Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg

Johan

Reacties

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
692 berichten
Rapporteer

Inderdaad maar 1 actie per toets, omdat men vond dat die dubbele functies nogal eens voor verwarring zorgden. Met wat creatief programmeren kan je wel iets regelen met een tweede druk op de toets, maar zoals je zelf zegt: app is duidelijker.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
556 berichten
Rapporteer

Zo zit het bij mij in de kast...
Greetz Gert

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
9 berichten
Rapporteer

gert.bovens schreef: 

Zo zit het bij mij in de kast... Greetz Gert

Ook besteld! Ziet er goed uit! laugh

556 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

gert.bovens schreef: 

Zo zit het bij mij in de kast... Greetz Gert

Ook besteld! Ziet er goed uit! laugh

merci!

succes alvast

Greetz Gert

afbeelding van Thibaut Vanderbeek
Lid vanaf: 16/02/2017
52 berichten
Rapporteer

Heb gisteren mijn programmatie opnieuw gemaakt in NHC II maar nog niet geinstalleerd.

Wat is jullie ervaring met de nieuwe software Niko Home Control II? Tips en must do's die ik zeker moet toevoegen aan mijn installatie?

Verder vroeg ik me af hoe de upgrade van mijn connected controller naar NHC II in zijn werk gaat. Kan ik in tussentijd mijn oude programmatie NHC I blijven gebruiken? Is er de mogelijkheid om op een geupgrade controller toch nog NHC I software te draaien moesten er fouten in mijn programmatie zitten?

Bedankt om jullie ervaring te delen!

556 berichten
Rapporteer

Er is geen weg terug zover ik weet... Eenmaal op nhc 2 zit je eraan vast...
Als je je programma al helemaal geschreven hebt in nhc 2 zie ik niet in wat daar nog aan toegevoegd moet worden?
Je kan gebruik maken van de astroklok indien nodig...

Eens geupgrade naar nhc 2 kan je je programmatie aanpassen zonder dat de installatie uitvalt bij het upgraden dus eventuele fouten kan je er dan uithalen zonder dat altijd alles naar startpositie gaat.

Greetz Gert

52 berichten
Rapporteer

gert.bovens schreef: Er is geen weg terug zover ik weet... Eenmaal op nhc 2 zit je eraan vast... Als je je programma al helemaal geschreven hebt in nhc 2 zie ik niet in wat daar nog aan toegevoegd moet worden? Je kan gebruik maken van de astroklok indien nodig... Eens geupgrade naar nhc 2 kan je je programmatie aanpassen zonder dat de installatie uitvalt bij het upgraden dus eventuele fouten kan je er dan uithalen zonder dat altijd alles naar startpositie gaat. Greetz Gert

Bedankt Gert. Astroklok ge ik gebruiken voor rolluiken en buitenverlichting, in NHC moest ik dit om de maand manueel aanpassen, dus is een goede toevoeging!

Handig dat de programmatie blijft werken tijdens aanpassingen, dat geeft me toch al wat zekerheid.

Nog mensen met tips en tricks of die de upgrade naar NHC II al uitgevoerd hebben? Als dit nog in zijn kinderschoenen staat en er problemen zijn zou ik nl liever nog even op NHC I blijven.

Thanks!

afbeelding van cwegh
Lid vanaf: 18/03/2011
8 berichten
Rapporteer

Al sinds de release zit ik op NHCII. Even stabiel als de vorige versie. Grootste pro's in mijn subjectieve beleving.

- Upgraden via je eigen netwerk (dus geen kabel in pluggen). Had dit al opgelost met een apart VLAN, maar de oude controller gaf soms geen IP meer vrij als ik op het VLAN plugde waardoor ik de controller moest herstarten. Dit is niet meer nodig en werkt naadloos.

- Samen met bovenstaande (en al vermeld) is dat de upgrade niet alles offline brengt, dus ik kan de programmatie nu ook doen als de lichten branden of  TV opstaat (geschakeld stopcontact) dus niet wachten tot iedereen in bed ligt om programmatie door te voeren. Vooral handig om te testen.

- Versies worden ook bewaard op de controller. Dus lokaal versiebeheer hoeft niet meer. Ook kan je telkens bijelke upload melden wat je gewijzigd hebt, altijd handig in troubleshooten.

