Het grote Nikobus - Niko Home Control topic

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johanvdv
Lid vanaf: 11/08/2006
77 berichten

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Reacties

afbeelding van joris987
Lid vanaf: 01/05/2008
298 berichten
Rapporteer

jonasv schreef:

Gregory.neefs schreef:

Daar loopt een inruil project bij NIKO.

Je oude modules inleveren en een connected controller in de plaats krijgen. Er hangt een kleine meerprijs aan van max. 150€, hangt af van leverancier tot leverancier.

Ik zit nu in dit proces. Heb de controller al ontvangen en geïnstalleerd en mijne oude opgestuurd. Afwachten nog op de definitieve afrekening Smile

heb je hier een link van?

Dat zou ik ook wel willen weten...

Geef je dan zowel de oude controller, de ip-interface én de gateway terug?  Werkt de nieuwe software nu ook al met oudere elementen, zoals vb. touchscreen 2?, of is het daarvoor sowieso wachten tot april 2018?

Waarschijnlijk móet de controller links onderaan in de kast? Want dan dien ik een beetje te gaan schuiven met alles Sad

Misschien beter wachten tot april 2018, dan kan ik zien wat ik nog verander in mijn (reeds 2 jaar voorlopig geprogrammeerde) installatie.

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
7 berichten
Rapporteer

joris987 schreef:

jonasv schreef:
Gregory.neefs schreef:

Je oude modules inleveren en een connected controller in de plaats krijgen. Er hangt een kleine meerprijs aan van max. 150€, hangt af van leverancier tot leverancier.

Ik zit nu in dit proces. Heb de controller al ontvangen en geïnstalleerd en mijne oude opgestuurd. Afwachten nog op de definitieve afrekening Smile

heb je hier een link van?

Dat zou ik ook wel willen weten...

Geef je dan zowel de oude controller, de ip-interface én de gateway terug?  Werkt de nieuwe software nu ook al met oudere elementen, zoals vb. touchscreen 2?, of is het daarvoor sowieso wachten tot april 2018?

Waarschijnlijk móet de controller links onderaan in de kast? Want dan dien ik een beetje te gaan schuiven met alles Sad

Misschien beter wachten tot april 2018, dan kan ik zien wat ik nog verander in mijn (reeds 2 jaar voorlopig geprogrammeerde) installatie.

Mailen naar support@niko.be

Hier had ik de vraag gesteld of Niko tussenkomt in een upgrade. En het antwoord was ja! SER-001 is hun referentie code voor de upgrade dacht ik.

Ik heb mijn Voeding, Controller en IP ingeleverd. De grootte van zo een connected controller is evengroot dan de voeding + controller. De controller heeft ook een schuifbrug "ontvanger" aan de linkerkant.

Verder werkt alles nog met NHC I. Op NHC II werkt nog niet alles en pas vanaf April 2018 een conversie programma voor NHC1 bestand naar NHCII. (Zie: https://www.niko.eu/nlbe/hulp-en-advies/faq/niko-home-control-ii/kan-ik-...)

Nadat je de controller hebt ontvangen kan je ook de stickers opvragen zodat alles weer wat hetzelfde is Smile

afbeelding van 4ever
Lid vanaf: 29/11/2017
1 berichten
Rapporteer

Hallo,

Ik heb een probleem met het upgraden van mijn controller via de Niko software.
Telkens na een 5-tal min krijg ik een verbindings error (364) en daarna error 71 en hangt mijn controller vast.
Dan zet ik de voeding van de controller uit en begin opnieuw te updaten maar nog steeds niets.

Iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Mvg,

afbeelding van cwegh
Lid vanaf: 18/03/2011
7 berichten
Rapporteer

Gregory.neefs schreef:

Mailen naar support@niko.be. Hier had ik de vraag gesteld of Niko tussenkomt in een upgrade. En het antwoord was ja! SER-001 is hun referentie code voor de upgrade dacht ik.

Ik heb mijn Voeding, Controller en IP ingeleverd. De grootte van zo een connected controller is evengroot dan de voeding + controller. De controller heeft ook een schuifbrug "ontvanger" aan de linkerkant.

Verder werkt alles nog met NHC I. Op NHC II werkt nog niet alles en pas vanaf April 2018 een conversie programma voor NHC1 bestand naar NHCII. (Zie: https://www.niko.eu/nlbe/hulp-en-advies/faq/niko-home-control-ii/kan-ik-...)

