• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

renovatie: plaatsen vloer?

Lid geworden
17 apr 2006
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik renoveer momenteel een halfopen bebouwing en heb de vloer eruit gesmeten (oude gepolierde betonvloer van 45m²)

Eronder: enkel zavel.



Kan iemand me zeggen welke werken ik dien uit te voeren om een deftige ondergrond te hebben + isolatie + chappe?

gebruik je chappe of stabilisé?

en hoe zit het met de isolatie aan de muren?





ik heb nu al 2verhalen gehoord:

1) leg eerst folie, daarop chape met leidingen en klaar is kees

2) geen folie, betonlaagje, leidingen + chape en klaar



mijn persoonlijke mening: ik plaats aan de muren een isolerende laag. 5cm beton, daarop Fim (www.fim.be), laagje chape of stabilisé

Goed?



alle tips meer dan welkom
 

Scooby

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. Wij hebben de volledige ruimte uitgegraven tot we genoeg hadden om een draagvloer van ongeveer 10 cm te gieten (gewapend beton met folie eronder). Hierop de leidingen (elek., water, etc...) met daarover een uitvulling van 8cm gespoten PUR. Daarop kan dan eventueel de vloerverwarming. Dan nog de chappe met de tegelvloer. (7 a 8 cm). Ik ben geen specialist maar zo is het bij ons voorzien. De graafwerken zijn reeds achter de rug.
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan het hier ook doen zoals scooby: uitgraven,folie,beton(15cm),leidingen,isolatie,chape
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Hier ook zoals bij Scooby en Michel (maar geen vloerverwarming). Blijkbaar gaan de meesten toch voor dit soort opbouw. Al heb ik ook al verhalen gehoord van mensen die hun oude vloer uitbreken en dan enkel stabilisé leggen met chape erop. Als je dan toch het werk van het uitgraven doet, kan je toch best ineens een betonplaat gieten en er een laag isolatie tussensteken...
 
Lid geworden
17 apr 2006
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok,



ik vermoedde al dat het op die wijze diende te gebeuren....

Andere hun mening (en ervaring) vragen kan, zoals ik hier zie, niet kwaad.

:)



bedankt voor de info.





Die PUR? is dat dan ongeveer hetzelfde als FIM?



ik ga zowiezo een betonplaat gieten, maar het type isolatie kan verschillend zijn zeker?

Vloerverwarming gebruik ik niet.



En is er dan geen schrik dat vocht via de zijkanten vd betonplaat in de muren zal trekken?



:oops: sorry voor de vraagjes, maar is enige manier om het te weten te komen :)
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Pur is polyurethaanschuim. Zoals het schuim dat ze naast je ramen spuiten om ze vast te zetten bij plaatsing. Typ dit maar eens in bij de zoekfunctie op dit forum of in google, dan vind je eigenschappen en prijzen. Wat ik onthou is: goed isolerend (beste optie op dit moment?) maar prijs is navenant. FIM is een isolerende mortel, goedkoper, maar ook minder isolerend.



Wat betreft het vocht dat langs de zijkanten van de beton zou intrekken: je moet een folie voorzien onder de betonplaat, die je tegen de muren naar omhoog plooit. Op die manier zit de betonplaat onderaan en opzij 'ingepakt' in de folie zodat er geen vocht aan kan.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
ik denk dat iedereen het hier zal beamen dat je isoleert met isolatie materiaal en niet met mortel of chappe



wat ik hier al gelezen heb dient die pe-folie om ervoor te zorgen dat de beton de kans krijgt om goed uit te drogen en de grond het vocht er niet 'uitzuigt' anders krijg je beton van slechte kwaliteit

Ik hoop dat ik het juist heb?



Grtz

Olaf
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter wrote:
ik denk dat iedereen het hier zal beamen dat je isoleert met isolatie materiaal en niet met mortel of chappe



wat ik hier al gelezen heb dient die pe-folie om ervoor te zorgen dat de beton de kans krijgt om goed uit te drogen en de grond het vocht er niet 'uitzuigt' anders krijg je beton van slechte kwaliteit

Ik hoop dat ik het juist heb?



