• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektrische accumulatie vloerverwarming werkt niet meer

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allemaal,

Onze elektrische accumulatie vloerverwarming werkt sinds de herfst gedeeltelijk niet meer. 3 van de 4 cricuits geven geen warmte meer af. Normaal zou iemand komen om dit te bekijken, maar het blijft duren, … en het blijft koud.
Ik ben niet technisch onderlegd en mijn kennis van elektriciteit gaat niet veel verder dan een nieuwe lamp indraaien en een zekering doen springen. ; )
Gisteren heb ik, met mijn beperkte kennis, alles eens bekeken en dacht ik dat de vloersensoren van 3 van de 4 circuits misschien defect waren.
Ik heb deze vervangen, maar vanmorgen bleek dit toch niet zo te zijn, want deze zones waren nog steeds koud.
Vannacht was het ongeveer -10°C buiten.
Ik werk thuis en de thermometer gaf deze morgen 14,7°C aan in mijn bureau.
De temperatuur in de living was slechts 18,1°C.
Nu keek ik in de zekeringkast en zag ik 3 contax zekeringen(?) zitten, waarvan het venstertje van 3 van de 4 wit waren en 1 oranje. Ik denk dus dat het probleem daar zou kunnen liggen.


contax.jpg


Klopt het dat deze contax-zekeringen defect zijn?
Vervang ik ze het best door identieke modellen of bestaan er ook automatische, dus met een beveiliging die ik weer kan aanleggen als ze uitvallen?

Hierbij nog wat informatie:
Onze woning werd in 1994 gebouwd.
In onze straat was er geen gas voorzien en ik koos bewust voor elektrische vloerverwarming omdat ik dacht en hoopte dat dit de verwarming van de toekomst zou zijn.
Dit blijkt tot nu nog niet 100% het geval te zijn en de elektriciteit is véél te duur.
Maar ja, we hebben nu dit systeen en financieel is het niet mogelijk om de vloeren uit te breken en een nieuwe verwarming te voorzien.
Vreemd dat mensen die elektrisch verwarmen gestraft worden en mensen die een elektrische auto hebben beloond worden.
Mvg,

Brrr…
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Kun je er niet beter een elektrieker bij halen als je er zelf geen kennis van hebt?

Die kan direcht meten waar de fout zit en desnoods een bruggetje zetten om de boel aan de praat te krijgen.
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
Die zekering zijn geen zekeringen mar contactoren en de eerste drie worden inderdaad niet aangetrokken...
Waarom deze niet aangestuurd worden kunnen we van hieruit niet oordelen.
Het probleem zit dus ergens in de sturing

Greetz Gert
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die ‘contax’ zijn contactoren. Dit is eigenlijk een zwaar relais: een schakelaar die je met een klein elektrisch signaal aan en uit zet. Dus waarschijnlijk sturen die contactoren elk een deel van de vvw.

Het is mogelijk dat die stuk zijn (dus niet meer reageren op hun aan/uit signaal van de thermostaat) maar het kan net zo goed zijn dat ze geen stuursignaal krijgen en dat dusjouw thermostatische stuureenheid kapot is (of een onderdeel ervan)

Als je iets meer (veel meer) van elektriciteit zou weten dan je aangeeft, dan zou ik je wel wat tijdelijke omwegen aan de hand kunnen doen om die contactoren geforceerd te laten schakelen, maar daar zijn best wel wat risico’s aan verbonden dus dat gaan we niet doen.

EDIT: met 3 tegelijk gereageerd..ene typt al wat rapper (en meer) dan de andere
 

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor jullie reactie.


Er is idd. een probleem met de sturing. Die is reeds eerder vervangen geweest, maar enige tijd later was die opnieuw defect. Om dit te omzeilen voorzag een elektricien een manuele timer. Op deze manier kan ik de tijdsduur van de oplading gaan aanpassen.

Misschien kan ik beter, nog eens, een nieuwe sturing én nieuwe contactoren laten plaatsen? Of hebben jullie een beter idee? Als ik de stureing om de 5 jaar moet laten vernieuwen wordt mijn 'verbruik' nog een stukje hoger hé…

Mvg.

Brrr…
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Kan je eens doorgeven uit wat jouw systeem bestaat, zoals merk en type van die regelaar ? Elektrische schema's zijn interessant, mocht je nog enige documentatie liggen hebben.

