaat kan je dan op het pleisterwerk plakken met een beetje Tec7 ofzo, blijft gewoon goed zitten. Ik moet wel aangeven ik heb dat hier en daar gedaan omdat ik uitgebreid heb. Toen ik gebouwd heb ik echt gewoon alle potjes gemaakt.

Voor uitbreiding OK, maar als het gepland is is dit toch geknossel hé.
Als je de wandbewegingsmelders met een toets wil combineren is het best 2 potjes te steken en dan de muurprint met brug te nemen (550-14115).

Persoonlijk vind ik die muurmelders wel de minder esthetische oplossing en gebruik ik minimelders in het plafond waar mogelijk.

afbeelding van windsor
Lid vanaf: 13/10/2010
87 berichten
Rapporteer

NHC geeft, na 1 jaar, plots de melding dat hij het adres niet meer vind van 1 van mijn minimelders. Het adres staat nog steeds correct in de software maar hij herkend het blijkbaar niet meer. Ik heb de minimelder al eens verwijderd uit de software en opnieuw geïnstalleerd/ geadresseerd maar zonder resultaat. Wat kan ik nog doen?

afbeelding van Eendraadschema
Lid vanaf: 20/07/2017
585 berichten
Rapporteer

windsor schreef:

NHC geeft, na 1 jaar, plots de melding dat hij het adres niet meer vind van 1 van mijn minimelders. Het adres staat nog steeds correct in de software maar hij herkend het blijkbaar niet meer. Ik heb de minimelder al eens verwijderd uit de software en opnieuw geïnstalleerd/ geadresseerd maar zonder resultaat. Wat kan ik nog doen?

Heb je enkel de minimelder uit de sofware gegooid of ook de actie. Want niko raad ook de actie te verwijderen. 

Voor meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema
Met vriendelijke groeten,
Björn

1568 berichten
Rapporteer

Het kàn een defecte minimelder zijn. Wat je nog kan doen is hem eens aansluiten rechtstreeks op de controller of modules, om uit te sluiten dat er draadbreuk is. In het diagnosescherm van de controller kan je alle modules laten zoeken.

Er is 4 jaar waarborg op Niko, dat wordt zonder problemen omgeruild.