Nadat je de controller hebt ontvangen kan je ook de stickers opvragen zodat alles weer wat hetzelfde is Smile

Hallo Gregory

Bedankt om de tip te delen, zonet de mail naar Niko gestuurd. Wat ik me afvraag, ben je particulier doe-het-zelver? Want je spreekt dat het afhangt van leverancier tot leverancier. Ik heb mijn modules aangekocht via mijn elektricien (die geen NHC, vind het maar niks en vind Qbus beter :-)). Hij heeft enkel de zekeringen aangesloten. De rest van de elektriciteit en verlichting heb ik zelf gedaan. Maar moet ik dit dan aanvragen via hem? Of rechstreeks met Niko?

Offtopic: Ik vind het zeer jammer dat  Niko zijn installateurs zwaar afschermd op het gebied van NHC en de DHZ volledig in de kou laat staan. Ik wil bvb die e-learning module doen over de upgrade van NHC maar dat kan ik niet als particulier. Ik snap dat je kwaliteit wil verzekeren en zeker op de elektrische installatie, maar dat is toch wel old-school denken (ik ken zeer veel IT'ers die zo weg zijn met de programmatie en ik ken veel elektriciens die moeite hebben om een mail te sturen en smartphones maar niks vinden, laat staan programmeren). Je kan perfect DHZ ondersteunen door al je documentatie te delen en een waiver te laten tekenen omtrent support als je het niet via een installateur laat doen. Loxone doet het ook zo.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
542 berichten
Rapporteer

4ever schreef:

Hallo,

Ik heb een probleem met het upgraden van mijn controller via de Niko software.
Telkens na een 5-tal min krijg ik een verbindings error (364) en daarna error 71 en hangt mijn controller vast.
Dan zet ik de voeding van de controller uit en begin opnieuw te updaten maar nog steeds niets.

Iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Mvg,

Met welke versie update je, en doe je dat via netwerk of recht op de controller? Sowieso best support bellen, die weten waarover ze spreken.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
542 berichten
Rapporteer

@cwegh: alle documentatie staat gratis online, zie http://guide.niko.eu - die e-learning was hier een korte samenvatting van dus je mist niks.

afbeelding van cwegh
Lid vanaf: 18/03/2011
7 berichten
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

@cwegh: alle documentatie staat gratis online, zie http://guide.niko.eu - die e-learning was hier een korte samenvatting van dus je mist niks.

Thx. Dan voegt het inderdaad zeer weinig toe, zeker als het een samenvatting is. Die online guide heb ik al doorgespit.

Voor de duidelijkheid ik heb het over volgende e-learning cursussen (ik ga uit dat jij ook deze bedoeld).

1)  https://www.niko.eu/nlbe/hulp-en-advies/niko-opleiding-voor-de-professio...
2)  https://www.niko.eu/nlbe/hulp-en-advies/niko-opleiding-voor-de-professio...

afbeelding van Gregory.neefs
Lid vanaf: 10/05/2014
7 berichten
Rapporteer

cwegh schreef:

Gregory.neefs schreef:

Mailen naar support@niko.be. Hier had ik de vraag gesteld of Niko tussenkomt in een upgrade. En het antwoord was ja! SER-001 is hun referentie code voor de upgrade dacht ik.

Hallo Gregory

Bedankt om de tip te delen, zonet de mail naar Niko gestuurd. Wat ik me afvraag, ben je particulier doe-het-zelver? Want je spreekt dat het afhangt van leverancier tot leverancier. Ik heb mijn modules aangekocht via mijn elektricien (die geen NHC, vind het maar niks en vind Qbus beter :-)). Hij heeft enkel de zekeringen aangesloten. De rest van de elektriciteit en verlichting heb ik zelf gedaan. Maar moet ik dit dan aanvragen via hem? Of rechstreeks met Niko?

Offtopic: Ik vind het zeer jammer dat  Niko zijn installateurs zwaar afschermd op het gebied van NHC en de DHZ volledig in de kou laat staan. Ik wil bvb die e-learning module doen over de upgrade van NHC maar dat kan ik niet als particulier. Ik snap dat je kwaliteit wil verzekeren en zeker op de elektrische installatie, maar dat is toch wel old-school denken (ik ken zeer veel IT'ers die zo weg zijn met de programmatie en ik ken veel elektriciens die moeite hebben om een mail te sturen en smartphones maar niks vinden, laat staan programmeren). Je kan perfect DHZ ondersteunen door al je documentatie te delen en een waiver te laten tekenen omtrent support als je het niet via een installateur laat doen. Loxone doet het ook zo.

Uwen elektricien heeft die waarschijnlijk via een groothandelaar gekocht. Daar gaat Niko dan contact mee opnemen denk ik. Maar je kan volgens mij gewoon de vraag aan Niko stellen. Bij mij is het via de elektro winkel gegaan waar ik mijn spullen gekocht heb.

Verder ben ik aan de slag gegaan met het NHC 2.0 programma maar bepaalde acties die ik gemaakt heb in NHC 1.0 zijn niet na te bootsen in NHC 2.0 (antwoord Niko), deze waren ook wel zeer specifiek. Maar moet nog wat uitzoeken.

afbeelding van ixeni
Lid vanaf: 16/05/2012
15 berichten
Rapporteer

Heeft er iemand ervaring met de analoge stuurmodule 550-00240 in NHC. Ik heb deze gisteren geïnstalleerd, de bedoeling is dat ik de uitgangen gebruik om een ledstripdriver aan te sturen (Meanwell LPF-40D-24). Deze driver heeft o.a. een rechtstreekse 0-10V ingang. Indien ik rechtsreeks op de NHC module meet zonder de driver aangesloten en dim, heb ik  een bereik van 0,36V tot 10,2V. Indien ik de driver echter aansluit blijft de uitgang op 10V staan en heeft dimmen geen effect. Indien ik een labovoeding rechtsreeks aansluit op de 0-10V ingang van de driver en zelf 0-10V maak dimmen de strips perfect. Met een simpele potmeter 100K op de driveringang 0-10V werkt dit ook perfect. De 550-00240 module heeft een bereik van 10mA per uitgang, de driver heeft slechts 1mA in de 0-10V stuurkring, dit kan dus het probleem niet zijn. Ik heb gebeld met Meanwell en ik moet alle gegevens doorsturen omdat er volgens hen nog problemen zijn met o.a. Teletask, Qbus.

Ik heb ook getest met een inbouwspot met vaste driver van Unibright, deze heeft ook een 0-10V ingang, ook deze werkt niet op de NHC module en wel met de aparte voeding.

afbeelding van Eendraadschema
Lid vanaf: 20/07/2017
275 berichten
Rapporteer

Beste

Uwe driver heeft een rechtstreekse 1-10v ingang en u niko module is 0-10v. Je moet de 550-00241 nemen die is van 1-10v . En anders moet je de voedingen van niko zelf nemen de 340-00028 Of 340-00029.

Met vriendelijke groeten,

Björn

afbeelding van ixeni
15 berichten
Rapporteer

De drivers hebben wel degelijk 0-10V ingang (zie specs Meanwell LPF series, 3in1 dimming (0-10V, PWM of resistance)). Maar eigenlijk heeft dit geen belang of dit nu 0-10V is of 1-10V is, als je de 550-00240 (0-10V) op bvb 50% zet heb je ook 5V en dan werkt het ook niet.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de drivers geen 0-10V sourcing zijn (de sturing levert de 0-10V en regelt deze), maar sinking (de driver levert de 0-10V en de sturing regelt enkel de stroom via een weerstand die naar 0 getrokken wordt.

afbeelding van ixeni
15 berichten
Rapporteer

Beste,

Mijn excuses, het betreft de nieuwere NPF series, deze hebben 0-10V ingang. De rest van de stelling blijft uiteraard dezelfde.

275 berichten
Rapporteer

Beste

Zo aangesloten als in bijlage.
Als da zo is dan doe je u ledstrip eens aan en duw dan op knopje 1 dan moet die normaal dimmen.

Björn

afbeelding van ixeni
15 berichten
Rapporteer

Allemaal al getest. Moment dat de driver aan de uitgang van de 550-00240 is aangesloten blijft deze op 10V staan, dimmen of niet.

275 berichten
Rapporteer

Ook al een andere uitgang gepropeerd

Björn