- Astroklok is een voordeel, had ik al geregeld met apart astroklok en digitale potentiaalvrije sensormodule (bespaart me nu wel 2 modules in de kast natuurlijk).

- Je kan nu bvb. Sonos en Bose toevoegen in je programmatie (ook Velux, Reynaers en Renson). Vermoedelijk zullen ze dit geleidelijk wel uitbreiden. Ik denk dan aan Alexa, Google of Siri.

- Upgrades zijn ook veel eenvoudiger en je krijgt de melding als je de programmatie software opengooit.

- Mobiele apps en touchscreen hebben nieuwe frissere layout. 

- Je kan nu ook een 0-10V module als ventilatie module programeren ipv de ventilatie module van Niko zelf te gerbuiken.

Nadeel:

- OpenHab werkt niet meer wegens andere (gesloten) API.

- Je logging gegevens van meterstanden (elek, water, gas) kan je niet transporteren naar NHCII

- Desondaks de frissere layout, vind ik de opstart tijd van de mobiele app trager geworden (niet gemeten voor en na, is dus louter subjectief). Ik vermoed dat dit komt dat er nu aangelogd wordt op de Niko servers (via internet) en niet lokaal op de controller. Ze kunnen dit wel nochthans, want het touchscreen gaat wel lokaal. Zal te maken hebben met uniformiteit. 

Momenteel is er 1 kleine en 1 grote release geweest sinds mei (of april). Zaten wel bugs in maar heb nu de indruk dat alles eruit is. Bugs waren eerder programmatorisch (dim geheugen werd niet onthouden bvb) en niet in stabiliteit. Alles werkte gewoon vanaf dag 1. Upgrade was naadloos. 

Tenslotte programmeer ik (nog) niet geavanceerd dus ik weet niet in welke mate NHCII nu beperkt is. De intentie van Niko is nu vnl like for like te migreren en stabiliteit. Nieuwe functionaliteiten gaan er niet meer bijkomen in NHCI. Het is duidelijk dat ze hier sterk op inzetten.

Gr

C.

52 berichten
Rapporteer

cwegh schreef:

Al sinds de release zit ik op NHCII. Even stabiel als de vorige versie. Grootste pro's in mijn subjectieve beleving.

- Upgraden via je eigen netwerk (dus geen kabel in pluggen). Had dit al opgelost met een apart VLAN, maar de oude controller gaf soms geen IP meer vrij als ik op het VLAN plugde waardoor ik de controller moest herstarten. Dit is niet meer nodig en werkt naadloos.

- Samen met bovenstaande (en al vermeld) is dat de upgrade niet alles offline brengt, dus ik kan de programmatie nu ook doen als de lichten branden of  TV opstaat (geschakeld stopcontact) dus niet wachten tot iedereen in bed ligt om programmatie door te voeren. Vooral handig om te testen.

- Versies worden ook bewaard op de controller. Dus lokaal versiebeheer hoeft niet meer. Ook kan je telkens bijelke upload melden wat je gewijzigd hebt, altijd handig in troubleshooten.

- Astroklok is een voordeel, had ik al geregeld met apart astroklok en digitale potentiaalvrije sensormodule (bespaart me nu wel 2 modules in de kast natuurlijk).

- Je kan nu bvb. Sonos en Bose toevoegen in je programmatie (ook Velux, Reynaers en Renson). Vermoedelijk zullen ze dit geleidelijk wel uitbreiden. Ik denk dan aan Alexa, Google of Siri.

- Upgrades zijn ook veel eenvoudiger en je krijgt de melding als je de programmatie software opengooit.

- Mobiele apps en touchscreen hebben nieuwe frissere layout. 

- Je kan nu ook een 0-10V module als ventilatie module programeren ipv de ventilatie module van Niko zelf te gerbuiken.

Nadeel:

- OpenHab werkt niet meer wegens andere (gesloten) API.

- Je logging gegevens van meterstanden (elek, water, gas) kan je niet transporteren naar NHCII

- Desondaks de frissere layout, vind ik de opstart tijd van de mobiele app trager geworden (niet gemeten voor en na, is dus louter subjectief). Ik vermoed dat dit komt dat er nu aangelogd wordt op de Niko servers (via internet) en niet lokaal op de controller. Ze kunnen dit wel nochthans, want het touchscreen gaat wel lokaal. Zal te maken hebben met uniformiteit. 

