Oude potten & balken -> houten roostering -> OSB ->? dadelijk eindvloer?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van mow
Lid vanaf: 31/05/2010
21 berichten

De tussenvloer van onze zolderverdieping bestaat uit oude potten & balken. Deze zolderverdieping zal nu volledig ingericht worden (slaapkamers + badkamer).

Ten einde het gewicht te beperken hebben we gekozen om een houten roostering (CLS balken 63mm) te plaatsen op deze potten & balken. Hiertussen komt rotswolisolatie vna 10 cm.

Oorspronkelijk was ik van plan om op deze roostering gewoon de osb3 platen van 22mm te schroeven, en daarna op deze osb parket te nagelen of lijmen. Echter, ik lees hier op dit forum vanalles mbt kraken, accoutische isolatie e.d.. Echter, ik begrijp dat wanneer men hier spreekt over houten roostering dat het meestal enkel dit is (dus zonder die oorspronkelijke potten & balken, wat bij mij toch een bijkomende stijfheid en accoustische isolatie heeft).

Dus mijn vragen

1) is het ok om op die houten roostering gewoon OSB te schroeven en daarna eindvloer?

2) ik lees dat men soms tussen de balk en de osb met accoustische strips werkt. Schroeft men dan ook nog? En wat is een aan te raden product (budgetvriendelijk) hiervoor?

3)zou het zoveel maken als ik op de osb nog eerst een laag accorub zou leggen en de parket plaatsen, of nog extremer - accorub, tweede laag osb en dan parket?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische%20fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische%20fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

afbeelding van mow
Lid vanaf: 31/05/2010
21 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan;1883057 wrote:
balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : [URL]http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf[/URL]

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

Beste Stefan, bedankt voor de reactie. Ter info, de bovenkant van de 63mm balkjes komen in totaal op gem 11-12 cm (potten & balkenlaag is lang geen vlak oppervlak). De balken worden op voetjes (latwerk osb langs de zijkant geschroeft van circa 40 cm lengte) geplaatst en zo volledige pas gezet. Die 10 cm isolatie is dus niet overdreven, zelfs wat weinig feitelijk. Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

afbeelding van mow
Lid vanaf: 31/05/2010
21 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan;1883057 wrote:
balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : [URL]http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf[/URL]

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

Beste Stefan, bedankt voor de reactie. Ter info, de bovenkant van de 63mm balkjes komen in totaal op gem 11-12 cm (potten & balkenlaag is lang geen vlak oppervlak). De balken worden op voetjes (latwerk osb langs de zijkant geschroeft van circa 40 cm lengte) geplaatst en zo volledige pas gezet. Die 10 cm isolatie is dus niet overdreven, zelfs wat weinig feitelijk. Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15526 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mow;1883065 wrote:
stefan;1883057 wrote:
balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : [URL]http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf[/URL]

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

Beste Stefan, bedankt voor de reactie. Ter info, de bovenkant van de 63mm balkjes komen in totaal op gem 11-12 cm (potten & balkenlaag is lang geen vlak oppervlak). De balken worden op voetjes (latwerk osb langs de zijkant geschroeft van circa 40 cm lengte) geplaatst en zo volledige pas gezet. Die 10 cm isolatie is dus niet overdreven, zelfs wat weinig feitelijk. Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

Ik zou toch eerder doordenken op wat Stefan adviseert. Om de balkjes uit te vullen zou ik dat niet doen met latjes aan de zijkant maar met blokjes CLS, telkens van dikte gezaagd onder de balkjes.

Daaronder kan je dan telkens een stukje Pavatex of dergelijke leggen. Het beste zou zijn om dat dan niet vast te schroeven maar dan gaat het waarschijnlijk niet op zijn plaats blijven bij het verder afwerken. Je zou kunnen proberen om telkens het stukje Pavatex, het blokje en daarop het balkje onderling aan elkaar en aan de ondergrond te verlijmen met bijvoorbeeld Fixall.

Ik zou ook de planken rechtstreeks op de balkjes schroeven, dat gaat niet meer of minder kraken dan met OSB er onder.

In de plaats van glaswol tussen de balkjes zou ik losse papiervlokken nemen, dat kan je makkelijker overal tussen en onder de balkjes verspreiden.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15526 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mow;1883065 wrote:
stefan;1883057 wrote:
balken 63 mm hoog en 10 cm isolatie er tussen? niet goed volgens mij

je wil gewicht sparen en dan stel je zelf voor om 2 OSB-platen op elkaar te leggen???

als je echt licht in gewicht wil gaan : geen OSB en parket op balkjes nagelen, en dan eerst balkjes dichter bij elkaar plaatsen, 30 cm vb, dit heeft aan parket extra rustiek karakter

je hebt het toch over parket en GEEN laminaat!?

als je extra aandacht voor akoestiek wil dan zou ik stroken onder de OSB plaatsen

laminaat en akoestiek gaan ook al niet samen !!!

vb stroken : houtvezel Pavatex : [URL]http://www.vibe.be/downloads/1.Technische_documentatie/Technische fiches/Isolatie/TF-Geluidsisolatie.pdf[/URL]

parket zwevend leggen, dus niet nagel in onderconstructie is dan natuurlijk best

Beste Stefan, bedankt voor de reactie. Ter info, de bovenkant van de 63mm balkjes komen in totaal op gem 11-12 cm (potten & balkenlaag is lang geen vlak oppervlak). De balken worden op voetjes (latwerk osb langs de zijkant geschroeft van circa 40 cm lengte) geplaatst en zo volledige pas gezet. Die 10 cm isolatie is dus niet overdreven, zelfs wat weinig feitelijk. Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

Ik zou toch eerder doordenken op wat Stefan adviseert. Om de balkjes uit te vullen zou ik dat niet doen met latjes aan de zijkant maar met blokjes CLS, telkens van dikte gezaagd onder de balkjes.

Daaronder kan je dan telkens een stukje Pavatex of dergelijke leggen. Het beste zou zijn om dat dan niet vast te schroeven maar dan gaat het waarschijnlijk niet op zijn plaats blijven bij het verder afwerken. Je zou kunnen proberen om telkens het stukje Pavatex, het blokje en daarop het balkje onderling aan elkaar en aan de ondergrond te verlijmen met bijvoorbeeld Fixall.

Ik zou ook de planken rechtstreeks op de balkjes schroeven, dat gaat niet meer of minder kraken dan met OSB er onder.

In de plaats van glaswol tussen de balkjes zou ik losse papiervlokken nemen, dat kan je makkelijker overal tussen en onder de balkjes verspreiden.

afbeelding van Zitaki
Lid vanaf: 15/06/2009
216 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb mijn zolder zo deels geïsoleerd, ik moet nog een stukje doen. Op de ruwe vloer met potten+balken + betonlaagje heb ik spanten van 3,5 x 15 cm hoog geplaatst met een h.o.h. van max 45 cm. Na het passen heb ik onder de balken met houtlijm blokjes gekleefd met overschot van de spanten, en deze in de lengterichting geplaatst zodat isolatie mooi tot beneden kon geplaatst worden. Op regelmatige afstand want anders kunnen de spanten doorbuigen en dat is zonde van het eerder uitgevoerde paswerk. Die blokjes of combinatie van nauwaansluitend tss ondergrond en spant kleven is wel een werkje maar ja... Aan de bovenzijde van de spant heb ik een strookje 'mouse' (ondervloer voor laminaat van 2 mm uit de gamma) op bandjes gesneden en deze geniet op de spanten. Daar dan de 18 mm OSB plaat dwars over en geschrankt geplaatst. Waar een plaat eindigt, heb ik extra verbinding met pannelatje gemaakt tss die 2 spanten en dat verhoogt toch merkelijk de sterkte. Als ik op de OSB loop, heb ik geen getik van hout op hout (OSB op spant) en dat is voor mij voldoende aangezien het over een niet frequent belopen ruimte gaat. De OSB platen schroef ik voor het gemak, stevigheid en geluidtransmissie slechts op de 2 'hoeken' vast langs de zijde die op dat moment nog niet geklikt zit in de groef van een andere OSB plaat. Sorry voor de volle tekst maar mijn 'enters' om alinea's te maken werken niet.

afbeelding van Zitaki
Lid vanaf: 15/06/2009
216 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb mijn zolder zo deels geïsoleerd, ik moet nog een stukje doen. Op de ruwe vloer met potten+balken + betonlaagje heb ik spanten van 3,5 x 15 cm hoog geplaatst met een h.o.h. van max 45 cm. Na het passen heb ik onder de balken met houtlijm blokjes gekleefd met overschot van de spanten, en deze in de lengterichting geplaatst zodat isolatie mooi tot beneden kon geplaatst worden. Op regelmatige afstand want anders kunnen de spanten doorbuigen en dat is zonde van het eerder uitgevoerde paswerk. Die blokjes of combinatie van nauwaansluitend tss ondergrond en spant kleven is wel een werkje maar ja... Aan de bovenzijde van de spant heb ik een strookje 'mouse' (ondervloer voor laminaat van 2 mm uit de gamma) op bandjes gesneden en deze geniet op de spanten. Daar dan de 18 mm OSB plaat dwars over en geschrankt geplaatst. Waar een plaat eindigt, heb ik extra verbinding met pannelatje gemaakt tss die 2 spanten en dat verhoogt toch merkelijk de sterkte. Als ik op de OSB loop, heb ik geen getik van hout op hout (OSB op spant) en dat is voor mij voldoende aangezien het over een niet frequent belopen ruimte gaat. De OSB platen schroef ik voor het gemak, stevigheid en geluidtransmissie slechts op de 2 'hoeken' vast langs de zijde die op dat moment nog niet geklikt zit in de groef van een andere OSB plaat. Sorry voor de volle tekst maar mijn 'enters' om alinea's te maken werken niet.

afbeelding van vijverman
Lid vanaf: 23/11/2006
700 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mow;1883065 wrote:

Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

Ik heb mijn plankenvloer (geschaafde en geschuurde es planken van 22 mm dik en 18 cm breed) rechtstreeks op een lattenrooster (van 32 mm dik, ook pas gelegd op de vloer eronder) genageld, en na één jaar heb ik nog altijd niks van gekraak gehoord (ondanks of misschien dankzij twee kleine pagadders die er veel op ravotten). Ik moet er bij vertellen dat ik ook telkens een dot PU lijm op die latten heb gedaan alvorens er een plank op te bevestigen. Tussen de latten heb ik ook met losse cellulose (papiervlokken) geïsoleerd. Is ook beter voor vochtbuffering (en dus minimaliseren werken hout) - en de borax in die cellulose beschermt bovendien ook nog de houten draagstructuur.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vijverman;1884383 wrote:
mow;1883065 wrote:

Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

Ik heb mijn plankenvloer (geschaafde en geschuurde es planken van 22 mm dik en 18 cm breed) rechtstreeks op een lattenrooster (van 32 mm dik, ook pas gelegd op de vloer eronder) genageld, en na één jaar heb ik nog altijd niks van gekraak gehoord (ondanks of misschien dankzij twee kleine pagadders die er veel op ravotten). Ik moet er bij vertellen dat ik ook telkens een dot PU lijm op die latten heb gedaan alvorens er een plank op te bevestigen. Tussen de latten heb ik ook met losse cellulose (papiervlokken) geïsoleerd. Is ook beter voor vochtbuffering (en dus minimaliseren werken hout) - en de borax in die cellulose beschermt bovendien ook nog de houten draagstructuur.

ik stelde dit ook voor omdat in onze vorige woning onze slaapkamer zo was uitgevoerd (zelf gedaan) en ook geen gekraak

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vijverman;1884383 wrote:
mow;1883065 wrote:

Parket rechtstreeks op de balken nagelen doe ik liever niet, ik zou immers graag het kraken tot een minimum willen beperken. Thanks!

Ik heb mijn plankenvloer (geschaafde en geschuurde es planken van 22 mm dik en 18 cm breed) rechtstreeks op een lattenrooster (van 32 mm dik, ook pas gelegd op de vloer eronder) genageld, en na één jaar heb ik nog altijd niks van gekraak gehoord (ondanks of misschien dankzij twee kleine pagadders die er veel op ravotten). Ik moet er bij vertellen dat ik ook telkens een dot PU lijm op die latten heb gedaan alvorens er een plank op te bevestigen. Tussen de latten heb ik ook met losse cellulose (papiervlokken) geïsoleerd. Is ook beter voor vochtbuffering (en dus minimaliseren werken hout) - en de borax in die cellulose beschermt bovendien ook nog de houten draagstructuur.

ik stelde dit ook voor omdat in onze vorige woning onze slaapkamer zo was uitgevoerd (zelf gedaan) en ook geen gekraak