• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

In draad van teleruptoren geboord, wat nu?

Lid geworden
9 apr 2007
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Mijn schoonvader heeft per ongeluk in een draad van een teleruptor geboord ( kring van 3 ).

Kunnen deze terug aan elkaar verbonden worden?

Onze chappe en bezetting is al gedaan.



Alvast bedankt.
 
Lid geworden
27 jul 2008
Berichten
426
Waarderingsscore
0
Punten
0
denk beetje uitkappen en evt een verdeelpotje zetten waarin je de verbinding maakt en kotje terug dichtmaken met cement en/of kalk ... ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
HansP wrote:
denk beetje uitkappen en evt een verdeelpotje zetten waarin je de verbinding maakt en kotje terug dichtmaken met cement en/of kalk ... ?



solderen en krimpkous erover



is de afstand zover dat je er geen nieuwe kabel kan doortrekken?
 
Lid geworden
9 apr 2007
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
HansP wrote:
denk beetje uitkappen en evt een verdeelpotje zetten waarin je de verbinding maakt en kotje terug dichtmaken met cement en/of kalk ... ?



solderen en krimpkous erover



is de afstand zover dat je er geen nieuwe kabel kan doortrekken?



Het is een kring van 3 schakelpunten tot aan de andere kant van de woning.

Plus dat er chappe over ligt en de muren al bezet zijn.

Alsook onze vvw ligt klaar om polybeton over te gieten.



Kan het solderen slechte functies geven?



gr
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
als je goed soldeert is het voor het leven, zeker zorgen dat er degelijke krimpkous rond is. Maar in principe ga je daarna geen problemen meer hebben.
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
*Normaal gezien* worden stuurkringen in een lus gelegd, precies om dit soort problemen te counteren. Als je dan ergens een draadbreuk hebt (of je wil een schakelaar toevoegen maar de signaaldraden zijn op), dan kan je vanaf het andere uiteinde van de kabel nog aansluiten.



Enfin, waarschijnlijk is dit idee te laat voor jullie. Potteke plaatsen en solderen dus. De plakker moet toch nog terugkomen (denk ik want jullie chappe ligt nog niet), die werkt dat wel weg.



Jimbo

(Aandeelhouder van stuurkabelfabrikant)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
he? jimbo? Verklaar je nader...



in lusvorm. dus er liggen 20 draadjes rond.

eenvoudig gezegd :



kast - kabel - schakelaar - kabel - schakelaar - kabel - kast.



Mijn ijverige papa neemt de boor, en boort los door de kabel => 19 draadje zijn geraakt... Now what ?
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
Euhm, "simpel": je vertrekt aan de kast, je gaat dan van schakelaar naar schakelaar, en wanneer je de laatste schakelaar van de kring hebt bereikt, keer je vanaf daar nog eens *rechtstreeks* terug naar de kast. Nu kan je in theorie elke stuurdraad 1 maal doorknippen (of doorboren :)) tussen gelijk welke schakelaars in de lus. Je sluit dan gewoon het "andere uiteinde" in de kast aan. Het originele uiteinde is dan ook nog bruikbaar op alle schakelaars "voor" de draadbreuk.



In theorie krijg je zo bvb 31 functies ondergebracht op een SVV-16 (of 30 als je ook de gemeenschappelijke doorknipt). In de praktijk houd je het op 15, zo heb je er nog 15 op overschot voor overijverige schoonvaders ;).



Pas wel op met labellen: je moet weten welke uiteinde van de SVV "uitgaand" is, en welk uiteinde "inkomend", anders weet je nog niet waar je kan aansluiten na doorknippen. Je kan het natuurlijk achteraf nog allemaal uitmeten maar dat is altijd zo'n miserie.



Jimbo

(of hoe simpel ook moeilijk kan zijn)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ha, ik snap em :D.
 
Lid geworden
12 okt 2007
Berichten
1.009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jimbo wrote:
Euhm, "simpel": je vertrekt aan de kast, je gaat dan van schakelaar naar schakelaar, en wanneer je de laatste schakelaar van de kring hebt bereikt, keer je vanaf daar nog eens *rechtstreeks* terug naar de kast. Nu kan je in theorie elke stuurdraad 1 maal doorknippen (of doorboren :)) tussen gelijk welke schakelaars in de lus. Je sluit dan gewoon het "andere uiteinde" in de kast aan. Het originele uiteinde is dan ook nog bruikbaar op alle schakelaars "voor" de draadbreuk.



In theorie krijg je zo bvb 31 functies ondergebracht op een SVV-16 (of 30 als je ook de gemeenschappelijke doorknipt). In de praktijk houd je het op 15, zo heb je er nog 15 op overschot voor overijverige schoonvaders ;).



Pas wel op met labellen: je moet weten welke uiteinde van de SVV "uitgaand" is, en welk uiteinde "inkomend", anders weet je nog niet waar je kan aansluiten na doorknippen. Je kan het natuurlijk achteraf nog allemaal uitmeten maar dat is altijd zo'n miserie.



Jimbo

(of hoe simpel ook moeilijk kan zijn)

Eum bij mijn Nikobus systeem heb ik dat zoiezo beide aangesloten in de kast.