Momenteel is er 1 kleine en 1 grote release geweest sinds mei (of april). Zaten wel bugs in maar heb nu de indruk dat alles eruit is. Bugs waren eerder programmatorisch (dim geheugen werd niet onthouden bvb) en niet in stabiliteit. Alles werkte gewoon vanaf dag 1. Upgrade was naadloos. 

Tenslotte programmeer ik (nog) niet geavanceerd dus ik weet niet in welke mate NHCII nu beperkt is. De intentie van Niko is nu vnl like for like te migreren en stabiliteit. Nieuwe functionaliteiten gaan er niet meer bijkomen in NHCI. Het is duidelijk dat ze hier sterk op inzetten.

Gr

C.

Hi C,

Bedankt voor de feedback; heb gisteren de upgrade uitgevoerd en alles verliep vlot. Ben zeer tevreden over de nieuwe software en apps. Ook enkele leuke nieuwe functies zoals de astroklok voor mijn rolluiken en gevelverlichting, blijven drukken op 6-voudige knop om te dimmen, en veel gemakkelijkere programmatie. wijzigingen aanbrengen is ook super handig geworden dus gebruiksvriendelijkheid is serieus gestegen ook voor de amateur programmeur zoals mij.

Bij mij gaat tijdens stap 3 van de update wel tijdelijk alles uit en daarna terug aan op de vorig gekozen stand...

In elk geval ben ik zeer tevreden met de upgrade!

afbeelding van leiepisser
Lid vanaf: 20/02/2016
225 berichten
Rapporteer

Weet iemand hoe ik eenvoudig raam- en deurcontacten (magneetcontacten) aansluit op NHC?

Welke contacten zijn geschikt? En welke module op de NHC?

Bedoeling is gewoon om te weten of er ergens een raam of deur open staat. Het betreft in totaal 6 ramen,  2 buitendeuren en een garagepoort.

De inhoud van bovenstaand bericht kan na het plaatsen gewijzigd zijn door derden. Derhalve wijs ik alle verantwoordelijkheid voor de volledige en/of gedeeltelijke inhoud ervan niet af.

afbeelding van levud
Lid vanaf: 13/08/2015
502 berichten
Rapporteer

Ken NHC niet, maar standaard wordt dit gedaan met een module waarop digitale ingangen zitten (dus bekijk de catalogus even). Uw domotica krijgt dus gewoon een 0/1 signaal te lezen, meestal in te stellen als NO of NC.

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
9 berichten
Rapporteer

leiepisser schreef:

Weet iemand hoe ik eenvoudig raam- en deurcontacten (magneetcontacten) aansluit op NHC?

Bedoeling is gewoon om te weten of er ergens een raam of deur open staat. Het betreft in totaal 6 ramen,  2 buitendeuren en een garagepoort.

Dit kan via de digitale module (open/gesloten contact > zonder spanning).

Ik doe dit ook met mijn poort in de kelder om te weten of deze dicht is. Bij de motor zit een ingebouwd schakeling om te gebruiken. Dit liet ik dan in NHC zien via een led van een willekeurige knop, dit kan in NHC2 helaas niet meer, maar ze gingen wel kijken om dit terug te implementeren.

Hoe wil jij dit laten zien dat zaken nog open of dicht zijn?

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
692 berichten
Rapporteer

In NHC2 lukt het inderdaad voorlopig niet meer. Je kan via die digitale ingang wel een actie bedienen die een virtuele uitgang aan- en afzet en die ook op het touch screen laten komen, maar als je die actie dan op het touch screen bedient dan staat dit niet meer goed. Ik zaag er ook al lang voor om dit terug te krijgen.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van didierf
Lid vanaf: 13/04/2015
69 berichten
Rapporteer

leiepisser schreef:

Niko 550-00210

Didier

afbeelding van didierf
Lid vanaf: 13/04/2015
69 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Inderdaad maar 1 actie per toets, omdat men vond dat die dubbele functies nogal eens voor verwarring zorgden. Met wat creatief programmeren kan je wel iets regelen met een tweede druk op de toets, maar zoals je zelf zegt: app is duidelijker.

Sinds enige tijd is er een update aan NHCII:

1 knop kan nu 2 functies hebben, afhankelijk van de Shift (tijdstip).

Ik vind het ook verwarrend en ga het niet gebruiken...

Zou wel leuk zijn als kort-drukken of lang-drukken een andere functie zou kunnen toegewezen krijgen

Didier