In een 3x400V+N 20A, is het zinvol om een 20A automaat te plaatsen achter de 40A 300mA?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Joris Beers
Lid vanaf: 22/05/2020
47 berichten

Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw in deze wereld, maar vind het enorm boeiend.
Ik heb een 3x 400V+N, 20A installatie. Achter de kWh staat een 40A 300mA differentieel.
Deze is 40A (en niet 20A), omdat dit volgens mij zo is voorgeschreven door Eandis. Eigenlijk maakt dat niet veel uit voor mijn vraag.

Mijn vraag is stel nu dat ik op fase 1 twee (in de praktijk uiteraard meer) automaten heb van 20A, met elk een stopcontact.
Dus:
(1) 40A 300mA -> (2a) 20A automaat 1 -> (3a) toestel 1
                        -> (2b) 20A automaat 2 -> (3b) toestel 2
Wanneer nu de som van toestellen 1 en 2 hoger is dan 20A, zal volgens mij de kWh afslaan, wat betekent dat alle fasen uitliggen.
Klopt dit?

Is het daarom niet zinvol om elke fase af te zekeren met een extra 20A?
Dus:
(1) 40A 300mA -> (2) 20A automaat -> (3a) 20A automaat 1 -> (4a) toestel 1
                                                         -> (3b) 20A automaat 2 -> (4b) toestel 2

Nu zal volgens mij de nieuwe automaat afslaan en blijven de andere 2 fasen ongemoeid.
Klopt dit?
Wordt dit gedaan in de praktijk of is dit overkill?
Nogmaal bedankt!

Reacties

47 berichten
Rapporteer

In de titel bedoelde ik dus dat er een 20A zou geplaatst worden achter elke fase, dus 3x.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15329 berichten
Rapporteer

Je wilt dus 2 automaten van 20A achter elkaar zetten.
Welke dan afspringt weet je nooit zeker, heeft dus geen zin in mijn ogen.

Overigens vind ik 20A ook wel erg weinig per fase.

47 berichten
Rapporteer

Er staan in mijn uitwerking inderdaad 2 automaten achter elkaar, maar het gaat over de situatie waarbij 2 automaten in parallel elk minder dan 20A gebruiken, maar beide samen wel meer dan 20A.
Volgens mij, als je voor deze 2 automaten geen gemeenschappelijke automaat van 20A plaatst (waardoor er dus geen 2 automaten meer na elkaar komen te staan), zal de gehele installatie (ihb. dus de andere 2 fasen) uitvallen, omdat de kWh over zijn 20A limiet gaat.
Zie ik dat juist?
Nu vraag ik mij of in de praktijk zo'n "master" automaat voor elke fase wordt voorzien?

Los van dit, misschien moet ik eens informeren of ik mijn installatie kan laten upgraden naar 3x 25A?

15329 berichten
Rapporteer

...
Volgens mij, als je voor deze 2 automaten geen gemeenschappelijke automaat van 20A plaatst (waardoor er dus geen 2 automaten meer na elkaar komen te staan), zal de gehele installatie (ihb. dus de andere 2 fasen) uitvallen, omdat de KWH over zijn 20A limiet gaat.
Zie ik dat juist?
...

Dat zie je juist, maar met de extra 20A is er geen garantie dat het niet gebeurd, je weet immers niet welke automaat het eerst uitspringt.

47 berichten
Rapporteer

Als ik je goed begrijp, in volgende situatie:
(0) KWH 20A (1) 40A 300mA -> (2) 20A -> (3a) 20A -> (4a) toestel 1
                                                                                         -> (3b) 20A -> (4b) toestel 2

Het kan dus zijn dat eerst de kWh afspringt, in plaats van de automaat op positie (2) in het geval dat bijvoorbeeld toestal 1 15A en toestal 2 10A vragen (elk dus minder dan 20A maar in totaal meer dan 20A)? Dan mist die automaat op positie (2) uiteraard totaal zijn effect.

Dit is louter uit interesse, is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat altijd de automaat op positie (2) zal afslaan?
Ik heb al het een en ander gelezen over "selectieve differentieels".
Bestaat er ook zoiets voor automaten?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9690 berichten
Rapporteer

Je zou kunnen gaan voor B-curve automaten (wel wat duurder en minder vaak op stock in BE) maar of je daar naar thermische bescherming (overbelasting) erg veel selectiviteit zal winnen, dat betwijfel ik. Karakteristiek gaat vooral over magnetische bescherming (kortsluiting) maar dan nog verwacht ik dat ze beide overgaan, dus geen echte selectiviteit. Heeft meer let leidinglengtes te maken.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

47 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de informatie!

Ik ben een softwareontwikkelaar, waar je dus fouten zo goed mogelijk probeert te isoleren: een fout in component X mag geen impact hebben op alle andere componenten.

Het is eigenlijk raar dat zoiets niet bestaat in de schakel-wereld. Een overvraag op fase 1 zal er dus voor zorgen dat ook fase 2 en 3 plat komen te liggen.

Ik ben hier waarschijnlijk aan het over-denken, aard van het beestje cheeky.

15329 berichten
Rapporteer

De normale gang van zaken is dat je een trap lager plaatst, een 16A dus, dan springt die (normaal) eerder dan de 20A.

47 berichten
Rapporteer

Bedoel je dan zo?
(0) KWH 20A (1) 40A 300mA -> (2) 16A -> (3a) 16A -> (4a) toestel 1
                                                                                         -> (3b) 16A -> (4b) toestel 2
Dan verlaag je ook wel je uiteindelijke stopcontacten?
16A is waarschijnlijk meer dan genoeg voor de meeste hedendaadgse toestellen, maar toch ...
Ik weet ook niet goed of dit mag volgens het AREI, Moet een stopcontact max. 20A of exact 20A zijn?

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1725 berichten
Rapporteer

Maximaal 20A.

Ik merk wel op dat een 20A-zekering vrij lang 25A doorlaat. Als je je toestellen kundig over de fases verdeelt (dus een beetje kijken dat toestellen die vaak gelijktijdig zullen werken en veel verbruiken niet op dezelfde fase zitten) levert een 3x 20A-aansluiting meestal geen problemen op.

Je bent dus inderdaad wat te ver aan het doordenken. Toch voor huishoudelijk.

Probeer enige tijd uit met je 3x 20A. Slaat hij af en toe af kan je laten verzwaren. Je installatie moet dan wel gekeurd zijn.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

15329 berichten
Rapporteer

16A is waarschijnlijk meer dan genoeg voor de meeste hedendaadgse toestellen, maar toch ...

In NL staat elk stopcontact achter 16A 

Dat is 3680Watt, ik weet geen toestellen die dat halen.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9904 berichten
Rapporteer

Ik heb ook 3X 400v + N 20A.

Nog nooit problemen gehad. Heb nochtans een zwaar inductievuur van 11kw, dat samen met oven, frietketel, etc. Wordt gebruikt tijdens feestjes.

Zware verbruikers die constant verbruiken.... Dat is er niet echt.  Een oven warmt aan 100% op, maar hoe krachtiger, hoe sneller die op temp is. Net als bv frietketel. 

47 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de extra informatie, zeer leervol!