• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wienerberger PLS500 / PL25

Lid geworden
25 sep 2018
Berichten
21
Waarderingsscore
5
Punten
3
Omdat ik geen antwoord krijg van Wienerberger stel ik de vraag hier:

Vor het bouwen van een nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar informatie over Porotherm lijmsystemen van Wienerberger.
Er zijn twee Porotherm lijmsystemen die mij interesseren: PL25 of PLS500.

Ik zit alleen met een dilemma.
De structuur van de PLS500 steen vind ik een stuk fragieler ogen dan die van de PL25.
Om die reden gaat mijn voorkeur uit naar het PL25 systeem.
 
Daarentegen vind ik de rolbak/methode van de PLS500 systeem een stuk prettiger werkbaar.
De lijm wordt namelijk over de volle oppervlakte aangebracht, terwijl de lijmbak van de PL25 twee stroken aanbrengt.
Ik ben overigens bekend met het feit dat ook de dip methode toegepast kan worden, maar dat wil ik liever (nog) niet.
 
Mijn vraag is:
Kan ik met een rolbak van de PLS500 ook een PL25 Porotherm steen verlijmen?
Zo ja, moet ik gebruik maken van de lijm van de PLS500 of die van de PL25.
Is het zelf mogelijk om de Dryfix methode toe te passen op de PL25 stenen?
 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
pls500 en pl 25 zijn soorten/maten van stenen , geen lijmsystemen

qua drulsterkte heb je ook nog vb pls500 10N en pls500 15N  (N= newton voor druksterkte)

dus wat betreft "ziet er minder sterk uit" dar zou ik niet op afgaan

denk dat beide lijmsystemen kunnen gebruikt worden, verschil is dat die lijmsysteem stenen afgevlakt zijn om goed te passen op elkaar (en dus ook iets duurder als "normale" steen)

 
 
Lid geworden
25 sep 2018
Berichten
21
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik heb geen twijfel over de kwaliteit en druksterkte van de stenen.
In mijn vraag heb ik het daarom alleen erover date het er fragieler eruit ziet.
De PLS500:

pls-500-lr.jpg


 

 

PL25:

nl_mkt_pho_locatiefoto_11059_plaatsen%20porotherm%20pl25%20blok%20met%20blokkenklem%20.jpg


De stenen in de tweede afbeelding heeft veel meer body dan in de eerste.
Je ziet in de tweede afbeelding ook de methode die bij die steen wordt toegepast.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
2 methodes mixen zou ik nooit doen als wienerberger dit niet goedkeurt. 

De pl25 is iets uit Nederland blijkbaar, niet op de Belgische site te vinden en omgekeerd. 

Qua fragiele stenen: ik heb de pls500 en ze zijn niet fragiel hoor. De lambda versie breekt wel iets sneller maar ik heb nergens problemen gehad tijdens de bouw. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je kan best de lijmbak en bijhorende lijm van de PLS500 gebruiken voor de PL25. Deze laatste kan je ook verlijmen met een Dryfix, dat is het punt niet.

Alleen... PLS500 en Dryfix is voorzien om voegdiktes op te leveren van 0,5mm en om die reden is de PLS500-steen ook zeer nauwkeruig nageslepen.
Gebuik je de PLS500 met het lijmsysteem dan bekom je voegdiktes van 1mm.

De PL25 is qua nauwkeurigheid enkel voorzien voor voegdiktes van 1mm. Ga je daar Dryfix voor gebruiken dan moet je misschien om de zoveel lagen een correctielaag voorzien in een iets dikkere lijmmortel bijv. de Poriso 997 van Wienderberger NL, deze geeft 4mm voegdikte.

Theoretisch zou de PL25 steen vanwege de net iets minder goede maatvastheid, goedkoper moeten zijn dan de PLS500.
 
Lid geworden
25 sep 2018
Berichten
21
Waarderingsscore
5
Punten
3
@Tomvdw:  Dank voor het melden dat PLS in ieder geval niet fragiel is.
Ik schreef echter wel fragieler, de PL25 heeft daarom vooralsnog de voorkeur.
Uiteindelijk kan ik ook voor PLS kiezen.

@Keon: Dank voor het antwoord!
Van mij mag de lijm die bij het "systeem" hoort ook gewoon intact blijven.
Het gaat me dus alleen om de lijmbak, ik heb geen idee welke dosering elke lijmbak levert.
Ik bednek me trouwen dat bij de rolbak ook de soering geregeld kan worden.

Het gaat me dus alleen om de lijmbak wat me fijner lijkt werken + de volledige oppervlakte dat verlijmt wordt. Uiteindelijk mag je met  beide stenen de "dip methode "toepassen, ik verwacht echter schoner werk te kunnen realsieren met een lijmbak.

Ik ga er nu dus vanuit dat het geen probleem is, zodra het er van komt laat ik wel weten of er bezwaren zijn.

 
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Als je om die reden twijfelt dan kan je ook eens naar de lijmblokken van Ploegsteert kijken.
 
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
149
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op deze foto's zijn de PLS500 14 cm dik en de PL25 slechts 10 cm dik. Da's appels met peren vergelijken. Eigenlijk is dan de PL25 de meest fragiele.

Feitelijk zijn enkel de lijmstroken aan de buitenste centimeter relevant. Die in het midden van de steen zullen bijna nergens de steen erboven raken, wegens de grote gaten die niet op dezelfde plaats vallen.
 
Lid geworden
25 sep 2018
Berichten
21
Waarderingsscore
5
Punten
3
@NicoP Daar heb ik aan gedacht en als het zover komt ga ik het nog eens proberen: vinden van een verdeler in NL

@ josm U heeft helemaal gelijk dat de totale breedte, en dat dit misschien geen eerlijke vergelijking is. Maar volgens mij is de dikte van de tructuur binnen en buiten de steen van een productreeks gelijk.

Die laatste opmerking van u verbaasd mij een beetje, ik kan me niet voorstellen dat de structuur binnen de steen alleen bedoeld om op de buitenste "schil" bij elkaar te houden. Het binnenste deel draagt toch gewoon bij bij het dragend vermogen van de steen?
 
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
149
Waarderingsscore
0
Punten
0
Laat u niet vangen aan de theoretische druksterkte van bv. 10 N want een gemetselde of gelijmde muur heeft slechts een druksterkte van 1 a 2 N. De binnenstruktuur draagt slechts minimaal bij aan de druksterkte van een muur, in de praktijk is het uitknikken van de muur de zwakste faktor, en die wordt vooral bepaald door de buitenste schil. Probeer eens volgende calculator:
https://www.wienerberger.be/tools-en-opleidingen/druksterkte-calculator.html
Geeft een resultaat van 1,26 N. Wat meer dan voldoende is voor de meeste toepassingen.

berekende_druksterkte.png
 

Bijlagen

  • berekende_druksterkte.png
    berekende_druksterkte.png
    30,7 KB · Weergaven: 0

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan