Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7670 berichten
Rapporteer

jonasv schreef:

ter info (had hier op het forum toch nog niets van gezien)

vanaf versie 2.5.1 is de hobby api beschikbaar

https://www.niko.eu/nl-be/campaign/niko-home-control/hobby-api

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van pvz
Lid vanaf: 11/10/2014
76 berichten
Rapporteer

Sinds tijdje een NHC installatie, stap per stap ben ik de installatie aan het "finetunen" en software aan het aanleren.

Momenteel enkel schakelmodules en twee universele dimmodules. Hoe kan ik driver-gevoede LED spots dimbaar maken : welke modules heb ik nodig, welke schakelaars ?

Thx !

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1476 berichten
Rapporteer

Ofwel 1-10V-modules met 1-10V-dimbare voedigen/drivers (dat is het courantste), ofwel kan je met je universele dimmodules drivers gaan aansturen die met fase-afsnijding dimbaar zijn, maar die zijn minder courant te vinden.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van pvz
76 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Ofwel 1-10V-modules met 1-10V-dimbare voedigen/drivers (dat is het courantste), ofwel kan je met je universele dimmodules drivers gaan aansturen die met fase-afsnijding dimbaar zijn, maar die zijn minder courant te vinden.

Bedankt Stefaan. Dimmen met die modules lukt via gewone NHC drukknoppen, of dimdrukknoppen nodig?

Nogmaals bedankt! 

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
913 berichten
Rapporteer

pvz schreef:

Stefaan Van Slycken schreef:

Bedankt Stefaan. Dimmen met die modules lukt via gewone NHC drukknoppen, of dimdrukknoppen nodig?

Nogmaals bedankt! 

Gewone knoppen gaat ook

Greetz Gert

afbeelding van Nsc
Lid vanaf: 31/03/2019
3 berichten
Rapporteer

Ik zit met enkele vragen ivm de NHC II

Is er op een bepaalde manier de mogelijkheid om op de tablet van kinderen een beperkt aantal functies beschikbaar te maken zodat ze niet met de lichten bij de ouders kunnen spelen of andere toestellen bedienen waar ze geen kennis van hebben?

Dit werd hier enkele jaren geleden al eens aangehaald maar ik zou toch denken dat na al die tijd er al een oplossing voor is maar is het nog steeds niet mogelijk om een drukknop te gebruiken om bij kort drukken gewoon het licht aanschakelen en vb bij lang drukken een sfeer op te roepen? 

De poetsvrouw en kinderen vinden al die sferen nogal ingewikkeld om te onthouden. Hoe kan dit worden opgelost? Hoe programmeren jullie dit?

Bij een videofoon met 4 belknoppen. Kan ik programmeren dat indien op bel 1 wordt gedrukt enkel een geluid te horen is op de gsm van die persoon en dus niet op andere gsm's en ook niet op het touchscreen? vb man werkt nacht en wil dus niet worden gewekt door de bel maar vrouw verwacht vb postbode met een pakje en wil dat natuurlijk niet missen... 

Als laatste vraag, ik heb een project dat steeds groter wordt maar tegelijkertijd ook niet meer zo overzichtelijk. Hoe ordenen jullie dit? Is er aub iemand die een uitgebreid project wil doorsturen zodat ik dit kan bekijken hoe anderen dit aanpakken of misschien kan ik bepaalde functies op eenvoudigere wijze programmeren? De meeste wensen lukken me wel om te programmeren maar mss kan mijn waaier verbreden?

Bedankt alvast!!

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1476 berichten
Rapporteer

Nsc schreef:

Is er op een bepaalde manier de mogelijkheid om op de tablet van kinderen een beperkt aantal functies beschikbaar te maken zodat ze niet met de lichten bij de ouders kunnen spelen of andere toestellen bedienen waar ze geen kennis van hebben?

Helaas nog niet. Op de touch screens kan het ondertussen wel al (daar stel je een profiel in). Ik had het liever omgekeerd gezien, eerst op de mobiele toestellen en dan op de touch screens...  (Je kan altijd eens mailen naar niko support, naar ik hoor wordt er bij R&D wel degelijk rekening gehouden met hoeveel klanten een functionaliteit vragen...)

Dit werd hier enkele jaren geleden al eens aangehaald maar ik zou toch denken dat na al die tijd er al een oplossing voor is maar is het nog steeds niet mogelijk om een drukknop te gebruiken om bij kort drukken gewoon het licht aanschakelen en vb bij lang drukken een sfeer op te roepen? 

Twee functies achter een toets kan met de "shift"-functie, maar dat is dan bvb "als het licht al brandt en je drukt een tweede keer krijg je een andere actie". Kort en lang drukken hebben ze bij NHC niet weerhouden omdat ze vonden dat dat eerder tot verwarring leidde.

De poetsvrouw en kinderen vinden al die sferen nogal ingewikkeld om te onthouden. Hoe kan dit worden opgelost? Hoe programmeren jullie dit?

Sferen op touch screen of sfeerdisplay. Mooi overzichtelijk. De drukknop gewoon voor de meest gebruikte standaardinstelling. Met de "shift"-functie zou je zelfs kunnen zorgen dat jij in de app "de kuisvrouw komt" aanzet (virtuele uitgang) waardoor alle toetsen geshift worden naar gewoon aan/uit.

Bij een videofoon met 4 belknoppen. Kan ik programmeren dat indien op bel 1 wordt gedrukt enkel een geluid te horen is op de gsm van die persoon en dus niet op andere gsm's en ook niet op het touchscreen? vb man werkt nacht en wil dus niet worden gewekt door de bel maar vrouw verwacht vb postbode met een pakje en wil dat natuurlijk niet missen... 

Elke belknop is voor een aparte account... Je zet dan beter het belvolume van de videofonie af of stil op touch screen en gsm.

Als laatste vraag, ik heb een project dat steeds groter wordt maar tegelijkertijd ook niet meer zo overzichtelijk. Hoe ordenen jullie dit? Is er aub iemand die een uitgebreid project wil doorsturen zodat ik dit kan bekijken hoe anderen dit aanpakken of misschien kan ik bepaalde functies op eenvoudigere wijze programmeren? De meeste wensen lukken me wel om te programmeren maar mss kan mijn waaier verbreden?

Elk project is anders natuurlijk... Ten eerste zorgen dat je grondplan groot genoeg is om alles in de desbetreffende kamers te krijgen; automatiseringen zoals "alles uit" zet ik allemaal samen, ergens naast het grondplan. Als je iets zoekt kan je linksonder de zoekfunctie gebruiken, dat werkt vrij handig...

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van wvanvlaenderen
Lid vanaf: 20/10/2019
1 berichten
Rapporteer

jonasv schreef:

Is er iemand die deze al heeft kunnen aanspreken? Via Niko support heb ik bericht gekregen dat deze 9/10 beschikbaar zou worden gesteld maar ik vind nergens documentatie hoe deze aan te spreken.

afbeelding van Hermke
Lid vanaf: 06/11/2018
13 berichten
Rapporteer

Dag iedereen,

ik zit met net hetzelfde probleem/vraag als pvz, welke transformator heb ik nodig om mijn LED lampen te dimmen?

De lampen:
3x ASTRO Void Round 100 (1 kring)
4x ASTRO Void Round 55 (1 kring)

De module:
1x 550-00340

Ik vermoed dat de lampen elk een eigen transformator nodig hebben?
Ik lees hierboven dat dit specifieke LED transfo's met faseafsnijding moeten zijn, is er hiervan een voorbeeld? Meer bepaald voor de lampen die ik hierboven vermeld?

In de winkel hadden ze mij de volgende meegegeven:
3x MW-APC-25 (deze lijkt me sowieso niet dimbaar te zijn)
4x MW-LCM-25 (deze wel, maar niet de correcte?)

Grtjs,
Hermke

afbeelding van Hermke
13 berichten
Rapporteer

wvanvlaenderen schreef:

jonasv schreef:

Is er iemand die deze al heeft kunnen aanspreken? Via Niko support heb ik bericht gekregen dat deze 9/10 beschikbaar zou worden gesteld maar ik vind nergens documentatie hoe deze aan te spreken.

Dag wvnvlaenderen,

je moet inloggen op https://mynikohomecontrol.niko.eu/ en vervolgens navigeren naar Geconnecteerde services

Bij ALLE kies je voor Niko Hobby API en moet je een 'raadseltje' oplossen en de JSON-code corrigeren.
Mits wat opzoekwerk op Google moet dat wel te doen zijn.
Vervolgens krijg je een authentication key en certificaat. 
Deze kan je gebruiken in de tool MQTT.fx, moet je even downloaden en uitvoeren.
De configuratie van deze tool wordt besproken in deze discussie:
https://community.openhab.org/t/niko-home-control-ii/44586/264

Verder heb ik er ook nog niets meegedaan wegens tijdgebrek Smile

Grtjs,
Herm

afbeelding van Hermke
13 berichten
Rapporteer

Had verder nog volgende vraag ivm. smartphone-apps en remote videofonie, maar kon mijn vorige post niet bewerken blijkbaar.

Welke app gebruiken jullie voor Niko Home Control (NHC II)?
Volgende apps (Android) zie ik in de Play Store mbt. NHC en kunnen gebruikt worden:

- Niko Home Control II (gebruik ik sinds mijn aankoop)
- Niko Home (blijkbaar een nieuwe?)
- Niko Home Access Control (enkel voor remote videofonie, maar niet nodig als je de 1e app gebruikt?)

Zowel ik als mijn vriendin hebben namelijk al vaker problemen gehad dat video-oproepen remote niet doorkomen via de 1e app.
Nochtans initieel bij aankoop bestond dit probleem niet, vanaf mei/juli 2019 deed het zich voor.
Heb dan contact opgenomen met Niko en heb log-files moeten opsturen, nu bleek dat ze een belangrijke oorzaak van het probleem gevonden hadden bij hun cloud-partner en ze hiervoor substantiële wijzigingen hebben doorgevoerd in de cloud-infrastructuur. Het heeft, moet ik wel zeggen, even weer een beetje gewerkt.
De oproepen komen wel altijd toe op het TouchScreen 3. (lokaal)
Heeft nog iemand hier problemen mee en enig advies?

Wat ik ook vreemd vind is dat er geen functionaliteit bestaat om live via de app te kunnen kijken wat er zich nu afspeelt voor mijn deur. Dit is bij mijn schoonbroer, die een Niko Videokit heeft (510-01001), bijvoorbeeld wel mogelijk via de Niko Toegangscontrole Android-app

Groetjes!

afbeelding van pvz
76 berichten
Rapporteer

Hallo,

Ik zou graag een watermelder koppelen aan mijn NHC systeem. Ik zit met een kelder, kan daar van pas komen. Iemand ervaringen met watermelders ?

Ik heb deze gevonden, maar geen idee of de koppelbaar is aan dig. pot. vrije module of analoge 0-10 v module ?

https://shopdelta.eu/water-flood-detector-ld-81-jablotron_l2_p7085.html

of

https://www.credexalarmsystems.eu/nl/jablotron-ld-12-flood-detector.html

Iemand raad, tips, ...

Bedankt !

afbeelding van leiepisser
Lid vanaf: 20/02/2016
374 berichten
Rapporteer

Ik ben hier ook aan "den ellentriek" begonnen. Eerste vraag laugh

Klopt dat ik met 1 buskabel genoeg heb voor een bedieningspunt (meervoudige muurprint) met daarop een 4-voudige drukknop met statusleds en 2 rolluikschakelaars?

Mijn papa is wel polies hèèèè!

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
181 berichten
Rapporteer

Het lukt me niet om een aantal lichtpunten buiten s avonds te laten branden en smorgens uit te laten gaan. Ik heb een tijddschema gemaakt, start 30min voor zonsondergang en stop 30min na zonsopgang.  Dit gekoppeld aan een aktie. Wil maar niet werken... iemand tips?

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
913 berichten
Rapporteer

leiepisser schreef:

Ik ben hier ook aan "den ellentriek" begonnen. Eerste vraag laugh

Klopt dat ik met 1 buskabel genoeg heb voor een bedieningspunt (meervoudige muurprint) met daarop een 4-voudige drukknop met statusleds en 2 rolluikschakelaars?

Ja dit gaat bij meerdere knoppen moet je wel een module inbouwen voor meervoudige printplaat/muurprint.

https://www.niko.eu/nl-be/artikel/550-14090

stefand2e schreef:

Het lukt me niet om een aantal lichtpunten buiten s avonds te laten branden en smorgens uit te laten gaan. Ik heb een tijddschema gemaakt, start 30min voor zonsondergang en stop 30min na zonsopgang.  Dit gekoppeld aan een aktie. Wil maar niet werken... iemand tips?

dit moet je omgekeerd programmeren NHC kan niet voorbij middernacht werken...

je moet dus programeren van 00:00 tot 30 min na zonsopgang en van 30min voor zonsondergang tot 00:00

Greetz Gert