Domotica met Loxone

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Bruno_D
Lid vanaf: 10/06/2012
28 berichten

Hallo,

Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.

Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.

Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.

Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.

Welke worden door jullie al toegepast?

​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?

Reacties

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1793 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

VOBst met twin aderhulzen werkt goed - voor de Loxonestekkertjes kan het zijn dat je de gekrimpte aderhuls een beetje moet inkorten

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uovo schreef:

Steekklemmen in houder

bedoel je zoiets?

https://arva.shop.winfakt.be/product/RAI2020253/Steekklem_voor_DIN-railm...

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik wil graag een rolluikmotor aansturen met 2 knoppen in loxone.

1x klik op knop 7 = rolluik volledig up
1x klik op knop 8  = rolluik volledig down
Lange klik op knop 7 = rolluik up tot knop wordt losgelaten
Lange klik op knop 8 = rolluik down tot knop wordt losgelaten

Ik heb dit in loxone proberen te doen door de knoppen apart te verbinden met de cu en cd van de automatische jaloezie en een lange klik component te gebruiken voor het inhouden van de knop.

Ik heb dus de Q1 tot en met 4 allemaal verbonden met de up en down van de correcte knop respectievelijk.
Is dit ok zo?  of kan het eenvoudiger of gebruik ik het foutief?

afbeelding van stimpie79
Lid vanaf: 30/06/2006
572 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ThierryVerhaegen schreef:

ik wil graag een rolluikmotor aansturen met 2 knoppen in loxone.

1x klik op knop 7 = rolluik volledig up
1x klik op knop 8  = rolluik volledig down
Lange klik op knop 7 = rolluik up tot knop wordt losgelaten
Lange klik op knop 8 = rolluik down tot knop wordt losgelaten

 

Ik denk niet dat dit zo gaat werken, de bouwsteen "lange klik" geeft een trigger als output met als pulsduur T (er is maar 1 pulsduur voor de hele blok). Als je 3 seconden drukt krijg je dus maar 1 korte trigger op uw Up ingang (waar je dit wil tot je loslaat).

Voorlopig nog geen ervaring met deze bouwsteen en dus ook geen oplossing voor jouw probleem. (ik volg wel.. want binnenkort heb ik dit ook nodig) Smile

edit: net even de documentatie bekeken:  https://www.loxone.com/nlnl/kb/automatische-jaloezie/

De ingang Up zorgt voor een gedeeltelijke verplaatsing omhoog, de ingang Dw voor een gedeeltelijke verplaatsing omlaag. Door dubbel of lang te klikken, kan een volledige verplaatsing worden gestart. De kliktijden kunnen worden ingesteld met de parameters Tc (pulstijd voor volledige verplaatsing) en Tdc (dubbelkliktijd voor volledige verplaatsing). Met de ingangen Cu (omhoog) en Cd (omlaag) kan eveneens een volledige verplaatsing worden geactiveerd.

in uw geval: i7 rechtstreeks naar Up, i8 rechtstreeks naar Dw.
Als je dan Tc hoger zet dan de tijd die hij nodig heeft om volledig naar boven te gaan kan je zelf bedienen tot wanneer hij moet stoppen, of dubbelklik voor helemaal op/neer.  (denk ik he...) 

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1793 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ThierryVerhaegen schreef:

ik wil graag een rolluikmotor aansturen met 2 knoppen in loxone.

1x klik op knop 7 = rolluik volledig up
1x klik op knop 8  = rolluik volledig down
Lange klik op knop 7 = rolluik up tot knop wordt losgelaten
Lange klik op knop 8 = rolluik down tot knop wordt losgelaten

met de standaard functies van het blok automatische jaloezie krijg je dit:

1x klik op ingang up (of dw) = rolluik gaat een stukje omhoog (of omlaag)
lange klik op ingang up (of dw) = rolluik gaat volledig omhoog (of omlaag)

1x klik op ingang Cu (of Cd) = rolluik gaat volledig omhoog (of omlaag)
nieuwe klik op ingang Cu (of Cd) terwijl het rolluik nog in beweging is = rolluik stopt