Aangezien de afgifte van die accumulatie vloerverwarmig moeilijker te regelen is en op bepaalde momenten de opgeslagen warmte niet voldoende zal zijn heb je normaal toch ook een directe verwarming, bv elektrische convectors ? Zijn die nu ingeschakeld ?

Voorbeeld van een omschrijving van een dergelijk systeem:

 ’s Nachts wordt aan nachttarief door de verwarmingsmatten de nodige warmte geproduceerd en in de vloer opgeslagen. Gedurende de dag zal deze warmte statisch, via straling afgegeven worden. Het vermogen van de verwarmingsmatten wordt zo berekend dat de temperatuur van de vloeroppervlakte niet hoger wordt dan 24°C. Daarom moet een aanvullende, rechtstreekse verwarming voorzien worden. Deze kan bestaan uit convectoren, een vloerverwarmingszone of een plafondverwarming. De combinatie van accumulatie-vloerverwarming en rechtstreekse verwarming waarborgt een soepele temperatuurregeling van het systeem. Een regeling in functie van de buitentemperatuur en van de restwarmte in de vloer en het uitstel van de oplading tot het einde van de nacht maakt een zeer precieze berekening van de warmtebehoefte en dus een bijzonder energiezuinige werking mogelijk.

Zomaar gaan wisselen van onderdelen heeft uiteraard geen zin, je moet eerst vaststellen wat er defect is. Het kan ook een verkeerde parameter in de regelaar zijn.

Als je het verschil niet kent tussen een zekering en een relais is het wel aangewezen dat je iemand vraagt met toch een zekere kennis van elektriciteit. 
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
Als je de contactoren zou vervangen zou ik alvast uitkijken voor een model dat je nog manueel kn bedienen... Moest dan ooit jou regeling stuk zijn kan je toch nog de verwarming aanzetten...

Greetz Gert
 

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
marc.vv zei:
Kan je eens doorgeven uit wat jouw systeem bestaat, zoals merk en type van die regelaar ? Elektrische schema's zijn interessant, mocht je nog enige documentatie liggen hebben.

Aangezien de afgifte van die accumulatie vloerverwarmig moeilijker te regelen is en op bepaalde momenten de opgeslagen warmte niet voldoende zal zijn heb je normaal toch ook een directe verwarming, bv elektrische convectors ? Zijn die nu ingeschakeld ?

Voorbeeld van een omschrijving van een dergelijk systeem:

 ’s Nachts wordt aan nachttarief door de verwarmingsmatten de nodige warmte geproduceerd en in de vloer opgeslagen. Gedurende de dag zal deze warmte statisch, via straling afgegeven worden. Het vermogen van de verwarmingsmatten wordt zo berekend dat de temperatuur van de vloeroppervlakte niet hoger wordt dan 24°C. Daarom moet een aanvullende, rechtstreekse verwarming voorzien worden. Deze kan bestaan uit convectoren, een vloerverwarmingszone of een plafondverwarming. De combinatie van accumulatie-vloerverwarming en rechtstreekse verwarming waarborgt een soepele temperatuurregeling van het systeem. Een regeling in functie van de buitentemperatuur en van de restwarmte in de vloer en het uitstel van de oplading tot het einde van de nacht maakt een zeer precieze berekening van de warmtebehoefte en dus een bijzonder energiezuinige werking mogelijk.

Zomaar gaan wisselen van onderdelen heeft uiteraard geen zin, je moet eerst vaststellen wat er defect is. Het kan ook een verkeerde parameter in de regelaar zijn.

Als je het verschil niet kent tussen een zekering en een relais is het wel aangewezen dat je iemand vraagt met toch een zekere kennis van elektriciteit. 


Sorry, ik had uw bericht niet gezien.

Ik heb jammer genoeg geen schema van de installatie.
Vroeger was er een bijkomende elektrische accumulatiekachel voorzien, maar die hebben we verwijderd. Ondertussen hebben we wel, bijkomend, een massakachel voorzien, maar die geeft te weinig warmte af om het volledige hus te verwarmen als het écht koud is.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Wat bedoel je met "vloersensoren vervangen", heb je een foto van wat je vervangen hebt ? Als het inderdaad de temperatuursensoren zijn die de temperatuur van de vloer opmeten is dat iets zoals een  "RF-N-1" met volgende weerstandswaarden bij de bijhorende temperatuur (kan je uitttesten met een ohmmeter):


20° C 2,43 k
25° C 2,00 k
30° C 1,65 k
35° C 1,37 k
40° C 1,15 k
45° C 0,96 k
50° C 0,81 k
55° C 0,69 k
60° C 0,59 k
65° C 0,56 k
70° C 0,43 k