Grtz

Olaf



Inderdaad, de PE folie onder de betonplaat heeft als enige functie ervoor te zorgen dat het water in de beton niet onmiddelijk de ondergrond intrekt. Heeft geen waarde als vochtkering.



Qua isolatie heb je imho twee goede opties:

- Een gespoten uitvul/isolatielaag (PUR) op de betonplaat (waarin dan je leidingen zitten) met daarop rechtstreeks de chape en eindvloer.

- Een uitvullaag in gewone chape (dient enkel om je leidingen die op de betonplaat liggen te bedekken) met daarop isolatiemateriaal, bvb EPS platen, en dan terug chape 7 a 8 cm met daarop de dekvloer.

Er wordt vaak aangeraden van tussen betonplaat en isolatieplaten terug een PE folie te leggen.



Isolerende beton of chape is van mindere isolatiekwaliteit.



Groetjes,

Dieter
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
444
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je een wapening plaatst, veranker deze dan in de muur als je geen scheurvorming of verzakking wil riskeren.

Om de x-aantal meter een gat in de muur bore nen daar een betonijzer in vastmaken en die dan weer vastmaken aan je netten.



Have fun!
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
JurgenS wrote:
Als je een wapening plaatst, veranker deze dan in de muur als je geen scheurvorming of verzakking wil riskeren.

Om de x-aantal meter een gat in de muur bore nen daar een betonijzer in vastmaken en die dan weer vastmaken aan je netten.



Have fun!



Hoi Jurgen,



Over die verankering van de vloerplaat zijn de meningen verdeeld. Volgens sommigen bestaat de kans op scheuren in de muren waaraan de plaat verankert is.

Er is onlangs nog een topic over geweest Lees hier

Dus als het om renovatie gaat, zeker de situatie ter plaatse (laten) beoordelen.

Groetjes,

Dieter.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Klaas wrote:
Ik renoveer momenteel een halfopen bebouwing en heb de vloer eruit gesmeten (oude gepolierde betonvloer van 45m²)

Eronder: enkel zavel.



Kan iemand me zeggen welke werken ik dien uit te voeren om een deftige ondergrond te hebben + isolatie + chappe?

gebruik je chappe of stabilisé?

en hoe zit het met de isolatie aan de muren?





ik heb nu al 2verhalen gehoord:

1) leg eerst folie, daarop chape met leidingen en klaar is kees

2) geen folie, betonlaagje, leidingen + chape en klaar



mijn persoonlijke mening: ik plaats aan de muren een isolerende laag. 5cm beton, daarop Fim (www.fim.be), laagje chape of stabilisé

Goed?



alle tips meer dan welkom



Uitgraven tot op dragende ondergrond en dan herbeginnen zoals voor nieuwbouw. Met dat verschil dat de muren er reeds staan en dat je de nieuwe ondervloer (beton of chape) niet mag verankeren in de bestaande funderingen of muren.

Een gewapende betonplaat is de beste stabiliteit. De folie onder de plaat dient om het water in de beton niet naar de ondergrond te sturen, maar in de beton te houden tot die verhard is.



Daarop de leidingen en dan de verdere vloeropbouw.

Gespoten pur isolatie zonder afwerking - stenen vloeren in mortelbed.

Gespoten pur isolatie zonder afwerking - chape - alle vloerbekledingen.

Gespoten pur isolatie mechanisch geschuurd - vv leidingen - stenen vloeren in mortelbed.

Gespoten pur isolatie mechanisch geschuurd - vv leidingen - chape - alle vloerbekledingen.

Uitvulchape - pe folie - vaste isolatieplaten - pe folie - stenen vloeren in mortelbed.

Uitvulchape - pe folie - vaste isolatieplaten - pe folie - chape - alle vloerbekledingen.

Uitvulchape - pe folie - vaste isolatieplaten - noppenmatten met vv leidingen - stenen vloeren in mortelbed.

Uitvulchape - pe folie - vaste isolatieplaten - noppenmatten met vv leidingen - chape - alle vloerbekledingen.



Isolatie aan de muren.

De draagvloer (beton of andere samenstelling) wordt gegoten op een pe folie van 2µ dikte, klimmend op de omtrekmuren met een uitzettingsstrook (randisolatie) - in renovatie.

Op gelijkvloers, zowel nieuwbouw als renovatie :

- buitendorpels en dorpels schuiframen isoleren tegen koudebrug,

- ofwel gespoten pur isolatie (hoeft geen pe folie noch randisolatie),

- ofwel uitvulchape met randisolatie.

Op de uitvulchape altijd een pe folie.

Op de pur geen pe folie.

De chape op beiden : randisolatie en dilitatievoegen ngl noodzakelijk om breuken en barsten in chape op te vangen. Chaper vragen uitsparingen te voorzien om chape/vloer profielen te plaatsen tegen het breken van de vloeren zelf.



De kalkbezetting onder dpc band verwijderen en vervangen door waterdichte cementbezetting. De vloeren plaatsen in mortelbed of verlijmen tot 1cm van de muur. Plinten plaatsen en voegen.

Ofwel eerst de vloer voegen zonder dat het voegsel de omtrekmuren gaat opspannen en later de plinten plaatsen met hetzelfde kleur voegsel als de vloervoegen.



Bij contactgeluidsisolatie de plinten op de muur kleven, steunend op de isolatiemat.



jp
 

mar

Nieuw Lid
Lid geworden
17 apr 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
beste JP en anderen,



reeds vele malen heb ik op dit forum jouw tussenkomsten als expert enorm gewaardeerd en er al veel van opgestoken.



Mag ik zo vrij zijn om ook mijn situatie aan u voor te leggen in de hoop dat u mij hierin verder kunt helpen



ook wij beginnen weldra aan het uitbreken van onze livingvloer. de huidige situatie is tegel, enkele cm's zavel en daarna steenslagbeton (10 cm) ,vooral meer stenen dan beton.



het is de bedoeling dat wij alles uitgraven en van nul herbeginnen, gezien het huis reeds 40 jaar oud is zou ik van de gelegenheid gebruik maken om ook de muren te injecteren,

de huidige waterkering(teerpapier) is heel broos geworden en hier en daar zijn er lichte sporen van opstijgend vocht te zien (de onderste rand van de lemen pleister klinkt hol) ik zou injecteren met dryzone omdat dit best zelf te doen is en daarna pleistermembraam aanbrengen. nu staat overal vermeld dat je best injecteert in een horizontale mortellaag (voeg). In de eerste voeg net (2cm) boven de vloerpas zit de oude waterkering dus lijkt het me niet aan te raden in deze voeg te injecteren om de minimale werking van deze oude waterkering te behouden. gezien boven deze voeg gebruik gemaakt werd van snelbouwstenen (buitenmuur) en ast stenen (binnenmuur) bevindt de eerstvolgende voeg zich op minstens 15 cm boven de vloerpas. Dit is veel te hoog om daar te injecteren. waar zou ik dan best injecteren? in de steen zelf net boven de oude waterkering of in de voeg net onder de vloerpas (meer riscico)?



mijn tweede vraag sluit beter aan bij dit topic. ik zou dus een gewapende betonplaat van 12 cm gieten ,gezien er met 10cm steenslagbeton geen enkele verzakking of scheur in de vloer is, lijkt me de ondergrond stabiel en dragend genoeg. correct?



ik zou dus ook kiezen om te isoleren boven de betonplaat maar vrees wel dat ik bij doorgedreven isolatie veel last zal hebben van condensatie. gezien mijn spouwmuren niet geïsoleerd zijn en mijn vloeren wel is de overgang tussen beide gevoeliger voor condens. op dit moment heb ik een enkele keer op bepaalde plaatsen wat last van condens ter hoogte van de plint. Dit doet zich voor als we op een koude winterdag veel volk in huis gehad hebben (feestje/etentje) . vandaar dat mijn eerste idee is om niet te overdrijven in isolatie om dit niet te verergeren. (en een nieuwe gevelsteen met isolatie is nog verre toekomstmuziek), eerder zou ik spijtig genoeg (ecologisch niet de beste keuze) opteren voor enkele cm's isolerende chappe ipv gespoten pur.



is randisolatie ook nodig bij de betonplaat. ik dacht dat dit eerder gebruikt werd bij de chappe alleen? dit heeft toch als functie om het uitzetten van de vloer op te vangen. zet een betonplaat ook uit?

en hoe dik moet dit zijn. Kan een een rol quickstep ondervloer voor laminaat ook dienst doen als randisolatie? Dit is ook een soort mousse maar slechts 3 à 4 mm dik.



Voila, nen hele boterham



hopelijk kan je me alvast verder op weg helpen,

jammer genoeg blijken heel wat professionelen bij praktische vragen eerder leken te zijn.

bvb de kerel van de gespoten pur viel uit de lucht bij mijn vraag omtrent condens. "hoe dikker de isolatie in de vloer hoe minder kans op condens aan de muren" daar heb ik toch mijn twijfels bij



alvast bedankt voor de moeite
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Mijn visie heb je ondertussen ontvangen via pb of mail en omdat ik geen teksten bewaar, kan ik dat hier ook niet 'plakken'. Wil dat zelf ook niet doen, omdat rechtstreekse pb of mail meestal meer informatie bevat en niet bedoeld is voor het net (kwestie van gevoeligheid tov de concurrentie).



jp
 
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel zijn wij ook bezig met het uitgraven van ons gelijkvloers, alvorens beton te storten.



Onze bedoeling zou zijn om een betonplaat van 12 cm te gieten, daarop 6 cm PUR en dan 6 cm chape.



Nu hebben we hier en daar al eens geïnformeerd of het nodig is om een zandbed te voorzien onder die betonplaat. De ene zegt van wel, de andere zegt dan weer van niet...



Daarom misschien een domme vraag: waarom kiest men voor zand ipv zwarte grond? Is het omdat de zwarte grond dikwijls nog organische resten bevat en daarom niet zo 'stabiel' is? Maar wat dan met zwarte grond die al tientallen jaren in een woning ligt? Is die dan niet al voldoende 'verstorven' zoals ze zeggen (of is dit een fabeltje van mensen die niet echt meer mee zijn met de huidige stand van zaken in de bouwwereld)?



Is er eigenlijk een manier om te bepalen hoe 'dragend', of samendrukbaar zo een massa grond is (een sondering laten doen veronderstel ik?). Het gehalte aan organisch materiaal zou'k in princiepe wel zelf kunnen bepalen (werk in een labo, zodus...), maar 'k heb niet echt richtlijnen om op af te gaan.



Allez, op zich zie ik er niet zo op tegen om nog wat extra uit te graven en dan wat zand te kiepen alvorens de beton te laten komen, maar als 't niet echt nodig is...
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Op niveau gelijkvloers wordt de zwarte grond altijd weggegraven en vervangen door rivierzand : dat is dragend zand dat niet kan vervormen en waarin ongedierte niet kweekt of vervangen door gebroken recup beton (kost iets van een goeie 8 euro per ton, afgehaald). Persoonlijk zou ik geen risico durven nemen. Bij twijfel eventueel putten maken en die vullen met beton, zodat de betonplaat op 'voetjes' komt te rusten.

jp
 
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, Jp bedankt voor de info. Maar hoeveel zwarte grond dien je dan te verwijderen? Is dat dan alles tot op de zavel? 'k Hoop van niet. Of is zo'n 10 cm onder de betonplaat voldoende (een architect raadde ons zo'n dikte aan)?