Ik gebruik zelf de éénknopsbediening met ingang Tr:
1x klik : zonwering gaat volledig naar de andere positie dan ze nu is (bv naar beneden)
nieuwe klik terwijl de zonwering nog in beweging is = zonwerking stopt
nieuwe klik = zonwering keert om en gaat volledig naar de andere positie (in mijn voorbeeld dus terug omhoog)

kan je daar niks in vinden dat je handig vindt ? Voordeel is dat je geen nieuwe speciale functies moet uitwerken en dat de bedieing via de functie "jaloezie centraal" ook meteen werkt

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

rdr2180 schreef:

kan je daar niks in vinden dat je handig vindt ? Voordeel is dat je geen nieuwe speciale functies moet uitwerken en dat de bedieing via de functie "jaloezie centraal" ook meteen werkt

Ja als er geen opties zijn kan ik me uiteraard wel aanpassen aan 1 van deze.

Het leek me gewoon toch iets dat vrij makkelijk realiseerbaar zou moeten zijn.  Persoonlijk lijkt het mij logischer zo, 1x klik = volledig up/down, inhouden is up/down tot de knop gelost wordt.  Kan toch niet zo moeilijk zijn om te programmeren lijkt me?

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7970 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

1x klik op knop 7 = rolluik volledig up
1x klik op knop 8  = rolluik volledig down
Lange klik op knop 7 = rolluik up tot knop wordt losgelaten
Lange klik op knop 8 = rolluik down tot knop wordt losgelaten

Da's een moeilijke, die lange klik blok zet een lange klik om naar een puls en is dus nutteloos voor je toepassing. Haal die er gewoon eens van tussen, wat gebeurd er dan? Dus gewoon de knoppen rechtstreeks op de Up/Dw en Cu/Cd.

Waarom niet:

1x klik op knop 7 = rolluik volledig up
Nog een klik op knop 7 = rolluik stopt
1x klik op knop 8  = rolluik volledig down
Nog een klik op knop 8 = rolluik stopt

Dan moet je gewoon de knop verbinden met de Cu/Cd ingangen.

Wat eventueel ook nog zou lukken is

knop 7 inhouden is omhoog, loslaten is stoppen
dubbelklikken op knop 7 is volledig omhoog
knop 8 inhouden is omlaag, loslaten is stoppen
dubbelklikken op knop 8 is volledig omlaag

Dan sluit je de knoppen aan op de Up/Dw ingangen.

 

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van KenVandeput
Lid vanaf: 21/01/2011
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Na ik opgemerkt heb dat mijn dochter na een week of 6 hoesten (dokter wist niet waarom) er vanaf was na een luchtbevochtiger te plaatsen heb ik besloten om de luchtkwaliteit beter te monitoren en controleren.

Mijn ventilatieunit, Dantherm HCV500, is ondertussen verbonden met Loxone via Modbus TCP (als iemand hier ooit interesse in heeft, PM me en dan probeer ik te helpen met de modbus settings). Ik kan dus de stand van de Ventilatie D nu sturen met Loxone.

De volgende stap is nu luchtvochtigheid % en CO2 te monitoren in leefruimte + de slaapkamers. Loxone heeft zijn Ruimteklimaatsensor maar in de Air variant zit daar geen CO2 sensor bij (enkel bij de Tree). Naar de slaapkamers een extra kabel voor de Tree trekken is niet evident.

Mijn vrouw heeft onlangs een Arduino binnengebracht (bijscholing) en wou daar al een tijdje eens iets mee doen... dus nu is mijn plan om elke slaapkamer te voorzien van een Arduino-achtige (WiFi) oplossing om de luchtkwaliteit te monitoren en dan via UDP door te sturen naar Loxone.

Ik weet dat Nu7s hier nogal wat ervaring mee heeft dus hoop dat hij misschien kort zijn ervaring wil delen... Het is de eerste keer dat ik met Arduino ga werken (wel wat ervaring met Linux etc) en ik heb geen schrik om dit klaar te spelen maar zou graag high level wel de juiste componenten kunnen bestellen etc..

