Domotica gestuurde relais in combinatie met 5G2.5

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Verbouwerke007
Lid vanaf: 08/09/2014
5 berichten

Hallo,

Ik heb een klein vraagje over de bedrading van mijn nieuwe bovenverdieping.

Ik zou nl. gebruik maken van een domotica systeem waarbij ik telkens één (of meerdere) stopcontacten per kamer wil aansturen (d.m.v. het aansturen van een tussenliggend relais).

Aangezien de keuze van stopcontacten die ik wil aansturen nog niet helemaal vast ligt, had er iemand mij aangeraden om ipv 3G2.5 gewoon 5G2.5 kabel naar de kamers te leggen.

Hierdoor zou je dan achteraf in je zekeringskast nog altijd kunnen kiezen welke stopcontacten je aanstuurt (1, 2 of zelfs 3?).

Mag ik dit (om in orde te zijn met de AREI regels) uitvoeren zoals het schemaatje op de PDF in bijlage? Mag ik met name verschillende draadgeleiders in de zekeringskast aansluiten op de klemmen van één zekering?

Het schemaatje toont hoe ik dan zou kunnen kiezen tussen ofwel stopcontact 1 en/of stopcontact 2 die ik met een relais kan aansturen.

Kan ik de nulgeleider ook delen zodat ik dan bvb. 3 stopcontacten kan aansturen?

Alvast bedankt!

P.

5g25.pdf

Reacties

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
1273 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De blauwe kun je gewoon delen tussen alle stopcontacten op dezelfde groep (zekering). Dan zijn er 3 apart schakelbare kringen per kabel mogelijk.

Het is beter te werken met railklemmen. Dat is veiliger, overzichtelijker en oogt professioneler. Sowieso kun je niet op een veilige manier meer dan 2 draden in 1 kooi van een automaat krijgen.

afbeelding van Verbouwerke007
Lid vanaf: 08/09/2014
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de snelle respons!

 

Dus ik mag m.a.w. door railklemmen te gebruiken de blauwe (N) en de 3 schakeldraden (bruin, grijs & zwart) op dezelfde zekering aansluiten?

 

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
1273 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Klopt. Makkelijkst is doorverbinden met brugjes op de klemmen.

Als je dan achteraf de bruine/zwarte/grijze apart wilt schakelen haal je die brugjes weg en leidt je de fasedraad die van de automaat komt via de relais.