Een handleiding met een beschrijving van het systeem en hoe alles bekabeld is en hoe de instellingen moeten zijn vindt je hier:

http://docplayer.nl/44300006-Handleiding-voor-montage-en-bediening-van-as-6190.html

http://docplayer.nl/39543209-Handleiding-van-as-6194-as-6195.html

De 6190 controleert de lading met behulp van een buitenvoeler, dat is een NTC, net zoals die vloersensoren. Dus een weerstandje dat van waarde verandert volgens de temperatuur. Deze kan je dus ook uitmeten. Maar als één circuit nog normaal werkt ligt het NIET aan de 6190. Immers de 6190 regelt de oplaadtijd mbv een buitenvoeler en de 6194 stuurt uiteindelijk de relais aan rekening houdend met de resttemperatuur.

Wel wat gek om dan een manuele timer te installeren  ..  't is net de automatische oplaadregeling mbv een buitenvoeler dat een betere oplaadregeling geeft, dus meer comfort en minder verbruik ! 

6190.jpg


Het nagaan van de parameters (instellingen) kan je zelf nog doen, mits je eens uitvoerig de handleidingen leest. Uitmeten van het systeem zal best door iemand gebeuren met voldoende technische kennis.
 

Bijlagen

  • 6190.jpg
    6190.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 0

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
marc.vv zei:
Wat bedoel je met "vloersensoren vervangen", heb je een foto van wat je vervangen hebt ? Als het inderdaad de temperatuursensoren zijn die de temperatuur van de vloer opmeten is dat iets zoals een  "RF-N-1" met volgende weerstandswaarden bij de bijhorende temperatuur (kan je uitttesten met een ohmmeter):


20° C 2,43 k
25° C 2,00 k
30° C 1,65 k
35° C 1,37 k
40° C 1,15 k
45° C 0,96 k
50° C 0,81 k
55° C 0,69 k
60° C 0,59 k
65° C 0,56 k
70° C 0,43 k

Een handleiding met een beschrijving van het systeem en hoe alles bekabeld is en hoe de instellingen moeten zijn vindt je hier:

http://docplayer.nl/44300006-Handleiding-voor-montage-en-bediening-van-as-6190.html

http://docplayer.nl/39543209-Handleiding-van-as-6194-as-6195.html

De 6190 controleert de lading met behulp van een buitenvoeler:

6190.jpg


Het nagaan van de parameters kan je zelf nog doen, mits je eens uitvoerig de handleidingen leest. Uitmeten van het systeem zal best door iemand gebeuren met voldoende technische kennis.

Dag Marc,

 

Bedankt. De voelers die ik vervangen hebben zijn sensoren die zich in de vloer bevinden. Ze zijn idd. van het type RF - N 1. Ik heb de voelers die ik verwijderd heb uitgemeten met mijn multimeter en krijg een waarde van  ±3. De temperatuur bedraagt ongeveer 16,5°C (met dank aan de zon ; )

Ik zal uw documentatie eens bekijken, maar er is duidelijk iets verkeerd met de Ac 6190 controller.
display.jpg


 

Het lukt ook niet meer, om de controller te resetten.

 

Mvg.

Brrr…
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Wel "Brrr...", zoals ik al schreef is de 6190 gemeenschappelijk voor alle kringen. 't Is de 6194 die per kring gaat kijken naar de restwarmte en daar per kring de door de 6190 voorgestelde oplading gaat aanpassen. Vandaar dat als één kring nog normaal functioneert het in principe niet aan de 6190 kan liggen.

Denk er aan dat er ook twee problemen tegelijk kunnen zijn. Want wat bedoel je met "er is duidelijk iets verkeerd  met de Ac 6190 " ? Omdat de uitlezing niet klopt ? Het kan best zijn dat er sommige van die lcd-segmentjes niet goed meer werken en je dus een onvolledige uitlezing hebt maar dat de controller zelf nog volledig normaal werkt. Dit kan al langere tijd zo zijn en dan nu recent een defect aan de 6194 of ergens anders waardoor er drie kringen niet meer werken.

Je kan eens drukken op de toets "WF", dan zou je moeten de gemiddelde buitentemperatuur te zien krijgen. Misschien niet goed leesbaar door een displayprobleem maar je moet op het moment dat je drukt toch een verandering in het patroon zien. Gebeurt dat niet kan je eens proberen de regelaar een tijdje zonder voedingsspannig te zetten zodat die bij het inschakelen wordt gereset.

