Elektrische installatie van 1978, vervangen?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van whacker
Lid vanaf: 29/10/2008
2565 berichten

Net een huis gekocht van 1978. Er is een beetje in gebricoleerd, vooral wat (niet conforme) "elektriciteitswerken". Zo loopt er bijvoorbeeld een draad van een stopcontact door het midden van een kamer naar het raam en dan naar buiten om een buitenlicht aan te sluiten. :oops:

Uiteraard wordt dit weggehaald en terug deftig in orde gezet.

Ik ga er van uit dat de draden reeds de juiste kleurcodes hebben (dat kijk ik vanavond na) gezien dit al van begin jaren 70 het geval zou moeten geweest zijn.

Denken jullie dat het nodig is de draden zelf te vervangen (die in de buizen lopen van de meterkast naar de stopcontacten)?

Hoe kan ik eventueel nakijken of deze nog in goede staat zijn?

Dank bij voorbaat.

Reacties

afbeelding van whacker
2565 berichten
Rapporteer

Ja op één stopcontact maar dat is één dat die bricoleur achteraf heeft bijgezet (heb ik al afgesloten).

afbeelding van TonyWony
Lid vanaf: 08/04/2008
4798 berichten
Rapporteer

whacker wrote:
Ja op één stopcontact maar dat is één dat die bricoleur achteraf heeft bijgezet (heb ik al afgesloten).

Merger al je draden eens uit, dan weet ge direct wat de toestand van je bedrading is

afbeelding van whacker
2565 berichten
Rapporteer

Erm ik heb wel elektriciteit gedaan en heb ewa tools ervoor maar "merger" snap ik niet :oops:

afbeelding van MR
Lid vanaf: 08/05/2006
3433 berichten
Rapporteer

whacker wrote:
Erm ik heb wel elektriciteit gedaan en heb ewa tools ervoor maar "merger" snap ik niet :oops:

Niet 'merger' maar 'megger'. Is een toestel om hoogspanning op de kabels te zetten. Enkel op de kabels! verbruikers uitschakelen en zekeringen afleggen!

Als er een kabel beschadigt is zal er mogelijk een verlies zijn naar de aarde als er hoogspanning opstaat en dat kan het toestel detecteren.

afbeelding van Madebo
Lid vanaf: 26/10/2006
68 berichten
Rapporteer

Van kleurcodes moet je jezelf helemaal niets aantrekken. Er is slechts 1 kleur verplicht en dat is de Geel/Groene geleider. Deze moet steeds de aarding zijn en mag niet gebuikt worden als stroomvoerende geleider.

Blauw is, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet verplicht. Indien een blauwe geleider aanwezig is het aan te raden deze als N te gebruiken. Is de blauwe geleider niet aanwezig en bv enkel wit en geel als draden mag je kiezen welke je als N gebruikt.

Draden door nieuwe buizen leggen gaat zeer gemakkelijk. Gebruik 1 draad als trekdraad, geen te dikke verbinding maken, beetje glijmiddel erbij en je bent vertrokken. Voor het beetje dat nieuwe draad kost denk ik dat het onmisbaar is. Ineens een aarding bijtrekken en je bent weer gesteld voor de komende 30 jaar.

Als je de bedrading toch wil laten zitten kan je idd uitmeggeren. Hierbij stuur je een hoge spanning door je geleiders en kijk dan hoe groot de weerstand is tussen de geleider en de aarde. Hiervoor heb je natuurlijk een speciaal toestel voor nodig nl: de megger of isolatietester.

afbeelding van TonyWony
Lid vanaf: 08/04/2008
4798 berichten
Rapporteer

whacker wrote:

megger dus idd :oops:

Pagina's