Bouwlift 380 volt

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van jan stevens
Lid vanaf: 14/02/2017
5 berichten

Hallo,

Ik heb een oude bouwlift die tot nu toe altijd goed gewerkt heeft.
Deze bouwlift werkt op 380 volt zonder nul aansluiting.
L1-L2 linksom  L2-L3 rechtsom.
Sinds gisteren werkt de lift niet meer, als ik op de knoppen druk doet de lift niks. 
Dit is wat ik al geprobeerd heb:
- Eindeloopschakelaars uitgemeten.
- Inkomende spanningen gecontroleerd.
- Als ik relais handmatig indruk m.b.v een schroevendraaier werkt de lift wel, dus niet de motor.

Dit lijkt allemaal te kloppen, er zit ook een transformator in en deze zou ik graag uitmeten.
Moet ik deze gewoon meten tussen de 24V en de aarding?
Aangezien er geen nul aanwezig is.
Alvast bedankt,

Reacties

afbeelding van Gery
Lid vanaf: 12/03/2006
10976 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan stevens schreef:

- als ik relais handmatig indruk mbv een schroevendraaier werkt de lift wel ( dus niet de motor)

De lift werkt maar de motor niet? Kan u dit verduidelijken?

er zit ook een transfo in en deze zou ik graag uitmeten. Moet ik deze gewoon meten tussen de 24V en de aarding(aangezien er geen nul aanwezig is)?

U moet meten tussen de uitgangsklemmen.

Hebt u een schema van de stuurkast?

PS: Iets doet me vermoeden dat u geen electricien bent.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
13636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit is wat ik al geprobeerd heb:

- eindeloopschakelaars uitgemeten

- inkomende spanningen gecontroleerd

- als ik relais handmatig indruk mbv een schroevendraaier werkt de lift wel ( dus niet de motor)

Hoe heb je dat gedaan en wat waren de resultaten?

Dat de lift kan werken zonder motor snap ik ook niet?

Heb je de drukknoppen ook getest?

afbeelding van jan stevens
Lid vanaf: 14/02/2017
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hallo,

 

Sorry voor de onduidelijke uitleg, als ik de contacten van de relais indruk dan werkt de lift/ motor.

Het enige probleem is dat ik mijn relais niet aangetrokken krijg. 

Ik heb de schakelaars op weerstand uitgemeten als de spanning eraf was, geen enkele knop/schakelaar gaf problemen. 

 

Ik zal ook een foto uploaden, zodat het een beetje duidelijker word.

afbeelding van YokoTsuno
Lid vanaf: 04/06/2012
1585 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je moet de spanning meten aan de primaire 380V, twee blauwe draden en de secundaire 24 V, twee bruine draden. Als je wel primaire spanning hebt en geen secundaire is heel waarschijnlijk een temperatuurzekering die tussen de windingen zit kapot. 

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
13636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

En als je wel 24V hebt op de trafo ga je verder.

> komt de spanning aan de knop(pen)

>aan de anderkant van de knop als je er op drukt

> komt de spanning aan in de kast (tewijl je op de knop duwt)

> komt de spanning aan bij de eindschakelaars

> komt de spanning aan aan de andere kant van de eindschakelaar

>komt hij weer terug in de kast

> komt hij aan op het relais

> relais defect?

 

enz enz en geeft dan hier aan waar het fout loopt.

afbeelding van Gery
Lid vanaf: 12/03/2006
10976 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is er secundaire spanning op de trafo?

Zijn alle draden nog goed verbonden?

Zit er nergens een draadbreuk?

Kijk ook eens in de drukpeer, want dikwijls zit daar het probleem.

...

afbeelding van jan stevens
Lid vanaf: 14/02/2017
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bedankt voor alle reacties, ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen.

 

Ik heb mijn spanningen gecontroleerd en alle spanningen zijn aanwezig, een kabelbreuk is het ook niet. Bij het meten kwam ik tot de vaststelling dat de overload beveiliging was ingesprongen, deze heb ik gereset en de lift werkt weer.

 

- Ik kan de lift een vijftal kerel omhoog en omlaag doen zonder problemen (ik heb ook spanningen gemeten en dan komt er netjes 400 volt op de motor).

- PROBLEEM 1 soms lijkt de motor niet goed te werken, je hoort dat de motor wil draaien maar niet rondgedraaid geraakt (geen gewicht op lift) hierdoor schakeld de overload weer in werking.

- PROBLEEM 2  bij het omhoog sturen van de lift valt mijn diffrentieel van de elektriciteitskast uit. 

even ter verduidelijking, ik heb de lift doorheen heel de dag max 6 keer omhoog gestuurd zonder zware belasting. Dit ging goed.  Net wou ik 10 plankjes van 3 meter even omhoog sturen en kreeg ik eerst probleem 1 en na de overload reset probleem 2.

 

Iemand een idee hoe ik kan uitmaken of de motor wikkeling is doorgebrand of er problemen zijn met mijn relais(lc2-d099).

 

alvast bedankt

 

afbeelding van Gery
Lid vanaf: 12/03/2006
10976 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tip: zoek iemand die er ter plaatse kan naar kijken.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
13636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Testen relais:

1) schakel de spanning af!! druk relais met de hand in en meet de weerstand over de drie contacten.

2) laat spanning er op en stuur de lift naar boven, meet ondertussen het spanningsverschil over de drie contacten. (zou 0V moeten zijn)

Daarna kun je ook in neerwaarste richting het andere relais testen.

Testen motor:

Schakel spanning af!!! meet de weerstand van de drie wikkelingen (kijk in het deksek van de aansluitbox hoe de wikkelingen lopen)

Normaal is het zo afhankelijk van de motor in ster of driehoek is aangesloten.

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
475 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Motor uit meggeren

Greetz Gert

afbeelding van YokoTsuno
Lid vanaf: 04/06/2012
1585 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan stevens schreef:

- PROBLEEM 1 soms lijkt de motor niet goed te werken, je hoort dat de motor wil draaien maar niet rondgedraaid geraakt (geen gewicht op lift) hierdoor schakeld de overload weer in werking.

In die motor zit waarschijnlijk een rem. Kans is groot dat die niet altijd disactiveerd.