PS  bij metingen best de correcte eenheid gebruiken, met "3" bedoel je waarschijnlijk 3 kohm ? Je kan ook eens testen of dat die weerstandswaarde verandert bij het veranderen van hun temperatuur (door er bv eens met een haardroger op te blazen)
 

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag Marc,

Bedankt, het wordt me al iets duidelijker.
De display van de 6190 werkt niet meer zoals het hoort, dus dacht ik dat die wel helemaal defect was.
Omdat er nog steeds 1 van de 4 zones werkt, is dit niet zo?

Als iik op WF druk zie ik links op het dispaly een klein horizontaal lijntje en in het midden en rechts en klein verticaal lijntje. Het patroon verandert dus wel degelijk.

Ik heb de stroom eens enkele minuten uitgezet en daarna weer aangelegd. De display blijft onveranderd, maar ik zie dat alle (4) lichtjes van de 6194 oplichten als er weer stroom toekomt (en ook als er 's nachts opgeladen wordt).
 

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
marc.vv schreef:

PS  bij metingen best de correcte eenheid gebruiken, met "3" bedoel je waarschijnlijk 3 kohm ? Je kan ook eens testen of dat die weerstandswaarde verandert bij het veranderen van hun temperatuur (door er bv eens met een haardroger op te blazen)

Ik probeerde het met de haardroger en de waarde daalde snel…
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Omdat er nog steeds 1 van de 4 zones werkt, is dit niet zo?

 Dat is inderdaad logisch omdat, zoals ik al schreef, die 6190 een oplaadtijd voorstelt afhankelijk van de buitentemperatuur voor alle kringen. De vraag is natuurlijk welke aanpassingen er gemaakt zijn want je spreekt van een manuele timer, hoe is die verbonden en wat stuurt die ?

Zo'n Liquid Crystal Display heeft vloeibare kristallen in een glazen behuizing. Meestal wordt er elektrisch contact gemaakt met de print via een rubber met geleidende reepjes:

lcd-1.jpg


lcd-2.png


Wanneer sommige van deze reepjes geen of slecht contact geven krijg je missende of minder zichtbare segmenten en dus een moeilijk of onleesbaar display:

lcd-3.jpg


Een handig iemand kan dit demonteren en de contactjes reinigen. Vorige maand heb ik dit toevallig nog gedaan met zo'n Fluke multimeter.

PS  normaal zou zo'n regelaar een beveiliging moeten hebben dat hij zijn gegevens onthoudt bij een stroomstoring. Daardoor kan het voor een echte reset nodig zijn de voedingsspannig te onderbreken voor een langere tijd dan enkele minuten (die tijd zal waarschijnlijk ergens in de handleiding staan)

PPS  zo'n regelaar houdt de buitentemperatuur vast van de voorbije 24h. Dwz dat na een volledige reset de eerste cyclus (24h) de regeling niet volledig normaal zal werken
 

Bijlagen

  • lcd-1.jpg
    lcd-1.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 0
  • lcd-2.png
    lcd-2.png
    49,9 KB · Weergaven: 0
  • lcd-3.jpg
    lcd-3.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 0

Brrr…

Nieuw Lid
Lid geworden
28 feb 2018
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
marc.vv schreef:
De vraag is natuurlijk welke aanpassingen er gemaakt zijn want je spreekt van een manuele timer, hoe is die verbonden en wat stuurt die ?

Volgens mij is deze timer voorzien voor de zekeringkast met sturing van de vloerverwarmin. Op deze manier kon ik bvb. kiezen dat er pas stroom werd toegestaan van 3 uur tot 8 uur. Dit werd zo gedaan omdat we reeds 2 maal met een defekte sturing zaten. De vervanging  van de 6190 en 6194 kostte toen net geen 1000€.

Door deze timer omzeolen we in feite de regeling die werkt met de buiten- en binnenvoelers. De weerstanden worden dus manueel, door het instellen van de timer, gecommandeerd wanneer en hoelang ze elektriciteit krijgen.
Als dit idd. zo blijk te zijn, dan mag ik waarschijnlijk veronderstellen dat het probleem wel degelijk bij de contractoren ligt hé? Of zie ik het verkeerd?
Welke contractoren zou ik dan het best plaatsen? Neem ik opnieuw deze van Vynckier of bestaan er andere die ik automatisch opnieuw kan inschakelen als die uitvallen?

Om hier nog eens op terug te komen; ik zie dat enkel de contractor aan de rechterzijde een oranje 'venstertje' heeft. Zou het niet kunnen dat dit venstertje aangeeft of de contractor al dan niet defect is? Vroeger waren gewone zekeringen ook voorzien van zo'n venstertje dacht ik?

Bedankt voor de tip betreffende het LCD display. Ik vraag mijn schoonbroer, die technisch veel slimmer is dan ik, om dit eens te proberen.

 

Ik heb de stroom naar de regelaar opnieuw onderbroken en zal wachten tot vanavond om deze opnieuw aan te sluiten. Hopelijk vergeet ik het niet, want anders is het morgen nog wat kouder ; )
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
het rode vlakje in het venster van de contactor duidt aan dat deze is aangetrokken (dus in de stand 'aan' staat)

je zou eens het deksel van de kast waarin die contactor zit kunnen losmaken en kijken of er aan de contactoren aansluiting A1 en A2 doorverbindingen zitten. Of eens proberen te volgen waar de stuurdraden van A1 en A2 naartoe gaan: naar een timer of naar die stuurmodules 6190/6194. En indien ze achter een timer zitten, dan ook eens kijken waar die timer zijn signaal vandaan haalt (misschien alsnog van de stuurmodules).

Maak ook eens enkele foto's van die bekabeling aan die contactoren.

contax contactoren zijn nog altijd verkrijgbaar, zij het dat ze er wat anders uitzien. Maar niet goedkoop!
Deze hebben helaas geen manuele override. Andere merken hebben dat misschien wel.
Zorg bij andere exemplaren dat je 230V stuurspanning hebt, en 2 NO contacten van minstens 20A op 230V.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
dit is misschien we een interessante vervanging: met manuele bediening. Prijs uiteraard navenant, als je er zo 4 nodig hebt.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Dit werd zo gedaan omdat we reeds 2 maal met een defekte sturing zaten. De vervanging  van de 6190 en 6194 kostte toen net geen 1000€.

Euh  ..  de sturing was defect en men verving dan maar zowel de 6190 als de 6194 ? Dat is zoals je met een bril met één gebroken glas naar de optieker gaat en die vervangt beide glazen zodat hij niet hoeft te checken welk glas er eigenlijk gebroken is  
confused_smile.png
 

Ofwel geeft die timer een signaal aan de 6190 wanneer er zeker niet geladen mag worden, ofwel staat die vóór de 6194 waardoor de 6190 buiten gebruik is maar de 6194 nog regelt ifv de restwarmte, ofwel stuurt die timer gewoon de 4 relais aan en staan dus zowel de 6190 als de  6194 buiten dienst. 
Door deze timer omzeilen we in feite de regeling die werkt met de buiten- en binnenvoelers. De weerstanden worden dus manueel, door het instellen van de timer, gecommandeerd wanneer en hoelang ze elektriciteit krijgen.

Als dat inderdaad zo is dan staan zowel de 6190 als de 6194 buiten dienst en had het ook geen enkele zin om de temperatuursensors te vervangen ! 

Zoals DIY reeds zei geven die orange vakjes gewoon aan wanneer de relais zijn bekrachtigd.

Mij lijkt het toeval wel enorm dat er op hetzelfde moment plots drie relais zouden defect zijn !  Kan, maar ik vermoed echt van niet.

Als je schoonbroer genoeg afweet van elektriciteit vraag hem dan om na te gaan hoe de relais worden bekrachtigd door de bedrading te volgen: simpelweg door die timer of staat die 6194 er nog tussen. 

Je kan de werking van die relais simpelweg testen door de stuurklemmen (A1, A2) af te koppelen en er zelf 230 volt mee te verbinden. Het venstertje moet dan oranje worden en als er spanning aanwezig is voor de verwarming (bij uitsluitend nachttarief dus enkel 's nachts) kan je eventueel de stroom meten met bv een stroomtang (of je meet de spanning).

Ivm met de veiligheid zou ik géén relais met "manual override" gebruiken. Het gaat om een groot vermogen aan warmte dat je opwekt en wanneer je vloercapaciteit vol is kan dat zeer hoge temperaturen geven met schade als gevolg (vermoedelijk zit daar nog een beveiliging in maar dat is niet zeker).

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
marc.vv schreef:
Ivm met de veiligheid zou ik géén relais met "manual override" gebruiken. Het gaat om een groot vermogen aan warmte dat je opwekt en wanneer je vloercapaciteit vol is kan dat zeer hoge temperaturen geven met schade als gevolg.

volledig terechte opmerking
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan