Verwijderen bestaande betonnen poutrel van 7m op 40cm

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten

Hallo,

Achteraan onze woning wordt de gevel open gemaakt zodat we kolommen en poutrels kunnen plaatsen zodat we hier een raampartij kunnen plaatsen.

Onze aannemer horen we niet meer, en we zouden graag, onder begeleiding van onze stabiliteitsingenieur, beginnen aan de werken.

De ingenieur is nu de berekeningen aan het doen voor de poutrel, kolommen, betonsloffen, eventuele aanpassingen fundering.

Het zou gaan om een totale opening van 6.7m, we zouden wel met 2 kokers/kolommen werken zodat we 3 poutrels kunnen plaatsen van 2.3m. 

Los hiervan vraag ik me af hoe we op een veilige manier de bestaande betonpoutrel kunnen verwijderen. Deze is 40cm hoog en gewapend beton. Hij rust momenteel op 2 muurtjes van 1,2 m die tussen de 3 ramen van 1,45m staan. Hoe kan ik dit op een veilige manier verwijderen (na plaatsen stutten uiteraard)? ik had gedacht om de poutrel in stukjes uit te zagen met een betonzaag (die ik zal huren of kopen), alhoewel ik het grote vermoeden heb dat de poutrel eens je er stukken uit zaagt de spanning zal verliezen en in z'n geheel naar beneden valt, wat vrij dramatisch zou kunnen aflopen als hij de stutten weghaalt. 

We kunnen gerust een lift huren of ander materiaal hiervoor, en we zullen het met een 4 tal man doen, maar het lijkt mij geen gemakkelijke klus!

In bijlag een foto van de huidige situatie

Reacties

Pagina's

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

PS, als laatste vraag ik mij nog af of de dikte van de betonslof  wel correct is. Ir heeft op plan een slof van 60x30x20 opgegeven, maar als de muur maar 16cm breed is kan je toch geen slof van 20 cm steken? Heeft geen zin omdat de krachten toch op een muur van 16 uitkomen, die extra 4cm doen toch niets?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8983 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Aarde is ook bekisting hé. Of een strook EPS (verloren bekisting en meteen ook ietsiepietsie isolatie)...

Dat moet ook niet vast staan, enkel vast genoeg zodat ze niet inklapt als je begint te gieten. Plooit het wat naar buiten (tot tegen de omliggende aarde, dan geeft dat ook niet. In de kruipkelder zal je wel wat meer moeite moeten doen, maar de stabi moet dat misschien toch eerst eens bekijken want mag niet kunnen inklappen als er gewicht op komt, dus moet in de grond zitten ook in de kruipkelder. Wapenen wellicht niet nodig, tenzij de vrije hoogte in kruipkelder te veel is.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ok, bedankt, je bedoelt dat ik ervoor moet opletten dat de bekisting ideaal tot op de fundering komt? 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
2247 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bredere slof heeft wel degelijk zin

vb fundering is ook een pak breder als je muuropbouw breedte

de 4 cm boven aan hebben idnerdaad geen nut maar onderaan wel de krachten zetten uit in de breedte naar onder toe 

idealiter heeft je slof of fundering een trapezium vorm , boven aan breedte van de muur (in jou geval 16 cm , onderaan vb 20cm)

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8983 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

co2neutraal schreef:

ok, bedankt, je bedoelt dat ik ervoor moet opletten dat de bekisting ideaal tot op de fundering komt? 

Het moet niet noodzakelijk op de fundering staan, het moet gewoon vast staan. Als de slof op de onderliggende muur gegoten wordt dan is dat even goed, maar dan moet er wel een muur en fundering zijn natuurlijk. Nu ja, de stabi zal dat allemaal wel bekeken hebben. Kruipkelder was gewoon iets dat ik in dit topic nog niet gehoord had, dacht ik.

Elders gieten en dan opleggen zal het niet worden, denk ik, want dan heb je geen optimale contactopp voor krachtenverfeling, want dat is nu net de befoeling: de geconcentreerde last van de stut naar een breder opp van de muur en dus fundering afleiden.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

bredere slof heeft wel degelijk zin

vb fundering is ook een pak breder als je muuropbouw breedte

de 4 cm boven aan hebben idnerdaad geen nut maar onderaan wel de krachten zetten uit in de breedte naar onder toe 

idealiter heeft je slof of fundering een trapezium vorm , boven aan breedte van de muur (in jou geval 16 cm , onderaan vb 20cm)

 

 

ok, bedankt, duidelijk. Punt is dat als er een muur is van 16cm en ik daarop een slof zet van 20cm dat technisch moeilijk is (bekisting) maar het een omgekeerde piramide wordt. Wel duidelijk, als ik het tot beneden kan doortrekken zou een brederen slof beter zijn.

zo snel mogelijk in de kruipkelder kruipen en de situatie ter plaatse bekijken...kijk er niet naar uit Smile

Ja, klopt, goed punt als ik het ter plaatse giet is de gewichtsverdeling perfect, het zal dus sowieso ter plaatse worden! Hopelijk kan ik er een isolatieplaat of zo tussen steken, benieuwd naar de opbouw van mijn kruipkelder...

In bijlage ons funderingsplan, ik ging er op basis van dit plan eigenlijk vanuit dat het puur beton is. Onze convectorput is namelijk ook puur beton, als je in het gat kijkt dus. Zekerheid heb ik pas als ik de vloer rond de muurtjes en de muurtjes zelf uitbreek uiteraard, ik zal vanuit de kruipkelder enkel de convectorput zien vrees ik......

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
2247 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

muur onder je vloer zal geen 16 zijn maar 30 of zo

binnenspouwblad 14cm, spouw 6cm en gevelsteen 9cm  is enkel de opbouw boven de grond

onder de grond (kruipkerlder/fundering) zal een volle muur zijn van ca 30cm

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8983 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is er eigenlijk evenredig gestut in de kruipkelder??

Want als je daar de muren gaat beginnen wegkappen om een sokkel te gieten, dan wordt dat een probleem. En eigenlijk kan je nooit stutten op een niet-dragende vloer.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nee, kruipkelder is niet gestut, is ook niet aangegeven door aannemer. Hij zei wel om 20cm van de convectorput te stutten zodat we zeker op een stevige plaat zitten, anders kan het klappen.

Bestaan er schoren van minder dan 60cm? Als er nog een balk tussen de schoren moet heb ik schoren nodig van minder dan 50cm.

Er staan wel een 20 schoren over een lengte van 7.6m, krachten worden dus wel verdeeld over een zo groot mogelijk oppervlak, onder de schoren ligt er ook een dikke balk over de lengte van de vloer. (2 stuks van 4m)

Geen idee hoe dik de vloerplaat is, is wel beton zoals heel het huis, maar de dikte ken ik niet.

Bijkomende stippen zullen we wel plaatsen in het midden, over een lengte van 1.5m, die stippen rusten dan rechtstreeks op de buitenmuur en dus ook op de fundering.

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vandaag het laatste afgebroken, alles is er nu uit, betonbalk ramen en murenpreved

We hebben de chape ook uitgebroken, voelde vochtig aan. Plan is om waterkerende folie over gans de lengte te doen, onder dorpels en chape, zodat we van die natte chape vanaf zijn. Moet toch hertegeld worden ook dus moet iets lager komen dan nu. De parket was volledig vort vanonder.

Zitten dus bakstenen onder, dus slof gieten. Hoe weet ik nog niet zeker, als we die dikke bakstenen eruit kunnen breken zonder de stenen ernaast te toucheren is een bekisting zelfs niet nodig.

Blij met hoe alles gelopen is tot nu toe, nu nog heel wat opbouwwerk en een bijzonder onaangenaam gevoel nu alles open staat...

 

Wel straf dat ze voor de afbraak minstens 5000 euro vroegen...

afbeelding van VandeveldeM
Lid vanaf: 24/07/2017
66 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Amai wat een werken man, serieus risico ook maar het ziet er naar uit dat het toch gelukt is. Hopelijk blijft alles stabiel tot alles terug opgebouwd is!

afbeelding van co2neutraal
Lid vanaf: 13/11/2018
49 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Voila, alles is klaar! Heb de betonsloffen en voeten voor de palen kunnen gieten volgens plan stab ir. De aannemer is eerst de palen komen plaatsen en dan de dag erna de poutrels. Alles aan elkaar gelast zodat het 1 grote poutrel wordt. Ziet er goed uit!

Vond het al bij al niet supergoedkoop, voor het materiaal was het 1000 euro (palen en poutrel) en voor het plaatsen 2470 EUR. Was uiteindelijk voor die palen een dag werk met 2 man en voor het plaatsen van de poutrel ook een halve dag, wel met 5 man. Wel proper werk geleverd, correct en op tijd alles afgeleverd en afgewerkt! Als ik het per uur omreken vind ik het wel vrij duur, had gerekend op een 1500 EUR voor het werk op basis van het aantal uren. 

In bijlage foto's

Nu nog de dorpel plaatsen. Ik zou het laten plaatsen zodat het zeker perfect ligt, ook al schijnt het niet moeilijk te zijn? Enige aanwijzing dat de ramenman gaf was dat ze 50mm achter de dagkant moeten liggen. Ik vond het wel vreemd dat de aannemer zei dat de ramenman het raam rechtstreeks op de palen en poutrel kon plaatsen, wordt dat dan geen gigantische koudebrug of zit er isolatie tussen het raam en de poutrel? 

Pagina's