Wat bedoel je eigenlijk met ongedierte? Heb je het hier dan over micro-organismen of eerder grotere diertjes zoals muizen, ratten... Geeft rivierzand de garantie dat je daar geen problemen mee gaat hebben?



'k Moet er wel aan toevoegen dat de vloer in de keuken gewoon in de chape lag (15 à 20 cm dik schat ik), en dat daar scheuren noch verzakkingen in te bespeuren waren. Mag ik hieruit afleiden dat hetgeen eronder lag (zwarte grond) toch vrij stabiel moet geweest zijn?



De vloerplaat vooraan in de living (vloerbedekking parket) lag ook nog mooi op zijn plaats, dus daar ben ik ook vrij gerust in.



Enkel een stuk naast de kelder is verzakt: tegen de kelder lag de plaat nog op hoogte maar naar de buitenmuur toe was ze weggezakt.



Ik zou natuurlijk hier en daar een voetje kunnen gieten, dat lijkt me idd geen slecht idee. Dus uitgraven tot op funderingdiepte en volstorten met beton? Wapening voorzien of niet?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
460
Waarderingsscore
0
Punten
0
Scooby wrote:
Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. Wij hebben de volledige ruimte uitgegraven tot we genoeg hadden om een draagvloer van ongeveer 10 cm te gieten (gewapend beton met folie eronder). Hierop de leidingen (elek., water, etc...) met daarover een uitvulling van 8cm gespoten PUR. Daarop kan dan eventueel de vloerverwarming. Dan nog de chappe met de tegelvloer. (7 a 8 cm). Ik ben geen specialist maar zo is het bij ons voorzien. De graafwerken zijn reeds achter de rug.



Bij ons net dezelfde opbouw.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Flippie wrote:
Of is zo'n 10 cm onder de betonplaat voldoende (een architect raadde ons zo'n dikte aan)? Dat zou moeten volstaan als je geen sporen van inzakking vindt.

Wat bedoel je eigenlijk met ongedierte? Geeft rivierzand de garantie dat je daar geen problemen mee gaat hebben? Bij opbreken van vloeren heb ik toch al heel wat gevonden aan sporen van dierlijke bewoning - de kleintjes worden opgegeten door de grotere - in rivierzand zit geen voedsel.

'k Moet er wel aan toevoegen dat de vloer in de keuken gewoon in de chape lag (15 à 20 cm dik schat ik), en dat daar scheuren noch verzakkingen in te bespeuren waren. Mag ik hieruit afleiden dat hetgeen eronder lag (zwarte grond) toch vrij stabiel moet geweest zijn? Dat zou ook mijn conclusie zijn.

Enkel een stuk naast de kelder is verzakt: tegen de kelder lag de plaat nog op hoogte maar naar de buitenmuur toe was ze weggezakt. Ik zou natuurlijk hier en daar een voetje kunnen gieten, dat lijkt me idd geen slecht idee. Dus uitgraven tot op funderingdiepte en volstorten met beton? Wapening voorzien of niet?
Wapening hoeft niet - hoe breder de voetjes, des te draagkrachtiger. Alternatief : een strook uitgraven, ondergrond aandammen (evt eerst onder water zetten) en nivelleren, daarop een betonplaat (bv 40x200cm kost iets van 7 euro/stuk).

jp
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat mij opvalt is dat iedereen onderaan eerst een betonnen vloer legt, en daarop pas zijn isolatie (PUR). Onlangs was er een expert van PUR isolatie bij ons thuis, en die zei gewoon dat ik alles moest weghalen tot op de grond. Buizen vastzetten met lange pinnen, en dat ze daar meteen hun PUR op zouden spuiten. (Had aan een 6 cm gedacht, en dan 6 cm chappe). Kan dit kloppen, of is er steeds een beton nodig onder de PUR voor bv verzakkingen, enz...
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
als het draagkrachtige grond is kan je dit mss doen,

maar bij 'gewone' grond riskeer je dat die wegspoelt, of beweegt of ...

en ik denk dat een pur laag dat niet kan opvangen



grtz

Olaf
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan