• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Differentieels bij 3x400v+nul

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Op dit moment heb ik een monofase 40A aansluiting en die wil ik verzwaren (mn toekomstige kookplaat heeft al meer dan 40A nodig).

Ik diende een aanvraag voor 63A in, heb een nieuwe verdeelkast gekocht en ook differentieels van 63A (30mA en 300mA). De nieuwe kast is omdat in de huidige situatie er reeds 3 verdeelkasten verspreid over het huis zitten en ik dit naar één centrale in de garage wil terugbrengen en dan één in het tuinhuis.



Nu blijkt dat 63A niet gaat en ik dus naar driefasig 3x400V + nul moet gaan, 25A. Meerdere fasen is nieuw voor me, maar ik heb al wel wat info kunnen vinden.



Kan ik die differentieels van 63A nog gebruiken? De 63A zegt enkel tot welk amperage de differentieel mee overweg kan? Dus dit hoeft misschien geen van 25A te zijn? (had hier ergens gelezen over het verschil differentieel en differentieelautomaat)



Voor de toestellen die de 3 fasen gebruiken moet er dan eerst een 4-polige differentieel staan neem ik aan, van welk amperage moet dit zijn? 25A? Ook best direct op 30mA?



Alvast bedankt!
 
Lid geworden
15 jul 2013
Berichten
357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een Diff. onderbreekt inderdaad geen overstroom, die van 63A gaan geen probleem maken,

maar ze zijn waarschijnlijk wel monofasig, en dan heb je voor je 300mA wel een probleem,

je moet bijvoorbeeld wel 1 x 300mA diff hebben die alle lijnen en de N bewaakt (Algemeen), de 30 mA mag je dan wel 1 enkele fase nemen en die met de N nemen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Let wel een klein beetje op, want je krijgt nu maar 25A per fase, dus wordt het een kwestie van goed nadenken hoe je alles verdeeld.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Azaron;1863148 wrote:
Op dit moment heb ik een monofase 40A aansluiting en die wil ik verzwaren (mn toekomstige kookplaat heeft al meer dan 40A nodig).

Ik diende een aanvraag voor 63A in, heb een nieuwe verdeelkast gekocht en ook differentieels van 63A (30mA en 300mA). De nieuwe kast is omdat in de huidige situatie er reeds 3 verdeelkasten verspreid over het huis zitten en ik dit naar één centrale in de garage wil terugbrengen en dan één in het tuinhuis.



Nu blijkt dat 63A niet gaat en ik dus naar driefasig 3x400V + nul moet gaan, 25A. Meerdere fasen is nieuw voor me, maar ik heb al wel wat info kunnen vinden.



Kan ik die differentieels van 63A nog gebruiken?
De diff 2-polig 30mA kàn je gebruiken, de 300mA diff dient 4-polig te zijn.



Azaron;1863148 wrote:
De 63A zegt enkel tot welk amperage de differentieel mee overweg kan? Dus dit hoeft misschien geen van 25A te zijn? (had hier ergens gelezen over het verschil differentieel en differentieelautomaat)
Klopt.



Azaron;1863148 wrote:
Voor de toestellen die de 3 fasen gebruiken moet er dan eerst een 4-polige differentieel staan neem ik aan,
Klopt, zie hierboven.



Azaron;1863148 wrote:
van welk amperage moet dit zijn? 25A?
Best hoger met het oog op eventuele latere verzwaring.



Azaron;1863148 wrote:
Ook best direct op 30mA?
De 30mA diff hoeft niet 4-polig te zijn.
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Super, bedankt allemaal voor de uitleg! Zo kan ik weer verder :)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
begrijp niet dat je ooit een 63A 30mA diff hebt gekocht, zoveel zware toestellen in vochtige ruimtes, ... ?
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind dat eigenlijk wel best gemakkelijk, voor al uw differentielen het type voor 63A gebruiken.



Dan gewoon in de kast 1 hoofdzekering van 63A + diff, en dan in 10 carre verdelen naar de zekeringen en de andere diff. Geen miserie als iemand later de aansluiting wil verzwaren.



Maar ik geef toe, 3 fasen aan 63A, dan gaat ge al een halve fabriek in uw garage moeten starten.
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
stefan;1863236 wrote:
begrijp niet dat je ooit een 63A 30mA diff hebt gekocht, zoveel zware toestellen in vochtige ruimtes, ... ?



Zeker niet. Maar als je een monofase 63A aansluiting hebt, dan kan je dus tot 63A gaan voor de hoofdzekering afgaat. Als je nu achter je 30mA differentieel bv 3 kringen hebt die afgezekerd zijn op 20A, kan je in theorie (dan denk ik aan een eventuele keuring) dus voorhebben dat je 60A verbruikt zonder dat er iets afspringt. Alleen kan die differentieel het dan niet meer aan als die maar tot 40A voorzien is. Lijkt volgens mij toch geen juiste opstelling dan?

Of bedoel je dat er dan eerst een zekering 40A wordt geplaatst achter de differentieel 300mA 63A, en dan achter die zekering de differentieel 30mA 40A?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Azaron;1863248 wrote:
...



Of bedoel je dat er dan eerst een zekering 40A wordt geplaatst achter de differentieel 300mA 63A, en dan achter die zekering de differentieel 30mA 40A?



zo doe ik het inderdaad





ga je een hoofd-diff van 500 A plaatsen? ik heb 25 automaten van 20 A voorzien !!!
 
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
241
Waarderingsscore
1
Punten
0
@Stefan, .... de max stroom door je diff wordt bepaald door de eerste stroomopwaarts geplaatste zekering ... (een diff met In 500A :(.....) En achter mijn 30mA (In 63A) zitten bij mij ook mijn wasmachine , droogkast , vaatwas , boiler .... staan wel niet in een vochtige ruimte ......
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
LUMA;1863288 wrote:
@Stefan, .... de max stroom door je diff wordt bepaald door de eerste stroomopwaarts geplaatste zekering ... (een diff met In 500A :(.....) En achter mijn 30mA (In 63A) zitten bij mij ook mijn wasmachine , droogkast , vaatwas , boiler .... staan wel niet in een vochtige ruimte ......



die 500 is niet mijn voorstel, kijk hierboven, een diff 63 A omdat er 3 automaten van 20 A achterzitter !
 
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
241
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lees de post van Azaron eens GOED , aangezien zijn hoofdautomaat 63A is , opteert hij voor diff's met een In van 63A . Perfect geredeneerd ( )volgens mij ..... :p Hoe jij het zou oplossen met een extra automaat voor je diff van 30mA , vind ik persoonlijk iets minder .....
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
LUMA;1863508 wrote:
Lees de post van Azaron eens GOED , aangezien zijn hoofdautomaat 63A is , opteert hij voor diff's met een In van 63A . Perfect geredeneerd ( )volgens mij ..... :p Hoe jij het zou oplossen met een extra automaat voor je diff van 30mA , vind ik persoonlijk iets minder .....



altijd leuk om te lezen :)



Inderdaad, speciaal een extra automaat voorzien om je 30mA toestellen dan nog extra te beperken lijkt me niet zo interessant. Dan liever op 63A, als de madam dan beslist dat er een jacuzzi moet en zal komen, dan zijn we daar ook al op voorzien.



De 500A diff gaat inderdaad niet op aangezien de hoofdzekering tot 63A is begrensd.



(niet dat ik dus nog voor de 63A ga gaan maar wel voor de 3x400v 25A ... maar dit terzijde)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan