In een 3x400V+N 20A, is het zinvol om een 20A automaat te plaatsen achter de 40A 300mA?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Joris Beers
Lid vanaf: 22/05/2020
47 berichten

Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw in deze wereld, maar vind het enorm boeiend.
Ik heb een 3x 400V+N, 20A installatie. Achter de kWh staat een 40A 300mA differentieel.
Deze is 40A (en niet 20A), omdat dit volgens mij zo is voorgeschreven door Eandis. Eigenlijk maakt dat niet veel uit voor mijn vraag.

Mijn vraag is stel nu dat ik op fase 1 twee (in de praktijk uiteraard meer) automaten heb van 20A, met elk een stopcontact.
Dus:
(1) 40A 300mA -> (2a) 20A automaat 1 -> (3a) toestel 1
                        -> (2b) 20A automaat 2 -> (3b) toestel 2
Wanneer nu de som van toestellen 1 en 2 hoger is dan 20A, zal volgens mij de kWh afslaan, wat betekent dat alle fasen uitliggen.
Klopt dit?

Is het daarom niet zinvol om elke fase af te zekeren met een extra 20A?
Dus:
(1) 40A 300mA -> (2) 20A automaat -> (3a) 20A automaat 1 -> (4a) toestel 1
                                                         -> (3b) 20A automaat 2 -> (4b) toestel 2

Nu zal volgens mij de nieuwe automaat afslaan en blijven de andere 2 fasen ongemoeid.
Klopt dit?
Wordt dit gedaan in de praktijk of is dit overkill?
Nogmaal bedankt!

Reacties

47 berichten
Rapporteer

In de titel bedoelde ik dus dat er een 20A zou geplaatst worden achter elke fase, dus 3x.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15329 berichten
Rapporteer

Je wilt dus 2 automaten van 20A achter elkaar zetten.
Welke dan afspringt weet je nooit zeker, heeft dus geen zin in mijn ogen.

Overigens vind ik 20A ook wel erg weinig per fase.

47 berichten
Rapporteer

Er staan in mijn uitwerking inderdaad 2 automaten achter elkaar, maar het gaat over de situatie waarbij 2 automaten in parallel elk minder dan 20A gebruiken, maar beide samen wel meer dan 20A.