Dus heb een lusverbinding die gesloten is in de kast
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb het voorzien maar niet aangesloten. Zit ook met Nikobus.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Idem bTicino My Home, hele lus rond, andere kant echter niet aangesloten thuis in de kast. Ingeval van draadbreuk ofzo kan ik die echter gewoon bij aansluiten.



Dus toch nog voordelen zo'n bussysteem :D
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Pout wrote:
Jimbo wrote:
Euhm, "simpel": je vertrekt aan de kast, je gaat dan van schakelaar naar schakelaar, en wanneer je de laatste schakelaar van de kring hebt bereikt, keer je vanaf daar nog eens *rechtstreeks* terug naar de kast. Nu kan je in theorie elke stuurdraad 1 maal doorknippen (of doorboren :)) tussen gelijk welke schakelaars in de lus. Je sluit dan gewoon het "andere uiteinde" in de kast aan. Het originele uiteinde is dan ook nog bruikbaar op alle schakelaars "voor" de draadbreuk.



In theorie krijg je zo bvb 31 functies ondergebracht op een SVV-16 (of 30 als je ook de gemeenschappelijke doorknipt). In de praktijk houd je het op 15, zo heb je er nog 15 op overschot voor overijverige schoonvaders ;).



Pas wel op met labellen: je moet weten welke uiteinde van de SVV "uitgaand" is, en welk uiteinde "inkomend", anders weet je nog niet waar je kan aansluiten na doorknippen. Je kan het natuurlijk achteraf nog allemaal uitmeten maar dat is altijd zo'n miserie.



Jimbo

(of hoe simpel ook moeilijk kan zijn)

Eum bij mijn Nikobus systeem heb ik dat zoiezo beide aangesloten in de kast.

Dus heb een lusverbinding die gesloten is in de kast





dus als jij kabel kapot maakt dan blijven alle drukknoppen werken (als er geen kortsluiting is in het beschadigde uiteinde)
 
Lid geworden
5 jun 2007
Berichten
166
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
Pout wrote:
Jimbo wrote:
Euhm, "simpel": je vertrekt aan de kast, je gaat dan van schakelaar naar schakelaar, en wanneer je de laatste schakelaar van de kring hebt bereikt, keer je vanaf daar nog eens *rechtstreeks* terug naar de kast. Nu kan je in theorie elke stuurdraad 1 maal doorknippen (of doorboren :)) tussen gelijk welke schakelaars in de lus. Je sluit dan gewoon het "andere uiteinde" in de kast aan. Het originele uiteinde is dan ook nog bruikbaar op alle schakelaars "voor" de draadbreuk.



In theorie krijg je zo bvb 31 functies ondergebracht op een SVV-16 (of 30 als je ook de gemeenschappelijke doorknipt). In de praktijk houd je het op 15, zo heb je er nog 15 op overschot voor overijverige schoonvaders ;).



Pas wel op met labellen: je moet weten welke uiteinde van de SVV "uitgaand" is, en welk uiteinde "inkomend", anders weet je nog niet waar je kan aansluiten na doorknippen. Je kan het natuurlijk achteraf nog allemaal uitmeten maar dat is altijd zo'n miserie.



Jimbo

(of hoe simpel ook moeilijk kan zijn)

Eum bij mijn Nikobus systeem heb ik dat zoiezo beide aangesloten in de kast.

Dus heb een lusverbinding die gesloten is in de kast





dus als jij kabel kapot maakt dan blijven alle drukknoppen werken (als er geen kortsluiting is in het beschadigde uiteinde)



inderdaad, dan werken de drukknoppen gewoon via het andere einde :)

dat is het voordeel van een bus-topologie die ster, boom e.d. ondersteund
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
reeva wrote:
stefan wrote:
Pout wrote:
Jimbo wrote:
Euhm, "simpel": je vertrekt aan de kast, je gaat dan van schakelaar naar schakelaar, en wanneer je de laatste schakelaar van de kring hebt bereikt, keer je vanaf daar nog eens *rechtstreeks* terug naar de kast. Nu kan je in theorie elke stuurdraad 1 maal doorknippen (of doorboren :)) tussen gelijk welke schakelaars in de lus. Je sluit dan gewoon het "andere uiteinde" in de kast aan. Het originele uiteinde is dan ook nog bruikbaar op alle schakelaars "voor" de draadbreuk.



In theorie krijg je zo bvb 31 functies ondergebracht op een SVV-16 (of 30 als je ook de gemeenschappelijke doorknipt). In de praktijk houd je het op 15, zo heb je er nog 15 op overschot voor overijverige schoonvaders ;).



Pas wel op met labellen: je moet weten welke uiteinde van de SVV "uitgaand" is, en welk uiteinde "inkomend", anders weet je nog niet waar je kan aansluiten na doorknippen. Je kan het natuurlijk achteraf nog allemaal uitmeten maar dat is altijd zo'n miserie.



Jimbo

(of hoe simpel ook moeilijk kan zijn)

Eum bij mijn Nikobus systeem heb ik dat zoiezo beide aangesloten in de kast.

Dus heb een lusverbinding die gesloten is in de kast





dus als jij kabel kapot maakt dan blijven alle drukknoppen werken (als er geen kortsluiting is in het beschadigde uiteinde)



inderdaad, dan werken de drukknoppen gewoon via het andere einde :)

dat is het voordeel van een bus-topologie die ster, boom e.d. ondersteund



idem hier, idd voordeel
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan