FAQ Elektriciteit/AREI

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Dappe
Lid vanaf: 01/06/2006
2127 berichten

Om te voorkomend dat dezelfde vragen i.v.m wat al dan niet toegelaten/verplicht is volgens het AREI hier nog 20 keer gesteld worden en waar dan telkens verschillende antwoorden op gegeven worden, heb ik even de meeste dingen samengevat.
Indien je denkt dat er fouten in staan, let me know, dan pas ik het aan.
Maar normaal zal dit niet het geval zijn.

Moet het gebruikte materiaal een keurmerk hebben, bv. CEBEC?

Nee, dit is geen wettelijke verplichting, enkel een CE-markering is wettelijk verplicht voor elk product dat in de EU wordt geproduceerd of ingevoerd.
Er wordt echter veel onveilig materiaal ingevoerd vanuit Aziatische landen waar wel een CE-sticker op gekleefd is, dus denk ook aan uw eigen veiligheid.
Dit geldt niet voor stopcontacten, deze moeten volgens de Belgische norm zijn of een gelijkwaardige veiligheid bieden en moeten normaal voorzien zijn van een penaarde en een kinderbeveiliging.
Ook moeten de omhulsels van materiaal een minimale beschermingsgraad hebben van IPXX-B, bescherming tegen rechtstreekse aanraking.

Aarding.

In elke installatie moet een aardingsscheider voorzien worden tussen de aardverbinding en de hoofdaardingsklem.
Deze mag enkel opengemaakt kunnen worden met gebruik van een werktuig, dus bv. vleugelmoeren zijn hier niet toegelaten, bouten wel.
De aardgeleider, verbinding tussen aardverbinding en hoofdaardingsklem, moet een minimale doorsnede hebben van 16 mm², indien corrosiebestendig of 25 mm², indien niet corrosiebestendig.
De hoofdbeschermingsgeleider, verbinding hoofdaardingsklem en verdeelbord, moet een minimale doorsnede hebben van de grootste beschermingsgeleider, aardingen die vertrekken vanuit het verdeelbord naar de installatie.
Dus wanneer uw grootste beschermingsgeleider een 4 mm² is mag de hoofdbeschermingsgeleider ook in 4mm² uitgevoerd worden.
Indien je in het verdeelbord 2 klemmenstroken voor de aardingsaansluitingen hebt, bv. één boven en één onderaan, moet je deze onderling doorverbinden met een leiding waarvan de doorsnede min. gelijk is aan de hoogst vertrekkende doorsnede op de 2de strook.
Dus wanneer op de 2de strook enkel leidingen vertrekken van 2,5 mm² en 1,5 mm² is het voldoende de 2 stroken met elkaar te verbinden met een 2,5 mm².
Onafhankelijke beschermingsgeleiders en bijkomende equipotentiaalgeleiders moeten een min. doorsnede hebben van 2,5 mm², indien mechanisch beschermd of 4 mm² indien niet mechanisch beschermd.
Hoofdequipotentiaalgeleiders hebben een min. doorsnede van 6 mm².
Het doorlussen van beschermings- en equipotentiaalgeleiders is toegelaten.
Indien er onderdelen weggenomen worden moet men er wel voor zorgen dat de beschermingsbaan niet onderbroken wordt.

Equipotentiaal verbindingen in de badkamer

De bijkomende equipotentiaalgeleider in badkamers wordt bij voorkeur afgetakt uit een lokaal stopcontact en heeft een doorsnede van 2,5 mm² indien mechanisch beschermd of 4 mm² indien niet mechanisch beschermd.
De radiator in een badkamer van een centrale verwarmingsinstallatie verbonden met isolerende leidingen, Alpex ed, moet niet verplicht verbonden worden met de bijkomende equipotentiaalgeleider.

Metalen verdeelborden

Metalen verdeelborden zijn toegelaten.
Alle metalen delen moeten wel verbonden zijn met de beschermingsgeleider.
Achter de alg. diff. stroominrichting moet men een isolatie voorzien, evenals rond de geleiders komende uit de meterkast van de DNB en er moet een trekontlasting op deze kabel geplaatst worden.
Aangeraden is de algemene diff. te plaatsen in een appart dubbel geïsoleerd kastje.

Differentieelstroomrichtingen

Voor huishoudelijke installaties moeten deze steeds van het type A zijn, in de toekomst zal type B waarschijnlijk ook toegelaten worden.
Deze geplaatst aan het begin van de installatie moeten een min toegekende stroomsterkte hebben van 40A en weerstaan aan een I²t-waarde van 22,5kA² bij een stroom van 3000A.
Op diff's met een toegekende stroomsterkte van 40A of minder moet een specifieke markering “3000A 22,5kA²s” aangebracht zijn.
Deze aanduiding moet zichtbaar zijn na installatie.
Indien de toegekende stroomsterkte groter is dan 40A moet deze aanduiding niet voorzien zijn.
Aan het begin van de installatie moet een alg. diff. staan met een gevoeligheid van ten hoogste 300mA, minder mag dus bv. 30mA.
Een bijkomende diff. van grote of zeer grote gevoeligheid (max 30mA) is vereist voor bad- en douchekamer, deze moet dus geplaatst worden NA de alg. diff.
De toegekende stroomsterkte van de alg. diff. is ten minste gelijk aan de toegekende stroom van de alg. aansluitautomaat, deze in de meterkast.£
De toegekende stroomsterkte van bijkomende diff. is ten minste gelijk aan de maximale stroomsterkte die hierdoor kan vloeien.
Dit betekend dus dat wanneer je bv. een aansluiting hebt van 40A en een algemene diff. van 40A, je bv. een bijkomende diff van 25A mag plaatsen indien na deze diff enkel een automaat van 20A staat; er kan in dit geval namelijk nooit meer dan 20A door deze bijkomde diff stromen.
Indien er na de bijkomende diff 2 automaten van 20A staan moet je wel een diff van 40A voorzien, want hierdoor zou 2 x 20A kunnen stromen.
Indien er 10 automaten van 20A zouden achter staan, is de diff van 40A nog steeds voldoende omdat maximale stroomsterkte van de volledige installatie max 40A is (aansluitautomaat).
Het gebruik van selectieve differentieelstroominrichtingen is toegelaten en zal verplicht worden om de continuïteit van de energievoorziening te verzekeren bij werking van de overspanningbescherming.

Leidingen

De doorsnede van de leidingen moet steeds gekozen worden in functie van het vermogen.

De minimum doorsneden voor elektrische draden zijn

  • Stroombanen voor sturing, controle en signalisatie 0,5mm²
  • Alle stroombanen zonder stopcontacten, verlichting, vast aangesloten toepassingen, ... = 1,5 mm²
  • Stopcontacten, ook indien beveiligd met automaat 16A = 2,5 mm²
  • Gemengde stroombaan, stopcontacten + verlichting = 2,5 mm²
  • Was- en/of vaatwasmachine, droogkast 1 fasig en indien de stroombaan in opbouw is of de stroombaan geplaatst is in een buis van min 1 duim of 25 mm of een reservebuis naar dezelfde plaats is voorzien = 2,5 mm²
  • Elektrisch fornuis 3 fasig = 4mm²
  • Elektrisch fornuis 1 fasig = 6 mm² of 2 x 4 mm² in parallel.

Je kan voor was- en/of vaatwasmachine en droogkast ook een gewoon stopcontact voorzien met een 3G2,5 mm² in een gewone buis, zonder bijkomende wachtbuis en dit appart afzekeren, maar dan moet je op uw eendraad- en situatieschema een gewoon stopcontact tekenen en niet het symbool van het toestel ...
Met een elektrisch fornuis bedoelt men dus wel degelijk een fornuis, dus oven en kookplaat in 1 toestel, dit geldt niet voor een kookplaat apart, daar moet je dus enkel leidingen voorzien volgens de gebruikte automaat.

Toelaatbare stroom

Doorsnede / Smeltveiligheid / Automaat

  • 0,5 mm² / 2A / 4A
  • 0,75 mm² / 4A /6A
  • 1 mm² / 6A / 10A
  • 1,5 mm² / 10A / 16A
  • 2,5 mm² / 16A / 20A
  • 4 mm² / 20A / 25A
  • 6 mm² / 32A / 40A
  • 10 mm² / 50A / 63A
  • 16 mm² / 63A / 80A
  • 25 mm² / 80A / 100A
  • 35 mm² / 100A / 125A

Geleiders van meerdere kringen mogen in ééndezelfde buis of kabel geplaatst worden, zelfs indien deze stroombanen op verschillende spanningen werken mogen deze in dezelfde buis of kabel geplaatst worden op voorwaarde dat ze voor de hoogst aanwezige spanning geïsoleerd zijn.
Dus je mag met een 5G2,5 mm² 2 stopcontacten voeden die afgezekerd worden met 2 verschillende automaten.
De aarding mag je gewoon doorverbinden tussen deze 2 stopcontacten, daar men ervan uitgaat dat je niet met een fout op alle twee deze stopcontacten gaat zitten op identiek hetzelfde moment.
Men mag gebruik maken van een enkelpolige schakelaar om een stopcontact te schakelen indien men deze kring afzekert met een automaat van 16A i.p.v 20A.
​De geleiders moeten wel steeds in 2,5 mm² uitgevoerd worden.
Een inbouw stopcontact, een in een plintkanaal ingebouwd stopcontact mogen tot tegen de vloer geplaatst worden.
Opbouw stopcontacten moeten op minstens 15 cm van de vloer geplaatst worden in ruimtes zonder risico op vocht (AD1) en op minstens 25 cm in alle andere ruimtes (AD1 tot AD8).

Reacties

Pagina's

afbeelding van boerj4n
Lid vanaf: 25/08/2017
42 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Reden hier is dat ik deze bij AREI vond horen. 

Dank voor je reactie!

afbeelding van Wim Kimpe
Lid vanaf: 23/01/2017
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

domme vraag misschien, maar moeten de stopcontacten van de kring 'badkamer' zich daadwerkelijk ook in de badkamer bevinden of mogen er enkele daarvan zich in de naastgelegen kamer bevinden ? kwestie van naast de 3 stopcontacten in de badkamer er nog enkele bij te zetten op deze kring in aanpalende ruimtes.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
861 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geen domme vraag hoor.

De enige vereiste is dat stopcontacten en lichtkringen in de badkamer achter een verliesschakelaar van 30mA zitten (dat en de afstanden tot bad, douche en dergelijke natuurlijk). Dat hoeft dus geen aparte kring te zijn.

Voor slaapkamers en dergelijke moèten stopcontacten niet achter een 30mA zitten maar het mag wel.

Wat je voorstelt is dus perfect toegestaan.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van Wim Kimpe
Lid vanaf: 23/01/2017
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ok, bedankt Stefaan

afbeelding van abertier
Lid vanaf: 03/10/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mooi topic dit, maar ondertussen ook vrij lang Smile

 

Ik vroeg me af of het toegestaan is om als voedingskabel tussen zekeringkasten meerdere draden parallel aan te sluiten en deze te laten tellen voor een 'grotere' ader. bv 2x2.5mm² voor N, idem voor L. Telt die dan als 5mm² en kan men afzekeren met 25A in vertrekkende kast, en 1 verliesstroom in gevoedde kast? kan/mag dit eventueel met 3 draden parallel?

 

Situatie: Bestaande woning met tuinhuis, waar momenteel 2x 5G2.5 tussen ligt (ca 50m). In tuinhuis een gewone verdeeldoos met teleruptor & verbindingen voor licht/stopcontact tuinhuis/tuin (stopcontacten tuin afgekoppeld wegens verliezen onder de grond). Nu wil ik nog elektriciteit voorzien in een gebouw die nog 100m verder ligt.

Het idee was om een volwaardige zekeringskast te plaatsten in het tuinhuis met nieuwe kringen voor tuinhuis/tuin/bijgebouw. (bij deze laatste zou sporadisch ook kacheltje of kookplaat van 1 pot kunnen aanstaan)

maar het heeft natuurlijk weinig zin om meerdere kringen 2.5mm³ naar het bijgebouw te voorzien, als de aanvoer maar 2.5mm² is... vandaar de vraag of deze parallel mogen (eventueel over de 2 kabels heen? aarding heb ik natuurlijk maar 2x)

Indien dit niet toegestaan is, mag ik dan 2/3 kringen laten vertrekken vanuit de bestaande woning via tuinhuis naar bijgebouw, en moet er dan nog een/meerder verliesstroom tussen?

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6522 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In een hoofdstroombaan (tussen twee automaten zonder aftakkingen) is het toegelaten om meerdere aders te paren. Maar met 2x2,5mm2 kom je maar aan 5mm2 en dat is nog altijd minder dan de genormeerde 6mm2 en meer dan 4mm2, dus max 25A automaat als beveiliging. Je zal weleen probleem hebben met je aarding, want die moet ook 2x2,5 zijn...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van abertier
Lid vanaf: 03/10/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt!

Voor 2x2.5 is er normaal nog geen probleem, omdat er 2 kabels van 5g2.5 liggen, in totaal dus 10 draden van 2.5.

'Elektrisch' gezien zou ik dus ook 3x2.5 kunnen nemen (9 draden nodig) en afzekeren met 40A. Maar de kleuren zullen wel niet meer kloppen, ik heb slechts 2x geel/groen en 2x blauw. Ik veronderstel dat dit niet conform AREI is?

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
1916 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Voor de neuter zou dat geen probleem (een blauwe draad moet als neuter gebruikt worden, maar een neuter moet niet blauw zijn), maar voor de aarding wel. Aarding moet geel-groen zijn, en geel-groen mag voor niets anders gebruikt worden dan aarding.

afbeelding van abertier
Lid vanaf: 03/10/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik vind het eigenlijk wat zot om een volledige kast (diff + automaten) te voorzien als die maar met 25A gevoed wordt. Misschien kan ik dan beter alle zekeringen in de hoofdkast bijplaatsten, en met 2x20A vertrekken.

Echter kom ik dan op meer dan 8 afnamepunten per kring.

Aangezien N niet blauw moet zijn kan ik eigenlijk 4 kringen van 20A laten vertrekken, (maar de aarding blijft maar 2x2.5, dus geen optie). Eigenlijk is de aarding in de kast ook gedeeld, natuurlijk wel rechtsreeks op de aardingsklem en niet via een gedeelde draad. Hoe zit dat bij meerfasige aparatuur? Er kan bij problemen toch ook meer stroom door de aarding vloeien aangezien de draaddikte overal dezelfde is maar er meerdere fases zijn?

 

Zijn er regels wanneer/waar een nieuwe kast (met differentieel/automaten) geplaatst moeten worden ifv kabellengte?

 

Het lijkt mij een grotere meerwaarde te hebben door gewoon met 2x 20A van hoofdkast naar tuinhuis te gaan (ipv 1x25A over parallelle geleiders), en daar extra automaten te zetten indien het aantal aftakpunten overschreden wordt, of als de verlichting over 1.5mm² loopt. Maar waar moeten de differentieels komen? Ik lees overal 'aan het begin van de installatie', maar ik meen mij te herinneren dat er ook 1tje moet in elke verdeelkast. (maar waar ligt de grens tussen aftakdoos en verdeelkast..., als er automaten inzitten?)