Mijn doel is:

  • Laag verbruik (lijkt me gegarandeerd met dit type project)
  • Voeding via stopcontact (geen batterijen...)
  • Het simpel te houden (geen modding van cases etc, liefst niet solderen, plug & play waar mogelijk)
  • Iets dat gewoon werkt (ik kan via Loxone uiteraard melding organiseren als een sensor weg valt maar het is niet de bedoeling dat ik elke 2 dagen dat spel terug moet rebooten)
  • Iets wat toch een heel aantal jaar moet kunnen draaien (geen levensverwachting van 1 of 2 jaar )
  • Betrouwbare sensor te gebruiken (luchtkwaliteit op slaapkamers vind ik belangrijk genoeg - prijs is minder van tel)
  • Alles in een case te kunnen steken (board + sensor overleeft als dochters plots "interesse krijgen in dat bakje")
  • Iets nieuws te leren (Arduino, IDE...)

Wat denk ik nodig te hebben + enkele vragen:

  • ESP8266 serial WIFI Witty cloud Development Board
    • Als ik het goed snap kan je die aansluiten op bv een Arduino Uno R3 om WiFi functionaliteit toe te voegen. Ik lees echter ook dat die ESP8266 gewoon zonder onderliggende Arduino ook kan werken. Keep it simple dus dan graag gewoon direct de ESP8266 maar gebruiken neem ik aan?
  • CH340 (of iets dergelijks) om de ESP8266 ook effectief te kunnen programmeren
  • Sensors
  • Case
    • Ik neem aan dat er voldoende cases zijn voor de Arduino zelf (duidelijke form factor) waar dan ook nog een sensor in kan passen (in de ruimte voorzien voor de extra shields?) maar daarom niet meteen voor ESP8266? Als ik alles in een case wil monteren is het misschien best om wel een Arduino Uno R3 te gebruiken en daarop de ESP8266 toevoegen?
afbeelding van Rubeast
Lid vanaf: 22/04/2015
109 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

NodeMCU geen optie? Heeft een onboard ESP8266  en kan je net als een Arduino programmeren zonder extra bordje.

afbeelding van KenVandeput
Lid vanaf: 21/01/2011
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Rubeast schreef:

NodeMCU geen optie? Heeft een onboard ESP8266  en kan je net als een Arduino programmeren zonder extra bordje.

 

Lijkt me zeker een optie! 

Grootste probleem (niet enkel voor NodeMCU maar algemeen) is waarschijnlijk een case maken met ruimte om zo een sensor op een deftige manier vast te zetten. Misschien gewoon ergens een houten doosje: langs één kant de sensor vastzetten, langs andere kant het bordje. Wat ventilatie gaten boren...

Maar hoe zet je zo printplaatjes deftig en veilig vast?

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu7s schreef:

Wat eventueel ook nog zou lukken is

knop 7 inhouden is omhoog, loslaten is stoppen
dubbelklikken op knop 7 is volledig omhoog
knop 8 inhouden is omlaag, loslaten is stoppen
dubbelklikken op knop 8 is volledig omlaag

Dan sluit je de knoppen aan op de Up/Dw ingangen.

 

Ik dacht al dat ik in de problemen ging geraken met de puls.  Je 2de optie lijkt me voor mijn wens de meest logische dan en die heb ik er in gezet.  Kan het momenteel nog niet met echte motor testen maar de relais klonken alleszins te doen wat ik verwachtte.

Ik heb ook met een simpele PIR een lamp proberen aan te sturen, die testsetup heb ik hier thuis wel liggen.  De PIR werkt perfect, maar ik heb een daglicht optie aan de DisMv gehangen, en de lamp gaat ook aan als er daglicht is.  Ik heb de lengtegraad ingesteld o 51,015 en de breedtegraad op 4,680.  Dit lijkt me correct voor mijn huis en toch al zeker voor Belgie? En in liveview wordt de daglicht nooit 'hoog' (en in realiteit blijft mn lamp ook tijdens de dag aanspringen bij beweging)

wat zou ik kunnen over het hoofd zien?

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heeft er iemand hier de nieuwe generatie miniserver al?  Ik had alles thuis bekabeld met SVV in mn testopstelling omdat ik wat draadjes overschot had .  Voor bekabeling in mijn zekeringkast echter had ik 0.75mm² besteld in vobst.  Dit met een adereindhulsje erop krijg ik niet in de v+ of v- of de link of de digital input of analoge input, ...

