Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van Ronald_VR
Lid vanaf: 28/11/2010
22 berichten
Rapporteer

cwegh schreef:

Wat is in feite jouw bezorgdheid om het niet te registeren? Ik zie enkel voordelen?

In principe voor mijn privacie - alhoewel NiKo dat wel juist zal respecteren.

Welke gegevens worden er "verzameld" - wat indien er iets gebeurt met de server van NiKo, nu en in de toekomst. Indien er genoeg (véél - heel véél) gebruikers zijn, zal er dan moeten betaald worden om je te registreren - gebruiken? Misschien niet onmogelijk, maar indien het bedrijf overgenomen wordt door een ander bedrijf, wat gebeurd er dan? Of nog erger - een faillissement -

En wat met de beveiliging van het systeem? Ik veronderstel dat dit ook wel in orde zal zijn?

Kortom je kunt er wel enkele vragen bij stellen.

Nu zijn mijn twijfels misschien ongegrond, maar met het huidige klimaat van persoonsgegevens kun je tegenwoordig niet meer gerust zijn.

afbeelding van ixeni
Lid vanaf: 16/05/2012
23 berichten
Rapporteer

Is onderstaande bekend bij iemand? Ik heb de laatste maand regelmatig dat bepaalde drukknoppen of sfeerbediening niet meer werkt, geen enkele reactie of led. Het lijkt of de controller dat stuk van de programmatie kwijt is. Indien je in diagnose een trace doet vindt hij alle geïnstalleerde en geprogrammeerde toestellen perfect terug, de bekabeling lijkt me dus in orde, ook geen foutmeldingen daar, led's op de controller normaal. Controller herstarten helpt niet. Na het terug uploaden van de software (soms tot 3x toe) werkt alles terug normaal voor enkele dagen en komt het probleem terug. Het zijn ook altijd verschillende drukknoppen op dikwijls andere buskabels, soms zelfs modules in de kast die hij niet vindt tijdens het programmeren.

Ik heb dan een upgrade gedaan naar NHC II, helaas blijft ook hier het probleem bestaan.

Na contact met Niko stelden zij voor om de controller te ruilen omdat ze niet onmiddellijk een oplossing zagen.

Dit heb ik gisteren gedaan, helaas gisterenavond dook het probleem al terug op.

afbeelding van windsor
Lid vanaf: 13/10/2010
87 berichten
Rapporteer

- Ik wil een 'alles uit knop'  in mijn inkom. Moet ik hiervoor1 afzonderlijke drukknop voorzien of kan ik ook met de bestaande drukknop voor het lichtpunt dit bedienen door bijvoorbeeld lang te duwen of zo?

- wanneer gebruik je best drukknoppen met leds?

- voor de buitenverlichting voorzie ik minimelders zodat het licht automatisch aanslaat bij beweging. Als ik bijv. wil dat de verlichting constant blijft branden voor 1 avond: moet ik dan een extra drukknop hangen in mijn inkom of moet ik de programmatie aanpassen voor 1 avond met de software of .....

- ik heb een electrische deur laten steken en kabels voorzien naar de kast. Schema bekabeling deur: zie bijlage.  Ik heb een buskabel getrokken van de deur naar de kast. Hoe laat ik die best werken met Niko Home control?

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1607 berichten
Rapporteer

ixeni schreef:

Is onderstaande bekend bij iemand? Ik heb de laatste maand regelmatig dat bepaalde drukknoppen of sfeerbediening niet meer werkt, geen enkele reactie of led. Het lijkt of de controller dat stuk van de programmatie kwijt is. Indien je in diagnose een trace doet vindt hij alle geïnstalleerde en geprogrammeerde toestellen perfect terug, de bekabeling lijkt me dus in orde, ook geen foutmeldingen daar, led's op de controller normaal. Controller herstarten helpt niet. Na het terug uploaden van de software (soms tot 3x toe) werkt alles terug normaal voor enkele dagen en komt het probleem terug. Het zijn ook altijd verschillende drukknoppen op dikwijls andere buskabels, soms zelfs modules in de kast die hij niet vindt tijdens het programmeren.

Ik heb dan een upgrade gedaan naar NHC II, helaas blijft ook hier het probleem bestaan.

Na contact met Niko stelden zij voor om de controller te ruilen omdat ze niet onmiddellijk een oplossing zagen.

Dit heb ik gisteren gedaan, helaas gisterenavond dook het probleem al terug op.

Nog nooit voorgehad, maar op het moment dat het probleem zich voordoet kan je wel eens live monitoren wat er op de bus gebeurt... dan zie je of je toetsen een signaal geven of niet. Klinkt als een slecht contact, kijk de bedrading naar je railkoppelaars eens na en kijk eens of de schuifbrugjes goed vastgeklikt zitten...

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

1607 berichten
Rapporteer

windsor schreef:

- Ik wil een 'alles uit knop'  in mijn inkom. Moet ik hiervoor1 afzonderlijke drukknop voorzien of kan ik ook met de bestaande drukknop voor het lichtpunt dit bedienen door bijvoorbeeld lang te duwen of zo?

Aparte knop; 2 bedieningen op 1 knop in functie van duwtijd kan niet op NHC.

- wanneer gebruik je best drukknoppen met leds?

Als je wil dat er een ledje in zit.

- voor de buitenverlichting voorzie ik minimelders zodat het licht automatisch aanslaat bij beweging. Als ik bijv. wil dat de verlichting constant blijft branden voor 1 avond: moet ik dan een extra drukknop hangen in mijn inkom of moet ik de programmatie aanpassen voor 1 avond met de software of .....

Kan met aparte drukknop of op touch screen/app. Aparte drukknop moet je programmeren in de actie van de minimelder.

- ik heb een electrische deur laten steken en kabels voorzien naar de kast. Schema bekabeling deur: zie bijlage.  Ik heb een buskabel getrokken van de deur naar de kast. Hoe laat ik die best werken met Niko Home control?

Door ze op een module aan te sluiten en een actie aan te maken...

afbeelding van ixeni
23 berichten
Rapporteer

De monitoring had ik al gedaan, op het moment dat je drukt zie je niets in diagnose, via een search vindt hij de drukknop wel. Busspanning is ook aanwezig op die drukknop. Schuifcontacten op de module had ik al nagekeken.
Het is gisteren nachtwerk geworden om alle modules apart toe te voegen en te testen, uiteindelijk blijkt een 1-10V module slecht te zijn. Zonder die module laadt de software eens zo snel en alles draait nu al een dag zonder problemen. Ik hoop dat die fratsen niet te veel opduiken in de toekomst. Toch bedankt voor de feedback.

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
28 berichten
Rapporteer

ixeni schreef: De monitoring had ik al gedaan, op het moment dat je drukt zie je niets in diagnose, via een search vindt hij de drukknop wel. Busspanning is ook aanwezig op die drukknop. Schuifcontacten op de module had ik al nagekeken. Het is gisteren nachtwerk geworden om alle modules apart toe te voegen en te testen, uiteindelijk blijkt een 1-10V module slecht te zijn. Zonder die module laadt de software eens zo snel en alles draait nu al een dag zonder problemen. Ik hoop dat die fratsen niet te veel opduiken in de toekomst. Toch bedankt voor de feedback.

Weet je hoe de kring in elkaar zit? Misschien dat er een component/kabel niet goed in elkaar zit?

Ik zou proberen die schakel uit te sluiten.

https://imgur.com/a/yg02Gah

afbeelding van didierf
Lid vanaf: 13/04/2015
72 berichten
Rapporteer

ixeni schreef: De monitoring had ik al gedaan, op het moment dat je drukt zie je niets in diagnose, via een search vindt hij de drukknop wel. Busspanning is ook aanwezig op die drukknop. Schuifcontacten op de module had ik al nagekeken. Het is gisteren nachtwerk geworden om alle modules apart toe te voegen en te testen, uiteindelijk blijkt een 1-10V module slecht te zijn. Zonder die module laadt de software eens zo snel en alles draait nu al een dag zonder problemen. Ik hoop dat die fratsen niet te veel opduiken in de toekomst. Toch bedankt voor de feedback.

Hou je ons op de hoogte binnen een paar weken?

Didier

afbeelding van ixeni
23 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

Weet je hoe de kring in elkaar zit? Misschien dat er een component/kabel niet goed in elkaar zit?

Ik zou proberen die schakel uit te sluiten.

https://imgur.com/a/yg02Gah

Het was een slechte 1-10V sturing.

De bekabeling of slecht contact was al uitgesloten (zie boven), op het moment dat je de drukknoppen zoekt in diagnose, en allemaal vindt, ben je bijna zeker dat de bekabeling in orde is.

afbeelding van ixeni
23 berichten
Rapporteer

didierf schreef:

Hou je ons op de hoogte binnen een paar weken?

Zeker, als ik andere mensen zo tijd kan besparen...

afbeelding van ixeni
23 berichten
Rapporteer

Is er iemand die onderstaande al heeft klaar gekregen in NHC II. Ik had zoiets uitgewerkt en  soms werkte dit, andere dagen bleven de spots op 50% i.p.v. terug naar 10% te gaan. Natuurlijk zat deze schakeling op de 1-10V module waar ik recent veel problemen mee gehad heb.

Spots in de carport zijn gestuurd via een 1-10V module en gaan aan op een bepaald uur op 10%. Bij beweging via een minimelder gaan deze naar 50% voor 5 min., daarna terug naar 10%. Om 22u gaat alles uit en blijven ze verder via de minimelder werken op beweging (5 min. aan bij beweging, daarna uit) tot 's morgens.

Grote probleem vind ik dat je in de actie van de minimelder geen startuur kan zetten en kan werken met IF, THEN, ELSE waardoor je met een hoop virtuele outputs en voorwaardelijke acties moet werken.

Ook bij de vrije start/stop actie mis ik een tijdschema of (virtuele)output als bediening.

1607 berichten
Rapporteer

Het lijkt in eerste instantie misschien een gedoe maar ik vind het eigenlijk best handig werken met die virtuele uitgangen.

Je maakt er eentje "buitenlicht aan met klok", eentje "buitenlicht aan met melder", eentje "buitenlicht manueel aan", eventueel nog een "automatisering af"... en dan maak je een paar voorwaardelijke acties: één voor "buitenlicht uit", één voor "buitenlicht op 10%", één voor "buitenlicht op 100%"...

afbeelding van Wouter2704
Lid vanaf: 09/12/2018
1 berichten
Rapporteer

Hallo,

Ik zou voor mijn verbouwing een NHC willen uitbreiden door een extra gemengde kring toe te voegen in de kast.

Nu is mijn vraag,

Kan ik deze dan ook bedienen met de bestaande schakelaars?

Of kan ik enkel verlichtingskringen sturen via de schakelaars?

1607 berichten
Rapporteer

Stopcontacten kan je ook schakelen met NHC-schakelmodules, idealiter met een tussenrelais zodat het stopcontact tweepolig afgeschakeld is. Zeker met een tussenrelais als je grote vermogens wil gaan schakelen (zie maximale belasting schakelmodules).

Je kan die geschakelde stopcontacten dan gebruiken met de toetsen, in sferen, van op het touch screen, met timers, ...

Tip: zorg er wel voor dat duidelijk is welke de geschakelde stopcontacten zijn, dat leidt anders soms tot verwarring.

afbeelding van carrejans
Lid vanaf: 03/04/2012
106 berichten
Rapporteer

Ik heb 3fasen aansluiting thuis, en een NHC 3-voudige elektriciteitsmeter.

De stroomklemmen zitten rond de 3 fasen.

Ik krijg nu in mijn app het verbruik van de 3 fasen te zien. (in de software heb ik 3 keer een 1-fasige meting aangemaakt op elke ingang van de metermodule.

Hoe kan ik ook een totaal verbruik in de app bekijken, van de 3 fasen samen?

PS: ik heb NHC1