 

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
1916 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat voor bijbouw ga je eigenlijk zetten? Een werkplaats met zware machines in misschien? Veel appartementen worden maar met 20A gevoed...

Maar waar moeten de differentieels komen? Ik lees overal 'aan het begin van de installatie', maar ik meen mij te herinneren dat er ook 1tje moet in elke verdeelkast. (maar waar ligt de grens tussen aftakdoos en verdeelkast..., als er automaten inzitten?)

Elke verdeelkast moet je volledig kunnen afschakelen met 1 schakelaar. Dat mag met een differentieel maar ook met een gewone automaat. 

afbeelding van Joske_
Lid vanaf: 16/01/2012
704 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

abertier schreef:

Mooi topic dit, maar ondertussen ook vrij lang Smile

 

 

maar het heeft natuurlijk weinig zin om meerdere kringen 2.5mm³ naar het bijgebouw te voorzien, als de aanvoer maar 2.5mm² is... vandaar de vraag of deze parallel mogen (eventueel over de 2 kabels heen? aarding heb ik natuurlijk maar 2x)

 

Waarom heeft dit weinig zin? In principe kunt ge zelfs met ene 3G2.5 naar uw bijgebouw gaan, en daar aftakkingen maken met andere automaten.
Met een voeding van 20A kunt ge al +/-4,5kW aan verbruikers aansluiten.
Als ge dan in uw bijbouw 2 of 3 automaten bijzet is t probleem van uw teveel punten per kring opgelost. Gaat ge al die verbruikers allemaal gelijktijdig maximaal gebruiken.

 

afbeelding van abertier
Lid vanaf: 03/10/2018
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het bijgebouw is eigenlijk een ruime boomhut met terras, dus meestal dus geen grote vermogens. Bedoeling is dat er een inductiekookplaatje komt. Soms eens een elektrische grillplaat gebruikt wordt, en voor de koude herfst-avonden elektrische verwarming (evt. IR-straler).

Mijn schrik is, dat als 2 van die grootverbruikers op dezelfde kring zitten, deze het net wel/niet zal trekken...

 

Mijn initieel idee was om alleen een kast te hangen onder de hut (kabels zullen normaal allemaal vanuit de vloer komen, en dan heb ik geen 'plastieken doos' in te bouwen).

 

De vele aftakpunten komen eerder van de tuin-verlichting/stopcontacten. Ik heb nu vanuit het tuinhuis wachtbuizen gelegd naar een 9-tal plaatsen. Deze moeten dus ook vanuit het tuinhuis gevoed worden. En dan dacht ik dat het misschien beter was om 1 centrale kast (binnen) in het tuinhuis te plaatsten ipv (buiten) onder de vloer van de hut.

Iemand waarschuwde mij ook voor de spanningsval, aangezien het toch lange afstanden zijn. (ca 50-60m tot tuinhuis + 100m tot hut). (Voor het laatste stuk zitten wachtbuizen en kan ik nog kiezen wat erin komt, de eerste 50m zijn 2x 5G2.5

 

Als ik nu idd met 2 aders parallel naar tuinhuis kom met (25A=>5mm²) dan ben ik uit de gevarenzone voor max verbruik (2/3 grote verbruikers in hut), en is de spanningsval op het eerste segment gereduceerd. (en zijn er nog 4 aders over om eventuele schakeldraden voor tuinverlichting op te laten lopen.

 

Dus in tuinhuis zeker al: hoofdschakelaar +  automaten tuin(-huis) stopcontacten/verlichting

Dan rest nog de vraag: kringen van boomhut vanuit tuinhuis of nieuwe kast onder/in boomhut

(verlichting binnen/buiten + stopcontacten binnen/buiten/kookhoekje/slaaphoekje is ook minstens 2 kringen)

Pagina's