Ik kom dus met svv op mijn klemmen toe, en vandaar wilde ik verder gaan met 0.75vobst naar de digitale inputs, maar ik krijg ze er niet in, niet alleen de aders vallen te dik uit met huls erop, maar ook de isolatie zit eigenlijk in de weg om ze goed naast elkaar te krijgen.  ze er induwen zonder huls is ook al onmogelijk, zelfs niet als ik ze twist.

Hoe bekabelen jullie dit dan?  ik heb net 6 rollen van 100m besteld van 0.75 in verschillende kleuren, zou wel jammer zijn als ik deze niet zou kunnen gebruiken...

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7970 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

KenVandeput schreef:

Mijn vrouw heeft onlangs een Arduino binnengebracht (bijscholing) en wou daar al een tijdje eens iets mee doen... dus nu is mijn plan om elke slaapkamer te voorzien van een Arduino-achtige (WiFi) oplossing om de luchtkwaliteit te monitoren en dan via UDP door te sturen naar Loxone.

Goed plan, alles zal afhangen van hoe vlot je bijleert uiteraard.

Ik weet dat Nu7s hier nogal wat ervaring mee heeft dus hoop dat hij misschien kort zijn ervaring wil delen... Het is de eerste keer dat ik met Arduino ga werken (wel wat ervaring met Linux etc) en ik heb geen schrik om dit klaar te spelen maar zou graag high level wel de juiste componenten kunnen bestellen etc..

Als je ervaring met Linux hebt moet het vast wel lukken.

Wat denk ik nodig te hebben + enkele vragen:

  • ESP8266 serial WIFI Witty cloud Development Board
    • Als ik het goed snap kan je die aansluiten op bv een Arduino Uno R3 om WiFi functionaliteit toe te voegen. Ik lees echter ook dat die ESP8266 gewoon zonder onderliggende Arduino ook kan werken. Keep it simple dus dan graag gewoon direct de ESP8266 maar gebruiken neem ik aan?

Dat heb je verkeerd begrepen, de Witty cloud is kant en klaar te gebruiken. Deze bestaat uit 2 bordjes die in elkaar klikken. Het onderste bord is een programmeerborje voor het bovenste dat de Arduino processor bevat en de Wifi module. Voordeel hiervan is dat de programmeer electronica geen stroom verbruikt als het niet nodig is. Eenmaal geprogrammeerd koppel je het los en voed je enkel wat je nodig hebt. Je hoeft deze dus NIET met nog een tweede arduino te verbinden, het IS de arduino.

Een tweede groot voordeel is dat de Witty Cloud reeds een RGB led bevat en een lichtsensor. Je kan dus onmiddelijk beginnen uittesten zonder een externe sensor te moeten verbinden. Die lichtsensor is aangesloten op de analoge ingang, wil je die gebruiken moet je die losknippen. De RGB led zit verbonden op 3 digitale in/uitgangen. Je kan die dus enerzijds gebruiken als status terugmeldingsled of indien je het als ingang gebruikt zie je direct of de ingang actief is, zeer handig om te troubleshooten! Een voorbeeld: Ik gebruik ze als PIR sensoren. Bij het opstarten laat ik de groene LED branden tot hij aan zijn hoofdprogramma begint. De PIR is aangesloten op dezelfde ingang als de blauwe LED dus die brand bij detectie. Wanneer ik een UDP bericht verzend dan laat ik de rode LED branden. Ik zie dus onmiddelijk of hij goed verbonden is en wanneer de PIR activeerd. 

Ik lees hier ook de verwijzing naar NodeMCU, die gebruikte ik voor de Witty Cloud, maar ik was daar niet tevreden van. Deze bevat geen sensoren dus je moet al iets extern aansluiten, maar gaven bij mij ook onbetrouwbare resultaten. Dezelfde sketch op 10 verschillende bordjes en 3 van de 10 gaven valse meldingen of stopten met communiceren. Voordeel bij die is wel dat je meer I/O hebt, maar heb ik in mijn toepassingen nooit nodig. Zijn volgens mij ook nog steeds duurder en je moet goed opletten want er zijn 3 versies en de verkopers zenden soms een verkeerde versie op.

Niet nodig, de onderste print van de Witty cloud is de programmer.

Voordat je een sensor kiest, deze kan op verschillende manieren werken: Analoog, digitaal (aan/uit) of digitaal via een bus zoals I2C. In dat laatste geval moeten er o.a. timings geprogrammeerd worden om te kunnen communiceren. Dit zou je zelf kunnen doen maar is onbegonnen werk als leek en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Voor veel sensors zijn er bibliotheken beschikbaar die dit voor hun rekening nemen. Je hoeft die dan enkel toe te voegen aan je Arduino programmeer omgeving en in je programma naartoe te verwijzen.

Belangrijk is dus dat voor je sensor zo een bibliotheek beschikbaar is. Je kan gewoon googlen op de naam van de sensor en er arduino achter zetten, bijvoorbeeld "DHT22 Arduino" zal je onmiddelijk resultaten geven.  Die bibliotheken zijn eveneens rechtstreeks te downloaden en installeren vanuit de arduino programmeer omgeving, zie Hulpmiddelen > Bibliotheken beheren.  Die bibliotheken bevatten ook reeds voorbeelden, je past dan de instellingen bovenaan de schets aan naar je sensor en pin en je kan onmiddelijk testen. 

Belangrijk om te weten is ook dat je met je arduino serieel kan communiceren. Rechtsboven de software heb je een knop met een vergrootglas, dit opent een nieuw venster waar de seriele boodschappen te zien zijn, dat moet uiteraard ook in je sketch geprogrammeerd worden.

  • Case
    • Ik neem aan dat er voldoende cases zijn voor de Arduino zelf (duidelijke form factor) waar dan ook nog een sensor in kan passen (in de ruimte voorzien voor de extra shields?) maar daarom niet meteen voor ESP8266? Als ik alles in een case wil monteren is het misschien best om wel een Arduino Uno R3 te gebruiken en daarop de ESP8266 toevoegen?

Arduino heeft weinig kant en klare toepassingen, dit is ook niet nodig. Je zoekt gewoon een plastic behuizing die de vorm en grootte heeft die je wenst en je poeft er alles in. Op Conrad.be vind je veel behuizingen, maar als je googled op "Temperature sensor enclosure" vind je nog veel resultaten van goed uitziende behuizingen. Je kan uiteraard ook een 3D printer aanschaffen en zelf printen, dan zijn er genoeg te vinden op thingiverse.com

Kortom: Bestel een paar Witty Clouds (ze kosten 2x niets en als er één defect gaat heb je reserve) en probeer eerst de basis uit: Arduino software instellen, LED laten branden, lichtsensor uitlezen, de seriele communicatie met je PC, UDP bericht verzenden naar en van je Loxone, etc... En van zodra je dat onder de knie hebt kijk dan rond voor een sensor. Voor hetzelfde geld zie je het niet meer zitten en is het zonde van de centen.

ThierryVerhaegen schreef:

Ik heb ook met een simpele PIR een lamp proberen aan te sturen, die testsetup heb ik hier thuis wel liggen.  De PIR werkt perfect, maar ik heb een daglicht optie aan de DisMv gehangen, en de lamp gaat ook aan als er daglicht is.  Ik heb de lengtegraad ingesteld o 51,015 en de breedtegraad op 4,680.  Dit lijkt me correct voor mijn huis en toch al zeker voor Belgie? En in liveview wordt de daglicht nooit 'hoog' (en in realiteit blijft mn lamp ook tijdens de dag aanspringen bij beweging)

wat zou ik kunnen over het hoofd zien?

Die Daglicht timer zou de juiste moeten zijn, sluit hem eens aan op een statistiek en log hem gedurende 24u. Om mooi aan te sluiten aan de post hierboven, ik heb buiten in een behuizing zo een Witty cloud zitten en stuur de lichtsterkte van buiten door naar de Miniserver via UDP.  Want het kan overdag zijn op een stormachtige dag dat het toch niet licht genoeg is binnen om de PIR niet in te schakelen.

ThierryVerhaegen schreef:

Heeft er iemand hier de nieuwe generatie miniserver al?  Ik had alles thuis bekabeld met SVV in mn testopstelling omdat ik wat draadjes overschot had .  Voor bekabeling in mijn zekeringkast echter had ik 0.75mm² besteld in vobst.  Dit met een adereindhulsje erop krijg ik niet in de v+ of v- of de link of de digital input of analoge input, ...

Ik kom dus met svv op mijn klemmen toe, en vandaar wilde ik verder gaan met 0.75vobst naar de digitale inputs, maar ik krijg ze er niet in, niet alleen de aders vallen te dik uit met huls erop, maar ook de isolatie zit eigenlijk in de weg om ze goed naast elkaar te krijgen.  ze er induwen zonder huls is ook al onmogelijk, zelfs niet als ik ze twist.

Hoe bekabelen jullie dit dan?  ik heb net 6 rollen van 100m besteld van 0.75 in verschillende kleuren, zou wel jammer zijn als ik deze niet zou kunnen gebruiken...

600m??? Wat voor een kast heb jij wel niet? Bij mij is dat met overschotten gedaan van mijn SVV kabels en ik heb geen 600m in mijn hele huis liggen. Bij mij is het vaste SVV dus die zijn gewoon aangesloten in de klemmen. 

Je wil er nu kabelhulzen opsteken. Ik vermoed omdat het moet van de keuring, maar 24V wordt niet gekeurd en een los contact zal hier ook geen brand veroorzaken, bij 230V wel. Dus, drie opties: Je kiest kabelhulzen die er wel inpassen en knipt wat losse draadjes van je soepele SVV af zodat die in die hulzen past , of je monteerd gewoon de soepele zonder meer, of je soldeerd de soepele zodat je toch een vast aansluiting krijgt.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
271 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu7s schreef:

600m??? Wat voor een kast heb jij wel niet? Bij mij is dat met overschotten gedaan van mijn SVV kabels en ik heb geen 600m in mijn hele huis liggen. Bij mij is het vaste SVV dus die zijn gewoon aangesloten in de klemmen. 

Je wil er nu kabelhulzen opsteken. Ik vermoed omdat het moet van de keuring, maar 24V wordt niet gekeurd en een los contact zal hier ook geen brand veroorzaken, bij 230V wel. Dus, drie opties: Je kiest kabelhulzen die er wel inpassen en knipt wat losse draadjes van je soepele SVV af zodat die in die hulzen past , of je monteerd gewoon de soepele zonder meer, of je soldeerd de soepele zodat je toch een vast aansluiting krijgt.

Ik wilde graag met verschillende kleurtjes werken dus ik heb 6 kleurtjes besteld van 0.75 vobst.  die waren voor zover ik kon vinden enkel in rollen van 100m beschikbaar, dus vandaar 600m.  uiteraard ga ik 570meter over hebben ofzo Blum 3

Ik had gekozen voor 0.75vobst omdat ik hier op het forum had gelezen dat veel mensen dit gebruikten om hun kast te bekabelen icm loxone.  Echter is de 0.75 vele malen breder als een svv kabeltje (dat 0.8 zou zijn?).  En zeker met een huls erop veel te breed om in die digitale inputs te passen.

Ik doe het niet voor de keuring dus, ik heb enkel nog maar tijdelijk laten keuren, maar die nieuwe generatie miniserver heeft push in technologie op de digitale inputs etc... dus zonder hulsje kan ik een vobst er zeker niet inkrijgen.  Met solderen bedoel je de losse draadjes vast solderen tot een vast geheel? en zo in de digitale input inbrengen? je bedoeld toch niet hem vast solderen aan de loxone aansluiting?

De optie die me nu het meest aanspreekt is de kleinere hulsjes proberen, zou 0.5 wel kunnen passen dan? normaal kunnen de v+ en v- tot 0.8 aan en de digitale inputs tot 1.5.  daarin zouden ze dus zeker moeten passen, de v- en v+ twijfel ik over, maar daar heb ik misschien wel net genoeg SVV op overschot voor liggen.