230V 3 fase in straat - warmtepomp heeft 400V nodig

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van promy
Lid vanaf: 21/08/2009
74 berichten

In de straat ligt er blijkbaar 3fase 230V.

Nu zou ik bij ons nieuwbouwhuis graag een warmtepomp installeren.

In alle documentatie lees ik echter dat deze 400V nodig hebben.

Is dit dan nog haalbaar?

Kan je bv aan Eandis vragen om 400V te voorzien (veronderstel niet? Ze gaan waarschijnlijk niet voor mij alleen zo'n kabel plaatsen?)

Zijn er andere haalbare oplossingen. Ik dacht bv aan transfo maar geeft dit niet teveel verlies (en rendementsvermindering warmtepomp?)

Reacties

afbeelding van Sylvesterke
Lid vanaf: 03/01/2010
193 berichten
Rapporteer

als er in uw straat 3 X 230 v ligt, ga je geen 400 v krijgen, dat gaat technisch niet.

afbeelding van pevepe
Lid vanaf: 01/07/2007
428 berichten
Rapporteer

promy wrote:
In de straat ligt er blijkbaar 3fase 230V.

Je schrijft "blijkbaar", dus geen zekerheid.

Is het 3 x 230 V tussen neuter en fase? Dan heb je 400 V tussen de fasen.

Ik vraag me zelfs af of er nog veel netwerken bestaan met 230 V tussen de fasen.

Om zeker te zijn: navragen bij de netbeheerder (dat is niet overal Eandis)

afbeelding van Joep
Lid vanaf: 22/12/2009
20 berichten
Rapporteer

pomp in driehoek zetten?

afbeelding van promy
74 berichten
Rapporteer

nee, die "blijkbaar" was m'n "teleurstelling".

Ik heb gebeld naar het algemene nummer van Eandis om na te vragen wat beschikbaar was.

Via de postcode kwam ik terecht bij een mevrouw wie me wist te vertellen dat er in straat "3 fase 230V" en geen 400V ligt. (volgens haar computer)

afbeelding van de mario
Lid vanaf: 30/08/2008
4715 berichten
Rapporteer

Welk merk warmtepomp verdeelt nu in godsnaam units enkel leverbaar op 3f400V??? Het is toch niet dat je over gigantische stromen praat?

afbeelding van xbdt
Lid vanaf: 24/09/2009
1498 berichten
Rapporteer

Welk type is dat? Ben je zeker dat die niet op 3x230 kan?

Meestal heeft de gehele straat hetzelfde, afhangende hoe ze de kabels aansluiten in de verdeelkast of kabine. In driehoek 230 en 400 in ster (dat is dan 3x400 + Nulleider). Tussen nulleider en een fase heb je dan 230v. (dus ook 3x230). In gewone residentiele wijken is het meestal 3x230, landbouw (op den buiten) en industrie 3x400.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24444 berichten
Rapporteer

xbdt wrote:
Welk type is dat? Ben je zeker dat die niet op 3x230 kan?

Meestal heeft de gehele straat hetzelfde, afhangende hoe ze de kabels aansluiten in de verdeelkast of kabine. In driehoek 230 en 400 in ster (dat is dan 3x400 + Nulleider). Tussen nulleider en een fase heb je dan 230v. (dus ook 3x230). In gewone residentiele wijken is het meestal 3x230, landbouw (op den buiten) en industrie 3x400.

maar in sommige straten ligt er gewoon GEEN neuter dus een echt (oud) 3 x 230 V net, meestal in centrum van (oudere) steden, vb delen van Aalst

afbeelding van peter273
Lid vanaf: 20/03/2006
187 berichten
Rapporteer

stefan wrote:

maar in sommige straten ligt er gewoon GEEN neuter dus een echt (oud) 3 x 230 V net, meestal in centrum van (oudere) steden, vb delen van Aalst

Zelfs in enkele nieuwbouwwijken in de omgeving (jonger als 15 jaar) heb ik weet dat er enkel 3x230V ligt en geen 3x400V te krijgen is.

En hier in de straat ligt nog 3x230V met neuter (dus 3x110V in stermeting), al stopt de neuter in de EK.

greetz

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5975 berichten
Rapporteer

stefan wrote:

ook al in Antwerpen tegengekomen.

Maar hier thuis ligt ook geen neuter; en toch 3x400V; voor de Neuter is zelf te zorgen (dus tweede aarding leggen).

Walter

afbeelding van promy
74 berichten
Rapporteer

de mario wrote:
Welk merk warmtepomp verdeelt nu in godsnaam units enkel leverbaar op 3f400V??? Het is toch niet dat je over gigantische stromen praat?

De warmtepomp waar ik bv naar kijk is een viessmann vitocal 300 grond water BW 220. Die heeft een 3/N/PE 400 V/50Hz nominale spanning met een max amperage van 15.8A volgens de documentatie. Dus ik veronderstel dat ze 400V moet hebben om te werken?

afbeelding van imperator
Lid vanaf: 02/07/2006
49 berichten
Rapporteer

promy wrote:
de mario wrote:

De warmtepomp waar ik bv naar kijk is een viessmann vitocal 300 grond water BW 220. Die heeft een 3/N/PE 400 V/50Hz nominale spanning met een max amperage van 15.8A volgens de documentatie. Dus ik veronderstel dat ze 400V moet hebben om te werken?

Viessmann = Duits en in Duitsland hebben ze geen 3*220V .

Misschien met een driefazige transfo primair 3*220V secundair 3*400V ?

afbeelding van jeter
Lid vanaf: 31/03/2008
5022 berichten
Rapporteer

Dat transfo verhaal zou ik niet doen... teveel verliezen in zo'n transfo. Zeker als je iets of wat vermogen nodig hebt.

afbeelding van xbdt
1498 berichten
Rapporteer

jeter wrote:
Dat transfo verhaal zou ik niet doen... teveel verliezen in zo'n transfo. Zeker als je iets of wat vermogen nodig hebt.

Dat is niet waar; een transfo heeft een zeer hoog rendement (meer dan 99%). Maar ik zou het ook niet doen, enkel voor de prijs van die zeer zware transfo al.

afbeelding van pevepe
Lid vanaf: 01/07/2007
428 berichten
Rapporteer

walter wrote:

Maar hier thuis ligt ook geen neuter; en toch 3x400V; voor de Neuter is zelf te zorgen (dus tweede aarding leggen).

Een 3x400V net zonder neuter? Dat betwijfel ik sterk.

Je woont in Lubbeek: dat is PBE-gebied. Daar moet je een aardingslus leggen onder de fundering (zoals overal: voor de werking van de verliesstroomschakelaar), en je moet inderdaad nog een bijkomende aardingspiket slaan waar de neuter van PBE aan gelegd wordt.

Kijk eens in de tellerkast: hoeveel draden zijn er aangesloten onder aan de interne scheidingsschakelaar (niet de extern bedienbare veiligheid). Normaal zijn dat 4 draden. Bovenaan deze interne scheidingsschakelaar is de bijkomende aarding aangesloten bij de neuter.

Tussen neuter en aarde meet je in het PBE-gebied 0 volt.

In andere gebieden werkt men veel met zwevende neuter, waar je tussen aarde en neuter wel spanning meet.

afbeelding van xbdt
1498 berichten
Rapporteer

walter wrote:

Je hebt zeker een neuter; hoe kom je anders aan 230V?